Piracy..is it a crime? - Side 127

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 127 av 133 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 123 124 125 126 127 128 129 130 131 ... SisteSiste
Viser resultater 2,521 til 2,540 av 2649
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Som en oppfølging til Mortens epistel:

Spilt en million ganger, får 978 kroner fra Spotify

Lady Gagas « Pokerface» ble spilt en million ganger på Spotify i fjor. For det fikk Lady Gaga 978 kroner i betaling.

Hvor lang tid tar det før Spotify blir en ren betalingstjeneste
    Hvor lenge er det til prisen på Spotify/Wimp stiger

Og hvis ovennevnte skjer, hva skjer da med pirateringen?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynte på denne i Avatartråden, men fant ut at den passer best inn i her.

Worldwide Avatar DVD & Blu-Ray Release Dates - 2010 | Box Office Blog - Weekend Box Office Reports, Predictions & more

Den er allerede ute som leiefilm på bd i Norge, men kommer først i salg 28., selvom den hadde US og Canada release nå på torsdag 22.

for meg virker dette rimelig klart som å melke mest mulig penger ut av markedet for en filmproduksjon som har gått i overskudd for lengst, og det med utdaterte og lite forbrukervennlige metoder.

Hollywood* syter,klager og saksøker ulovlig fildelere helt tilfeldig i øst og vest, uten i det hele tatt å 'gå inn i seg selv' og se på hva som kan være mulige grunner til hvorfor det fildeles ulovlig av helt vanlige og ressurssterke mennesker.

nå har det ligget en ukomprimert 1080p DTS HD MA rip av denne på nett siden natt til torsdag, jeg tar det som en selvfølge at den er å få kjøpt på det shady og illegale markedet i Russland - Kina alt.

er utrolig at det fortsatt gjøres på denne måten i 2010 og at _ingen_ på produksjonsiden skjønner at med disse metodene vil en aldri bli kvitt gratispassasjerene. alt de får er irriterte og overgitte forbrukere og flere ulovlig fildelere. er det så vanskelig å skille den profittbaserte og skruppelløse piratverdenen fra vanlige oppegående kids, fans og nerder i resten av verden?

hørte jeg noen sa skyte seg i foten?

*aka den amerikanske filmindustrien

...glemte jo helt Ringenes Herre balletten, samme skiten der(kino versjon, extended ver, extended + bonusmateriell osv osv)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er min BD utgave på veg i posten fra CDon -så det med release 28/4 vet jeg ikke helt hvor du har fra.....

Her er e-posten fra CDon:

Sendt: 23.04.2010 11:45
    Hei xxxxxxxxx!

Vi vil informere deg om att din ordre ble sendt fra vårt lager i dag og
    den bør være fremme innen 2-3 hverdager.

Det som er levert er følgende:

Artikkelnummer Antall Beskrivelse
    2007063472 1 Blu-ray - Avatar (Blu-Ray)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Den er allerede ute som leiefilm på bd i Norge, men kommer først i salg 28., selvom den hadde US og Canada release nå på torsdag 22.

for meg virker dette rimelig klart som å melke mest mulig penger ut av markedet for en filmproduksjon som har gått i overskudd for lengst, og det med utdaterte og lite forbrukervennlige metoder.
    Tja, jeg skjønner poenget ditt, men det er jo bare noe få dager som skiller disse releasene. Tviler på at bransje melker noe "ekstra" og at det ikke vil skape så mye ekstra piratvirksomhet pga av disse få dagene. Alle med ved sine fulle fem som vil kjøpe filmen vet at det er bare tull å leie den en par dager før du får kjøpt den, og dem som driver med pirat vil uansett skaffe seg denne filmen på ulovligvis uavhengi av disse datoene(tror jeg )

Edit: Det er riktig at man kan leie fra 21.4, og kjøpe fra 28.4..... noen er vel bare heldig at den sendes slik at man har den på release datoen tenker jeg.....

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ikke slått deg at overskuddet man for her går til å investere i andre prosjekter? Ikke alle filmer som er like vellykket økonomisk som nevnte film. Ja noen går også med store underkskudd.

Ser man en film isolert alene blir bildet ganske så vridd, men man må tenke på at denne produksjonen er med å støtter opp rundt andre som ikke går i det hele tatt.

Ønsker vi oss kun filmer som er garantert kassasuksesser eller ønsker vi mangfold? Jeg vet hva jeg foretrekker....

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Ønsker vi oss kun filmer som er garantert kassasuksesser eller ønsker vi mangfold? Jeg vet hva jeg foretrekker....
    i lol'd

så hollywoodproduksjoner som er prescreena opp og i mente er mangfold i di bok?

det jeg prøvde å få frem, sikkert noe rotete, er at i ingenting nevneverdig har skjedd verken i film eller musikkbransjen de siste.. 20 årene mtp forretningsmodellen(?) de operer etter. noe som er ufattelig fordi;

*mulighetene i distribusjonen av media har endra seg radikalt
    *mengden av media som blir konsumert har økt betraktelig, mye fordi mengden av mediaplattformer har økt( fra tv/kino, avis og radio -> mobil, stueedb, bd, tablets, bærbare mediaspillere osv)

jeg som forbruker er ikke lengre tilfreds med å nødvendigvis godta premissene som blir satt - heldigvis har jeg de siste årene kunne hoppe bukk over de, endel takket være ulovlig fildeling men også gjennom å bryte ubrukelige kopisperrer(med lovlig programvare. nå har industrien hatt gode 10 år å komme seg etter napster-sjokket, men intet har blitt gjort.

dog er det skummelt det som skjer med Apples iPoop(phone,tab,pad usw). en lukka og proprietær plattform som er likt av medialeverandørene såvel som dumme forbrukere. Rupert Murdoch gnir seg i hendene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det jeg prøvde å få frem, sikkert noe rotete, er at i ingenting nevneverdig har skjedd verken i film eller musikkbransjen de siste.. 20 årene mtp forretningsmodellen(?) de operer etter. noe som er ufattelig fordi;

*mulighetene i distribusjonen av media har endra seg radikalt
    *mengden av media som blir konsumert har økt betraktelig, mye fordi mengden av mediaplattformer har økt( fra tv/kino, avis og radio -> mobil, stueedb, bd, tablets, bærbare mediaspillere osv)

jeg som forbruker er ikke lengre tilfreds med å nødvendigvis godta premissene som blir satt - heldigvis har jeg de siste årene kunne hoppe bukk over de, endel takket være ulovlig fildeling men også gjennom å bryte ubrukelige kopisperrer(med lovlig programvare. nå har industrien hatt gode 10 år å komme seg etter napster-sjokket, men intet har blitt gjort.
    Stikkord her er å nyansere, noe jeg synes du bør gjøre. Du kommenterer god gammeldags salg/leie også vrier du det over på at ingenting har skjedd de siste 20årene.

Vel, nevne verdig eller ikke så har det skjedd en del dem siste 20årene. Releasene "har gått" fra en differanse fra måneder/halvår til noen få dager. Du kan streame fra get, altibox og internett generelt, og det på et loveligvis! Du kan enkelt leie disk fra internett og du kan kjøpe film i hvilken som helst dageligvare butikk, og du kan bestille over nett rett i postkassen. Du som forbruker kan stille krav, men ikke hvilken som helst krav. Og ting kan bli bedre, men enkelte vil aldri bli fornøyd. Jeg synes personlig at enkelte stiller rimelig lave krav til når man bør benytte seg av ulovelig middeler eller bruke sin missnøye til argumentasjon for dette.

Oki, jeg skjønner ditt argument at filmen bør releases i alle former for alle forbrukere samtidig, men jeg tror ikke det er realistisk. Benytt "deg" av det medie som passer deg best, men ikke forvent at alt er tilrette lagt "deg" på best mulig måtte.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbelpost slettet....

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... release differanse har ikke endra seg. hvis meg dokumentasjon som viser det motsatte - vi har i dag også filmer som blir vist på kino flerre måneder etter f eks US release.

streaming? betale for et utstabilt og lavoppløselig format som blir dårligere og mer ustabilt jo flere brukere det er(server -> klienter)? det er jo hifi det..

nyanser prøver jeg å unngå, livet er som regel for kort for sånt

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... release differanse har ikke endra seg. hvis meg dokumentasjon som viser det motsatte - vi har i dag også filmer som blir vist på kino flerre måneder etter f eks US release.

streaming? betale for et utstabilt og lavoppløselig format som blir dårligere og mer ustabilt jo flere brukere det er(server -> klienter)? det er jo hifi det..

nyanser prøver jeg å unngå, livet er som regel for kort for sånt
    Joda, men alle releasene er ikke en forskjell på flere måneder, så noe har skjedd dem siste 20årene et godt eksempel er jo denne filmen som releases 6dager etter usa.... er det så ille? Du kan jo bare leie den dagen før release datoen for usa hvis du ikke kan vente med å se den.

Jeg streamer god kvalitet i både SD og HD, jeg synes det er rimelig bra stabilt... er det ikke godt nok, så vent et par dager så kan du jo kjøpe filmen .

Ja ja, du velger selvfølgelig selv om du har lyst til å nyansere poengene dine, men det er fare for at du fremstår om en suttrekopp som overreagerer fordi du ikke får det nøyaktig som du vil. Som nevnt så blir enkelte aldri fornøyd....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Joda, men alle releasene er ikke en forskjell på flere måneder, så noe har skjedd dem siste 20årene
    ... og det viser seg best ved at filmteksting etterhvert er blitt hinsides dårlig. Av og til kan man nesten tro at oversettelsene er gjort med programvare, eller i alle fall av mennesker som ikke forstår norsk.

Det er ofte praktiske grunner til at utenlandsutgaver av film kommer senere enn originalen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    ... og det viser seg best ved at filmteksting etterhvert er blitt hinsides dårlig. Av og til kan man nesten tro at oversettelsene er gjort med programvare, eller i alle fall av mennesker som ikke forstår norsk.
    Ofte er det det de er.....

Kan ikke fatte at noen ennå kan hisse seg opp over disse "fjortisene" som på død og liv skal ha alt gratis. Åpenbart er det fortsatt mer interessant å finne vikarierende unnskyldninger enn å angripe problemet ved kjærnen.

Spotify / Wimp har løst den "grådighetskulturen" som musikkbransjen er tillagt.
    Der er kommet noen filmtilbydere på nettmarkedet. Her er det ennå langt igjen til tilbudet er så bra som ønsket - men det blir ikke det hvis publikum ikke er med.
    Med andre ord - støtt opp om de beste, så vil andre følge etter og kvaliteten gå opp og prisene ned.

Det er vel som å kaste bensin på bålet - men en løsning med norsk tilgang til film, TV og radio på iTunes ala det de har i USA hadde vært helt optimalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Telford
    Spotify / Wimp har løst den "grådighetskulturen" som musikkbransjen er tillagt.
    Ikke helt.

De har dårlig utvalg av musikk, og det ser ut til at utvalget kan bli dårligere, snarere enn bedre, fordi artistene ikke får den betalingen de skulle ha krav på.

Nye distribusjonsformer er én ting. Fortsatt koster det imidlertid mye å produsere musikk, og enda veldig mye mer å produsere film -- og disse utgiftene må dekkes inn på en eller annen måte. Og artister skal også ha noe å leve av.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Ikke helt.

De har dårlig utvalg av musikk, og det ser ut til at utvalget kan bli dårligere, snarere enn bedre, fordi artistene ikke får den betalingen de skulle ha krav på.

Nye distribusjonsformer er én ting. Fortsatt koster det imidlertid mye å produsere musikk, og enda veldig mye mer å produsere film -- og disse utgiftene må dekkes inn på en eller annen måte. Og artister skal også ha noe å leve av.
    Enig i det meste her.
    Det er derfor jeg mener at forbrukere som ønsker fremskritt nettopp må omfavne de beste av de som tilbyr dette. Det er som du også skriver penger alle lever av. Derfor er det en nødvendig betingelse for både overlevelse og videre vekst at de nye distribusjonskanalene tjener penger.

Kostnaden ved å lage musikken tipper jeg er rimelig lik uavhengig av distribusjonskanal, og digital distribusjon over nett koster nødvendigvis mindre enn både vinyl og CD.
    For ikke å snakke om coveret - og at jeg må ned i butikken for å handle :-)

På den måten - gitt et bra utvalg og tilstrekkelig kvalitet - opprettholder artistene (og distributører) inntekten på et totalt sett billigere produkt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ute av "syne", ute av sin.... :roll: ...men er det vel egentlig ulovelig å bevisst tilbake holde informasjon som myndighetene ønsker .

- Ville vært bedre om The Pirate Bay døde - kultur - Dagbladet.no

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Wimp er en suksess - Kultur og Underholdning - NRK

Sitat Opprinnelig postet av nrk.no
    Internett og piratkopiering har ikke ført til økonomisk nedgang for musikkbransjen, hevdes det i en ny svensk undersøkelse. Plateselskapene sliter og taper penger, men bransjen totalt går like godt som for ti år siden.
    ergo det er fortsatt plenty med penger rundt musikken, men plateselskapene er en utdøende forretning - for min del jo før jo bedre.

Undersøkelsen: http://www.trendmaze.com/media/1038/..._2000-2008.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ergo det er fortsatt plenty med penger rundt musikken....
    Det var en konklusjon basert på tynt grunnlag... ... Som det står i guotet ditt:"Plateselskapene sliter..."

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høyesterett har talt:

Nå har denne tråden lagt stille en stund, og det er jo flott.
    Men tenkte jeg var nødt til å dele dette med dere:

Tvinges til å tyste på fildeler

Altiboks må altså opplyse om hvem som står bak IP-adressen som tilgjengelig gjorde filmen Max Manus.

Slik Altiboks har tenkt å praktisere dette fremover, ser jeg ikke noen grunn til å gråte, ennå..
    Altså så lenge det ikke foreligger rettskraftig kjennelse eller politietterforskning vil ingen opplysninger bli frigitt.

EDIT: Høyesterett har vel strengt tatt IKKE talt.

EDIT 2: Må bare legge til at anken som Høyesterett har avvist ikke dreier seg om fildeling i seg selv, men hvorvidt nettselskapet kan pålegges å utgi opplysninger om brukere som antas å ha brutt loven. Hvis jeg har forstått det rett...

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bjørn Eidsvåg uttaler seg:

Streamingtjenestene "gir ikke nok penger til å kjøpe vin"

Dagens Næringsliv

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Streamingtjenestene "gir ikke nok penger til å kjøpe vin"

Dagens Næringsliv
    Godt at jeg ikke eier en eneste Eidsvåg cd heller da... vil ikke bidra til at mannen blir alkoholiker....

Side 127 av 133 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 123 124 125 126 127 128 129 130 131 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •