Piracy..is it a crime? - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 133 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 2649
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Mange har et følelsemessig forhold til det å laste ned musikk; det er kjapt det er ufarlig (fremdeles) og det er spennende (les: litt kriminellt).
    Og, ikke minst, det er innbringende. Ikke direkte, men når man har lastet ned et nytt album så tenker nok mange: "der sparte jeg kr xxx.....
    Og enda har jeg 80gB ledig på harddisken min....
    er det flere album derute jeg kunne tenke meg å ha ?....."
    Nå generaliserer du alt for mye. Flere undersøkelser viser at pirater kjøper mer musikk enn andre.

Jeg vil også ta med at det nok blir litt mer følsomt når debattantene stadig beskylder hverandre for å være umoralske.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phear
    Og som jeg har sagt så altfor mange ganger nå, så kan man ikke diskutere hvorvidt loven er riktig utifra rettighetene som er definert i den samme loven.
    Opplagt.

Men dersom debattantene hadde anmerket i starten av hver post eller seksjon hvorvidt de argumenterte for hva som hadde vært "rett" og hva som er "ulovlig" så hadde vi unngått mange misforståelser. For her diskuteres moral og lovlighet om hverandre.
    Jeg vil også ta med at det nok blir litt mer følsomt når debattantene stadig beskylder hverandre for å være umoralske.
    Jeg vet ikke hva du gjør eller ikke gjør.

Men jeg må få lov til å diskutere moralen i en handling - f.eks det å laste ned musikk ulovlig.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Opplagt.

Men dersom debattantene hadde anmerket i starten av hver post eller seksjon hvorvidt de argumenterte for hva som hadde vært "rett" og hva som er "ulovlig" så hadde vi unngått mange misforståelser. For her diskuteres moral og lovlighet om hverandre.
    Jeg ser ikke noe poeng i å diskutere lovligheten. Det er ingen tvil om at piratkopiering er ulovlig.

Jeg vet ikke hva du gjør eller ikke gjør.

Men jeg må få lov til å diskutere moralen i en handling - f.eks det å laste ned musikk ulovlig.

-k
    Det er klart. Men det bidrar til å gjøre debatten kvassere når det er så personlig.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå generaliserer du alt for mye. Flere undersøkelser viser at pirater kjøper mer musikk enn andre.

.
    Men disse som både laster ned (pirater som du kaller det) og kjøperne - samme persodner - føler seg krenket hvis friheten til nedlasting blir fratatt dem.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere undersøkelser viser at pirater kjøper mer musikk enn andre.
    Kilder?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Påstår du virkelig at det er selve den fysiske boken som er åndsverket?
    Jepp. Det påstår jeg. Her er hvorfor: Det er ikke sånn at selv om man lager mange kopier av et åndsverk, så er det bare en "original" eller "ideen bak" som er selve åndsverket. I motsatt tilfelle hadde ikke du brutt åndverksloven hver gang du lasta ned en sang ulovlig, og piratvirksomhet hadde da ikke vært et begrep engang.

Det er utgangspunktet, men det finnes mange unntak. For det første er eneretten tidsbegrenset. Den kan også omgås ved bruk i undervisning, vitenskap og reportasjer, og man kan kopiere den til andre personlige enheter, og til nære venner. Det er bare en brødel av alle unntakene.
    Det er en vesentlig forskjell på det du beskriver her og illegal distribusjon og nedlasting. Men jeg tror ikke du har helt rett her heller desverre. Du kan ikke fritt klippe og lime andres åndsverk inn i reportasjer, og i hvertfall ikke i vitenskaplige artikler i forskningsøyemed. Da kalles det plagiat. Og hva har den tidsbegrensningen egentlig med saken å gjøre? Du får vente med å laste ned sangen til tidsgrensa er nådd da?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke noe poeng i å diskutere lovligheten. Det er ingen tvil om at piratkopiering er ulovlig.
    Men kompetansen blant befolkningen og i slike forum er utrolig lav.

RIAA har klart å hjernevaske enkelte til å tro at det ikke er lov til å kopiere en CD og gi til bestemor.

Andre tror tilsynelatende at alt man ikke blir tatt for er lov.

I begge tilfeller er det på sin plass med presisering.
    Det er klart. Men det bidrar til å gjøre debatten kvassere når det er så personlig.
    Bare dersom det er rettet til en person i debatten.

Jeg kan fritt ta opp det moralske spørsmålet om det er rett å ta seg til rette med musikk andre har skapt, uten at noen har noen grunn til å bli kvass.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Kilder?
    Rett nok ikke all verden til kilder, men dette er hva google returnerte:
    BBC NEWS | Entertainment | Music | File swappers 'buy more music'
    "File swappers 'buy more music'

The internet is used for discovering new music, the survey suggests
    Music fans who download songs from the internet go on to buy more albums, a survey has suggested "
    Michael Geist - Gov't Commissioned Study Finds P2P Downloaders Buy More Music
    "A newly study commissioned by Industry Canada, which includes some of the most extensive surveying to date of the Canadian population on music purchasing habits, finds what many have long suspected (though CRIA has denied) - there is a positive correlation between peer-to-peer downloading and CD purchasing. The Impact of Music Downloads and P2P File-Sharing on the Purchase of Music: A Study For Industry Canada was conducted collaboratively by two professors from the University of London, Industry Canada, and Decima Research, who surveyed over 2,000 Canadians on their music downloading and purchasing habits. The authors believe this is the first ever empirical study to employ representative microeconomic data.

The two key findings:
    • When assessing the P2P downloading population, there was "a strong positive relationship between P2P file sharing and CD purchasing. That is, among Canadians actually engaged in it, P2P file sharing increases CD purchases." The study estimates that 12 additional P2P downloads per month increases music purchasing by 0.44 CDs per year.
    • When viewed in the aggreggate (ie. the entire Canadian population), there is no direct relationship between P2P file sharing and CD purchases in Canada. According to the study authors, "the analysis of the entire Canadian population does not uncover either a positive or negative relationship between the number of files downloaded from P2P networks and CDs purchased. That is, we find no direct evidence to suggest that the net effect of P2P file sharing on CD purchasing is either positive or negative for Canada as a whole.

Bear in mind, this is not a study with a particular desired outcome or sponsor - it is the government commissioning independent research to help it make better policy decisions. The results of that research, consistent with earlier Canadian Heritage sponsored study by Shelley Stein-Sacks that refused to blame P2P for the industry's problems, is that P2P actually increases CD sales since those that download also tend to buy more music.
    The study also addresses a number of other frequently discussed issues. It finds that:
    • there was no statistically significant relationship between P2P downloads and digital download purchases from stores such as iTunes. In other words, P2P downloads neither increase nor decrease the likelihood of such purchases.
    • CD prices have little impact on CD purchases, though there was some indirect evidence of pricing being factored into those that P2P file share.
    • people who buy digital downloads are not less likely to buy CDs
    • people who own MP3 players are less likely to buy CDs
    • people who buy large numbers of DVDs, videogames, cinema and concert tickets also buy a higher number of CDs. In other words, consumers of entertainment consume more entertainment, not less.
    • household income has no statistically significant effect on CD or digital download purchases

The study is a tough read for the non-economist, yet given the breadth of its data and the importance of its findings, it is a must-read. When combined with the income generated from the private copying levy, much of which is seemingly linked to P2P copying, it becomes increasingly clear that the industry has benefited from P2P and that there is no "emergency" that necessitates legislative intervention.

Update: Jack Kapica of the Globe and Mail provides additional coverage of the study and its policy implications.
    "

"
    Merk at jeg ikke synes at dette har betydning for spørsmålet om det er "rett" å laste ned. Det er ikke rett å bryte seg inn til en person og vaske gulvet hans heller - spesielt ikke når han ber deg om ikke å gjøre det.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Men disse som både laster ned (pirater som du kaller det) og kjøperne - samme persodner - føler seg krenket hvis friheten til nedlasting blir fratatt dem.
    Jeg vet ikke om noen som har sagt at de føler seg krenket, men det er klart at man ønsker å kunne benytte seg av den beste tjenesten. Hvis noen fratar deg muligheten til å ta buss til jobb, slik at du må gå eller sykle, ville du ikke reagert da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg synest ikke det er noe galt i laste ned. Har et ganske labert forhold til det hele..følger med 8-10 serier. Noen som ikke kommer til norge i det hele tatt..eller de kommer alt for sent..da er det bedre å laste de ned i HD over nette. Samme med film, filmene kommer alt for sent.. noen ganger 5-6månder etter release i USA. Da er det bedre laste ned, ingen som orker vente så lenge om det er en film du virklig vil se. Er ofte på kino og ser gjerne filmer eg har sett før omigjen da. Har ikke kjøpt en eneste CD på 8 år. Ingen planer om det heller, er for dyrt og er mye enklere laste ned, slippe skifte CD plate hele tiden Får samme plata på 5min på nette gratis. Sier seg selv ka man velger. Av og til kommer du over album som er dekodet som AC3 også.

Brenner ikke noe på cder eller dvd plater heller. Den tid sluttet for mange år siden da bredbånd osv kom. Var andre tider med modem, da var det ikke mye nedlasting men mere låne CD av kompis og brenne. Alt er på minnebrikker eller eksterne disker nå i disse dager. Flere cd spillere som har støtte for minnebrikker også, enkelt å greit..slipper tenke på riper og hakking.

Men kjøper mye filmer og serier på DVD..som eg kan ha sett 2-3 ganger før =) Serier er det du får mest for penga! DVD kunne godt blitt litt billigere også. Tiden forandrer seg, på tide plateselskaper satser mer på nette! Med god kvalitet på sangene som de ligger ut, da skal eg heller vurdere å betalte for musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rett nok ikke all verden til kilder, men dette er hva google returnerte:
    Og denne:

The study found that the most prolific online pirates bought 21 per cent more CDs than the average among such consumers.
    Death of high street CD is overplayed, research claims - Times Online

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ding Chavez
    Jepp. Det påstår jeg. Her er hvorfor: Det er ikke sånn at selv om man lager mange kopier av et åndsverk, så er det bare en "original" eller "ideen bak" som er selve åndsverket. I motsatt tilfelle hadde ikke du brutt åndverksloven hver gang du lasta ned en sang ulovlig, og piratvirksomhet hadde da ikke vært et begrep engang.
    Det betyr da ikke at åndsverket omfatter det fysiske formatet. Jeg tror du burde lese igjennom loven en gang til.

Det er en vesentlig forskjell på det du beskriver her og illegal distribusjon og nedlasting. Men jeg tror ikke du har helt rett her heller desverre. Du kan ikke fritt klippe og lime andres åndsverk inn i reportasjer, og i hvertfall ikke i vitenskaplige artikler i forskningsøyemed. Da kalles det plagiat. Og hva har den tidsbegrensningen egentlig med saken å gjøre? Du får vente med å laste ned sangen til tidsgrensa er nådd da?
    <dato>LOV-1961-05-12-2</dato> Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven).
    § 25. Når fremføring eller visning av et verk inngår som ledd i dagshending og denne kringkastes eller gjengis ved film, kan korte avsnitt av verket, eller hele verket hvis det er av lite omfang, tas med ved gjengivelsen. Når fremføringen eller visningen av verket bare utgjør en del av bakgrunnen eller på tilsvarende måte spiller en underordnet rolle i forhold til hovedemnet for reportasjen, kan hele verket gjengis.
    <dato>LOV-1961-05-12-2</dato> Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven).
    § 23. Offentliggjort kunstverk og offentliggjort fotografisk verk kan gjengis i tilslutning til teksten i kritisk eller vitenskapelig fremstilling som ikke er av allmennopplysende karakter, når det skjer i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger.
    Tidsbegrensningen er vesentlig fordi det betyr at man ikke eier åndsverket. Loven gir deg enerett til å spre og gjengi verket, men tar fra deg den retten etter viss tid til gode for allmennheten.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke helt du forstår årsak og konsekvens. Piratkopiering er en konsekvens av at loven ikke fungerer. Piratkopiering vil fortsette å være et problem frem til man har rettet årsaken. Hadde loven fungert så hadde ikke piratkopiering vært et (så stort) problem. En enkel rotårsaksanalyse tilser derfor at det er loven som er problemet, ikke piratkopieringen.
    Den blir alt for enkel. Å skylde på loven fordi en gruppe mennesker velger å bryte loven - for så å tilpasse loven til de som holder seg på feil side av loven? Slik kan vi ikke tilpasse oss her i et sivilisert samfunn. Vi kan ikke tillate at man kan tas seg til rette og forsyne seg av andres eiendom.

Feks er det mange i norge som liker svart arbeide. De synes å betale moms og skatt av arbeidsinntekten er noe stort tull. Skal vi da tilpasse loven etter dem? Siden en stor del av samfunnet synes det - så avskaffer vi mva loven, skatteloven og skattebetalingsloven. Det er jo ikke mer enn rett og rimlig siden større deler av samfunnet mener skatt av arbeidsinntekt og mva er noe tull. Det kan man selvsagt ikke.... Et drøyt eksempel - men det har klar analogi til din tankegang.

Det at du mener at alle burde følge loven uansett hva den sier hjelper ikke. Tro det eller ei, men alle er ikke kopier av deg.
    Det er jeg fult klar over. Resten av befolkningen er ei heller en tro kopi av deg.

Jeg ser (og hører) aldri på NRK. Hvorfor skal jeg betale for den luksusgoden din?
    Lisensavgiften ble i sin tid innført for å dekke driften av kringkasting av statskanalen NRK, noe jeg er helt sikker på at du vet. Nå var det i den tiden slik at kjøpte man en tv, ja da kjøpte du den for å se på NRK - du hadde ingen andre reelle valg. Noen fikk sikkert inn SVT også, men det er en midre del av befolkningen. Etter hvert har jo tilbudet økt med bla reklamefinansierte tv-kanaler. Skal være ening i at det er en gammeldags modell, men jeg er sikker på at den er mer rettferdig enn en "internettskatt" fordi en gruppe mennesker ikke klarer å se hva som er rett eller galt og bare tar seg til rette...

Folks kulturbehov er mye likere enn folks NRK-behov.
    Denne skjønner jeg ikke hva du mene med.

Personvern står ikke sterkt i Norge. Det er helt latterlig hvor mye vi aksepterer av overvåkning her i landet. Men det er voldsomt off-topic.

Å overvåke omsetningen på fildelingsnettverk strider ikke med personvernet. Det er ikke behov for å identifisere unike brukere. Det er ikke verre enn å gå på en hvilken som helst bittorrent side, så ser du hvor mange som deler og mottar en gitt fil. Mer trenger man ikke.
    Uansett ser jeg det ikke som lett, uansett hva du påstår. Nye tjenester kommer til osv. Hvem artist skal ha hvor mye fordi det er last ned så mye? Det trengs i hvertfall en god gruppe mennesker til det.

Jeg mener ikke at jeg har noen rett til gratis musikk. Det har jeg sagt gjentatte ganger.
    Et steg i riktig rettning.

Ja, det sier egentlig ganske mye om deg...
    Ja, hva sier det om meg?

Åndsverk må også frigis til offentlgiheten mye tidligere. At man skal kunne lage ett album og leve av den resten av livet er absurd. Allmennheten vil tjene mye på at man kan stå på skuldrene til kjemper, slik man f.eks. kan innen forskning.
    Så lenge et album selger, har man jo rett på å få betalt for sine rettigheter.

Du snakker hele tiden om at det skal frigis til offentligheten. Forklar oss litt om det og kom med kilder.

Kan du komme med en god referanse - ikke bestilt av piratbransjen? Mange måter å få tall til å se gode ut vet du....
    Edit: Ser du har lagt ut en utenlandsk undersøkelse - jeg mener norsk undersøkelse. Vi dikuterer norske forhold og lov, da er det norske markedet som er relevant.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kompetansen blant befolkningen og i slike forum er utrolig lav.

RIAA har klart å hjernevaske enkelte til å tro at det ikke er lov til å kopiere en CD og gi til bestemor.

Andre tror tilsynelatende at alt man ikke blir tatt for er lov.

I begge tilfeller er det på sin plass med presisering.
    Jeg tror de fleste har klart å få med seg at piratkopiering er ulovlig, men hva som er såkalt "fair use" er det mange rare oppfatninger om ja. Selv eksperter på åndsverksloven klarer ikke å bli enige om dette, som bare bekrefter min påstand om at loven er for komplisert og må endres.

Bare dersom det er rettet til en person i debatten.

Jeg kan fritt ta opp det moralske spørsmålet om det er rett å ta seg til rette med musikk andre har skapt, uten at noen har noen grunn til å bli kvass.

-k
    Det vil uansett gå indirekte på person, men jeg er enig i at det burde være mulig å diskutere det med fatning allikevel.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MF24
    Så med andre ord vi skal fengsle størstedelen av befolkningen ? En bekjent av meg jobber som etterforsker i politiet. Til og med han har lastet ned ulovlig sporadisk, skal vi hive han i fengsel også ?
    Ja jeg mener det er på sin plass med fengselsstraff for de som legger ut kopibeskyttet materiale uten samtykke med innehaverne. Det er vel fårsåvidt det eneste som kan være med å begrense piratvirksomhet, slik teknologien er i dag.

De som er med å laster dette ned bør straffes med saftige bøter. Er vel samme fønken om man er politi eller arbeidsledig. Loven er lik for alle.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr da ikke at åndsverket omfatter det fysiske formatet. Jeg tror du burde lese igjennom loven en gang til.

Tidsbegrensningen er vesentlig fordi det betyr at man ikke eier åndsverket. Loven gir deg enerett til å spre og gjengi verket, men tar fra deg den retten etter viss tid til gode for allmennheten.
    Kan du utdype hvordan det fysiske formatet ikke er det samme som åndsverket?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Den blir alt for enkel. Å skylde på loven fordi en gruppe mennesker velger å bryte loven - for så å tilpasse loven til de som holder seg på feil side av loven? Slik kan vi ikke tilpasse oss her i et sivilisert samfunn. Vi kan ikke tillate at man kan tas seg til rette og forsyne seg av andres eiendom.
    Vet du hva et demokrati er? Det betyr at en gruppe mennesker kan endre loven hvis de er uenig med den.

Uansett. Det jeg prøver å få deg til å forstå er at loven ikke burde endres pga. piratkopiering, men pga. at loven ikke fungerer. Det er to vidt forskjellige ting.

Feks er det mange i norge som liker svart arbeide. De synes å betale moms og skatt av arbeidsinntekten er noe stort tull. Skal vi da tilpasse loven etter dem? Siden en stor del av samfunnet synes det - så avskaffer vi mva loven, skatteloven og skattebetalingsloven. Det er jo ikke mer enn rett og rimlig siden større deler av samfunnet mener skatt av arbeidsinntekt og mva er noe tull. Det kan man selvsagt ikke.... Et drøyt eksempel - men det har klar analogi til din tankegang.
    Såvidt meg bekjent så er ikke "en stor del av samfunnet" uenig i behovet for skatter og avgifter. "Drøyt eksempel" er en gigantisk underdrivelse. Argumentet har ikke rot i virkeligheten.

Lisensavgiften ble i sin tid innført for å dekke driften av kringkasting av statskanalen NRK, noe jeg er helt sikker på at du vet. Nå var det i den tiden slik at kjøpte man en tv, ja da kjøpte du den for å se på NRK - du hadde ingen andre reelle valg. Noen fikk sikkert inn SVT også, men det er en midre del av befolkningen. Etter hvert har jo tilbudet økt med bla reklamefinansierte tv-kanaler. Skal være ening i at det er en gammeldags modell, men jeg er sikker på at den er mer rettferdig enn en "internettskatt" fordi en gruppe mennesker ikke klarer å se hva som er rett eller galt og bare tar seg til rette...
    Ja, det er jeg klar over. En nettskatt vil ikke bli innført fordi folk ikke kan skille mellom rett og galt, men fordi det evt. ville vært en bedre modell enn dagens.

Denne skjønner jeg ikke hva du mene med.
    Hva er det du ikke skjønner? Kulturbehov, likere eller NRK-behov?

Uansett ser jeg det ikke som lett, uansett hva du påstår. Nye tjenester kommer til osv. Hvem artist skal ha hvor mye fordi det er last ned så mye? Det trengs i hvertfall en god gruppe mennesker til det.
    Det er da et av problemene som må løses, men det løses ihvertfall ikke av seg selv.

Jeg kan ikke påstå at du skal se det som lett, men det er lett å få tak i informasjonen idag. Det er også lett å lage en løsning som automatisk henter inn den informasjonen.

Ja, hva sier det om meg?
    At du tilsynelatende aksepterer loven uten å tenke så mye over det.

Så lenge et album selger, har man jo rett på å få betalt for sine rettigheter.

Du snakker hele tiden om at det skal frigis til offentligheten. Forklar oss litt om det og kom med kilder.
    Opphavsretten er og har alltid vært tidsbegrenset. Det betyr at opphavsmann ikke eier åndsverket, men har en opphavsrett som man mister etter en viss tid.

Tidsbegrensningen var tidligere mye kortere men er blitt manipulert av medie-bransjen, WIPO og WTO til bedre å tjene deres interesser.

Kan du komme med en god referanse - ikke bestilt av piratbransjen? Mange måter å få tall til å se gode ut vet du....
    Edit: Ser du har lagt ut en utenlandsk undersøkelse - jeg mener norsk undersøkelse. Vi dikuterer norske forhold og lov, da er det norske markedet som er relevant.
    Se tidligere innlegg av meg og knutinh.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du utdype hvordan det fysiske formatet ikke er det samme som åndsverket?
    Du trenger ikke å se lenger enn til den definisjonen du selv postet. Jeg tolker ikke den som at den inkluderer formatet.

Om formatet hadde vært en del av åndsverket betyr det at det vil være ulovlig å rippe en CD til PC'en. Det vil også være ulovlig å konvertere en MP3-fil til wav eller andre formater. Og til og med å kopiere en mp3-fil fra pc til medie-spiller.

Platebransjen prøver selvfølgelig å lure oss til at formatet er en del av åndsverket, slik at man må kjøpe den samme musikken flere ganger. En CD til å ha hjemme, en til å ha i bilen, MP3'er til å på pc, enda en kopi av MP3'ene til å ha på medie-spilleren og en ringetone-versjon til mobilen. Det ville jo vært en gullgruve for dem.

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes piratvirksomheten har en litt "Robin Hood" følelse over seg. Der feks piratbukta er Robin og gutta fra sherwoodskogen og platebransjen er sjerrifen. IFPI og RiAA er de dumme lakeiene som vimser rundt og slår folk nokså på måfå.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du hva et demokrati er? Det betyr at en gruppe mennesker kan endre loven hvis de er uenig med den.
    Demokrati har jeg ikke noe behov for å blir belært om. Flertallet kan endre loven ja, det er jeg fullt klar over og er barnelære

Det jeg prøver å få deg til å forstå er at loven ikke burde endres pga. piratkopiering, men pga. at loven ikke fungerer. Det er to vidt forskjellige ting,
    Det jeg skal frem til - skal man bygge en lov etter hva lovbrytter/kriminelle mener er korrekt? At det ikke kan være rom for endringer, skal jeg ikke si. Men dagens lov er faktisk ikke så gammel som du påstår - den ble vel oppdatert på enkelte steder i 2005. Bla digitalt innhold.

Såvidt meg bekjent så er ikke "en stor del av samfunnet" uenig i behovet for skatter og avgifter. "Drøyt eksempel" er en gigantisk underdrivelse. Argumentet har ikke rot i virkeligheten.
    Én av to sier ja til svart arbeid og VG Nett| Dine Penger : Fire av ti har kjøpt svart arbeid. Dette er dog to av de mest negative undersøkelsene. Svart arbeid = undraging av mva og skatt på arbeide.

Ja, det er jeg klar over. En nettskatt vil ikke bli innført fordi folk ikke kan skille mellom rett og galt, men fordi det evt. ville vært en bedre modell enn dagens.
    Det er alltid vanskelig å lage rettferdige modeller - det vet jeg alt om. Derimot skal det sies at dette vil være en skatt som vil slå veldig skjevt ut. Mange av brukerene av internett, laster ikke ned musikk ulovlig - noe som jeg vil anta er en større brukergruppe en de som laster ned. Skyt meg ikke om jeg tar feil, men jeg er gansker sikker i min sak. Skal da flertallet betale for at mindretallet av forbrukeren av internett ikke holder seg innefor loven og stjeler musikk?

Hva er det du ikke skjønner? Kulturbehov, likere eller NRK-behov?
    Forsøk gjerne å forklar deg en ting - jeg forstår fortsatt ikke hva du mener.

Det er da et av problemene som må løses, men det løses ihvertfall ikke av seg selv.

Jeg kan ikke påstå at du skal se det som lett, men det er lett å få tak i informasjonen idag. Det er også lett å lage en løsning som automatisk henter inn den informasjonen.
    At ting ikke løses av seg selv, vet jeg. Derimot ser jeg det som en utfordring i forhold til overvåkning av hva du mener bør bli lovlige aktiviter. Det handler om å værne om enkeltidividets fri bevegelse på internett uten å bli overvåket når du beveger deg innefor lovlige aktiviteter.

At du tilsynelatende aksepterer loven uten å tenke så mye over det.
    Det synes jeg var en grunnløs påstand. Jeg reflekterer og tenker på hva loven regulere - hva som synes er rett eller galt. Det betyr ikke at man kan være enig i store deler av det loven sier.

Opphavsretten er og har alltid vært tidsbegrenset. Det betyr at opphavsmann ikke eier åndsverket, men har en opphavsrett som man mister etter en viss tid.

Tidsbegrensningen var tidligere mye kortere men er blitt manipulert av medie-bransjen, WIPO og WTO til bedre å tjene deres interesser.
    Da vet jeg det også. Men det er da ikke mer enn rett og rimelig at man har retten på sitt eget åndsverket i sin egen livstid. At det er et arveobjekt synes å være rimlig innefor et visst aspekt. Man kan sette i mot et oppbygd Aksjeselskap som arves. I dette aksjeselsakpet ligger det en goodwill som ikke er balanseført - heller ikke noe arvegrunnlag, men du arver goodwillen like godt. På samme måte arver du rettigheter til et opphavsbeskyttet musikkstykke eller en film dine fedre har skapt.

Se tidligere innlegg av meg og knutinh.
    Det var utenlandske forhold. Andre kulturer. Jeg vil ha norske - det er den norske handle kulturen vi diskuterer.

Side 14 av 133 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •