Piracy..is it a crime? - Side 128

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 128 av 133 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 124 125 126 127 128 129 130 131 132 ... SisteSiste
Viser resultater 2,541 til 2,560 av 2649
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Godt at jeg ikke eier en eneste Eidsvåg cd heller da... vil ikke bidra til at mannen blir alkoholiker....
    blir?

Med det konsumet fyren har hatt opp gjennom årene vil det ikke forundre meg mye om han allerede ER det......

Han har forøvrig alltid vært kritisk til alt annet enn LP/MC/CD salg i tradisjonelle kanaler.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må personvernet vike for opphavsretten? - kultur - Dagbladet.no

Godt å se det er flere som ser det hyklerske/paradoksale i utspillene copyright-tilhengerne kommer med.

Til og med endel vettugt som er skrevet i kommentarene også.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et 3-sifret antall DVD'er liggende, og en ting som irriterer meg med dem (bortsett fra den utilstrekkelige bildekvaliteten) er en anti-pirat propaganda-kortfilm som ikke lar seg skippe. Hvorfor plager de meg med den, jeg har jo kjøpt filmen???
    I denne reklamesnutten er det en sammenlikning som ikke i det hele tatt ligner på virkeligheten; at veskenapping og biltyveri kan sidestilles med piratkopiering.
    Vel, hvis du stjeler en bil, så har ikke bileieren noen bil lengre. Hvis du kunne med en tryllestav lagd en kopi av den bilen, så ville vel ikke det gjort særlig stor skade for bileier....
    Jo da, piratkopiering med videresalg som intensjon er ikke bra, det er vel de fleste enige om.
    Det gikk ihvertfall opp et lys for meg den dagen jeg oppdaget at jeg kunne laste ned filmer i mye bedre kvalitet enn DVD, ikke betale ei krone, og faktisk SE FILMEN med en gang uten å måtte se en "skyt seg selv i foten"-reklamefilm.
    Hva med piratkopiering og fildeling i gamle dager. Da jeg var guttunge kopierte vi musikkassetter så det holdt! Tok opp fra radio og TV! Vi delte filer i 1990 også ....
    Hva så med "musikkbransjen" som det kalles. Dominert av noen få veldig store selskaper, som setter standarder for formater etc, og et utall små selskaper som kjemper for å overleve i skyggen av disse mafialignende organisasjonene.
    Hvorfor har ikke de vært flinkere til å ta i bruk de nye formatene, istedet for å tviholde seg til CD'en. Hva med DVD-audio og SACD med fler? Det er ikke all verden som er å finne, og hvis du spør på ei plateforretning hva de har av utvalg på DVD-audio så vet de ikke hva det er!!! Jeg har prøvd det en del ganger!! Mange vil vel si at lyden ikke er bedre, men la nå det bli en annen diskusjon.
    Hva med artister som vil gjøre musikken sin tilgjengelig, og som ikke kommer gjennom nåløyet hos plateselskapene? For dem er jo fildeling og internett nøkkelen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg ser på piratkopiering som en "preview".
    Istedet for å stå i en travel platebutikk med hodetelefonen og høre på en og en cd, laster jeg det ned og hører på det i stuen. (Nå til dags hører jeg det meste lovlig via spotify)
    Alle cdene jeg har kjøpt har jeg allerede piratkopiert tidligere. Jeg hører først på musikken. Hvis jeg synes at artisten har gjort en bra jobb, kjøper jeg plata.

Det samme gjelder filmer. Jeg har mange usette dvd-filmer som jeg kjøpte fordi de var verdt å ha i samlinga.

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget god sammenlignet over, selv om det er litt overdramatisert. Men mye baserer seg på nytteverdi og hvor enkelt x er vs y.

Det er dumt at folk sammenligner dette direkte med stjeling, selv om det til en viss grad er det. Men det er umulig å stoppe det, eller hva? Man kan vel ikke begynne å svarteliste og blokkere alle nettsider som driver med dette? Det er håpløst, og har en svært liten nyttegrad.

Nei dette er nok en utvikling vi ikke så lett kan kontrollere, og jeg mener plateselskapene & co må slutte å henge i fortiden og innse at dette er ikke noe vi får gjort noe med. Det er på tide å finne opp noe nytt, det gamle sporet kan man rett og slett ikke fortsette i!

Dette er jo også konkurranse. Plateselskapene har jo vært multimilliardbedrifter som har håvet in lass på lass med penger per dag, og når de møter konkurranse, eller hindring som virkelig kan true dem så har de forsvart seg med å få enkelte land til å blokkere IP-er til TPB, saksøke osv osv. Dette går jo helt ned til det grunnleggende, aka å ta fra et barn godteriet.

Jeg mener at plateselskapene & co ikke lever på en så god forretningsmodell lengre, og de må finne seg i å få tatt ifra godteriet sitt iblant. Istedet for å surre i samma sporet enda, så må de finne opp noe nytt! De må rett og slett utkonkurrere piratvirksomhet, med å tilby noe som er enda bedre.

Så mitt forslag er å anse piratvirksomhet som den aller største konkurrenten, og ikke en skute med kjeltringer som er en gjeng med idioter. Den tid er forbi, og man må tenke nytt. Så, for å beholde på kundemassen sin må man tilby noe bedre enn piratvirksomhet gjør. Hva kan dette være? Ihvertfall ikke CD-er som koster 200kr, men noe annet. Nå er det vanskelig å finne opp løsningen på dette problemet helt ut ifra luften(da hadde jeg vel blitt en av verdens rikeste), men dette er heller ikke min jobb.

Dette er ihvertfall ikke annet enn konkurranse for meg. Tyveri er en så konservativ måte å se på piratvirksomhet, som tilhører fortiden. Tenk nytt, for verden er faktisk avhengig av innovasjoner for å gå rundt. Her er det på tide med en NY innovasjon!

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bjørn Eidsvåg har forstått ett og annet

Piracy..is it a crime?-eidsvag-straff-fildeling-png

http://twitter.com/#!/eidsvag

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja, han har tidligere uttalt seg svært kritisk til fildeling på nett og er en blind tilhenger av åndsverkslovene slik de er i dag

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet

Godt å se det er flere som ser det hyklerske/paradoksale i utspillene copyright-tilhengerne kommer med.

Til og med endel vettugt som er skrevet i kommentarene også.
    Det paradoksale og hykleriske er at vi blir overvåket hele tiden, alt fra Facebook til fotobokser til mobiltelefoner til bankkort til avforum, hva er det som plutselig er så big deal når det gjelder fildeling over nett?

Personvern kan være så mangt og det mange glemmer er at denne overvåkingen faktisk kan være et personvern. Alt tyder på at samfunnet blir mer og mer preget av kriminalitet, svindel, vold og trusler. Da kan man diskutere i det vie og breie om overvåking går på personvern eller ikke. Nå er
    det ikke slik at jeg er så for overvåking, jeg ser bare at det er naturlig at den enkeltes fremtreden avgjør hvordan samfunnet ellers vil reagere.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det ingen som utgir singler på mini-cd ????????? Butikkene kunne hatt 3 ganger større utvalg på samme arealet, og dermed kunne utsalgsprisen pr.enhet vært lavere. Folk ville kjøpt mer musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle vært en slags betalings tjeneste på nettet hvor de som vil og har mulighet for det kunne opprettet en konto og lastet ned filmer for ett gitt beløp.
    Og har man først kjøpt en film og det kommer en ny versjon som extended eller director's cut så skulle man ha betalt ett enda mindre beløp for den utgaven så lenge man har allerede betalt for samme film bare med noen minutter extra.

Et eksempel. Du ser filmen på kino. Du kjøper filmen på Laserdisc/vhs (når det var eneste mulighet). DVD kommer, du kjøper den på det formatet også. Extended/ director's cut, du kjøper den også. Bluray kommer, selvfølgelig vil du se den i HD og kjøper den der også. 3D kommer, du har lyst til å se den slik også.

Vel, det er jo ingen tvang, men er det en veldig bra film så kan det fort bli en DYR film også.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man har kjøpt en film på BD f.eks? Ok, la oss si man vil ha den på mediaspilleren for å slippe og gå igjennom alle FBI advarsler, reklamer osv. Og man vil ha den fleksibilitet som en mediaspiller somregel har at man kan flytte på teksten og forandre størrelsen på teksten slik at den ikke dekker halve bildet.
    Vel, å gjøre dette selv krever at man har litt kunnskap og en bluray avspiller i pc'en og veldig god tid og lagrings plass.

Er man da en Pirat, kjeltring eller hva folk vil kalle det for hvis man laster ned samme film i ett komprimert format hvor dette "arbeidet" er allerede gjort?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en digresjon:

på mange måter virker Forbrukerrådets holdning til Skattesnøk-snok (som de kaller det) slik musikkbransjen har til dagens musikkformidling av musikk - lovlig eller ikke lovlig..

NRK/TV2/FBI hadde sak om skattesøk i skattelister i dag, og der sier en eller annen sjef i Forbruker-et-eller-annet "uff uff dette er snoking. Tjenestene som nå tilbys er blitt ren underholdning - istedetfor slik det var tenkt; lister hvor man kunne avdekke mulige skattesnytere..."

Beklager, unge mann, du er alt for sent ute. Du har ikke fulgt med i timen. Den dagen internett kom og skattelister ble gjort tilgjengelig der, var løpet kjørt.
    Det nytter fint lite å komme med hjertesukk samme dag som listene legges ut. Ønsker du virkelig dette til livs, så kunne du gjort noe med dette for lengst, via politiske metoder/kanaler. Det er jobben din!

Du og musikkbransjen har begge blitt forbigått av teknologien.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Det paradoksale og hykleriske er at vi blir overvåket hele tiden, alt fra Facebook til fotobokser til mobiltelefoner til bankkort til avforum, hva er det som plutselig er så big deal når det gjelder fildeling over nett?
    miss

paradokset: forfattere,musikere,journalister,skuespillere etc vil begrense friheter og rettigheter til andre mennesker som de selv har vært/er avhengige av. bare fordi de føler pengene sine er trua.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    miss

paradokset: forfattere,musikere,journalister,skuespillere etc vil begrense friheter og rettigheter til andre mennesker som de selv har vært/er avhengige av. bare fordi de føler pengene sine er trua.
    miss

Forbrukerne har alltid vært underlagt rettighetslovgivning, men når vi har misbrukt dette til de grader over lang tid, på en måte som til og med involverer bestemødre, så har vi skutt oss selv i foten.

Høna eller egget?
    - Antipiracykampanjene tok ikke av før piracy tok av.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    konteksten finner du i den dagbladet saken jeg lenka til tidligere, pegpisk

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker!
    Beklager, var litt rask på lappen tidlig om morgenen. :wink:

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dagbladet
    Skal vi se, hva er det nå «vi» mener?

1. Jo, blant annet at rettighetshavere som film- og plateselskap skal gis konsesjonsfri adgang til å innsamle, registre og lagre trafikkopplysninger som i dag er underlagt taushetsplikt, slik som IP-adresser.

2. En domstol skal avgjøre om rettighetshaverne skal få utlevert identiteten til nettbrukeren, men beviskravene for at det er begått en opphavsrettskrenkelse «må ikke være for strenge».
    Her skal det med andre ord fiskes med relativt finmasket not.

3. Det foreslås også at at nettleverandører skal pålegges å stenge kundenes tilgang til nettsteder som er «involvert» i ulovlig fildeling, uten at nettstedet må være medvirker til lovbrudd i henhold til norsk rett.

4. Videre foreslås det at Medietilsynet skal forvalte en ordning med såkalt «gradert respons» mot fildelere, med tre skriftlige advarsler før rettighetshaverne går til sivilrettslige skritt.
    Sånn, for (min egen) ordens skyld ;-)

Selv om jeg synes overvåkning i utgangspunktet er uheldig, vil jeg foretrekke å bli overvåket på Karl Johan, dersom det hindrer at jeg blir slått ned /evnt. oppklarer saken. For lovlydige borgere blir det alltid en avveining om "kost"/nytte.
    Likefullt synes jeg det er langt mer alvorlig dersom private skal få anledning til overvåke vår nettbruk, selv for en konservativ anti-pirat som meg.

Punkt 1 mener jeg også er over streken.
    Punkt 2 er strengt tatt ikke et problem, dersom man følger rettsprinsippene vi har i Norge. Uskyldig til det motsatte er bevist, og tvilen skal komme tiltalte tilgode. Bevisene må da nødvendigvis være sterke nok!
    Punkt 3 blir også urimelig, da nesten etterhvert nettsted kan i teorien antas å benyttes til ulovlig fildeling?
    Punkt 4 synes jeg er helt greit, men spørsmålet blir da hvordan man kommer dit? Uten at jeg kjenner saken i detalj, så tenker jeg at rettsaken fra Stavanger er veien å gå. Altså at man må gå rettens vei for å få utlevert IP/personalia. Som kanskje betyr da at bransjen vil konsentrere seg om de store fiskene, og ikke gud og hvermann.

Sånn! Noen synspunkter fra min side, om ikke annet enn for å dekke over missen min i et par innlegg tidligere :-)

På generelt grunnlag ang personvern og nettbruk mener jeg at vi brukere må trå varsomt. Nettopp fordi at dersom vi ikke bruker vår frihet med edruelighet og ansvarlighet, vil den før eller siden bli innskrenket, enten det er film/musikk eller andre måter vi bruker nettet på.
    Det er derfor vi har streng alkohollovgivning og derfor bankene nå har strengere utlånskrav (vi kan selvsagt være enig eller uenig i nytten). Alt fordi enkeltmennesket gang på gang viser at det ikke er i stand til å ta i vare på egne eller andres (rettmessige) interesser.

Så, hvis ikke vi klarer å forholde oss til Kardemommebyloven, vil begrensningene komme. My 2 cents.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dagbladet
    Dagbladet har tidligere etterlyst et bredere mandat for regjeringens arbeidet med framtidas opphavsrett. I stedet for defensive tiltak med usikker effekt på den ulovlige fildelingen og klare negative konsekvenser for personvernet, trenger vi offensiv juridisk og politisk tenkning, og et nytt forvaltningsregime tilpasset nye rammevilkår i den nettbaserte kulturøkonomien. Framveksten av lovlige tjenester som Spotify og norske Wimp er tidlige tegn på at det finnes andre og mer samfunnsgagnlige virkemidler enn privatisert piratjakt for å skape en bærekraftig kulturøkonomi.
    Helt greit dette Dagbladet.
    Men dem begrunner Spotify og Wimp (og kanskje Voddler også) er mer samfunnsgagnlig enn piratjakt.

Her mener jeg Dagbladet bommer. All den tid Spotify og Wimp lever utmerket godt med dagens åndsverklovgivning. Platekompaniet, CDON, itunes og Amazon, m.fl selger filer, også med dagens åndsverklovgivning. På musikksiden er det fullt mulig å bruke nettet på en lovlig måte. Og hvis vi skal ha noen som helst tiltro til teorien om tilbud og etterspørsel, vil flac-filene komme etterhvert.
    Hvordan ståa er på filmsiden vet jeg svært lite om, men er det ikke rimelig å anta at når dette fungere tilfredstillende på musikk, så kommer film etter?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Logge ip (der det får konsekvenser) betyr bare at fildeling endrer måter å fildele.
    Så Norge kan jo lage en slik lov men det endrer jo ingen ting over tid.
    Blir jo bare enda en lov i Norge å det er de flinke til

Fare ved å logge ip er det jo ikke for personlig sikkerhet osv.
    Bruk av innsamlet informasjon på fornuftig måte er det ingen problem ved straffeforfølgelse (bøter/fengsel)

men som nevnt bare en ny lov å fildeling fortsetter men i endret form.

Nei man bør starte der problemene er
    Endre form , konrtroll , beskyttelse av digitale verk for å hindre ukontrolert spredning
    (altså forhinde at digitale verk med opphavsrett kan kopieres / brukes uten kontrollfunksjon)
    (ikke lage 1000 vis av lover og regler da skaden allerede har skjedd å formen for digital spredining endrer seg i takt med lover så problemet aldri synker men øker)

Intermediate SveinS sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,680
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vil piratene flytte ut verdensrommet 8)

Fildeling - Her kan ingen stoppe dem - ITavisen

Kronerulling for å finansiere pirat satelitt hææ! hvorfor ikke bare kjøpe musikken istedenfor... makan til rare folk

Side 128 av 133 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 124 125 126 127 128 129 130 131 132 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •