Piracy..is it a crime? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 133 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 2649
    Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er mange artister som kan takke piratvirksomheten for at jeg har kjøpt musikken deres.

Jeg mener det har vært gjort undersøkelser om dette som har vist at piratvirksomheten har ført til det motsatte, altså økt salg, ikke mindre som alle tror.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Opprinnelig skrevet av wotg
    Ingen ønsker å jobbe gratis, selvfølgelig betaler man for de filmene, cdene og bøkene man vil ha.
    Hvis alle yrker skal bli belønnet på samme måte som piratene ønsker at det skal fungere, ja da vil jo ingen lenger ha en jobb de tjener penger på og grunnprinsippene i vårt samfunn faller bort.
    Dette er en idiotisk påstand. Foreslår at du setter deg litt mer inn i hva fildeling er, årsaker og sammenheng, og se bak skremselpropaganda fra plateselskap.
    Så du mener alle skal jobbe gratis?

Ellers har jeg forståelse for både opprettshaverene og fildelerene, noe i mellom hadde kanskje ikke vært så dumt?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund

Hippe og kjekke filmer om hvor galt det er å stjele, en slags ovenfra og ned holdning hvor fildelere
    blir sammenlignet med biltyver og likestilt med kriminelle, fører bare til at folk blir provosert. Dermed laster vi
    ned mer, bl.a for å slippe unna idioti som det der
    Bryter man loven, er man kriminell. Stjeler man, er man kriminell. Laster man ned musikk uten å betale for den, er stjeler man, ergo man er kriminell.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Bryter man loven, er man kriminell. Stjeler man, er man kriminell. Laster man ned musikk uten å betale for den, er stjeler man, ergo man er kriminell.
    Hvis jeg ikke hadde lastet ned musikken så hadde jeg heller ikke kommet til å kjøpt den.

Vil ikke dette si at artisten faktisk tjener penger på at jeg nettopp lastet ned musikken???

Og en ting til som irriterer meg noe grensesløst, gjelder ikke musikk men dvd. De snuttene med "you wouldnt steal a car" osv er syyykt plagsomme, her kjøper jeg en dvd på ærlig vis så blir jeg tvunget til å se de snuttene der hele tiden. Laster jeg ned filmen istedet så har de fjernet den plagsomme snutten. Vil ikke dette virke litt mot sin hensikt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Dårlig sammenligning men men...
    Det er ikke så lett å stjele fra militæret eller? Hadde det vært lettere å kjøpe ville folk folk kjøpt mer.
    Jeg forlanger å få brukt filene jeg betaler for til det jeg vil. (Dog ikke legge det ut til nedlasting for andre)

Du har nok rett i at den musikken var stjålet kansje, og jeg er enig i at prisene ikke er til å leve av, jeg tok fram allofmp3 p.g.a at man betalte mer for høyere kvalitet/mengde data. Noe jeg tror er en god ide. Lossless format kunne kostet litt mindre enn plata i butikken. 128kps mp3 skulle vært skikkelig billig.
    Her er det vel mere snakk om å tjene noe penger istedet for ingenting? Er synd å si det,men tror aldri at man blir kvitt piratvirksomhet, så her gjelder det å gjøre det beste ut av situasjonen.

Mye av ulovlig nedlastet musikk har elendig kvalitet, jeg hadde gladelig bladd opp noen kroner for å få den musikken jeg vil ha i god kvalitet.
    Tilgjengelighet og brukervennlighet må være god, hvis ikke kan bransjen bare glemme å få inn penger.

Det eneste du kan forlange er å selv bestemme om du skal kjøpe eller ikke. Ut over dette kan du desverre ikke forlange noe som helst.

Militærsammenligningen er gyldig fordi den viser poenget i begrensning. Den er der for en grunn.

Poenget er uansett at det ikke er opp til oss å bestemme hvordan platebransjen skal gjøre det. Tror du virkelig ikke de har tenkt på å legge ut ubeskyttet materiale med høy kvalitet? Hadde det vært så lett så hadde de nok gått for det. Men det er mange parter og mange krav som skal innfris. Desverre for oss utenforstående er ikke vi i posisjon til å dømme de.

Stiller du samme krav til alle rundt deg? Du bare definerer noen krav litt ut av rompa, og så må de leve opp til dette. Platebransen må levere et perfekt produkt, som tilfredstiller kunde og produsent. Leger må kurere kreft, det er jobben deres.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christiansk
    Det er mange artister som kan takke piratvirksomheten for at jeg har kjøpt musikken deres.

Jeg mener det har vært gjort undersøkelser om dette som har vist at piratvirksomheten har ført til det motsatte, altså økt salg, ikke mindre som alle tror.
    Her tror jeg det kan gå begger veier, i allefall om det er flere som meg selv. Er flere ganger jeg har kjøpt orginal materiale etter at jeg har blitt imponert og likt noe som jeg har lastet ned. Dvs jeg definerer ting etter hva som er verdt og eie eller ikke. Jeg kjøper ikke søppel, men kjøper med glede "kvalitet". Har jeg lastet ned noe dritt(iht min smak), frister det absolutt ikke å kjøpe dette. Så for mange kan nok nedlasning også fungere som en uyvidet smaksprøve. Selv har jeg samlemani og må derfor ha det jeg liker orginalt, men dette er vel ikke ett ukjent fenoment for entusiaster?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ikke hadde lastet ned musikken så hadde jeg heller ikke kommet til å kjøpt den.

Vil ikke dette si at artisten faktisk tjener penger på at jeg nettopp lastet ned musikken???

Og en ting til som irriterer meg noe grensesløst, gjelder ikke musikk men dvd. De snuttene med "you wouldnt steal a car" osv er syyykt plagsomme, her kjøper jeg en dvd på ærlig vis så blir jeg tvunget til å se de snuttene der hele tiden. Laster jeg ned filmen istedet så har de fjernet den plagsomme snutten. Vil ikke dette virke litt mot sin hensikt?

Prinsippet med salg er som følger: Hvis man vil ha noe, så kjøper man det, hvis ikke så lar man vær. Det er egentlig veldig enkelt! Det er ikke noe mellomting mellom dette. Det er bare et helt idiotisk argument.

Gjør du det samme når du tar bussen også? "Nei hvis jeg måtte betale så hadde jeg ikke tatt bussen! Dessuten er det ingen som taper penger på at jeg er her"

Skal du ha noe så kjøper du det! Veldig enkelt. Hvis du ikke skal kjøpe den så skal du heller ikke ha tilgang til det. Er dette for vanskelig for deg?

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bisken
    Prinsippet med salg er som følger: Hvis man vil ha noe, så kjøper man det, hvis ikke så lar man vær. Det er egentlig veldig enkelt! Det er ikke noe mellomting mellom dette. Det er bare et helt idiotisk argument.

Gjør du det samme når du tar bussen også? "Nei hvis jeg måtte betale så hadde jeg ikke tatt bussen! Dessuten er det ingen som taper penger på at jeg er her"

Skal du ha noe så kjøper du det! Veldig enkelt. Hvis du ikke skal kjøpe den så skal du heller ikke ha tilgang til det. Er dette for vanskelig for deg?
    Herlig logikk. Sammenligne buss og kjøp av musikk. (Jeg tar forresten ikke buss)
    Jeg kjøper masse musikk jeg. Betalte tilogmed for mp3-nedlasting her om dagen.

Alt er kjøpt fordi jeg har lastet ned på forhånd og funnet ut at dette er virkelig verdt å betale penger for. Mange av bandene har jeg ikke hørt om før jeg fikk tilsendt en sang eller syntes navnet hørtes catchy ut.

South Park har jo en herlig episode om piratkopiering. Flust av artister kommer i privatflyene sine og limoer, hummere osv for å demonstere fordi de taper penger, hehe. Ironisk.

Virker som du er den trangsynte her. Musikknedlasting er en genial passiv markedsføringskanal for artister.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Artistene hadde da vitterlig en god del fans lenge för nedlastningen kom.
    Det er ingen problemer å lytte til musikken i musikkbutikker. På mange nettshops kan du også lytte til prövebiter.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Militærsammenligningen er gyldig fordi den viser poenget i begrensning. Den er der for en grunn.
    Automatvåpen er i praksis forbudt i Norge, men en kopisperre på en CD forhindrer en fullt lovlig handling, kopiering til eget bruk.

Jeg laster ned musikk for å høre på nye artister før jeg eventuelt kjøper platene deres. Dette er selvfølgelig ikke riktig, men jeg synes ikke at for eksempel testsporene på CDON er tilfredstillende. Dessuten mangler svært mange plater mulighet for å høre sporene. Jeg betaler gjerne for nedlasting, men vil da ha minst lossless kvalitet og mulighet for å svi ut en cd til bruk i bilen. Dette burde slett ikke være umulig å få til. Linn Records og enkelte artister(f.eks. Sarah McLachlan) har jo fått dette til.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig logikk. Sammenligne buss og kjøp av musikk. (Jeg tar forresten ikke buss)
    Jeg kjøper masse musikk jeg. Betalte tilogmed for mp3-nedlasting her om dagen.

Alt er kjøpt fordi jeg har lastet ned på forhånd og funnet ut at dette er virkelig verdt å betale penger for. Mange av bandene har jeg ikke hørt om før jeg fikk tilsendt en sang eller syntes navnet hørtes catchy ut.

South Park har jo en herlig episode om piratkopiering. Flust av artister kommer i privatflyene sine og limoer, hummere osv for å demonstere fordi de taper penger, hehe. Ironisk.

Virker som du er den trangsynte her. Musikknedlasting er en genial passiv markedsføringskanal for artister.
    Vennligst forklar hva som er feil med buss-sammenlikningen? Det er jo AKKURAT den samme logikken du bruker. Eksemplet mitt var spot-on, you're not.

Jeg driter i hvor mye du har kjøpt eller ikke. Det er ikke ditt ansvar å analysere folks kjøpemønster og berettige stjeling pga dette. Er det loven eller du som bestemmer hva som er lovlig?

Ja man taper ikke penger før man er fattig, bra logikk. At en person i et system kjører sportsbil berettiger selvfølgelig stjeling.

Jeg gjentar meg selv: Folk med 10års utdanning og 20års erfaring innen markedsføring har tydeligvis ikke kommet frem til at å gi ut produktet sitt gratis er lønnsomt. Men veldig flott at du er her til å belære oss.

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo det er galt. Du er ikke i noen posisjon til å kreve denne friheten. Hvis man vil ha et produkt så betaler man for det, hvis man ikke vil ha det så betaler man ikke. Veldig enkel dynamikk.
    Den fleste musikken går på radio kanaler og det var ikke noe lov mot å ta opp fra radio ?

Er ikke det kopiering ?

Mener prisene på CD og DVD(HD og SD) burde bli satt litt ned. Ivertfall til der cdene kostet en 100 lapp og filmer det samme. De hadde da tjent mer penger over lengre tid mener eg.

Og som flere i tråden sier att de må få bedre kvalitet på opptakene. Om det er rock eller opera så burde opptaket vert så bra som man kan få på en cd plate.

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Med andre ord er 90% av os kriminelle !! For helt ærlig, hvor mange av oss kan si at de aldri har lastet ned noe ulovlig ???

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Automatvåpen er i praksis forbudt i Norge, men en kopisperre på en CD forhindrer en fullt lovlig handling, kopiering til eget bruk.

Jeg laster ned musikk for å høre på nye artister før jeg eventuelt kjøper platene deres. Dette er selvfølgelig ikke riktig, men jeg synes ikke at for eksempel testsporene på CDON er tilfredstillende. Dessuten mangler svært mange plater mulighet for å høre sporene. Jeg betaler gjerne for nedlasting, men vil da ha minst lossless kvalitet og mulighet for å svi ut en cd til bruk i bilen. Dette burde slett ikke være umulig å få til. Linn Records og enkelte artister(f.eks. Sarah McLachlan) har jo fått dette til.

Frode
    Vel kopisperre på cd er jeg også imot..men det var snakk om mp3-filer med begrensninger. De er der for å beskytte produsenten, automatvåpen er forbudt for å beskytte folk.

Hvis det ikke er umulig er det jo fritt frem for deg å levere et slikt produkt. Det er tydeligvis så enorme summer å tjene, på noe som er så lett...så da er det jo bare å gjøre det da?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man tenker seg om, er egentlig ikke nedlasting så veldig forskjellig fra kopiering på kasetter, slik man gjorde på 70- og 80-tallet. Problemet er i midlertid at nedlasting er så mye större at dette faktisk går utover platesalget og artistene taper seriöst mye penger.
    Uansett om jeg så mötte for å protestere mot nedlasting i en bil laget av rene diamanter, er det like fullt mine penger som stjeles, penger jeg har jobber hardt og lenge for å tjene opp. Er poenget at det er greit å stjele fra alle som har mere penger enn visse andre? Hvor går isåfall grensen på hvor mye penger denne personen skal ha för man kan rettferdigjöre å stjele fra han?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg laster ikke ned musikk, men må innrømme at det er ikke det etiske som stopper meg tror jeg. Jeg synes bare det å faktisk putte en skive i en skikkelig cd-spiller, mens man kan sette seg i godstolen og kikke på coveret og bare lytte er verdt alle penga. Gode album skal ikke bare ha musikk, men f.eks. bilder osv i det lille heftet som skaper stemning sammen med musikken hører med! Så mye man går glipp av når alt bare ligger i en fiktiv haug på pcen!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Den fleste musikken går på radio kanaler og det var ikke noe lov mot å ta opp fra radio ?

Er ikke det kopiering ?

Mener prisene på CD og DVD(HD og SD) burde bli satt litt ned. Ivertfall til der cdene kostet en 100 lapp og filmer det samme. De hadde da tjent mer penger over lengre tid mener eg.

Og som flere i tråden sier att de må få bedre kvalitet på opptakene. Om det er rock eller opera så burde opptaket vert så bra som man kan få på en cd plate.
    Jeg vet ikke hvordan loven er med radio, men det er heller ikke tema her.

Hva du mener om priser på cd er helt irrelevant. Din totalt ukvalifiserte gjetting om deres inntjening er like irrelevant. De har utdannede folk som jobber med slik pris-analyse året rundt.

Hvis du krever lik kvalitet som på cd så får du kjøpe en cd.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begir meg ut på ukvalifisert gjetting jeg og merker jeg, men tror jeg kan love deg at INGEN setter prisen hverken høyere eller lavere enn akkurat der de tjener mest penger...

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke er umulig er det jo fritt frem for deg å levere et slikt produkt. Det er tydeligvis så enorme summer å tjene, på noe som er så lett...så da er det jo bare å gjøre det da?
    Jeg har vel aldri påstått at det er lett, men det er jo tydeligvis noen som har fått det til. Jeg ser ikke helt problemet med at CDON skal kunne tilby nedlasting av lossless formater på lik linje med mp3. Imidlertid virker det som om plateindustrien er mer opptatt av å stoppe ulovlig nedlasting enn å finne løsninger som folk faktisk vil ha.

Frode

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til som er verdt å nevne, det hjelper ikke akkurat å si at artistene taper så veldig mye penger når du leser i avisen om P.Diddys (eller et eller annet han kaller seg nå for tiden) fester hvor call girls bader i champange til 5000kr flaska. Føler liksom ikke helt synd på fyren om han mister noen dollar på at jeg laster ned det siste albumet hans. Når det er sagt så vil jeg på ingen måte si at jeg støtter pirat kopiering. Men det er et tankekors at det som oftest er raskere å laste ned et album ulovlig enn å kjøpe det. "Forretnings modellen" til allofmp3.com var sånt sett ganske genial egentlig, høyere kvalitet betydde en høyere pris.

Side 2 av 133 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •