Piracy..is it a crime? - Side 129

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 129 av 133 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 125 126 127 128 129 130 131 132 133 SisteSiste
Viser resultater 2,561 til 2,580 av 2649
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    paradokset: forfattere,musikere,journalister,skuespillere etc vil begrense friheter og rettigheter til andre mennesker som de selv har vært/er avhengige av. bare fordi de føler pengene sine er trua.
    Du har full frihet, men du har ikke fulle rettigheter og slik vil det alltig være. Om disse personene føler at pengene er truet så gir ikke det deg rettigheter til å gjøre hva du vil med deres åndsverk. Din avhengighet er ikke like viktig som deres åndsverk, din avhengighet er heller ikke like viktig som at du har en stabil og fast inntekt. Naturlig nok så gjenspeiles dette i høy fokus på strengere lover og regler og værste fall overvåking.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    På generelt grunnlag ang personvern og nettbruk mener jeg at vi brukere må trå varsomt. Nettopp fordi at dersom vi ikke bruker vår frihet med edruelighet og ansvarlighet, vil den før eller siden bli innskrenket, enten det er film/musikk eller andre måter vi bruker nettet på.
    Det er derfor vi har streng alkohollovgivning og derfor bankene nå har strengere utlånskrav (vi kan selvsagt være enig eller uenig i nytten). Alt fordi enkeltmennesket gang på gang viser at det ikke er i stand til å ta i vare på egne eller andres (rettmessige) interesser.

Så, hvis ikke vi klarer å forholde oss til Kardemommebyloven, vil begrensningene komme. My 2 cents.
    Veldig godt sakt, nesten som om jeg skulle ha sakt det selv. Jeg har ikke problemer med å se at denne høye fokus vil kunne gi konsekvenser som er selvforskyldt, og det på lik linje med alle våre andre lover og regler.

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Piratvirksomhet er kommet for å bli. Det nytter ikke å prøve å stoppe det, men heller adaptere seg til det.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål?

Hvis jeg hører en sang på radio, husker den, og på et senere tidspunkt synger den til noen slik at de får høre sangen, er det en form for fildeling/piratkopiering?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Du har full frihet, men du har ikke fulle rettigheter og slik vil det alltig være. Om disse personene føler at pengene er truet så gir ikke det deg rettigheter til å gjøre hva du vil med deres åndsverk. Din avhengighet er ikke like viktig som deres åndsverk, din avhengighet er heller ikke like viktig som at du har en stabil og fast inntekt. Naturlig nok så gjenspeiles dette i høy fokus på strengere lover og regler og værste fall overvåking.
    god dag mann, økseskaft? leste du db.no artikkelen?

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Spørsmål?

Hvis jeg hører en sang på radio, husker den, og på et senere tidspunkt synger den til noen slik at de får høre sangen, er det en form for fildeling/piratkopiering?
    lols, nei? nøkkelord her er FIL og KOPI. om du spiller låta inn på ei plate for å gi til venner og bekjente derimot.. om ikke det har noe med ulovlig fildeling å gjøre direkte, lukter jeg at du kan da bryte deler av åndsverkslovgivninga og (teoretisk) bli straffeforfulgt.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål?

Se Protet sitt innlegg.
    Dersom du gjengir sangen, som den var din egen, i det offentlige rom, kalles det plagiat. Kan straffeforfølges.
    Dersom du gjengir sangen, uten å kalle den din egen, i det offentlige rom skal det betales TONO-avgift. Og den som innehar rettighetene til sangen vil en gang i året få utbetalt sin del av kaken.

Det du synger i stuen din er det ingen som bryr seg om.

Et eksempel (dog, kanskje ikke like relevant for alle , men som illustrerer forskjell på hjemme og offentlig rom):
    - Du kan kjøpe en salmebok og synge så mye du vil hjemme.
    - Men når du synger samme salmen i kirken, som er et offentlig rom, betaler den norske kirke TONO-avgift for denne salmen. Derfor er det SVÆRT lukrativt å skrive en populær salme, da den vil bli sunget hver søndag i mange kirker.
    Dersom er verk er over x år (husker ikke tallet), betaler man ikke lenger avgift, da er det "allemanseie", noe som gjelder f.eks gamle klassiske verk og åpenbart en hel del salmer.

Det skal vel også betales TONO-avgift hver gang du synger karaoke på den lokale puben også.

EDIT: Men dersom du gjengir en sang fritt fra minnet tviler jeg på at noen kommer til å kreve deg for avgift
    EDIT 2: Priser finner du her: Tariffer - TONO

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dvs. at hvis jeg går å nynner på en sang ute på gaten hvor folk kan høre det, så kan en forbipasserende politipatrulje i PRINSIPPET arrestere meg for det....

minner om øst-tyskland

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    god dag mann, økseskaft? leste du db.no artikkelen?
    Å, yes man... det er ikke så vanskelig å forstå at det er en bakgrunn for loven, og det er heller ikke så vanskelig å forstå at det er en bakgrunn at disse rettighetshaverne kommer med slike utspill. Selv om du synes dette er helt urimelig og så betyr ikke det at alle synes det, for dem er ikke helt grunnløse. Hvis disse rettigheteshaverne ikke har et snev av oppriktighet så har du absolutt ingenting å bekymere deg over. I motsatt tilfelle så kan det få konsekvenser, som er mer eller mindre selvforskyldt, som igjen vil kunne påvirke alle som bruker internett. Selv har jeg stor tiltro til dem norske myndighetene og rettsvesen, så jeg tror ikke det blir det store problemet, dog betyr ikke det at jeg er enig alle utspill fra rettighetshaverne.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dvs. at hvis jeg går å nynner på en sang ute på gaten hvor folk kan høre det, så kan en forbipasserende politipatrulje i PRINSIPPET arrestere meg for det....

minner om øst-tyskland
    Nei, mer om du fremfører sangen på en scene eller i en annen organisert sammenheng.

Uansett, om du NYNNER sangen avviker den vel såpass mye fra originalen at du trygt kan nynne hvor som helst, når som helst, og ta penger for det.

Men jeg er ingen ekspert på området... Send en mail til TONO om du er usikker på nynningen din

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er feil, det kan dem ikke...

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så altså zatz, på spørsmålet stilt i ingressen i dbsaken; "Er privat overvåking av borgernes nettbruk i jakten på fildelere mer akseptabel enn statlig overvåking av spionmistenkte?" svarer du et ubetinget ja?

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

minner om øst-tyskland
    *panneklask**

neinei, men hvis du 'nynner den' i et studio(eller i ei stue, en buss eller på dass), teiper det på en cd og lager flere kopier av den for å tjene penger. så. teoretisk. kan du bli straffeforfulgt.

her må andre gjerne arrestere meg, men du kan fint synge den i det offentlige rom(dvs fra en scene, i kirka, eller hvor du enn ville ha nynna) uten problem.

*funker jo vel så godt som facepalm. heia norsk!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så altså zatz, på spørsmålet stilt i ingressen i dbsaken; "Er privat overvåking av borgernes nettbruk i jakten på fildelere mer akseptabel enn statlig overvåking av spionmistenkte?" svarer du et ubetinget ja?
    Jeg har svart ganske tydelig i hvert eneste innlegg og det burde ikke være noen tvil. Jeg har ikke noe problem med overvåking så lenge den beskytter mitt åndsverk, inntekt, eiendeler og min sikkerhet. MEN hvis den overvåkingen misbrukes enten slik at folk blir feil dømt eller private aktører benytter seg av dette til å "tjene" penger så blir saken ganske annerledes. Skulle det bli innstramminger i norsk lov så har jeg stor tro på at norske myndigheter og rettsvesen løser dette på en måte at uskyldige mennesker ikke blir dratt inn i saker og dømt på feil grunnlag.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem tror du vil overvåke zatz ?

Overvåkning er en hensikt å det er å bringe inn penger , skaffe seg marked , inntekt (når man får alle tillatelser man trenger)

Sitter interesseorganisasjoner for opphavsrett , advokater , firmaer på gjerde i årevis å har presset så godt de kan

Er jo ikke rart de gjør det for interesseorganisasjoner for opphavsrett har to muligheter

1 få tilgang til å kontrolere internett å sende regninger der man ikke overholder opphavsrett

2 Måtte endre beskyttelse av produkter man har opphavsrett på så de ikke missbrukes

Her er det lett å se hva de ønsker både for fortjeneste å uten å måtte ut med nevneverdige utgifter

Må jo også nevne at det sitter en motpart av ulveflokken av sporingsfirmaer , advokater osv som faktisk utvikler beskyttelse å selvsagt prøver å få film , plate bransje til å endre sine produkter

Problemet er ikke bare Norsk å regjeringer må ha en felles linje for om man skal slippe privat "politi" inn.
    Blir det lov å logge ip og få info om eier her i Norge kan hele verden sende regninger til Normenn
    At ikke firmaer og advokater har fått makt ennå tyder vel på at man kanskje ikke ønsker at internett skal utvikle seg slik
    For dette gjelder ikke bare musikk , film men feks tekst , bilder
    (da blir det slik at du konsekvent må vite hvem bilde som er opphavsbeskyttet eller ikke for er du på internett å , høyreklikker bilde og lagrer på din pc så kan du risikere å få regning i posten om bilde var opphavsbeskyttet....så enkelt da bilde spores fra nettsiden du var inne på og til din ip som da en advokat eller noe får oppdrag å sende regning på)

Det blir jo ikke den Norske stat som krever penger osv ved ulovelig fildeling eller har rettsapparat til å gjennomføre saker.......de har allerede for mye å gjøre fra før
    (bare fildelingsnettverk og slikt blir anmeldt men det har jo med bevisførsel osv som ikke trengs der ip logges på privatpersoner som er inne å fildeler eller direkte laster ned noe som i utgangspunktet hadde opphavsrett )

Å lurer man på logging av ip har dette pågått i mange år.
    I Norge både ulovelig å lovelig men generelt betyr det ikke hva som logges i Norge for det logges utenfor Norge til Norske adresser fra utlandet .
    I mange år nå har filer som er ulovelig kopi , som har vært på nettet blitt logget opp mot ip (regisrert på servere av firmaer som en gang i tiden håper på en gullalder for innkassering skal komme)
    (navn på artist/film , ip , klokkeslett osv)

ip logging i Norge dreier seg om advikat Espen Tøndel skal få leke nettpoliti
    Datatilsynet - Får ikke overvåke mer - digi.no : Tele/Kommunikasjon
    men på verdensbasis logges ip av feks

LOGISTEP AG - ANTI PIRACY SOLUTIONS

TMG Image Over Networks

men noen må pakke sammen
    P2P investigations now illegal in Switzerland

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Hvem tror du vil overvåke zatz ?

Overvåkning er en hensikt å det er å bringe inn penger , skaffe seg marked , inntekt (når man får alle tillatelser man trenger)
    Notatet fra rettighetshaverne er ingenting annet enn et notat og et ønske. Jeg synes de har full berettighet til å klare gjøre sitt stå stedet i denne saken hvor dem i praksis er uten rettesvern/personvern, men dem kan ikke forvente at det blir som dem ønsker. Det lyser litt igjennom hvor dem vil og dem ønsker å overvåke IP-adressene. Dem kommer ikke i detalj hvordan dette skulle utføres i praksis, dette kan gjøres på mange måtter som opprettholder personvern (for opprettshaverne så er slike lover og regler personvern) ved å begrense tilgangen til "logge og overvåkings-systemene" ved å legge systemene "hos" myndighetene hvor det også kan legges klare kriterier og krav for hvem som kan straffe forfølges. Altså det kan legges frem rapporter og logger uten identitet for forvurderinger.

Jeg er i mot privat-overvåking, men det betyr ikke at jeg er i mot en hver form for overvåking. Klart overvåking vil kunne resultere i å bringe inn tapte penger, men jeg er overbevist om myndigheter/rettsvesen er av den oppfattning at eventuelt et slikt system ikke skulle kunne brukes for å skape ekstra innteker.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan man overvåker ip ved fildeling er at man henter opplysninger om hvem som som er knyttet til x fildeling.
    Da vet man hva som fildeles , man vet hvilke land og hvem ISP en tilknyttet ip har , tidspunkt + det hentes et eksemplar (nedlastet) for å bekrefte at det er samme fil (digital id) som kan knyttes til x filnavn/brudd på opphavsrett

Verktøy fpr å gjøre dette er mange men de som har spesialisert seg er feks LOGISTEP AG - ANTI PIRACY SOLUTIONS

Slik Tøndel gjorde det med Max manus osv var helt "kjøkkenbenk" prosjekt der han selv sitter med et nedlastningsprogram , koplet seg opp mot max manus torrent å således hentet ip adresser (som også viser land + isp)
    Kort bekrevet som ....ta bilde av skjerm (ctrl +print screen)
    (helt vanlig av amatører før å selv kople seg til en nedlasting for så ta ut ip adresser ...man fildelte for å registrere andre fildelere)
    (slik logges ikke ip av selskaper som har spesialisert seg)

I Sverige blir endel av notatet som er omtalt utført av antipirat organisasjoner
    Svenska Antipiratbyrån

Den vanligste antipirat bekjempelsen i dag er å topedere servere brukt til fildeling så de går ned
    men dette tar bare bort en form for deling å har ingen helhetlig påvirkning mor fildeling

Notatet viser jo at man må ha et lovverk som krever ISP om å utgi personopplysninger
    Er jo ingen vits å logge ip om man ikke får opplysning hvem som sitter bak en ip adresse

Hovedhensikt tror jeg ikke er å sende advarsler til fildelere
    Ikke pålegge ISP å senke hastighet til fildelere eller kutte internett tilgang
    som man kan forstå ut fra
    UTTALELSE FRA RETTIGHETSHAVERENE ULOVLIG FILDELING OG KRAV OM NY
    LOVGIVNING
    (selv om det skrives slik i løsninger til endring)(men langt fra det man jobber ut fra i opphavrett fra de store intersessorganisasjonene for film/musikk over mange år )

Hensikten er å få kontroll og nytt marked for inntjening.
    På en måte forenkler det alle internett brukere sin hverdag da man som pc bruker kan knytte seg til alle filer (musikk , film , bilder , bøker osv) samme hvor i et nettverk på internett så får man bare regning i posten om man har lastet ned noe som har opphavrett.(eller som direkte betalingstjeneste)
    (enten om man hentet fil på file host , fildelingsnettverk , webside osv)
    (bilde , album , sang , film , text , bøker )

Faren blir da at alle kan avgiftsbelegge tjenester på nett
    (feks vg.....man får en svart skjerm der man får valg....gå inn på nettsiden å få 10,- kroner fakturert eller avslutt denne siden)

ip sporing mot fakturering.....er det noen fremtid eller vil manfoldet utebli å internett blir en ren salgskanal

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man skal ta kontroll over nettet sånn, så kaster jeg håndklet. Jeg håper inderlig ikke at dette skjer.

Uansett ligger piratene alltid et steg foran, og det er ikke noe problem å "hide" at man laster ned ulovlig materiale. Det er jo bare å slenge på kryptering, så er den saken biff. Samme hva slags kopisperre man utvikler, den blir knekt til slutt.

Jeg syntes det er håpløst at man prøver å bekjempe dette med straffing. Straff er jo en idiotisk måte å løse ting på. Hvorfor kan man heller ikke utkonkurrere det som vanlige firmaer måtte ha gjort mot et nytt produkt på banen?

Jeg tror løsningen ligger akkurat der.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Jeg syntes det er håpløst at man prøver å bekjempe dette med straffing. Straff er jo en idiotisk måte å løse ting på.
    Nå er du inne på essensen med lover og regler, etter min oppfatning så er vestlig kultur mer eller mindre urikkelig der og det skal vi være glade for. Jeg tipper du ikker ønsker å gå tilbake til steinalderen da alt var lovløst, eller flytte ned til landene hvor en liten eller ingen grad av forbrytelser vil bli straffeforfulgt. Dog så har jeg i enkelte tilfeller mye tro på det signalet samfunnet (myndighetene) gir på hva som er rett og galt, fremfor å alltid gi straff.

Jeg siter en annen kar i tråden her:
    På generelt grunnlag ang personvern og nettbruk mener jeg at vi brukere må trå varsomt. Nettopp fordi at dersom vi ikke bruker vår frihet med edruelighet og ansvarlighet, vil den før eller siden bli innskrenket, enten det er film/musikk eller andre måter vi bruker nettet på.
    Det er derfor vi har streng alkohollovgivning og derfor bankene nå har strengere utlånskrav (vi kan selvsagt være enig eller uenig i nytten). Alt fordi enkeltmennesket gang på gang viser at det ikke er i stand til å ta i vare på egne eller andres (rettmessige) interesser.

Så, hvis ikke vi klarer å forholde oss til Kardemommebyloven, vil begrensningene komme. My 2 cents

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Hvorfor kan man heller ikke utkonkurrere det som vanlige firmaer måtte ha gjort mot et nytt produkt på banen?

Jeg tror løsningen ligger akkurat der.
    Hvordan har du tenkt å utkonkurrere noe som er gratis (piracy)?

Side 129 av 133 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 125 126 127 128 129 130 131 132 133 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •