Piracy..is it a crime? - Side 126

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 126 av 133 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 122 123 124 125 126 127 128 129 130 ... SisteSiste
Viser resultater 2,501 til 2,520 av 2649
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Norge kan blokkere TPB så mye de orker men man kan gå til hundrevis av nettsider å laste opp ned eksakt samme filer å fra TPB sin tracker å således kople seg til fildelere verden over
    Ønsker man inn på deres web side men er blokkert av feks Telenor er de mange ulike måter å omgå dette for å komme inn på websiden
    Selve fildelingen (overføring av biter data er kryptert å ingen isp finner ut hva du henter eller hva du sende i en fildeling)
    Ja, det er riktig det at norges lover kan ikke forandres så mye, bransjen er jo allerede fullt "dekket" av åndsverkloven. I følge denne tråden og mange blogger i avisene så oppfatter mange folk at ulovligfildelinger ikke er ulovlig i følge norsk lov, og dem mener faktisk det er helt moralsk OK å ta seg til rette med andres åndsverk uten tillatelse. Vel, uansett hvor mye dem laster ned så blir dem ikke tatt og det "uansett" hvor mye strengere lovene skulle bli. Derfor mener jeg som deg, i utgangspunktet så hjelper ikke det med strengere lover, men en tydeliggjøring og "holdningskapende kampanjer" er vel så viktig.

Det å stenge ned TPB vil jo ikke være problematisk på noen måte, vi har alle mulige tjenester som erstater TPB på alle mulig måter. Også vil man fremdeles ha det materialle som lå "under" TPB fremdeles tilgjenglig, så jeg "ser" ikke helt problemet!! Det vil bli litt mer tungtvindt og finne og laste ned materialle og myndighetene vil gi klare signaler at dette er riktig, og dette vil være holdningskapene. I dette tema vil vi aldri få en betalingstjeneste til konkurrere mot en like god gratistjeneste uten at man har loven med seg.

Når det er sakt så vil mange være uenig med meg om at dette ville være den rette avgjørelsen, uansett så vil dem nok ikke gi seg får det er helt lovlig å laste ned og streame all eksisterende musikk man skulle ønske og det med alle rettigheter. Selvfølgelig skulle jeg også ønske fri-tilgang av beste kvalitet, men det er ikke realistisk.

At ikke film , platebransje skjønner at de jobber mot noe de ikke kan vinne uten endringer med egene produkter er et under
    Vel, nå har det poppet opp en del forskjellige tjenester så jeg synes dem jobber med nye endringer jeg....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du svarte godt så jeg synes det er greit å kommenter litt .

Sitat Opprinnelig postet av Thorwald
    Navn : Navnet skjemmer ingen har jeg lært. Hva har dette med saken å gjøre?
    Motiv: Hva vet du om motivasjonen til TPB?
    Ulovlighet: Disse gutta blir helt klart frikjent dersom dommerne er edru!
    Verdi på selskap: Hvorfor mener du dette er relevant?

Det ene utelukker ikke det andre her. Man kan meget vel BÅDE beskytte TPB og samtidig sponse artister.
    Navn: Pirat - Altså noen driver med plyndring og stjeling, det passer særdeles bra i forhold til den situasjonen dem har kommet opp i, dem er det dem kaller seg. Hvis dem virkelig er oppriktige så er det iallefall ikke et passende navn.
    Motiv: Skaffe seg selv og andre gratis materiell uten tillatelse, og samtidig "spare" og tjenepenger på dette.
    Ulovlighet: Disse hadde blitt frikjent hvis du hadde vært dommer.
    Verdi: Dem skaper verdi ut av andres åndsverk uten tillatelse.

Ja, man kunne ha beskyttet TPB og samtidig sponse artistene, men sponsing blir ikke gjort i dette tilfelle.

Her insinuerer du at ikke TPB kan brukes til annet enn ulovlige filer. Som du meget godt vet er dette helt feil. Alle filer kan distribueres på denne måten, og det er nettopp det som er så flott!
    Tja, jeg vet godt at TPB blir også brukt til lovligefiler, og ja teknologien er bra, men det TPB blir brukt til for å finne lovelig filer er vel nede på promille nivå i den totale sammenheng. Det er en tjeneste som blir mer eller mindre brukt kun til ulovlig fildeling, altså jeg vil tro neste 100% av filene som ble funnet via TPB er ulovlig.

Hvorfor du blander meg inn i denne saken på denne måten er for meg rimelig ubegripelig?
    Det er mulig jeg har uttalt meg litt klønete, men du brukte også deg seg selv som referanse, så det er mulig jeg missforstå deg i dine analogier. Beklager;-)

Han kunne naturligvis saksøkt adidas, for de fleste guttene kom seg jo dit med slike sko.
    Jeg skjønner ikke helt analogien/metaforene dine. I dette tilfelle så er jo teknologien det samme som skoene, men teknologien ble ikke og er ikke ulovlig. Det store spørsmålet er jo om dem med hensikt legger tilrette for ulovligheter er medskyldig eller har et medansvar? Vel, i sverige er har man et slik ansvar..... I min oppfatting er det like galt å legge tilrette med hensikt som dem som sender og "mottar", og eierene har vel også "hardiskene full av godmateriell" tenker jeg.

Når det gjelder signaler, som du er inne på. Slik jeg ser det må det verste signalet man kan sende være at alt er lov for individet. At individet kan ta seg til rette så mye det vil, så fremt vår moderlige stat ikke begrenser aktiviteten. Da får man en problemstilling som er langt mer alvorlig! Ser du ikke dette? Da kan individet velte seg bakover i sofaen, spille sine stjålne filer, se på Hotel Cæsar og dovne hen uten tanke på noen som helst konsekvens.
    Ja, jeg er helt enig! Det er nettopp det som skjer nå at alt er "lov" for indivitet, altså i den grad at dem kan gjøre hva dem vil uten at dem kan bli tatt, og til med er TPB "godkjent" av myndighetene. Mennesket av natur trenger ikke la seg be to ganger når dem kan få noe gratis, men skal vi ha fokus på å ta enkelt individ så vil det kreve høye ressuser og høy overvåking av person. Jeg tror det nesten vil være umulig, og det vil gå på bekostning av personvern. Så vil det ikke være bedre å ta den store "rota" og heller gå for "holdningkampanier" og bedre tjenester.

En annen ting er jo at du ikke svarer meg på hvor du vil sette grensen mht. sensur, det hadde vært av interesse å vite.
    Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener med sensur, jeg har så å si ingen grenser for sensur. Jeg oppfatter heller ikke en ned stenging av feks TPB som sensur, alt det materiallet som finnes der finnes også igjennom uttallig mange lovelig tjenster i norge og utland.

En annen ting jeg skulle likt å få svar på er hva som er opphavet til at du tror vold er den eneste løsningen for å få stopp på piratkopieringen? Alt annet er liksom naivt, om jeg forstår deg rett?
    Vold er nå ikke rette uttrykket her, så jeg er ikke helt sikker på hva du mener, men jeg tror i aller høyste grad at det ikke er bare én løsning. "Vold" i overførtbetydning vil jeg kunne brukt for en som har lastet ned "100 låter" som får straff på mange millioner kroner i bot og fengsel, altså slike USA tendenser er jeg sterkt i mot. Altså å stenge ned en ulovlig tjenste som påståes å ikke ha noen motiviasjon eller inntekt vil jeg ikke se på som vold nei, og dem som fremdeles føler rett til disse filene kan jo bare søke på nett.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    zatz:

Det synes som vi er grunnleggende uenige her. Slik jeg forstår foregående post så tror og synser du en hel masse, uten at dette backes opp av fakta. Jeg tenker da på dette med navnet til TPB og deres motiv mht. tjenesten. Dermed blir dette irrelevant i mine øyne.

Videre må jeg også si jeg stusser på hvorfor du ikke forstår mine analogier? Er ikke disse rimelig klare? I så tilfelle får du spør hva jeg mener. Dersom du forstår analogiene mine, men ikke synes de er relevante, så vennligst forklar hvorfor!

Dersom man fjerner en fildelingstjeneste, fordi den er populær - uten at problemet med piratkopiering forsvinner, har man ikke da presedens for å også stoppe andre fildelingstjenester? Det er jo ikke vanskelig å se at dette er et blindspor? Skal man forby FTP? Mail? Skal ikke folk få lov til å brenne DVD eller CD? Jeg kaller det sensur, du kaller det kanskje noe annet. Uansett, ønsker du virkelig å gå denne veien, uten at du har en rimelig garanti for å stanse piratkopieringen? Neppe. Men fremdeles har du altså dette synet?

Som jeg har beskrevet tidligere i denne tråden, så er jeg for flere ting. Jeg er for bedre lovlige streamingtjenester (med bla. høyere bitrate), holdningsskapende arbeid, bedre formater etc. Hovedpoenget mitt er at man må gjøre det mer attraktivt å betale for den musikken, eller annet innhold som man liker. Hvis ikke så forsvinner artistene, og her er vi kanskje ved sakens kjerne.

For å si det veldig poetisk:

Veien til himmelriket fremkommer ikke automatisk bare ved å tvinge folk ut av helgvette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thorwald:
    Du får velge selv om hva du synes er irrelevant, men jeg synser ikke, det er ting jeg har leset ifra artikler fra rettsaken. Om artikklene ikke er troverdig eller min tolking er feil vet jeg ikke så derfor må alt i et slikt forum taes med en klype salt, og vurdere litt på egenhånd. Men for meg er det ganske innlysende til noen andre vil overbevise meg om noe annet.

Angående analogen dine trodde jeg at jeg forklarte ganske godt i dem andre innleggene mine hvorfor. Altså du sammeligner et brekkjern/skoene med noen som lager en webside med søkemotor, jeg kan desverre ikke se sammenhengen her. Jeg skjønner poenget ditt, men det er ikke teknologien eller så selve overføringen av filene som er ulovelig eller at det er derfor man vil ha TPB stengt ned. Det er pga hvordan den benyttes til å skaffe seg "fordeler".....

Jeg ser heller ikke sammenheng på mail,DVD/CD eller FTP da disse "formatene" brukes ikke til "kun" ens æren å dele ulovelig fildeling i likhet med TPB, og det er "ren" teknologi som antagelig aldri vil bli forbudt på lik linje med bittorrent. Men nå er du faktisk inne spørsmålet som jeg har blitt quotet på mange ganger nå, og du er første ut med å svare litt på :-D. Altså jeg tror hvis PTB hadde blitt stengt ned så kan ikke disse formaten du nevner over sammelignes med den søkemoteren TPB har laget, dermed vil det ikke få noen konsekvenser der.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Thorwald:
    Du får velge selv om hva du synes er irrelevant, men jeg synser ikke, det er ting jeg har leset ifra artikler fra rettsaken. Om artikklene ikke er troverdig eller min tolking er feil vet jeg ikke så derfor må alt i et slikt forum taes med en klype salt, og vurdere litt på egenhånd. Men for meg er det ganske innlysende til noen andre vil overbevise meg om noe annet.
    Greit nok. Men mener du at rettsikkerheten blir tilstrekkelig ivaretatt dersom en juridisk enhet blir dømt, helt eller delvis pga. sitt navn? For meg er det rimelig opplagt at en eventuell dom bør fremkomme basert på uomtvistelige lovbrudd fremsatt av den enkelte "juridiske enhet". Det er i et slikt lys navnevalget blir irrelevant. Intensjoner knyttet til navnevalget er og blir renspikket spekulasjon, det samme gjelder også spekulasjonene knyttet til forretningsdriftens intensjoner.

Angående analogen dine trodde jeg at jeg forklarte ganske godt i dem andre innleggene mine hvorfor. Altså du sammeligner et brekkjern/skoene med noen som lager en webside med søkemotor, jeg kan desverre ikke se sammenhengen her. Jeg skjønner poenget ditt, men det er ikke teknologien eller så selve overføringen av filene som er ulovelig eller at det er derfor man vil ha TPB stengt ned. Det er pga hvordan den benyttes til å skaffe seg "fordeler".....
    Her argumenterer du for at frie, fredelige, lovlydige forretningsenheter skal nedlegges/sperres tilgangen til, pga. tredjeparts lovbrudd? Hvordan kan du unngå å se sammenhengen mht. brekkjernprodusenter/vegvesen/Adidas? Jeg hører dine argumenter med at TPB utelukkende opprettholdes for å undergrave opphavsrettslig materiale, at de har onde hensikter, at de skor seg økonomisk på dette, og at de skryter av det i navnet sitt. Men ærlig talt, hvor er bevisene?

Jeg ser heller ikke sammenheng på mail,DVD/CD eller FTP da disse "formatene" brukes ikke til "kun" ens æren å dele ulovelig fildeling i likhet med TPB, og det er "ren" teknologi som antagelig aldri vil bli forbudt på lik linje med bittorrent. Men nå er du faktisk inne spørsmålet som jeg har blitt quotet på mange ganger nå, og du er første ut med å svare litt på :-D. Altså jeg tror hvis PTB hadde blitt stengt ned så kan ikke disse formaten du nevner over sammelignes med den søkemoteren TPB har laget, dermed vil det ikke få noen konsekvenser der.
    Så hva skulle evt. hensikten med å stenge TPB være da? Piratkopieringen flytter til en ny arena, du mener ny arena er hellig, vi er like langt. Eller er det noe som ikke fremkommer av din argumentasjon her?

Og du, god morgen forresten!

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    søkemoteren TPB har laget.
    Hva mener du her zatz
    TPB er ingen søkermotor å har heller ingen slik funksjon

(søk på film navn , musikk gruppe så ser man omfanget resultatene er enorme som gjør feks TPB til et lite fildelingssted i forhold)

Hvor er fokus blandt fildelingsforkjempere....jo kontinuerlig på TPB
    Hva er TPB i verdens fildelingsammenheng (kanskje 2 promille)
    som en liten stjerne blandt millioner på himmelen

Internett er bare en mulighet for endring av piratvirksomhet som har eksistert i stor skala i årevis

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God morgen...

Greit nok. Men mener du at rettsikkerheten blir tilstrekkelig ivaretatt dersom en juridisk enhet blir dømt, helt eller delvis pga. sitt navn?
    Joda, er enig at man kan ikke dømme noen for sitt navn, og det har TPB ikke blitt dømt for heller. Men i dette tilfelle så underbygger navnet det dem driver med, så for meg så gjenspeiler navnet hvor seriøst dette er. Hvis dem har til intensjon til å drive ærlig og redelig å støtte artistene, noe dem ikke har klar å bevise i retten, så ville jeg iallefall kansje vurdert et annet navn for å vise "litt vilje" på at dem ikke driver for å ødelegge for bransjen.

Her argumenterer du for at frie, fredelige, lovlydige forretningsenheter skal nedlegges/sperres tilgangen til, pga. tredjeparts lovbrudd? Hvordan kan du unngå å se sammenhengen mht. brekkjernprodusenter/vegvesen/Adidas? J
    Nei, jeg argumnenter for at når man bevisst legger til rette og tar seg til rette uten samtykke fra bransjen så er man medskyldig og har et medansvar.

Jeg er ikke veldig glad i analogi, men jeg prøver meg alikvell. Hvis jeg bevisst planlegget og la til rette for Nokas-ranet med å levere brekkjern, kart og kompass og lynraske sko så vil jeg være medskyldig og ha et ansvar selv om ikke jeg utførte selv ranet. Altså utstyret i seg selv er ikke ulovlig, men jeg og mitt frima vil bli medskyldig for ranet.

Men ærlig talt, hvor er bevisene?
    Jeg synes nå "bevisene" var ganske entydig, noe retten var enig, men problemet er i dag at teknologien er så bra og samtidig så har vi et gammeldags lovverk som ikke dekker ordentlig selve handlingen (personvern messig så er det kansje bare bra?). Ved bruk av bittorrent så kan jo alle tre parter hevde sin uskyld, men alle tre parter har i realiteten et ansvar.

Så hva skulle evt. hensikten med å stenge TPB være da? Piratkopieringen flytter til en ny arena, du mener ny arena er hellig, vi er like langt. Eller er det noe som ikke fremkommer av din argumentasjon her?
    Hensikten er jo å gi signaler at TPB er ulovelig, altså holdningskapene og intet annet. Idag går jo myndigheten inn å gir dem motsatt signalene, det at TPB er OK. Alle Pirat-fans jubler å tar dette som en seier, og forvarer sin bruk etter dette.

Jeg tror dette med piratvirksomhet, og spesielt TPB, har blitt en "prinsippsak". Alså viktigheten av å bevare TPB er større enn å skape holdninger og nye tjenester. Som det nevenes flere ganger så er TPB en liten del av det hele, så hva skader det å stenge dette ned? Det vil vil ikke gå på person så egentlig vil ingen bli berørt annet enn at det er holdningskapene. Jeg ser ikke problematiken med det du karakteriserer som vold, sensur eller tvang. Man må bare finne musikken på en annen måte, man må bare gå til "butikk over gaten" for å få tilgang til samme materialle.

Som presiert mange ganger det er ikke teknologien som stenges ned det er websiden TPB. Jeg har ikke problem med å bytte mening om dette, så derfor er det jeg gang på gang spør hva konsekvensene dette vil føre med seg? Jeg ser ikke problemet når en butikk ute i gaten drives uforsvarlig eller ikke drives etter norsk lov at den stenges ned....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du her zatz
    TPB er ingen søkermotor å har heller ingen slik funksjon
    Teknologien bak har nok du mer grei på, jeg går bare inn på websiden og søker jeg ;-) hvordan det fungere er ikke så intressant for meg. Det er iallefall noe helt annet enn å feks bruke Google.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så klart er dette ikke krimminelt.

Det er mer miljøvennlig å laste ned, låne på biblioteket eller låne for å rippe. Så lenge jeg tar en månedlig tur på kino samt et par musikkfestivaler så bidrar jeg alikevel. De fleste cdene man finner til nedlasting er så kjente at de tjener godt nok uansett. Så for vi heller kjøpe de sære godsakene vi behøver, for så selge de videre på nett. Mindre cd-salg fører også musikkere mer ut på veien(turne) dette er topp(forhåpentligvis i el-bil hehe).
    Miljøet er tross alt viktigst.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teknologien bak har nok du mer grei på, jeg går bare inn på websiden og søker jeg ;-) hvordan det fungere er ikke så intressant for meg. Det er iallefall noe helt annet enn å feks bruke Google.
    Når man vet litt om teknologi og hvordan det fungerer vet man også omfanget å hvor nytteløst alle formeninger om bruk av domstoler , regjeringer, masse lover og nettbegrensninger osv blir som en løsning.

Selvsagt vil de fleste ha en formening om at tilegne seg en kopi av orginal på ulovelig måte er det samme som at artister og produksjonsselskap mister råderett og inntekt til distribusjon av sine egene produkter.

......34% av all fysisk cd salg så sent som 2005 var piratkopier
    (da i en tid med enorme fildelingsnettverk + private som piratkopierte hjemme fra lånt eller leid musikk eller via stream osv)

legger man sammen
    salg av piratkopier
    ulovelig kopiering fra venner, lånt , stream osv
    ulovelig fildeling over nett i ulike varianter
    Blir totalsum enorm for ulovelig tilegnet/distribuert

Så er konklusjonen
    Platebransjen henger ikke med i en utvikling.
    Skal de ha kontroll på egene utgivelser må de utvikle beskyttelsessystemer til sine produkter å ikke sitte tilbakelendt i skinnstolen å forlange at det øvrige samfunnet skal stå for regningen eller at alle andre må tilpasse seg fordi plateselskap ikke gidder.

Man bruker samme teknologi til lovelig som til ulovelig å da sier det seg selv
    Enten må teknologien bort å vi tilbakestilles til 1970 eller så må plateselskap følge en utvikling.

Her blir du litt som plateselskap eiere og deres interesseorganisasjoner zatz som tviholder på en salgs og produksjonsmodell som fungerte før den digitale utviklingen å skyver alt ansvar over på alle andre fordi samme salgs og pruduksjon ikke fungerer etterhvert med en digital verden i sterk utvikling.
    Det skal lages enorme mengder regler og begrensninger men hvem vinner eller taper på det.
    Ingen plateselskap vinner for internett har så mange veier/muligheter at fildelingen vil bestå.
    Hvem taper..jo de private personer , offenlige , firmaer som ikke får brukt den lovelige delen på samme måte som i dag men må endre eller miste tjenester/muligheter (kina modell)

Hva blir fremtiden ?
    Jo fildeling vil fortsette , plateselskap og deres interesseorganisasjoner vil "tape" inntekter som før , enkeltpersoner vil draes inn og straffes for å statuere at det ikke er lov , enkelt fildelingsnettsteder blir dratt inn i rettsystemet for å statuere at det ikke er lov med slikt

om 10 år fremover sitter fortsatt du zatz og skriver din fordømmelse over fildeling i denne tråden , plateselskap og interesseorganisasjoner gråter og bærer seg ille over en snarlig undergang (som de har gjort siden tidlig 70 tall da kassetter kom)
    TPB er fortsatt på nyhetene og i aviser som den mest ødeleggende delen innen piratvirksomhet selv om de representerer promille av en virksomhet verden over.

Alle andre(utenom cd bransjen) som har digitale produkter har valgt en måte å beskytte sine produkter mot missbruk
    (stort sett har de fleste som påvirkes av digital utvikling tatt grep i dag å vil garantert vidreutvikle det med årene for å beskytte sine interesser mot en hele tiden utviklende digital hverdag)

Hvorfor holde med CD produsenter å at alle andre må endre seg etter deres produkt å ikke dem som må endre sitt prudukt ut fra vår tid
    (Dette blir som å levere biler uten låser som de gjorde i gamledager men som måtte endres da folk begynnte å ta ibruk biler de ikke hadde tillatelse til)

Man vet fra forskning at lås ble brukt for 4000 år siden
    Så sitter platebransjen i dag med et av verdens mest solgte produkt uten en form for lås
    Kanskje musikkere bør finne seg andre sammarbeidspartnere for inntjening å beskyttelse av rettigheter

Leste ang BD managed copy (som skal tillate 1 gratis kopiering) men der software ennå ikke er klart vil få sine managed copy BD disc de kjøper som to eksemplarer (da har de fått kopien sin å ferdig med det)
    Ingen av de kan bli kopiert videre (slikt motvirker pirat virksomhet....ikke sitte med hendene i lomma som platebransjen gjør)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man vet litt om teknologi og hvordan det fungerer vet man også omfanget å hvor nytteløst alle formeninger om bruk av domstoler , regjeringer, masse lover og nettbegrensninger osv blir som en løsning.
    Man trenger ikke blande inn teknologi for å forstå et problem, og teknologien i seg selv er ikke problemet, det er brukerene. Analogi - jeg trenger ikke vite hvordan en teknologen bak en bil fungerer for å forstå at den kan brukes til å kjøre for fort med eller at den kan brukes til forbrytelser. Altså som den svenske retten gjorde, dem skilte mellom teknologi og handling.

Her blir du litt som plateselskap eiere og deres interesseorganisasjoner zatz som tviholder på en salgs og produksjonsmodell som fungerte før den digitale utviklingen å skyver alt ansvar over på alle andre fordi samme salgs og pruduksjon ikke fungerer etterhvert med en digital verden i sterk utvikling.
    Det skal lages enorme mengder regler og begrensninger men hvem vinner eller taper på det.
    Hygen, igjen forteller du meg hva jeg mener? Skal vi holde en saklig debatt så må du slutte med det, for jeg har aldri antydet at bransjen skal tviholde på noe som helst, og heller ikke deres rettigheter dem har pr dagsdato. Og det lages ikke enorme mengde regler, i utgangspunktet så har dem alle dem lovene dem trenger, men problemet er at ingen av dem kan håndheve deres rett.

om 10 år fremover sitter fortsatt du zatz og skriver din fordømmelse over fildeling i denne tråden , plateselskap og interesseorganisasjoner gråter og bærer seg ille over en snarlig undergang (som de har gjort siden tidlig 70 tall da kassetter kom)
    Huff... nei... igjen klarer du liksom ikke å la være å legge på meg dine skittene fantasier . Jeg bærer ikke ingen fordømmelse, jeg bryr meg "døyten" i hvilken vei dette går. Hvis bransjen og artistene bruker sin frivillig rett til å si ifra seg sine rettigheter på film, musikk og annen programvare så er jo det bare topp :-D. Jeg har da på lik linje med mange andre lyst på gratis musikk med alle rettigheter, men for å være litt realistik så forventer jeg ikke at dette skal skje... og naturlig nok tror jeg bransjen heller vil jobbe mot gode løsninger enn å gi ifra seg sine rettigheter... og det på lik linje med at piratene ikke vil gi seg før dem kan laste ned alt produsert materialle gratis...

Alle dem argumentene piratene brukte tidligerer har jo noe kommet i oppfyllelse, så nå popper det opp nye argmenter for å bruke piratvirksomhet... samme hvor bra det blir, så blir det ikke bra nok før det er helt gratis...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg men mener alle skal betale å et sikkert system for å unngå tyveri delen skal opprettes. (kraftige sperrer og beskyttelsessystemer)

Her har platebransjen sviktet artister og butikker som selger musikk

Enkelt og greit
    siste 12 år med modellen for bekjempelse som har vært ut fra gjeldende lover og platebransjens inkompetanse har ikke resultert i noen verdens ting annet en at muligheter og tilgang til ulovelig spredning har økt

Vet man om teknologien vet man at den ikke kan stanses
    Vet man om den allerede overbelastede politi og rettsvesen vet man at det er bare å fildele
    Da burde alternativ for musikkbransjen være enkel

Det får holde for denne gang i denne tråden
    Jeg har slengt innom slike tråder siden 2003 å eneste forskjellen på 7 år er at platebransjen taper potensielle penger , ferre butikker , private aktører med penger som motiv har kommet til for å være enda et fordyrende bindeledd mellom lytter(kunde) og artist å fildeling/piratkopiering øker.

(den målbare åpne fildeling har sunket litt men den skjulte eller ikke registrerbare delen har eksplodert)
    (det vil si flere private trackere og en enormt voksende filehost)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, er enig at man kan ikke dømme noen for sitt navn, og det har TPB ikke blitt dømt for heller. Men i dette tilfelle så underbygger navnet det dem driver med, så for meg så gjenspeiler navnet hvor seriøst dette er. Hvis dem har til intensjon til å drive ærlig og redelig å støtte artistene, noe dem ikke har klar å bevise i retten, så ville jeg iallefall kansje vurdert et annet navn for å vise "litt vilje" på at dem ikke driver for å ødelegge for bransjen.
    Bransjen må jo selv ta ansvar for sine verdier. Utfordringen ligger i at man med internett har tilnærmet ubegrensede muligheter til å krenke opphavsretten, dersom denne videreføres i sin nåværende form.

Nei, jeg argumnenter for at når man bevisst legger til rette og tar seg til rette uten samtykke fra bransjen så er man medskyldig og har et medansvar.
    Gjelder ikke dette over alt hvor filer overføres? Dette gjelder jo ikke utelukkende TPB? Skal ansvaret overføres til ISP, nettsted, telefonselskap, vegvesen, Adidas? Bør disse ha et redaktøransvar, og føre kontroll over hvem og hvordan tjenestene benyttes? Ingen god løsning spør du meg!

Jeg er ikke veldig glad i analogi, men jeg prøver meg alikvell. Hvis jeg bevisst planlegget og la til rette for Nokas-ranet med å levere brekkjern, kart og kompass og lynraske sko så vil jeg være medskyldig og ha et ansvar selv om ikke jeg utførte selv ranet. Altså utstyret i seg selv er ikke ulovlig, men jeg og mitt frima vil bli medskyldig for ranet.
    Jeg er isolert sett enig i dette, men forutsetningen er at det aktuelle firma kjente til planene og aktivt bidro som en medsammensvoren. Når jeg så synes at omstendighetene er annerledes mht. TPB, så er det fordi man har laget en fildelingstjeneste som fungerer på alle typer filer, også de som er lovlig å distribuere. Det er ikke noe lovverk som tilsier at TPB har et redaktøransvar, men til tross for dette ender dommen med "tilgjengeliggjøring". Hverken mer eller mindre. Hovedkonklusjonen min er det gode gamle slagordet: "Information wants to be free". Skal noen begynne å tukle med tilgjengeliggjøring, så kan dette ikke gjøres uten bruk av sensur. Og alle er vel enige i at sensur, i vår del av verden, bør tilhøre historien?

Jeg synes nå "bevisene" var ganske entydig, noe retten var enig, men problemet er i dag at teknologien er så bra og samtidig så har vi et gammeldags lovverk som ikke dekker ordentlig selve handlingen (personvern messig så er det kansje bare bra?). Ved bruk av bittorrent så kan jo alle tre parter hevde sin uskyld, men alle tre parter har i realiteten et ansvar.
    Jeg synes ikke dette er like opplagt som det du gjør. De dømmes altså for tilgjengeliggjøring, hverken mer eller mindre. Det er ikke rakettvitenskap at man finner mye rart på TPB's sider. Så der er "bevisene" klare.

Når det gjelder skyld, så er det rimelig opplagt at det er ulovlig å distribuere/laste ned opphavsrettslig materiale. Men det er ikke like opplagt for meg hvorfor de skal straffes for tilgjengeliggjøring. Straffen fremstår som et brudd på et redaktøransvar som de ikke har. Dette poenget er litt viktig synes jeg, for det omfatter all informasjonsflyt på nettet. Synes du for eksempel at det skal være greit at ISP'en din leser eposten din, for å være sikker på at du ikke benytter denne til noe ulovlig? Hva med Google og alle andre som bidrar til å tilgjengeliggjøre informasjon på internett?

Hensikten er jo å gi signaler at TPB er ulovelig, altså holdningskapene og intet annet. Idag går jo myndigheten inn å gir dem motsatt signalene, det at TPB er OK. Alle Pirat-fans jubler å tar dette som en seier, og forvarer sin bruk etter dette.
    Igjen. Det er per i dag ikke redaktøransvar for slike tjenester, så vidt meg bekjent, og da er det jo per def. ok å benytte slike tjenester til lovlige formål. Så signalet må jo være at informasjon må være like fritt som eks. talefrihet.

Signalene som sendes ut ved å stenge tilgang til TPB vil jo være helt meningsløse. Da setter man jo en bransjes særbehov fremfor primære grunnleggende menneskelige "informasjonsutvekslingsbehov". Jeg synes ikke dette er riktig.

Jeg tror dette med piratvirksomhet, og spesielt TPB, har blitt en "prinsippsak". Alså viktigheten av å bevare TPB er større enn å skape holdninger og nye tjenester. Som det nevenes flere ganger så er TPB en liten del av det hele, så hva skader det å stenge dette ned? Det vil vil ikke gå på person så egentlig vil ingen bli berørt annet enn at det er holdningskapene. Jeg ser ikke problematiken med det du karakteriserer som vold, sensur eller tvang. Man må bare finne musikken på en annen måte, man må bare gå til "butikk over gaten" for å få tilgang til samme materialle.
    Det er her du tar feil. Det å sensurere, tvinge eller på annen måte bruke strukturell vold for å "løse" det ene problemet, medfører andre, nye og mer kompliserte problemer! Fildeling er en del av virkeligheten som definitivt har kommet for å bli. Dette må bransjen snart ta inn over seg og justere sin innsats i forhold til. Det er skammelig at man skal løpe etter en hver leverandør, eller ledd i en kjede, som på ett eller annet nivå bidrar til at folk kopierer filer på nett. Ta ansvar, pass på eplene deres og slutt å plage folk med sensur og andre tvangsmessige føydalstrategier!

Som presiert mange ganger det er ikke teknologien som stenges ned det er websiden TPB. Jeg har ikke problem med å bytte mening om dette, så derfor er det jeg gang på gang spør hva konsekvensene dette vil føre med seg? Jeg ser ikke problemet når en butikk ute i gaten drives uforsvarlig eller ikke drives etter norsk lov at den stenges ned....
    Dersom du finner fildeling på gateplan må du gjerne stenge det ned for min del, så fremt det er ulovlig (og du er politi). Men fildeling generelt på internett holder du deg langt unna er du snill! Det er en alt for viktig ressurs til at særinteresser skal få regulere den .

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er skammelig at man skal løpe etter en hver leverandør, eller ledd i en kjede, som på ett eller annet nivå bidrar til at folk kopierer filer på nett. Ta ansvar, pass på eplene deres og slutt å plage folk med sensur og andre tvangsmessige føydalstrategier!
    Det skammelige her er vel det helt motsatte; at alt for mange synes det er helt i orden å laste ned opphavsbeskyttet materiale uten å betale for det.

Man kan kalle det så mangt; alt fra stjeling til låning; fra å hevde at det fremmer artistens popularitet og dermed øker salget av produktene - til å hevde at det kveler hele bransjen.

Om man velger å bruke ordet skammelig på den ene eller andre måten, så er det et gedigent paradoks at artister (representert ved produksjonsselskap eller interesseorganisasjon) MÅ løpe etter fildelertjenester og true med tvangsmessige føydalstrategier.

Det er egentlig helt latterlig, spør du meg.

"Ta ansvar"? Ja, men rett den pekefingeren mot de som ikke gjør det; der det behøves mest - dvs fildelerne!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    "Ta ansvar"? Ja, men rett den pekefingeren mot de som ikke gjør det, der det behøves mest - dvs til fildelerne!
    Du må huske på at undertegnede retter pekefingeren til flere her, det ene utelukker jo ikke det andre. Bare sånn for å presisere det.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thorwald, ja jeg forstod det. Men jeg synes setningen ble ganske så bra og den passet i mitt lille "utbrudd/hjertesukk"

Og ja: bransjen har sovet i timen i alt for lang tid - men det er vel noe bedre nå med tilbud som Spotify og Wimp.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfordringen ligger i at man med internett har tilnærmet ubegrensede muligheter til å krenke opphavsretten, dersom denne videreføres i sin nåværende form.
    Ja, men gjelder også alt annet i den virkelige verden... krenking av opphavsrett vil alltid forgå i likhet med all annet som blir krenket.....

Gjelder ikke dette over alt hvor filer overføres? Dette gjelder jo ikke utelukkende TPB? Skal ansvaret overføres til ISP, nettsted, telefonselskap, vegvesen, Adidas? Bør disse ha et redaktøransvar, og føre kontroll over hvem og hvordan tjenestene benyttes? Ingen god løsning spør du meg!
    Nei, når man bevisst går innfor å krenke og når systemet som bruks til "kun" ulovligheter så ser jeg anderledes på det. Jeg klarer dessverre ikke å se sammenhengen mellom adidas/telefonselskap og TPB, hadde disse andre selskapene noe antydniger til ulovlighet på sine sider så hadde dem vært rimelig raske med å fjern dette.

.Når jeg så synes at omstendighetene er annerledes mht. TPB, så er det fordi man har laget en fildelingstjeneste som fungerer på alle typer filer, også de som er lovlig å distribuere. Det er ikke noe lovverk som tilsier at TPB har et redaktøransvar, men til tross for dette ender dommen med "tilgjengeliggjøring".
    Ja, "alle" disse filtypen er ulovlig film,musikk, spill og annet programvare.
    the pirat bay - Google-søk

Joda, "1 promille" er lovelig og det finner du andre plasser..... og dommen etter som jeg fikk med meg var pga av medansvar og dermed ble dem medskyldig. Dem viste hva dem drev med.

Når det gjelder skyld, så er det rimelig opplagt at det er ulovlig å distribuere/laste ned opphavsrettslig materiale. Men det er ikke like opplagt for meg hvorfor de skal straffes for tilgjengeliggjøring. Straffen fremstår som et brudd på et redaktøransvar som de ikke har.

Det er her vi er kategorisk uenig, vi alle har et ansvar og det samme hva i foretar oss, og det selv om det ikke står i hver eneste lov. Det å legge ut en tjeneste som brukes til tilnærmet "100%" ulovelig fildeling og itillegg var det fine at gutta ville legge skylden på brukerne og bittorrent-teknologien så det er åpenbart at dem viste at dem gjorde noe galt.

Dette poenget er litt viktig synes jeg, for det omfatter all informasjonsflyt på nettet. Synes du for eksempel at det skal være greit at ISP'en din leser eposten din, for å være sikker på at du ikke benytter denne til noe ulovlig? Hva med Google og alle andre som bidrar til å tilgjengeliggjøre informasjon på internett?
    Er du sikker på at du følger fartsgrensen? Ja, helt sikkert i 95% av tilfellene.... er du sikker på at det ikke er noe vold i ditt nabolag? er du sikker på at det ikke forgår tyveri i ditt nabolag?

Google brukes på alt og enormt stort og den brukes til "99%" lovelighet kontra TPB som brukes til 99% ulovelighet, så jeg klarer ikke helt å svelge den sammenligningen og dem har helt forskjellig bruksområde. Bare prøv selv.

Signalene som sendes ut ved å stenge tilgang til TPB vil jo være helt meningsløse. Da setter man jo en bransjes særbehov fremfor primære grunnleggende menneskelige "informasjonsutvekslingsbehov". Jeg synes ikke dette er riktig.
    Kan jo ikke si meg annet enn helt uenig, og spesielt med "menneskelig utvekslingsbehov".... Analogi - "Jeg synes det hadde vært helt topp hvis Avforum hadde begynte med bittorrent på film og musikk, dette tror jeg hadde blitt en sukse både for økende antall brukere og reklame inntekter". Det er jo faktisk lov i følge myndighetene, men kansje noe moderatorer kan svare på om det kunne ha vært tenkelig å gjøre noe slik? Avforum "med" gratis film og musikk :-D der er jo vinn vinn for alle?

Det er skammelig at man skal løpe etter en hver leverandør, eller ledd i en kjede, som på ett eller annet nivå bidrar til at folk kopierer filer på nett. Ta ansvar, pass på eplene deres og slutt å plage folk med sensur og andre tvangsmessige føydalstrategier!
    Jeg synes det er skammelig at vi må løpe etter enhver form for ulovligheter, men sånn er det av en eller en annen grunn, og ulovligfildeling skiller seg ikke ut der....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Thorwald, ja jeg forstod det. Men jeg synes setningen ble ganske så bra og den passet i mitt lille "utbrudd/hjertesukk"

Og ja: bransjen har sovet i timen i alt for lang tid - men det er vel noe bedre nå med tilbud som Spotify og Wimp.
    Jeg er helt enig i at tilbudet er bedre nå, sånn sett er det en bedring å spore. Men du verden hvor tregt det går.

ZATZ: Det har ingen hensikt å mele ytterligere omkring dette, vi er enige om hva problemet er, men vi er ikke enige om hvordan dette bør løses. Jeg kommer til å følge tråden videre, men ser ingen grunn til å engasjere meg i vesentlig grad. Aslutningsvis kan jeg jo for øvrig nevne at jeg oppfordrer alle til å betale for musikken som de setter pris på, for å sikre mangfold og tilsig av nye talenter. Det er nemlig ikke slik at jeg ønsker meg gratis musikk/film, for noe slikt finnes ikke, selv om man kanskje ikke betaler direkte i kroner og øre. Prisen man må betale i en slik setting vil bla. være:
    a) Den personlige kostnaden det er å vite at man er en tyv/pirat som trosser artistens ønsker, og undergraver denne gruppens virksomhet.
    b) Den personlige kostnaden det er å undergrave artistenes virksomhet, slik at færre artister dyrkes frem, med lavere kvalitet og redusert mangfold som resultat.

Det er min ærlige og oppriktige mening at bransjen kan adressere både a) og b) uten å ty til "dirty" metoder slik som å bedrive sensur, og å utøve strukturell vold. Hovedhypotesen min er at bransjen må mestre denne utfordringen ved å endre folkets holdninger, lage bedre tjenester UTEN å henfalle til skyttergravskrig. Dersom Spotify/Wimp videreutvikles, og kommer med et alternativ med høy bitrate, og collaborative filtering, mener jeg faktisk at mye er gjort. En som er glad i musikk bør kunne betale en hundrings per mnd. for en slik tjeneste.

Ha en fin dag alle sammen!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hvor mange innlegg denne tråden får er det bare å innse at "piracy" er ulovlig. Har sett mange sammenligninger her, men uansett hvordan man snur og vender på det er ikke dette tillatt. For å eie noe må man betale for det. Enkelt og greit.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Melding fra Richard Cheese, dette er realiteten for små artister idag:
    ---

Can You Please Help Spread The Cheese? Get your friends to become fans of Richard Cheese & Lounge Against The Machine CDs, so we can afford to record another new CD for YOU!

. . . . . . .

Dear Richard Cheese Fan:

I am so grateful to you and all of my fans around the U.S. and the world for your kind support of Richard Cheese & Lounge Against The Machine. We really appreciate your enthusiasm and loyalty.

As you know, we've just released our 9th CD, "OK BARTENDER," and we're finishing up an all-new Hawaiian tiki music album "LAVAPALOOZA starring JOHNNY ALOHA" for release in August 2010.

But after that, I don't know if we can afford to make any more albums. :-(

Why? There are several reasons:

Due to illegal music piracy (filesharing, burning CDs, digital copies, etc.), CD sales are down by 75% since 2007. Without that sales revenue, we don't have enough money to invest in new recordings.

In fact, our last three CDs haven't even turned a profit yet. For each CD we make, we spend tens of thousands of dollars in advance on recording studios, musicians, mixing, mastering, manufacturing, packaging, and shipping, not to mention the hours of time developing, arranging, and rehearsing the songs. We have to pay publishers, attorneys, and accountants, too. And, since we pay hefty royalties to the original artists for every song sold, we earn even less money.

So, because of the enormous investments we've made for our previous CDs, we just don't have the money in the bank to fund new CDs.

As you know, the economic climate has been difficult for everyone. For our band, concert ticket sales were down in 2009, but travel costs went up. We played a lot of cities in 2008/2009, but we just barely broke even. So, that's one of the reasons we haven't been able to tour as much as we had hoped, because it's just not as profitable as it used to be. Also, because of my lousy vocal chords, I can't perform as many shows as I'd like.

With less touring, that means fewer sales of CDs, T-shirts and Posters to our fans. Once again, without that revenue stream, we can't afford to invest in recording sessions for new material.

I'm very proud of the CDs we've released in the last 10 years: "TUXICITY," "I'D LIKE A VIRGIN," "APERITIF FOR DESTRUCTION," "SILENT NIGHTCLUB," "THE SUNNY SIDE OF THE MOON," "DICK AT NITE, "VIVA LA VODKA," and "OK BARTENDER." It's been a labor of love for us.

But we don't have a record label funding our albums anymore. And while I might dress like a million bucks, I'm not a millionaire, either.

The money for my CDs comes out of MY POCKET, which happens to be pretty empty right now...!

Every day, I wake up and wonder, how am I going to afford to release any more new albums??

I'm not trying to get rich. I just want to keep making enough money so we can keep recording new CDs.

How can you help keep the music going?

Very easy:

SPREAD THE CHEESE!

Simply put, we need more new fans, more new CD sales, more satisfied customers.

We don't need YOU to buy more of our CDs; you've already been wonderfully generous and supportive.

We need YOUR FRIENDS to buy our CDs!

If you love our music, then PLEASE introduce us to new fans!

Send them to shop.richardcheese.com or Richard Cheese | Facebook
    or
    iTunes, where all 9 of our CDs are available for download!

Send out emails and FaceBook messages to your friends, family, and co-workers!
    Play our CDs for people at nightclubs, bars, strip joints, and parties!
    Post positive reviews of our albums on iTunes, amazon.com, and other websites!

If we can just double the number of customers we have, we'll be able to pay off our debts and get to work on our 11th album for your listening enjoyment!!

Remember, we're not doing this to get rich; we just want to earn enough revenue so we can keep re-investing in the business of recording music for our loyal fans.

From the bottom of my heart, I sincerely appreciate your continued support. Thanks for believing in The Cheese.

Best Wishes,

RC

Side 126 av 133 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 122 123 124 125 126 127 128 129 130 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •