Piracy..is it a crime? - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 133 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 2649
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Msport

Hvis du ikke kan betale eller vil betale, for du holde deg til radio. Ser man på prisutvikling ellers i samfunnet, har neppe musikk blitt dyrere.
    Rent teknisk har du rett, men siden antallet bra låter på nyere artisters utgivelser har sunket til ca 1, så betaler du i prinsipp 200kr for den ene låten du makter å høre mere enn en gang.

Siden jeg da alikevel må rippe denne ene bra låten for å få laget meg en mp3 plate til bilbruk osv (å bytte mellom en drøss plater med kun en bra sang i bil er ikke trafikkmessig forsvarlig, så her går det i mp3 filer)
    kan jeg likeså vel laste ned låta fra nett, spare penger og ørene for de restrerende 90% av platen som ingen liker

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Platebransjen kan feks prøve noe som virket tidligere:Gi ut produksjoner som ikke er ødelagt i produksjonen(loudnesswar osv.).Gi ut plater som har en ordentlig innpakking,i stedet for de fryktelige CD coverene som blir ødelagt etter kort tid.Slutte med å gi ut en haug med "one hit wonders" i CD/hel plate format.
    Det er ikke så rart at når hverken lyden,musikken,eller sjarmen med å kjøpe musikk lenger er til stede,at folk laster ned ulovlig.
    Mvh Rune

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nude not naked
    Hvilke moralsk kompass den enkelte er utstyrt med er jo forskjellig, men de fleste mødre og svigermødre i verden - om de kan være en grei rettesnor - vil vel påstå at om det verste du finner på i livet er å laste ned noen sanger med Pink Floyd, så står det egentlig ikke så ille til.

Altså - enda engang - det er veldig mye annet som er verre enn å laste ned sanger og filmer på internett. Men det betyr ikke at det er en god ting - de fleste skjønner det, men noen laster skal en jo ha - noen røyker, andre drikker for mye og atter andre laster ulovlig fra internett. Slik er det - dønn uavhengig av røykelover, alkoholavgifter og rettighetsbeskyttelse. Og slik vil det bli inntil det innføres et strafferegime som kniper flere - og kniper dem hardt..!

Selv laster jeg ned både film og musikk, ikke i store mengder, men dog. Joda, jeg kjøper endel legalt også, spesielt film, men jeg er altså en internettpirat. Gjør det meg til en moralsk korumpert og forflatet type? Nei... jeg er klar over at dette er ulovlig, men jeg er for eksempel mye flinkere til å kildesortere enn naboen - og han kjøper all musikken sin. Er han moralsk korumpert og forflatet siden han er slikt et miljøsvin? Nei - men han er et miljøsvin og jeg er en internettpirat - begge betaler vi vår skatt og stiller opp når noen trenger det. Aldri ville jeg advokere for at nettpirater, som meg selv, skal tillates å fortsette med å stjele rettighetsbeskyttet materiale. Nei, når det kommmer til det punktet, så holder jeg stort sett kjeft. Men om noen snakker om kildesortering, så snakker jeg varmt om det, mens naboen ser ned på skoa sine.

Sånn er det altså - vi tenker og prioriterer ulikt. Noen syndefulle laster har vi både meg og naboen - og vi synder sågar med øynene åpne og lyset på! Vi vet at det kan ikke fortsette på denne måten til evig tid, men foreløpig holder vi på.

Vi trenger sikkert hjelp...
    Dette er et godt og nyansert innlegg i debatten.

På den annen side er det veldig farlig å si at ulovlighet a er mere eller mindre lovlig enn ulovlighet b.
    Nå er det allikevel så mye tvilsom fishy business ute i den store verden, mye lavmoral - så piratering er ikke den høyest prioriterte hos politi&rettsvesen.

Men jeg har lyst til å utfordre litt her på denne tråden. Jeg har fått litt sansen for knutinh sin problemstilling med hensyn til å laste ned en digital utgave av noe man allerede har kjøpt, enten i analog form (LP) eller digital (CD). Samt en problemstilling om nedlasting generelt, satt i et litt annet perspektiv:

Problemstilling a:
    - i hvor stor ulovlighetsgrad er det å laste ned fra Piratebay et album av Brownsville Station man allerede har på LP, men som IKKE er å skaffe i noen platebutikker worldwide?
    Er dette en kriminell handling så lenge den digitale utgaven ikke lar seg fremskaffe ved betaling/kjøp?
    Har man i utgangspunktet allerede betalt for rettigheten til å høre musikken om og om igjen, for livstid, siden man engang har kjøpt LP'en?

Problemstilling b:
    - la oss gå ut fra at knutinh om noen år blir forfatter og skriver en revolusjonerende bok på engelsk om SA-CD og dens begrensninger. Boka er svært oppsiktsvekkende og trykkes opp i millioner av eksemplarer - klar for salg. knutinh trenger penger til nytt hus og får et seks-sifret forskudd av forlaget da de har erfaring om at denne boken kommer til å "selge til gull".
    En ivrig bruker av AVforum får på en eller annen måte tak i manus og legger dette ut på Piratebay, fritt frem for alle e-book brukere å laste ned.
    Boka selges i noen få tusen eksemplarer, men lastes ned i millioner av eksemplarer.
    knutinh taper et 6-sifret beløp i inntekter som følge av denne pirateringen og pådrar seg gjeld til forlaget (hvis det fungerer slik da).
    Er det en parallell her til musikknedlasting?

edit: disse problemstillingene er ikke ment som noe annet enn det de er. Jeg har bevisst valgt knutinh som eksempel på b) - ikke fordi han og jeg til tider er uenige om ting&tang, snarere tvert i mot - knut er en engasjert og kunnskapsrik debattant som det er verdt å ta vare på - poenget med problemstillingene er altså kun som eksempler for å billedliggjøre den utfordringen både vi forbrukere og artister har i denne piratjungelen

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FE3T
    Rent teknisk har du rett, men siden antallet bra låter på nyere artisters utgivelser har sunket til ca 1, så betaler du i prinsipp 200kr for den ene låten du makter å høre mere enn en gang.

Siden jeg da alikevel må rippe denne ene bra låten for å få laget meg en mp3 plate til bilbruk osv (å bytte mellom en drøss plater med kun en bra sang i bil er ikke trafikkmessig forsvarlig, så her går det i mp3 filer)
    kan jeg likeså vel laste ned låta fra nett, spare penger og ørene for de restrerende 90% av platen som ingen liker
    Nå vet ikke jeg hvor du kjøper platene dine, men kr 200 har ikke jeg betalt for ei plate på lenge.

Hvis du liker kun ei låt, hvorfor ikke kjøpe den ene låta elektronisk? Koster ikke mye for ei låt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet ikke jeg hvor du kjøper platene dine, men kr 200 har ikke jeg betalt for ei plate på lenge.

Hvis du liker kun ei låt, hvorfor ikke kjøpe den ene låta elektronisk? Koster ikke mye for ei låt.
    Sikkert like lenge siden jeg sist kjøpte ei plate da

Og siden jeg er både moralsk fordervet og fullstendig samvittighetsløs, gidder jeg ikke å ta bryderiet med å skaffe meg Visa eller et annet betalingsmiddel som kan brukes på sider som selger mp3 filer.
    da er PB god å ha

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper ikke det aller minste å fiiinjusse dette,eller å trepe på rett og galt.
    Bransjen bør innse at det er de som har et problem med sitt produkt og handle deretter,og ikke straffeforfølge folk for at de kildesorterer produktene deres.Ok-ta gjerne sjefspiratene,men det er bare vissvass å kode softvare,og hardvare slik at de bare nesten fungerer på lovlig vis.Dette blir som om alle biler skal stoppes og bøtelegges,selv om det bare er noen som er farlig for andre trafikkanter.Siste nytt er at avspillingsutstyr skal være avhengig av månedlig oppdatering av software via nett!!-Dette svineriet er sikkert mange som vil ha,ikke sant? - Blir antagelig omtrent som bilparken på Cuba etterhvert..

Bransjen gjør seg kun til fiender med sine kunder ved å forsøke å illegalisere nedlastning.Om de kunne forsøkt å gi folk det de ville ha,i høy lyd og musikalsk kvalitet,VILLE folk ha kjøpt produktet ,selv om det ligger ute på nett i lavkvaliet..
    Mvh Rune

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja her var det jammen mye rare meninger

Det som kanskje hadde ryddet debatten litt var om man sluttet å diskutere historie. Ja platebransjen har gjort masse idiotiske valg og tviholdt på gamle modeller altfor lenge. Men det blir nå i større og større grad mulig å kjøpe DRM-frie enkeltlåter (eller album) i høy kvalitet på lovlig måte over nett. Dermed behøver man ikke lenger klage over at plata er dyr eller at man må betale 200kr for et album med bare én bra låt.

Snart vil det være like lett å hente ned en låt lovlig som ulovlig, og da er det eneste gyldige argumentet som står igjen at "vi stjeler fordi varen er for dyr".

..Og den må man lenger ut på landet med. (Ikke at "vi stjeler fordi det er lettere enn å kjøpe" var et kjempeargument det heller)

En fremtid med høykvalitets, nedlastbar musikk hvor distribusjonsprisen er kuttet betraktelig bør vi takke ja til, og betale slik at både plateselskap og artister (de gjør faktisk begge en jobb) får pengene sine. Det vil også finnes (og finnes allerede) tjenester hvor man bare abonnerer på musikk uten å betale per enkelteksemplar for de som ønsker den modellen, så her burde alle kunne bli fornøyde.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en vesentlig forskjell å rane Nokas og å laste ned fra feks Pirat Bay (som faktisk er organisert kriminalitet hvor bakmennen tjener fett på å gjøre opphavsbeskyttet matrial) - er nok ikke like "hardt" lovbrudd å laste ned noen album. Uansett er det lovbrudd begge deler. At du gir "totalt F i" at du bryter loven, har med moral å gjøre.
    Bra å se at du fortsatt ikke er i stand til å skille juss og etikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være fordi det ikke finnes et akseptabelt format tilgjengelig for elektronisk musikk?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det som kanskje hadde ryddet debatten litt var om man sluttet å diskutere historie. Ja platebransjen har gjort masse idiotiske valg og tviholdt på gamle modeller altfor lenge.
    Jeg har ikke sett så veldig mye diskusjon om det. Alle er vel enige i at platebransjen har rævkjørt seg selv.

Men det blir nå i større og større grad mulig å kjøpe DRM-frie enkeltlåter (eller album) i høy kvalitet på lovlig måte over nett. Dermed behøver man ikke lenger klage over at plata er dyr eller at man må betale 200kr for et album med bare én bra låt.
    Vis meg en nettbutikk med godt utvalg, hvor jeg kan kjøpe DRM-fri musikk i god kvalitet. Meg bekjent så finnes det fortsatt ikke.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phear
    Bra å se at du fortsatt ikke er i stand til å skille juss og etikk.
    Jeg vet hvor skillet går - du behøver ikke å belære meg. At du ikke kan akseptere at du ikke er ufeilbar, er ikke mitt problem.

Kan det være fordi det ikke finnes et akseptabelt format tilgjengelig for elektronisk musikk?
    Gir ingen rett til å bryte loven - noe du er smertelig klar over.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet hvor skillet går - du behøver ikke å belære meg. At du ikke kan akseptere at du ikke er ufeilbar, er ikke mitt problem.
    Hva har det med saken å gjøre?

Gir ingen rett til å bryte loven - noe du er smertelig klar over.....
    Det er jeg, men det endrer ikke saken for min del. Igjen er det stor forskjell på lov og moral.

Du vil at jeg skal ha dårlig samvittighet for at jeg bruker mer penger på musikk enn jeg ville ha gjort uten piratkopiering. Det har jeg litt vanskelig for å akseptere.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har det med saken å gjøre?
    Du påpeker at jeg ikke klarer å skille mellom lov og moral. Jeg påpeker bare at jeg vet hva som er hva og at du enda ikke har skjønt det. At du ikke behøver å ta deg bryet med å belære meg (vrangelære vil i såfall være rett navn). At du enda ikke har klart å innrømme at du iblandt tar elemnetært feil.

For min del er den diskusjonen over. Jeg vet hva som er korrekt og ser ingen grunn til å la en som tydligvis ser ut til å løpe pirat-bransjens (organisert kriminalitet er vel rett ord...) ærend og lovpriser den (når ca 2/3 av innleggene kommer i denne tråden er det lett å dra den konklusjone, men ikke sikker det er korrekt) jobben de gjør. Da er det liksom ikke så mye å diskutere....

Det er jeg, men det endrer ikke saken for min del. Igjen er det stor forskjell på lov og moral.
    Loven er rettningsviser. At en generasjon mennesker mener at loven er feil, endrer ikke det faktum at loven er hva man skal rette seg etter. Det er fortsatt loven som gjelder! Et faktum du ikke kan skyve til side....

Du vil at jeg skal ha dårlig samvittighet for at jeg bruker mer penger på musikk enn jeg ville ha gjort uten piratkopiering. Det har jeg litt vanskelig for å akseptere.
    Slike argumenter tror jeg faktisk hva jeg vil om! Jeg tror det er luftslott piratene bygger opp, for å gi omverden et bedre bilde av hva dem driver med enn hva som er fakta. Ja da... Du har vist frem flotte spørreundersøkelser - ingen ting som tilsier at man lyver der også... For meg er de undersøkelsene du har kommet drassende med vært av nullverdi.

Når dette er sagt, ser jeg faktisk ikke noen grunn til å diskutere med deg videre. For meg, som tidligere nevnt, virker det som du skriver for "De gode Piraters" (les: organisert kriminalitet) beste. Sikker er jeg ikke, men når 2/3 av postene dine er i denne tråden kan det virke slik. Og da er det ikke noen vits i å diskutere - du har jo funnet din "vei." Du kan jo gå i den tro at den er den rette....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du påpeker at jeg ikke klarer å skille mellom lov og moral. Jeg påpeker bare at jeg vet hva som er hva og at du enda ikke har skjønt det. At du ikke behøver å ta deg bryet med å belære meg (vrangelære vil i såfall være rett navn). At du enda ikke har klart å innrømme at du iblandt tar elemnetært feil.
    Du sier du vet hvor skillet går, men omtaler det som om det ikke er noe skille. Hvis jeg har forstått deg rett så mener du at det er moralsk forkastelig å bryte loven. Punktum. Det er feil.

For min del er den diskusjonen over. Jeg vet hva som er korrekt og ser ingen grunn til å la en som tydligvis ser ut til å løpe pirat-bransjens (organisert kriminalitet er vel rett ord...) ærend og lovpriser den (når ca 2/3 av innleggene kommer i denne tråden er det lett å dra den konklusjone, men ikke sikker det er korrekt) jobben de gjør. Da er det liksom ikke så mye å diskutere....
    Du ser ikke noe poeng i å diskutere med noen som er uenig med deg? Ikke rart du er så opplyst som du virker.

Loven er rettningsviser. At en generasjon mennesker mener at loven er feil, endrer ikke det faktum at loven er hva man skal rette seg etter. Det er fortsatt loven som gjelder! Et faktum du ikke kan skyve til side....
    Så å diksutere om loven er riktig er altså bortkastet? Og om alle bryter loven så er alle umoralske? Mangel på en lov er bedre enn en lov som ikke virker, siden lover som ingen respekterer går utover respekten for hele lovverket.

Slike argumenter tror jeg faktisk hva jeg vil om! Jeg tror det er luftslott piratene bygger opp, for å gi omverden et bedre bilde av hva dem driver med enn hva som er fakta. Ja da... Du har vist frem flotte spørreundersøkelser - ingen ting som tilsier at man lyver der også... For meg er de undersøkelsene du har kommet drassende med vært av nullverdi.
    Du tror og du synser, ja. Og du er vel midtpunktet i universet og tenker jeg? Hele din argumentasjon bygger på at de færreste er villige til å betale for noe de kan få gratis. Det påstår jeg er feil, og du makter ikke å hoste opp en eneste kilde som undebygger din påstånd. Både jeg og andre har derimot vist til en haug med kilder som indikerer at det motsatte er tilfelle.

Når dette er sagt, ser jeg faktisk ikke noen grunn til å diskutere med deg videre. For meg, som tidligere nevnt, virker det som du skriver for "De gode Piraters" (les: organisert kriminalitet) beste. Sikker er jeg ikke, men når 2/3 av postene dine er i denne tråden kan det virke slik. Og da er det ikke noen vits i å diskutere - du har jo funnet din "vei." Du kan jo gå i den tro at den er den rette....
    Det er vel din tredje eller fjerde kapitulasjon dette. Om du faktisk hadde klart å holde deg unna, så hadde det vært helt greit for min del. Spesiellt siden du ikke ser ut til å være interessert i å diskutere sak når du først er i gang.

For ordens skyld mener jeg ikke at piratkopiering er en god løsning. Men slik situasjonen er nå, så er det ikke nødvendigvis umoralsk. Verden er ikke svart-hvit, selv om du kanskje er fargeblind.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ordens skyld mener jeg ikke at piratkopiering er en god løsning. Men slik situasjonen er nå, så er det ikke nødvendigvis umoralsk.
    Send et brev til artisten og hør om han er av samme oppfatning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Send et brev til artisten og hør om han er av samme oppfatning.
    Hva har det med saken å gjøre? Er det umoralsk å spille av en CD mer enn en gang hvis artisten mener du skal kjøpe en ny hver gang?

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik som det er nå, er det ingen som gidder å laste ned musikk som er kopisbeskyttet på en slik måte at en ikke kan bruke musikken slik en selv vil. Jeg tenker da på at en vil gjerne ha det som MP3 siden de fleste avspillere støtter dette formatet, i bilen,på telefonen, og stereoanlegget i stua, da er det mye lettere å laste ned ubeskyttede filer ulovlig som allerede ligger ute.
    Jeg har prøvd å kjøpe musikk fra cdon.com i wma format, det ble da styr med srtifikat og kunne spille dette kun på PC'en. Fjern den dustete kopibeskyttelsen så er det kansje flere som kjøper istedet for å laste ned ulovlig, jeg hadde ihverfall blitt en av dem.
    Kopibeskyttelse eller ikke, musikken ligger allrede ute til fri benyttelse for alle som vil laste ned ulovlig, så hvorfor ikke gjøre det lettere å være lovlydig?

Noen sier at å selge ubeskyttet musikk vil drepe bransjen, men det vil isåfall gå tregere enn det gjør nå. Heldigvis er det noen som gjør dette nå. Telenor har musikk i mp3 format som de selger til sine mobilkunder, så vidt jeg vet er det desverre ikke for alle.

Tror bransjen må få opp øya, vil de ha litt penger eller ingen penger?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sett så veldig mye diskusjon om det. Alle er vel enige i at platebransjen har rævkjørt seg selv.

Vis meg en nettbutikk med godt utvalg, hvor jeg kan kjøpe DRM-fri musikk i god kvalitet. Meg bekjent så finnes det fortsatt ikke.
    Jeg sa at snart har vi det, men allerede nå kan du ta en titt på www.musikkonline.no som har godt utvalg i norsk musikk og en god del utenlandsk også til noenlunde fornuftige priser. I USA er det mange alternativer som dessverre ikke selger til europa enda, men det vi vil nok se en endring på snart, alternativt få tilsvarende nettbutikker som er tilgjengelig i europa.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sa at snart har vi det, men allerede nå kan du ta en titt på www.musikkonline.no som har godt utvalg i norsk musikk og en god del utenlandsk også til noenlunde fornuftige priser. I USA er det mange alternativer som dessverre ikke selger til europa enda, men det vi vil nok se en endring på snart, alternativt få tilsvarende nettbutikker som er tilgjengelig i europa.
    Nei, du sa at det i større og større grad er mulig. Etterpå sa du riktignok at det snart er like lett å hente ned lovlig som ulovlig, men det er noe annet.

Fattig utvalg på musikkonline, men ok kvalitet og DRM-fritt er det ihvertfall. Helt fornøyd er jeg ikke før jeg får lossless, men jeg kunne godt handlet litt der hvis utvalget blir bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det en butikk på nettet med godt utvalg som selger musikk i et eller annet lossless format? Hvis ikke, fortsetter jeg å laste ned alt mulig i FLAC. Liker jeg det og det er nytt, kjøper jeg det i iTunes og sletter filene etterpå bare for å ha god samvittighet. Idiotisk situasjon.

Skulle virkelig ønske iTunes Store begynte salg av musikk i Apple Lossless. Hvorfor de ikke har gjort det allerede aner jeg ikke.

Side 21 av 133 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •