Piracy..is it a crime? - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 133 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 2649
    Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Jeg skal vurdere å laste ned musikk betalt og lovlig når: 1. Filene har 100% like god lyd som fra CD, f.eks FLAC. 2. Det skal være rimeligere enn i butikk, siden kostnadene vil være lavere for slik distribusjon. 3. Jeg vil ha ting tilgjengelig. Mye av det jeg laster ned er umulig å få kjøpt i Norge. Enten fordi det ikke tas inn, eller er out of print. Hva sier du til det? Jeg har faktisk oppdaget flere artister og band fra nedlasting av dvd-audio materiale.
    4. DRM fritt, det snør i h*****e før jeg betaler for slikt.
    Ganske enig i dine synspunkter Aasmund

Selvom jeg kanskje ikke har bare lovlig musikk kjøper jeg cdplater som aldri før.
    Når jeg finner musikk jeg liker som har bra lyd kjøper jeg cdplata.

Vil være synd dersom det blir slutt på cdplater og det bare surrer rundt mp3 i nettbutikkene.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    asvaberg, jobber du i platebransjen? Ser ingen annen grunn til den sort/hvite verden du virrer rundt i. "Piracy kills music" For en vits. Kan du konkret vise til at det er tilfelle? Kan du vise til håndfast bevis på at de som laster ned ikke bruker mye penger på originale varer pga økt interesse? Har du noengang tenkt tanken på at fildeling faktisk har positive sider?
    Og kan du gi meg en eneste god grunn til at jeg skal BETALE for mp3??

Jeg skal vurdere å laste ned musikk betalt og lovlig når: 1. Filene har 100% like god lyd som fra CD, f.eks FLAC. 2. Det skal være rimeligere enn i butikk, siden kostnadene vil være lavere for slik distribusjon. 3. Jeg vil ha ting tilgjengelig. Mye av det jeg laster ned er umulig å få kjøpt i Norge. Enten fordi det ikke tas inn, eller er out of print. Hva sier du til det? Jeg har faktisk oppdaget flere artister og band fra nedlasting av dvd-audio materiale.
    4. DRM fritt, det snør i h*****e før jeg betaler for slikt.
    Aasmund, jeg tror du må lese innlegget mitt minst én gang til - du har klart å lese det med "motsatt fortegn", for å holde seg i terminologien.

Jeg støtter ikke piratering, men jeg har stor forståelse for at man laster ned musikk når platebransjen i Norge tviholder på steinaldertankegang og latterlige priser.
    Men jeg støtter IKKE nedlasting hvis man har mulighet til å kjøpe musikken på CD via utenlandske nettbutikker for en latterlig lav pris (Amazon used/new f.eks).
    Og de aller aller fleste herinne har den muligheten (les:kredittkort).

Platebtransjen har seg selv å takke og mitt innlegg var ment slik også - nå i 2008 sier de altså at de ønsker musikken distribuert på nettet. Velkommen etter, sier jeg da!

ps! jeg skulle gjerne sett noen salgstall på CD'er fra utenlandske nettbutikker - jeg tviler på at trenden er den samme som hos de norske platebutikkene

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi endelig fått en norsk undersøkelse og:

De som laster ned mest film via fildelingstjenester kjøper også mer film på dvd og går oftere på kino enn andre, viser den første store undersøkelsen om konsekvensene av fildeling og piratkopiering for den norske film- og videobransjen.
    Fildelere er mest på kino - Film - Dagbladet.no

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phear
    Da har vi endelig fått en norsk undersøkelse og:

Fildelere er mest på kino - Film - Dagbladet.no
    Flott, nå slipper jeg å ha dårlig samvittighet for all nedlastingen min lenger....

Når jeg tenker over det, tror jeg faktisk jeg skal vurderer å øke hastigheten på mitt bredbåndsabb. 8)

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner meg igjen i det der, det er faktisk internett som har fungert som en katalysator for min filminteresse og filmkjøp.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke lest tråden, men jeg har følgene spørsmål til tilhengere av fildeling.

Hvis jeg finner opp en dupliseringsmaskin (noen vil kanskje huske en fra et volum av Tintin lenge siden), og tar meg en tur på byen. Jeg kopiererer opp bukser, matvarer, et par høyttalerkabler og en svær Yamaha receiver. Originalen står igjen i butikken, jeg har de perfekte kopiene i den nykopierte Dodge Ram pickup trucken min, som jeg kjører hjem med.

Er dette greit? Er dette tyveri? Nja - du har vel ikke praktisk talt stjålet varene, men du har tilegnet deg retten til å bruke en kliss lik kopi du aldri har betalt for eller "fortjent" innen hvordan KAPITALISMEN fungerer.

Det samme skjer med musikk, men problemet er at dette har pågått så lenge at folk faktisk tillater seg å kjempe for sine "rettigheter" for nettopp fildeling.

(Alt dette er sett bortifra formidlende faktorer som "musikkpromotering" igjennom fildeling - ta dere sammen, det er ingen holdbar unskyldning for det moralske sammenbrudded jeg tidligere forklarte)

EDIT:

Og hvis noen husker denne tråden
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...-hor-selv.html
    Var det vel bare.... jeg... som tok den?
    Hmm.. ser ut som ikke alle er på'n å se om de faktisk hører forskjell på FLAC og 128 kbps
    -men flac skal jeg ha!!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Hvis jeg finner opp en dupliseringsmaskin (noen vil kanskje huske en fra et volum av Tintin lenge siden), og tar meg en tur på byen. Jeg kopiererer opp bukser, matvarer, et par høyttalerkabler og en svær Yamaha receiver. Originalen står igjen i butikken, jeg har de perfekte kopiene i den nykopierte Dodge Ram pickup trucken min, som jeg kjører hjem med.

Er dette greit? Er dette tyveri? Nja - du har vel ikke praktisk talt stjålet varene, men du har tilegnet deg retten til å bruke en kliss lik kopi du aldri har betalt for eller "fortjent" innen hvordan KAPITALISMEN fungerer.
    Man kan godt tenke seg samfunn hvor retten til eierskap eksisterer bare for fysiske objekter, og ikke tanker, ideer, og prinsipper. Det ville bety at patenter og varemerker ville utgå, mens kopiering ville være normen. Enkelte asiatiske land har vel tilnærmet et slikt system.
    (Alt dette er sett bortifra formidlende faktorer som "musikkpromotering" igjennom fildeling - ta dere sammen, det er ingen holdbar unskyldning for det moralske sammenbrudded jeg tidligere forklarte)
    Jeg tror at du må skille mellom å:
    1. "Bortforklare" egne lovbrudd og/eller "umoralske" handlinger med at det egentlig gavner fornærmede (dette brukes vel av alle typer kriminelle i rettssalen? "hun ville det selv")
    2. Å prøve å forstå mekanismene som i praksis påvirker aktørene.

Diskusjonen er veldig endimensjonal, og man er enten "for" eller "imot". Jeg synes det er interessant å finne ut hvorfor ting er som de er, jeg har liten sympati med dinosaurene i platebransjen, jeg har sans for at lovene overholdes, jeg synes det er greit å diskutere hvordan lovene helst skulle ha vært.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke lest tråden, men jeg har følgene spørsmål til tilhengere av fildeling.
    Jeg tror du skal slite hardt med å finne noen som er fullt og helt for eller mot fildeling (som i piratkopiering). De fleste klarer å se på dette litt mer nyansert.

Uten lovene som omhandler åndsverk/intelektuell eiendom så ville dette vært helt greit. Og siden det faktisk er åndsverk vi diskuterer her, så kan du jo bare lese tråden for å få svar.

Og hvis noen husker denne tråden
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...-hor-selv.html
    Var det vel bare.... jeg... som tok den?
    Hmm.. ser ut som ikke alle er på'n å se om de faktisk hører forskjell på FLAC og 128 kbps
    -men flac skal jeg ha!!
    Den testen er så å si verdiløs. Det er et bedre eksempel på hvordan man ikke burde utføre en slik test.

Men uansett så er det ikke pga. selve lydkvaliteten at jeg ønsker FLAC. Da tror jeg at jeg hadde klart meg fint med 320k MP3. Men så er det faktisk slik at når jeg kjøper musikk så har jeg tenkt å beholde den kopien resten av livet, og faktisk også enda lenger.

Det kommer til å komme mange nye format som vil utfase de eldre formatene. Hvis alle disse formatene er lossy komprimert vil jeg måtte transkode gang på gang, og dette går etterhvert kraftig utover kvaliteten. Men hvis jeg har en kopi i et åpent lossless format, kan jeg beholde denne kopien, og i all fremtid ha mulighet til å konvertere til det lossy format som til enhver tid trengs.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har lastet ned mye musikk gratis. som har gjort at jeg har blitt fan av mange band, og kjøpt mye plater.
    men jeg er en entusiast.

kjenner nok av dem hvor det stopper med nedlastingen

Intermediate SveinS sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,680
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rett til å prøve en vare??

Mange her skriver at man har rett til å prøve en vare før en kjøper den? Hvor har dere dette fra? Hvis dere går inn i matbutikken og ser at Tine har kommet med en ny ost, har dere da rett til å stjele en og smake på den, for så og kjøpe flere hvis dere liker den? Hvis det står ei dame i butikken og deler ut smaksprøver av osten er jo det fint, men du har ikke rett til å smake på den. Flere butikker lar deg prøve varen som sko og klesbutikker, noen lar deg ta den med hjem og prøve dem, og andre som Elkjøp har 30 dager full bytterett. Men dette er ikke noe du har krav på det noe som butikkene gir deg. Men at en butikk som selger kopierbart materiale som film og cd skal ha denne retten er som dere skjønner høl i hue, fordi da hadde mange bare kopiert dem og levert dem tilbake.

Uansett hvordan man vrir og vrenger på dette så er ulovlig nedlasting av film og musikk ulovlig, det er simpelt tyveri.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg finnner en cd plate på bussen, tar den med hjem og spiller den av, er jeg da Kriminell? eller er det vedkommende som la den der som er det?

Om en bytter ut bussen med internett. DA er jeg plutselig kvalifisert for en lengre fengselsstraff og skyhøye bøter

:evil:

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FE3T
    Om jeg finnner en cd plate på bussen, tar den med hjem og spiller den av, er jeg da Kriminell? eller er det vedkommende som la den der som er det?
    Du behøver ikke ta den med hjem engang.
    Bare ripp den og legg den på plass igjen
    Da blir sammenlikningen mere riktig.

Newcomer Aravna sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Er vel litt delt i synet på nedlasting. Har ingen problemer med å laste ned. I mitt tilfelle når det kommer til musikk så mener jeg det er en grei ting for å finne nye artister. Finner jeg en artist som har noe som duger, så støtter jeg selvfølgelig opp om vedkommenede og kjøper cd`en. Men det er så mye drit ute som man ikke kan lytte seg til på andre måter, så til det formålet mener jeg det er helt greit. Men jeg skjønner for all del motargumentene. Det dreier seg vel om moral til syvende og sist.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Om en bytter ut bussen med internett. DA er jeg plutselig kvalifisert for en lengre fengselsstraff og skyhøye bøter

:evil:
    Det du laster ned fra internett er pirat kopier og du laster ned en ulovlig kopi. Er egentlig ikke mye å bli forvirret over. Problemet er at mange lager seg fine fremstillinger som passer i dems egen verden for å unngå å se seg selv som kjeltring. :???:

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SveinS
    Mange her skriver at man har rett til å prøve en vare før en kjøper den? Hvor har dere dette fra? Hvis dere går inn i matbutikken og ser at Tine har kommet med en ny ost, har dere da rett til å stjele en og smake på den, for så og kjøpe flere hvis dere liker den? Hvis det står ei dame i butikken og deler ut smaksprøver av osten er jo det fint, men du har ikke rett til å smake på den. Flere butikker lar deg prøve varen som sko og klesbutikker, noen lar deg ta den med hjem og prøve dem, og andre som Elkjøp har 30 dager full bytterett. Men dette er ikke noe du har krav på det noe som butikkene gir deg. Men at en butikk som selger kopierbart materiale som film og cd skal ha denne retten er som dere skjønner høl i hue, fordi da hadde mange bare kopiert dem og levert dem tilbake.

Uansett hvordan man vrir og vrenger på dette så er ulovlig nedlasting av film og musikk ulovlig, det er simpelt tyveri.
    Man kan fint prøve varer. Din sammenligning med Tine ost er søkt. Mange av de store supermarkedene har smaksprøver av mange varer.
    Innen konfeksjon (klær) er det helt normalt med deponering. Man kan da ta plaggene med hjem, prøve dem med det man har hjemme, og returnere innen x.antall dager - uten spørsmål - og da få pengene igjen.
    (jada, noen misbruker dette og bruker plaggene ute på byen for så å levere tilbake - det er ikke tillatt)

Prøving av musikk kan man fint gjøre i platebutikker eller på mange nettbutikker - bl.a. har Amazon nå flere og flere av sine artikler ute med lyttemulighet og mulighet for lovlig betalt nedlasting.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Det du laster ned fra internett er pirat kopier og du laster ned en ulovlig kopi. Er egentlig ikke mye å bli forvirret over. Problemet er at mange lager seg fine fremstillinger som passer i dems egen verden for å unngå å se seg selv som kjeltring. :???:
    Om jeg lager en kopi av den siste plata jeg kjøpte (i 2003 eller noe slikt :twisted: )
    Så er det noe jeg har full rett til å gjøre, det er helt lovlig intill jeg gjør kopien tilgjengelig for andre.
    Faktum er at med de prisene plateselskapene opererer med bør en kopierer all musikk en kjøper for så å låse inn orginalen i et velv, liggende på ei fløyelspute. og kun spille kopiene.

om jeg ser meg selv som kjeltring eller ei????
    har jeg ikke giddi å fundere over, om nedlastning av musikk setter meg i samme kategori som Nokasranerne eller ei. gir jeg totalt F i

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg lager en kopi av den siste plata jeg kjøpte (i 2003 eller noe slikt :twisted: )
    Så er det noe jeg har full rett til å gjøre, det er helt lovlig intill jeg gjør kopien tilgjengelig for andre.
    Stemmer det - du kan lage kopi til deg selv. Gjør du den tilgjengelig for andre er det ulovlig.

Faktum er at med de prisene plateselskapene opererer med bør en kopierer all musikk en kjøper for så å låse inn orginalen i et velv, liggende på ei fløyelspute. og kun spille kopiene.
    Hvis du ikke kan betale eller vil betale, for du holde deg til radio. Ser man på prisutvikling ellers i samfunnet, har neppe musikk blitt dyrere. For min egen del synes jeg det er billig å kjøpe et album man har til odel og ei ut livet for rundt kr 150. Tar man vare på det - man behøver ikke låse det inne vel, holder lenge med cover - varer det i mange, mange år. Lagrer man det i tillegg digitalt er man godt sikret.

om jeg ser meg selv som kjeltring eller ei????
    har jeg ikke giddi å fundere over, om nedlastning av musikk setter meg i samme kategori som Nokasranerne eller ei. gir jeg totalt F i
    Det er en vesentlig forskjell å rane Nokas og å laste ned fra feks Pirat Bay (som faktisk er organisert kriminalitet hvor bakmennen tjener fett på å gjøre opphavsbeskyttet matrial) - er nok ikke like "hardt" lovbrudd å laste ned noen album. Uansett er det lovbrudd begge deler. At du gir "totalt F i" at du bryter loven, har med moral å gjøre.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kristiansand i ferd med å bli en "plateløs" by

Utviklingen har nå snart nådd sitt høyepunkt/lavmål (stryk det som ikke passer).

Nå er Platekompaniet midt i Markensgate nedlagt
    FreeRecordShop holder på å legge ned

Rockline har snart ingen CD'er igjen (bortsett fra Metal som de har egen nisje på)

Bok&Media har fremdeles et godt utvalg innen kristenmusikk og noe klassisk, men også dette er nisjer.

Den generelle pop-plate-platebutikk finnes egentlig ikke lengre i Kristiansand sentrum.

Om det er piratering eller de sykt høye prisene som har mesteparten av skylda, vet jeg ikke - realiteten er nå at eneste platebutikk for pop musikk i sentrum er Esso i Parko ! (satt litt på spissen)

Javel !?! (tradisjonelt Kristiansandsuttrykk.........)

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høydepunktet var helt klart da Musikk & Film samt Pathetique fortsatt drev butikk. Etter disse forsvant så har det bare gått nedover.

Det er egentlig litt rart at de ikke klarer å selge plater. Det er jo den kommende generasjonen som vil være det store problemet. Nå man ser på vg lista mm. så er jo denne full av musikk for 30+. Denne målgruppen kan da ikke være like hardt rammet av nedlastingsspøkelset. Her burde det også være god kjøpekraft.

Jeg pleier å ta en tur innom PK i ny og ne, men utvalget er nok for dårlig til at jeg velger den butikken som min primærbutikk.

Det er ikke like lett å konkurrere med elusivedisc/acousticsound/amazon/cdon i disse dager.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg finner opp en dupliseringsmaskin...og...kopiererer opp bukser, matvarer, et par høyttalerkabler og en svær Yamaha receiver. Originalen står igjen i butikken, jeg har de perfekte kopiene i den nykopierte Dodge Ram pickup trucken min, som jeg kjører hjem med.

Notoriske nedlastere har likevel en moralsk kjerne et eller annet sted. Noen påstår å være motstandere av kapitalismen. Andre føler seg som tilgodesett av Robin Hood - og her er det da Piratebay som er Robin Hood eventuelt. :?

De aller aller fleste som bedriver hyppig nedlasting av rettighetsbeskyttet materiale er selvfølgelig klar over at dette er ulovlig, men ser på det som "tyveri light". Det er så vanlig og jeg har aldri hørt om noen som er blitt tatt. Jo, jeg har lest om en eller annen engang, men hallo - praktisk talt ingen blir tatt. Det betyr vel at "samfunnet" ikke prioriterer det å stoppe denne kriminaliteten spesielt høyt. Og da kan det jo ikke være så ille?

Hvilke moralsk kompass den enkelte er utstyrt med er jo forskjellig, men de fleste mødre og svigermødre i verden - om de kan være en grei rettesnor - vil vel påstå at om det verste du finner på i livet er å laste ned noen sanger med Pink Floyd, så står det egentlig ikke så ille til.

Altså - enda engang - det er veldig mye annet som er verre enn å laste ned sanger og filmer på internett. Men det betyr ikke at det er en god ting - de fleste skjønner det, men noen laster skal en jo ha - noen røyker, andre drikker for mye og atter andre laster ulovlig fra internett. Slik er det - dønn uavhengig av røykelover, alkoholavgifter og rettighetsbeskyttelse. Og slik vil det bli inntil det innføres et strafferegime som kniper flere - og kniper dem hardt..!

Selv laster jeg ned både film og musikk, ikke i store mengder, men dog. Joda, jeg kjøper endel legalt også, spesielt film, men jeg er altså en internettpirat. Gjør det meg til en moralsk korumpert og forflatet type? Nei... jeg er klar over at dette er ulovlig, men jeg er for eksempel mye flinkere til å kildesortere enn naboen - og han kjøper all musikken sin. Er han moralsk korumpert og forflatet siden han er slikt et miljøsvin? Nei - men han er et miljøsvin og jeg er en internettpirat - begge betaler vi vår skatt og stiller opp når noen trenger det. Aldri ville jeg advokere for at nettpirater, som meg selv, skal tillates å fortsette med å stjele rettighetsbeskyttet materiale. Nei, når det kommmer til det punktet, så holder jeg stort sett kjeft. Men om noen snakker om kildesortering, så snakker jeg varmt om det, mens naboen ser ned på skoa sine.

Sånn er det altså - vi tenker og prioriterer ulikt. Noen syndefulle laster har vi både meg og naboen - og vi synder sågar med øynene åpne og lyset på! Vi vet at det kan ikke fortsette på denne måten til evig tid, men foreløpig holder vi på.

Vi trenger sikkert hjelp...

Side 20 av 133 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •