Piracy..is it a crime? - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 133 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 2649
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pirate Bay rettssaken

Dette minner veldig om et skøyteløp - "to indre og vekk me'n..."

THE PIRATE BAY - Pirate Bay-tiltale droppes - Nettavisen

Må le litt av denne:
    Dagen begynte med en diskusjon mellom aktoratet og de titalte etter at aktoratet demonstrerte nedlastng av filmer som Harry Potter i rettssaken, uten at at de beviselig brukte The Pirate Bay.

Tekniske misforståelser
    - Det her er en teknisk misforståelse fra aktors side. Ingen nedlasting som ble vist i retten har beviselig blitt gjort med Pirate Bays tracker, hevder tiltalte Gottfrid Svartholm.
    - Aktor kan ikke bevise at de tiltalte har vært delaktige i selve eksemplarframstillingen. Da blir det veldig vanskelig for ham å vinne, sier Medtiltalte Fredrik Neijs advokat Jonas Nilsson til Dagbladet.no.

Hvis musikkindustrien virkelig VIL dette til livs, hvordan klarer de da å skuffe frem så dårlig kvalitet på aktoratet? Merkelig...

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TPB går nok seirende ut, med det resultatet at IPFI mm. sier at lovverket ikke holder og etter mye lobby så ender det opp med nye strengere lover rundt opphavsrett.

At aktor har jobbet med saken siden 2006 og ikke klarer å lagre bevis vitner om stor inkompetanse.

Her er en grei side for å få litt oversikt:

Piratpartiet LIVE!

Og for dem av dere som ønsker å høre på sirkuset:

mms://wm-live.sr.se/SR-extra01

(09:00 - 16:00)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For et sirkus, ja.

Platebransjen må vel snart skjønne at de er på feil kurs?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du liker å bli rund-stjålet, rekk en hånd i været.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kunne jo like godt ha saksøkt internettet selv for å gjøre det mulig å dele filer..
    Nei nå er de seriøst ute på viddene.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Platebransjen må vel snart skjønne at de er på feil kurs?
    Man skulle jo tro det, normale folk ville tatt til fornuften for lengst. Men, platebransjen har jo spådd musikkens undergang på grunn av kopiering siden båndopptakeren ble introdusert for et halvt århundre siden, så den er kanskje ikke styrt normale folk.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget godt poeng, Pogwaq.

Selv må jeg være store stygge satan i egen person for platebransjen; på loftet står det kasser på kasser med selv-innspilte kassetter. Kilden var LP plater jeg lånte av venner&kjente på 70 og 80 tallet. Mange av vennene var svært perifere så det var ihvertfall ulovlig. Mene jeg kjøpte mange LP plater også.....

Tidene forandrer seg. Og jeg jeg handler en masse CD plater. Men det er lenge, svært lenge, siden jeg kjøpte en CD plate i norsk butikk/nettbutikk.

Når IPFI & co ikke når frem mot TPB, blir det nok strengere lover ja - og kanskje de også vil prøve seg på 200-kroners regelen (tollgrensa) for å hindre at Roko, Cyber, Mteinum og asvaberg skal slutte å kjøpe CD'er fra utlandet - "fysjom fysjom - de sparer jo alt for mye på dette...."

Kun ett ord er dekkende for platebransjens holdning til hele misæren: KNEHØNER

Jeg har sendt den unge, vakre IPFI talskvinnen en skarp epost. Her er et utdrag:

Hei xxxxx.

Om musikkbutikker/kjøp av filer:
    "Plater er viktig for barn i alle aldre", pleier jeg å si. Men jeg må nok få kommentere at platebransjen ikke har fulgt helt med i utviklingen.
    Jeg har ennå tilgode å se en butikk (fysisk butikk) hvor jeg kan gå inn med min iPOD-spiller, bort til en "musikkfil-maskin" og velge ut 20-30 låter, koble til iPOD'en , dra bankkortet og så få overført sangene - LOSS LESS!

Det siste er utrolig viktig fordi: man kjøper rettigheten til å høre musikkverk (det er vi enige om) og da forventer jeg å få kjøpt musikkverket på en fil uten noe form for komprimering ala mp3 i dårlig bitrate.

Tilsvarende har jeg kun funnet noen ytterst få tilbydere på internett hvor man kan kjøpe sangene LOSS LESS, og disse er alle utenlandske.

iTUNES er langt fra loss less og er i mine øyne nærmest å bedra kundene. Man ender opp med å betale så og si det samme for en CD, men får verken cover, innstikk eller musikken i god nok kvalitet.
    Kjøper man en ny (ja ny) CD på amazon.com/amazon.co.uk under "used/new"markedet, så betaler man svært sjeldent mer enn det 7-9 låter på iTUNES koster, dvs tilsvarende et album. Det er nesten ikke til å tro at folk lar seg lure til dette "ranet".

Jeg skulle gjerne like å se kommentarene i media dersom et forlag begynner å gi ut lydbøker hvor lyden er så komprimert at x% av handlingen forsvinner. Noe sånn kan man faktisk si om 128kbps mp3 filer ala iTUNES.

Jeg kjøper i snitt 5-10 CD plater pr måned og jeg kjøper INGEN fra norske nettbutikker. Jeg bryter ingen lover. Jeg er pris-og kvalitetsbevisst og finner det jeg ønsker meg på utenlandske nettbutikker som Amazon.
    Aldri i livet om jeg ville satt meg i bilen for å kjøre til et norsk kjøpesenter for å kjøpe en CD til 169 eller 189 - når jeg kan få den rett hjem i postkassa 4-7 dager etter for halve prisen (eller bedre).

Godt eksempel her:
    ANNE-SOPHIE MUTTER - Anne-Sophie Mutter - Mendelssohn (Digipack m/DVD) - Platekompaniet Musikk

Mendelssohn: Violin Concerto Op.64; Piano Trio Op.49; Violin Sonata in F major (1838): Anne-Sophie Mutter, Gewandhausorchester Leipzig, André Previn, Lynn Harrell, Kurt Masur: Amazon.co.uk: Music

Frakt jevner seg ut - moms trekkes fra og frakt legges på +/- 0 sånn generelt sett.

Og, bare så det er klart: nei, jeg er ikke tilhenger av ulovlig fildeling av beskyttet materiale (åndsverk). Men jeg er motstander av en industri som ikke evner å utvikle seg i takt med tiden.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Jeg ser poenget ditt og ingen liker å bli rund-stjålet, men analogien er feil. Man kopierer musikk, mens tyver fjerner fysiske gjenstander slik at de blir utilgjengelige for eieren. Hadde man stjålet master-tapen fra plateselskapet eller CD`er fra platebutikken hadde vi snakket om tyveri.

Hadde plate og filmbransjen brukt like mye ressurser på å legge til rette for kundevennlige løsninger for musikk og film, hadde de vært mye lenger i kampen mot piratkopiering enn de er i dag.

Se på tjenester som Apple Store for iPod Touch/iPhone. Hvor mange er det ikke som begynte å betale for programvare med en gang det ble lett tilgjengelig og fornuftig priset? Jeg kjøper i allefall programvare stadig vekk, og jeg tror min samboer kjøpte sitt første program noensinne her om dagen. Det er mange måter å være kreativ her. Synd bransjen henger så langt etter - synd for oss forbrukere.

Vet ikke helt om artistene taper så mye på dette når alt kommer til alt? Har ikke sett noen tall, men med nye kanaler for distribusjon av musikk (nettradioer, blogger, nettbutikker etc), når de i allefall ut til et større antall potensielle betalende kunder.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg ser poenget ditt og ingen liker å bli rund-stjålet, men analogien er feil. Man kopierer musikk, mens tyver fjerner fysiske gjenstander slik at de blir utilgjengelige for eieren. Hadde man stjålet master-tapen fra plateselskapet eller CD`er fra platebutikken hadde vi snakket om tyveri.
    Det er en litt søkt måte å si det på, Håkon, og jeg tror du egentlig vet det.

Artisten/selskapet trykker opp 20 plater for salg, selger 5 stk.
    15 andre får tak i en kopi via TPB som de laster ned. De 15 skulle normalt ha kjøpt sine album og artisten taper 15 salg - rett og slett.
    Selv om man ikke direkte stjeler de 15 albumene i butikkhylla rent fysisk, så er det foregått et tyveri av rettigheten til å spille av musikken. Denne rettigheten tilfaller den som betaler for den og retten gjelder for bruk i ditt privatliv.
    Du må gjerne rippe CD'en til din harddisk og/eller overføre den til din mp3 spiller. Det er ditt valg og det er her Apple tapte saken sin i beskyttelse av hvordan (hva slags avspiller) filene skulle kunne spilles på.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Meget godt poeng, Pogwaq.

Selv må jeg være store stygge satan i egen person for platebransjen; på loftet står det kasser på kasser med selv-innspilte kassetter. Kilden var LP plater jeg lånte av venner&kjente på 70 og 80 tallet. Mange av vennene var svært perifere så det var ihvertfall ulovlig. Mene jeg kjøpte mange LP plater også.....

Tidene forandrer seg. Og jeg jeg handler en masse CD plater. Men det er lenge, svært lenge, siden jeg kjøpte en CD plate i norsk butikk/nettbutikk.

Når IPFI & co ikke når frem mot TPB, blir det nok strengere lover ja - og kanskje de også vil prøve seg på 200-kroners regelen (tollgrensa) for å hindre at Roko, Cyber, Mteinum og asvaberg skal slutte å kjøpe CD'er fra utlandet - "fysjom fysjom - de sparer jo alt for mye på dette...."
    Å si at det er billigere å kjøpe fra utlandet er som å tale til døve ører. Alt er billigere i utlandet - arbeidskraft er dyrt i Norge. Du står selvsagt fritt til å importere så mye musikk du bare vil - plateselskapet tjener pengene sine uansett.

Og argumentet om lossless kommer neppe til å bite heller. Først og fremst for folk flest bryr seg lite om sangen er i 256kbit MP3 eller FLAC. Faktisk er FLAC en uhåndterbar størrelse for folks MP3-spillere, og det tar lengre tid å laste ned. Jeg er enig i argumentet, men det er ikke audiofile (de samme audiofile som ikke klarte å skille 256kbit VBR fra lossless på HFS) som piratkopierer mest - det er folk flest. Å tilby musikk i lossless vil nok tiltrekke seg noen til å kjøpe musikk fremfor å piratkopiere, men de som piratkopierer gjør det først og fremst fordi det er gratis. DRM og lossy format er brukt som en unnskyldning for å "få lov" til å piratkopiere. iTunes har nå satt opp bitraten på alle sanger OG fjernet DRM....hvordan går det med piratkopieringen? Har ingen tall, men jeg tror ikke mye er endret?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artisten/selskapet trykker opp 20 plater for salg, selger 5 stk. 15 andre får tak i en kopi via TPB som de laster ned. De 15 skulle normalt ha kjøpt sine album og artisten taper 15 salg - rett og slett.
    Her gjør du nøyaktig samme feil som platebransjen, og kommer med påstanden om at 1 nedlastet album = 1 mindre solgt album i platesjappa. Det er ikke korrekt - rett og slett.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Her gjør du nøyaktig samme feil som platebransjen, og kommer med påstanden om at 1 nedlastet album = 1 mindre solgt album i platesjappa. Det er ikke korrekt - rett og slett.
    Markedet er mer komplisert enn mitt lille 20-eksempel. Men de 15 som lastet ned og som normalt ville ha kjøpt, utgjør et reellt salgstap.

At de 15 senere kan reklamere videre for plata i syforeninger og vennegjenger og skape en større etterspørsel, var ikke medregnet.
    Ei heller at kanskje 12 av de 15 synes plata var så bra at man ønsker en "hardcopy" av selve plata.

Men de 15 konkrete nedlasterne har ikke betalt for sin vare og da ikke betalt for retten til å spille den musikken. Uenig i det?

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    15 andre får tak i en kopi via TPB som de laster ned. De 15 skulle normalt ha kjøpt sine album og artisten taper 15 salg - rett og slett.
    Hva med de 13 av 15 som uansett ikke hadde kjøpt musikken?
    eller de som laster ned musikken først for å sjekke varene og deretter kjøper den?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en litt søkt måte å si det på, Håkon, og jeg tror du egentlig vet det.

15 andre får tak i en kopi via TPB som de laster ned. De 15 skulle normalt ha kjøpt sine album og artisten taper 15 salg - rett og slett. Selv om man ikke direkte stjeler de 15 albumene i butikkhylla rent fysisk, så er det foregått et tyveri av rettigheten til å spille av musikken.
    Det er fortsatt ikke tyveri per definisjon. Det er ulovlig kopiering uansett hvordan man ønsker å vri og vende på det. Hva er det som er galt med å kalle en and for en and?

BTW. Om 15 individer laster ned albumet til deres gigantiske 2 TB musikksamling, betyr ikke at de hadde kjøpt albumet uansett. Så det blir hypotetisk å si at de taper 15 salg. At platebransjen taper penger på piratkopiering er de fleste enige om.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor henter dere de tallene fra?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men en piratnedlastet kopi, betyr tapt salg. Om det er 1:1 eller 100:1, spiller ikke så stor rolle. Det som spiller en rolle er at det blir mindre lønnsomt å drive med musikk og film. Det går ikke bare utover de rike artistene, men også de som har dette som et nødvendig levebrød.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artistene er jo ikke de som klager mest - de drar jo allikevel inn masse cæsh på konserter og annet - og hvem vet, kanskje de i starten egentlig begynte med musikk for litt andre ting enn kun penger?

Derimot så sliter vel platebransjen - den store saken mellom oss musikkelskere og artisten - som stort sett har som oppgave til å melke "kuen" så godt det går?

Skjønner godt de ikke liker dette med fildeling...
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Jeg leste de 10 første sidene, også hoppet jeg til den siste, og håpet da at man hadde kommet inn på riktig spor i mellomtiden.

Hvis man skal fortsette å diskutere, så må man diskutere på riktige premisser med riktig terminologi.

§ 257. For tyveri straffes den som borttar eller medvirker til å bortta en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen, i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved tilegnelsen av gjenstanden.
    <dato>LOV-1902-05-22-10</dato> Almindelig borgerlig Straffelov (Straffeloven).

Er et godt utgangspunkt til at man kan slutte med uttrykkene stjele/tyveri med en gang og heller snakke om fildeling og brudd på opphavsrett.

Men en piratnedlastet kopi, betyr tapt salg. Om det er 1:1 eller 100:1, spiller ikke så stor rolle. Det som spiller en rolle er at det blir mindre lønnsomt å drive med musikk og film. Det går ikke bare utover de rike artistene, men også de som har dette som et nødvendig levebrød.
    Det er et potensiellt tapt salg. Ref. knutinh sitt eksempel med tenåringen med musikk for 20 millioner $ tildigere i tråden.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Det er ikke det som blir diskutert ovenfor. Tror de fleste er enig i at noen taper penger på piratkopiering.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg for min del gidder ikke laste ned verken musikk eller film!

Det er noe med det å ta og føle på selve produktet. Plata, cover, tekster, bilder. I det hele tatt, - det har noe med godfølelsen av å eie selve originalen.

Har ikke noe problem andre som laster ned og gidder å se B kvalitet. Jeg har testet mp3 filer, og man mister "noe" i lyden. "toppen" blir borte. Jeg tør også påstå at dette gjelder uansett om låta er kjøpt i nettbutikk eller rappet på fildeling og er mp3 eller annet nedskalert møkkaformat.

Sett i forhold til inntjeningen til musikere, regisører eller produsjonsselskaper så kan jeg ha en liten forståelse.
    Jeg kjenner en del musikkere i Norge, og det er ikke akkurat synd på de! De tjener veldig godt selv om nettet er der.

Bransjen(e) er nødt til å forholde seg til realiteten. Jeg tror til syvende og sist musikere/filmskapere med fildelingspøkelset i bakhodet får seg et lite spark i ræ.. og dermed blir nødt til å prestere for å selge.

Folk ønsker kvalitet og kjøper kvalitet. Så det kan være noe positivt med fildeling også...

Personlig synes jeg det lages alt for mye dårlige greier for tiden. spesielt på filmfronten. (Nb! Norsk film er ikke de jeg sikter til her)

Side 22 av 133 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •