Piracy..is it a crime? - Side 125

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 125 av 133 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 121 122 123 124 125 126 127 128 129 ... SisteSiste
Viser resultater 2,481 til 2,500 av 2649
    Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Telford

Verre er det at jo Pink Floyd ikke er på Spotify....
    Løsningen er vel ikke verre enn å legge det over på mobil/mp3-spiller:-)

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    ,,, jeg betaler premium spotitfy for å forsvare/unnskylde nedlasting av musikk jeg.. googler
    Dette er en meget bra nettjeneste: www.play.com

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Telford
    .
    Med andre ord en fillesak om kontraktuelle forhold - og altså ikke noe om eierskap eller rettigheter forøvrig.

Verre er det at jo Pink Floyd ikke er på Spotify....
    Ja, det er mulig du har rett at det bare er en gammel kontrakt som fikk en rettsmessig igjennomgang. At det ikke har noe med eierskap og rettigheter å gjøre kan jeg ikke skjønne, men "seieren" vil muligens ikke ha rettsmessig betydning for andre enn Pink Floyd.

Forøverig så er Pink Floyd på Wimp, der kan man både høre og kjøpe enkelt låter ...enn så lenge...??

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    At det ikke har noe med eierskap og rettigheter å gjøre kan jeg ikke skjønne,..

Forøverig så er Pink Floyd på Wimp, der kan man både høre og kjøpe enkelt låter ...enn så lenge...??
    Litt "klauete" ordlegging fra min side.
    Mente kun at det ikke er en sak innenfor diskusjonen om rettigheter etter åndsverkloven....

Må kanskje vurdere Wimp i stedet da...

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IFPI kommer ikke til å kjøre saken mot telenor/ISPene til høyesterett

Telenor - IFPI anker ikke Telenor-dommen - ITavisen

"Vi ønsket å få en rettslig avklaring på hvorvidt det etter norsk rett er mulig å pålegge internettleverandørene å blokkere tilgangen til The Pirate Bay. Nå har vi fått to klare avgjørelser på at det ikke finnes en lovhjemmel i norsk rett for et slikt blokkeringskrav. "

Det var da enda godt

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IFPI kommer ikke til å kjøre saken mot telenor/ISPene til høyesterett

Telenor - IFPI anker ikke Telenor-dommen - ITavisen

"Vi ønsket å få en rettslig avklaring på hvorvidt det etter norsk rett er mulig å pålegge internettleverandørene å blokkere tilgangen til The Pirate Bay. Nå har vi fått to klare avgjørelser på at det ikke finnes en lovhjemmel i norsk rett for et slikt blokkeringskrav. "

Det var da enda godt
    Det er mye som tyder på at det vil bli en ny gjennomgang på loven angående dette og medansvar i disse tilfellene, så jeg blir ikke overrasket om denne saken tar en ny vending om noen år hvis det er fremdeles er et problem med uloveligfildeling.

Referanse:
    Nå har to rettsinstanser spilt ballen over til Kulturdepartementet. For oss oppleves det som bortkastet å bruke mer tid og økonomiske ressurser på å forfølge dette videre. Vi mener at avgjørelsene fra de to rettsinstansene er så klare at lovgiver nå må ha et sterkt insitament til å få på plass en tydeligere regulering på dette området, sier Thorsby til Tono.no.
    Ref: Telenor - IFPI anker ikke Telenor-dommen - ITavisen
    Samtlige kilder holder riktignok muligheten for krav og midlertidig forføyninger mot tekniske mellommenn åpen, men sier lite om hvor langt medvirkningsansvaret går. Lagmannsretten antar at dette er noe av bakgrunnen for at Kultur- og kirkedepartementet i Prop. 1 S (2009-2010) har varslet en gjennomgang av åndsverkloven, blant annet med sikte på å konkretisere medvirkeransvaret for ulovlig fildeling.
    Ref: Avviser Pirate Bay-anken - kultur - Dagbladet.no

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..og det mener du er positivt eller negativt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..og det mener du er positivt eller negativt?
    Tja, ikke godt å svare direkte på det. Jeg skulle ønske vi ikke hadde behov for noen lover og regler i det hele tatt i samfunnet, men det ville desverre ikke være realistisk. Dog når det er sakt så føler jeg heller ikke at dem lovene og reglene vi har idag krenker eller setter begrensinger på meg som person, og heller ikke hvis dem skulle gå så langt å stenge tilgangen til TPB.

Det er mye positivt ved å innføre nye lover og regler, men man må også ta til seg ulempene (det negative) dette vil føre med seg, derfor må man må veie opp mellom det postive og negative før man går for instraming. Isolert sett at dem vil stenge tilgangen til TPB ser jeg på som ingenting negativt, men det er helt avgjørende på hvordan dette blir håndtert i praksis. Det er helt klart negativt hvis dem forskjellig bransjene selv skal kunne gå inn å bestemme hvem og hva som er ulovelig/umoralsk for å så ha rett til å stenge tilgangen, men det er noe jeg absolutt ikke tror vil skje i Norge.

Så spørsmålet blir hva er det som er negativt ved å stenge tilgangen til TPB?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så spørsmålet blir hva er det som er negativt ved å stenge tilgangen til TPB?
    TPB er bare en mikroskopisk del i et nettverk.
    Det som er negativt er at platebransje , filmbransje , softwarebransje , bøker , foto , tidskrift bransjer osv skal ha innflytelse på hvordan nettverk skal brukes.
    Enten det dreier seg om filehost , fileshearing , email deling , nettverk som facebook , tvitter , private nettsider osv

Å sitte bak opphavsrett i en internett tid har ikke holdt de siste 12 år.
    Å produsere helt eller delvis teknisk ubeskyttet matteriale over så mange år betyr vel at innvisteringer fra knallgode tider ikke blir brukt til videreutvikling til å tilpasse seg annen utvikling å rettsystemet blir alternativ.

Det vil garantert endre seg
    Ikke slik at private aktører for egeninteresse får styringsmakt over internett men at de som produserer noe som trenger beskyttelse faktisk starter å beskytte sine interesser på en fysisk måte å ikke via skattebetaleres penger.

Første bud er at kopiering blir umulig og at der produsenter tillater kopiering blir det digitalt merket og registrert på eier av orginal

Blu Ray er langt der managed copy snart setter 100% stopp for ulovelig kopiering av BD disc , med så bra kontroll er det bare å fase ut DVD å filmbransjen får meget bra kontroll på fremtidige utgivelser
    (tidligere utgivelser er vel tapt på mange måter men slik blir det når man sover)
    Det er i hovedsak folkekravet til å selv kunne produsere kopier av orginal som har ødelagt mye.
    Mange land har sluttet med underlige lover som gir tillatelse til kopier å får man en registrert modell for tillatelse til kopier mot person registrering blir det lett å spore hvem som laget kopien å hvorfor den kan dukke opp som fildeling da egenerkleringen sier personlig kopi .
    Da er det bare å sende personlig pengekrav til registrert eier som har laget en kopi og distribuert den (kanskje man bør slutte med kopier da om man kan risikere enten ved uhell eller andre årsaker kan risikere et enormt pegekrav)
    (undelige lover blir som Norge som for ikke mange år siden ga tillatelse til å laste ned men ikke opp ?)

Musikk film osv bør også miste kjøpere da 1 milliard mennesker er online pc spillere (døgnet har ikke mere en 24 timer å disse spillerene som knapt rekker å spise har neppe tid til musikk film innkjøp .....slikt må selvsagt påvirke salg når folk bortprioriterer noe for å prioritere sin fritid på annet.
    Totalt salg disc , filer kan ikke bare øke å øke om folk prioriterer andre ting.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    TPB er bare en mikroskopisk del i et nettverk.
    Det som er negativt er at platebransje , filmbransje , softwarebransje , bøker , foto , tidskrift bransjer osv skal ha innflytelse på hvordan nettverk skal brukes.
    Enten det dreier seg om filehost , fileshearing , email deling , nettverk som facebook , tvitter , private nettsider osv
    Jeg fikk ikke helt med meg hva som var så negativt med å fjerne tilgangen til TPB?

Ut ifra det du svarer over her så er vi nok kategorisk av forskjellig oppfattning om hvem som har innflytelse på hva. Idag er det jo i hovedsak dem som driver med kriminalitet på nett som styrer bruken til sin fordel, dem kan jo gjøre som dem vil uten å få noen følger. Det er altså til syvende og sist bruken til hver enkelt av oss som avgjør om vi trenger lover og regler tilknyttet internett, og man må vel være litt naiv hvis man tror internett vil være et fristed for kriminelle i fremtiden. Og nå ser vi også mer og mer at myndighetene verden over prøver i større grad å kontrollere dette, en naturlig reaksjon spør du meg. Det at bransjen prøvde å stoppe tilgangen til TPB er også en naturlig reaksjon, dem ber jo bare myndighetene å håndheve loven.... hvor det ente med at myndigeten ikke hadde hjemmel til dette ihht til norsk lov.....

Alle disse mediene du nevner over vil være ""beskyttet"" av åndsverloven i "all" fremtid, det vil være stikk i strid med all sun fornuft å gjøre krav på det motsatt. Men som du er litt inne på så er det ikke umulig at i fremtiden så vil enkelte artister legge ut åndsverk gratis, det er selvfølgelig deres rett å kunne velge hva dem selv er best tjent med. Dem har også rett til å bestemme over sitte åndsverk selv om dem tjener lite eller ingenting, altså om folk prioriter andre ting enn musikk så gir ikke det dem rette til å ta seg til rette uten lov.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk ikke helt med meg hva som var så negativt med å fjerne tilgangen til TPB?
    Dette dreier seg fint lite om TPB alene.
    Fildeling er 1000 vis av ulike måter å hovedpoenget er at ingen private firmaer med makt skal kunne bestemme hvem sider , servere , nettleverandører som skal få opperere eller hvem som skal utelukkes .
    (bestemme blir da også påvirkning av ulike ulike lands politiske , religiøse eller millitere ledrere)
    Fildeling , piratkopiering har eksistert så lenge det har vært mulig å ukontrolert lage kopier av orginal vare enten på den ene eller andre måten å i ulike former for distribuering.
    Fildeling er lovelig å skille tilgang til lovelig å ulovelig fildeling er å blir umulig.
    Hindre tilgang til fildeling er og blir umulig da det er mange muligheter til ommgåelse for tilgang + enorme bakveier til å skjule handlinger.
    Mange forsøk er gjort men internett og løsninger er raskere og mere fremtidrettet en de som prøver å begrense.

Ja man kan sette inn en million ulike grep for å stanse nettbasert fildeling men dette vil også ramme fildeling som er lovelig (for en dag , en uke ? men så har det tatt seg opp igjen på andre måter å fildeling får bublisitet å faktisk øker i omfang)
    Fildeling er faktisk noe av det viktigste verktøy på nettet for distribusjon av stream , firmware , software osv fordi det er billig for alle ang servere , nettbelastning å ikke minst en utvikling for alle brukere for å få bedre oppløsning på stream film , lyd , raskere nedlastninger av software osv

Du burde lese om Blu Ray managed copy
    Her vil det bli umulig å lage en 100% kopi
    Samme utgave kan brukes til cd i fremtiden eller til filer

Det Blu Ray faktisk gjør å som faktisk er løsningen er å begrense vår mulighet til å lage digitale kopier , begrense vår mulighet til bruk av kopier + samtidig ha full kontroll på de kopier vi lager å hvordan de brukes , lagres å om de forsøkes distribuert ulovelig å av hvem og hvor.

Alle andre som faktisk distribuerer film , musikk , software har de siste årene tatt betydelige grep for å beskytte sin inntektskilde ved bruk av ulike beskyttelses systemer.
    Det virker å piratandelen er nesten helt borte.

Om du tror at lover og regler ovenfor opphavrett musikk/film skal løses rettsveien og av moralprekener og enorme tiltak fra regjeringer osv tror jeg du tar feil å har lest like godtroende versjoner av fremtid som du selv har tanker om.
    Fildeling er world wide å ikke Norge

12 år med fildeling og sperring av nettsider , rettsaker har ikke minket fildeling men derimot har fildeling økt , nesten ingen i verden er dømt for fildeling i forhold til antall brukere
    (vi snakker kanskje om 1 dømt pr million å da hovedsakelig samfunnstraff eller mikroskopiske summer i bøter)
    Jakten på fildelere har kostet mere en inntjening.

Etter dine x antall 100 (eller 1000) innlegg i denne tråden zatz så er det vel ingen tvil om at du brenner for et meget kontrollstyrt samfunn (noe ala kina , cuba eller noe)
    (At du ikke blir lei av å gjenta deg selv uten nyanser eller nytenkning er et under selv da land som feks Spania denne mnd kom med en lov som tillater fildelings og lenkesider til torrent så lenge det ikke er bassert på økonomisk fortjeneste til eiere av slike steder)
    Det er vel ingen tvil om at samfunnet verden over har endret seg mye de siste 2 ti år til mere pengestyrt , grisk , større lovløshet osv
    Vi får bedre å bedre konrtollsystemer , tykkere og hardere hengelåser , startsperrer , nøkkler til digitale sperrer osv

Vår griskhet og fri bruk av digatale medier har straffet film og platebransje fordi de ikke har fulgt med i samfunnets og menneskets utvikling.
    Et lovverk er ikke lengere prevantivt mot missbruk av opphavsbeskyttet film , musikk

Man endrer ikke holdning til bare musikk og film så satser film , musikkbransje på en holdningsendring overfor dem feiler de.
    Satses det på full beskyttelse av digitale medier vinner de kampen om missbruk og får større inntjening.

Blu Ray har skjønt det å garantert kommer flere eierinteresser til å følge

Kabeltv har også skjønt det i mange land da nettverk kombinert med allerede sperringer gir 100% beskyttelse mot missbruk

Vi mister friheten eller må betale høyere pris for avspillingsmuligheter med beskyttelse på digitale produkter fra musikk filmbransje
    men det tror jeg de er mest tjent med for å ha kontrollen og inntjening selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette dreier seg fint lite om TPB alene.
    Debatten og linkene dreide seg bare om TPB og intet annet når du hoppet inn på. Du skriver vedig mye så det blir vansklig å kommenter alt, så jeg siler ut det som jeg synes er verdt en kommentar....

Fildeling er 1000 vis av ulike måter å hovedpoenget er at ingen private firmaer med makt skal kunne bestemme hvem sider , servere , nettleverandører som skal få opperere eller hvem som skal utelukkes .
    (bestemme blir da også påvirkning av ulike ulike lands politiske , religiøse eller millitere ledrere)
    Vel, her er jeg enig, private firmaer skal ikke ha makt til å bestemme over internett.

Fildeling er lovelig å skille tilgang til lovelig å ulovelig fildeling er å blir umulig.
    Ja man kan sette inn en million ulike grep for å stanse nettbasert fildeling men dette vil også ramme fildeling som er lovelig (for en dag , en uke ?
    Ja, som alt annet i samfunnet så er umulig å bli kvitt tyveri, fartsyndere voldteksmenn osv, men man legger seg ikke ned å sier da må det være greit. Jeg vil påstå at nesten alle lover og regler vil mer eller mindre ramme dem som opptrer lovelig....

Om du tror at lover og regler ovenfor opphavrett musikk/film skal løses rettsveien og av moralprekener og enorme tiltak fra regjeringer osv tror jeg du tar feil å har lest like godtroende versjoner av fremtid som du selv har tanker om.
    Nei. Men om det ikke har kommet frem tidligere så kan jeg presisere det igjen, lover og regler blir bare en del av virkelmiddlene, alterntivet er ikke ingen lover. Jeg tror ikke det blir noen enorme tiltak fra regjeringen, og jeg er ikke noe mer opptatt av lover og regler enn du. Men jeg vet at hvis vi ikke hadde hatt lover og regler så hadde det vært helt "texas" i samfunnet vårt.... men i denne saken så holder det "ikke bare" med lover og regler.

Fildeling er world wide å ikke Norge
    Debatten som gikk når du hoppet inn gjaldt kun Norge.

12 år med fildeling og sperring av nettsider , rettsaker har ikke minket fildeling men derimot har fildeling økt , nesten ingen i verden er dømt for fildeling i forhold til antall brukere
    (vi snakker kanskje om 1 dømt pr million å da hovedsakelig samfunnstraff eller mikroskopiske summer i bøter)
    Jakten på fildelere har kostet mere en inntjening.
    Vel, det jeg hadde hørt så hadde uloveligfildeling gått ned, men greit nok du er sikkert mer oppdatert der enn meg. Men hva så om det er 12 år med ulovelig fildeling eller at jakten koster mer enn inntjeningen? Man kan da ikke forvare uloveligheter med disse argeumnetene..... eller? Hvis feks fildelingen øker i norge så sier vel det mer om den enkelte enn bransjen, for det finnes lovelige alternativer for nesten en hver smak.

Etter dine x antall 100 (eller 1000) innlegg i denne tråden zatz så er det vel ingen tvil om at du brenner for et meget kontrollstyrt samfunn (noe ala kina , cuba eller noe)
    (At du ikke blir lei av å gjenta deg selv uten nyanser eller nytenkning er et under selv da land som feks Spania denne mnd kom med en lov som tillater fildelings og lenkesider til torrent så lenge det ikke er bassert på økonomisk fortjeneste til eiere av slike steder)
    Vel, nå har vel du lagt inn minst like mange innlegge og "mange" flere ord i denne tråden ;-), og det er vel du som strengt tatt gjentar deg selv og debatten. Vi debatterte konkret "Telenor og TPB" saken som går i media nå, du drar det over på noe helt annet som vi har debattert før, jeg ser det på som ikke noe poeng å starte tråden på nytt å nyansere og kommentere tingene på nytt.

Med fare for å gjenta :wink: meg selv så skulle jeg ønske du konkret ville svare på det spørsmålet du har qoutet meg på to ganger.

Men så til det mest intressane i innlegget ditt, Spania. Nå har jeg ikke satt meg inn i Spania, som kansje er relevant, så da er vel dem da et godt eksempel på at dem har lover og regler rundt internett!?

Og som nevnt for å holde debatten på et sakelig nivå så hadde jeg satt pris om du ikke antyder eller forteller meg hva jeg skal mene, for du tar feil. Spør hvis du lurer på noe.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @zatz. ringer et begrep som presedens noen bjelle?
    Prejudikat - Wikipedia

i klartekst: dette handler ikke om kun piratebay. selvom, som du så riktig påpeker, piratebay er nevnt som eksempel.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det jeg hadde hørt så hadde uloveligfildeling gått ned
    Mange målinger og tall sier den har gått ned men de samme tall siere også at cd salg og nettkjøp av musikk har gått ned.
    Noen mener det er fordi folk er mettet av nedlastet musikk (lovelig og ulovelig)
    Andre mener spotify , youtube og andre leverandører av stream har tatt over mange brukere da hovedsakelig folk vil ha musikk der og da å ikke bruke forlengende lastetid , varierende kvalitet , mange ulike format å forholde seg til.
    Inntjening til musikkbransje blir det uansett mindre av da spotify og andre tjenester genererer utrolig lite tilbake til plateselskap og artister

Men så til det mest intressane i innlegget ditt, Spania. Nå har jeg ikke satt meg inn i Spania, som kansje er relevant, så da er vel dem da et godt eksempel på at dem har lover og regler rundt internett!?
    Mye skjer som bekjempelse mot eller for.
    England er det vel full krig mot fildeling
    Spania gjør fildelingsnettsider lovelig
    Canada er blitt mere fildelingsvennlige
    Australia har kjempet for isp regulering og tapte vel
    (iveren ble vel kanskje dempet litt da man faktisk fant ut at musikk/film salget salget hadde økt totalt å beste resultat siden 2003 selv i et økonomisk nedgangsår generelt)
    http://www.aria.com.au/documents/ARI...alefigures.pdf

Uansett hvordan det kjempes så vil allt digitalt gjennom siste10 år kunne hentes pga desentralisert fildeling og at fildelingsoftware er samkjørt.
    man trenger ingen nettsider , ingen filservere å alikevel har hele verden tilgang på alt produsert og gjort tilgjengelig digitalt frem til i dag så fremt man har en pc tilkoplet internett.
    Man kan fortsette å bruke rettsvesen eller finne nye veier for beskyttlse
    Selv tviler jeg ikke på hva som er mest prevantivt mot tyveri men om og når eiere av film , musikk tar skrittet fullt ut for å beskytte sine inntekter får tiden vise.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @zatz. ringer et begrep som presedens noen bjelle?
    Prejudikat - Wikipedia

i klartekst: dette handler ikke om kun piratebay. selvom, som du så riktig påpeker, piratebay er nevnt som eksempel.
    Bingo, og det er det jeg har prøvd å påpeke. Og derfor min oppriktige spørsmål om hva er det som er negativt med å stenge tilgang til TPB?

Altså denne saken handler kun TPB og Telenor pr dagdato, men ringvirkningene og konsekvensen av utfallet kan gå utover andre "firmaer" og forbrukere. Men det ser ut som ingen kan svare. Selv om jeg spør spørsmålet så betyr ikke det at jeg nødvendigvis synes det er positivt med å stenge tilgangen.... Hvis det faktisk ikke er noen argumneter som tilsier at det er noe negativt så handeler vel saken kun TPB da?

For å stille spørsmålet litt lettere - Hvilken negative konsekvenser kan vi få i etterkant som følge av at myndighetene går inn å legger slike begrensinger på TPB?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre mener spotify , youtube og andre leverandører av stream har tatt over mange brukere da hovedsakelig folk vil ha musikk der og da å ikke bruke forlengende lastetid , varierende kvalitet , mange ulike format å forholde seg til.
    Inntjening til musikkbransje blir det uansett mindre av da spotify og andre tjenester genererer utrolig lite tilbake til plateselskap og artister
    Ja, det kan nok være sant at nye lovlige tjenester har tatt over en del, at dem ikke tjener penger på disse tjenestene kan være en feilslått strategi. Men jeg tror at det er litt tidlig å si at om fremtiden vil vise samme resultat, jeg tror markedet vil øke en del etterhvert som det blir mer vanlig med en form for et mediasenter koblet til TV og stereoanlegg. Iallafall om dem tjener penger eller ikke så tyder ting på at bransje begynner å få mer kontroll over markedet sitt, da kan iallefall dem ikke skylle på andre enn seg selv hvis det ikke kommer "kling" i kassen.

Selv har jeg prøvd meg litt på Wimp, og synes det er faktisk veldig bra :-D det har åpnet om en helt ny verden av musikk. Det negative er jeg ikke får tatt med meg musikken i bilen, båten og på hytta, dermed blir det litt hardt å svelge dem 100kronene i måneden som egentlig ikke er så dyrt. Ellers så kan jeg høre på min musikk hvor som helst hvor det er en PC knyttet til internett. Man har jo faktisk tilgang til å streame all musikk til mobilen også, men så langt har ikke jeg kommet, synes det vil koste mer enn det smaker. Men jeg ser for meg at i fremtiden så streamer vi alt via en PC eller via mobilen slik at vi har all musikk tilgjengelig til enhver tid.

Man kan fortsette å bruke rettsvesen eller finne nye veier for beskyttlse
    Selv tviler jeg ikke på hva som er mest prevantivt mot tyveri men om og når eiere av film , musikk tar skrittet fullt ut for å beskytte sine inntekter får tiden vise.
    Jeg oppfatter det slik at bransjen dekkes av åndverksloven, men at dem er helt rettsløse fordi det er ingen som kan håndheve loven. Så jeg mener at klare og entydige lovverk er vel så prevantivt som å legge til rette gode tjenester. Og jeg tror tjenstene fremover nå blir bedre ihht kvalitet og pris :-D....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .... hva er det som er negativt med å stenge tilgang til TPB?
    Her må jeg si du etter mitt skjønn snur problemstillingen helt på hodet. For det første så er TPB en lovlig tjeneste, hvor man benytter lovlig og bra teknologi for rask og effektiv distribusjon av filer. Filene som distribueres er i to kategorier, lovlige og ulovlige. Jeg skjønner jo at noen med tvang ønsker å stanse den ulovlige distribusjonen, men hvordan blir dette TPB's problem?

Det er et enormt marked for effektiv distribusjon av filer på Internett, både av lovilig og ulovlig karakter. Her mener jeg det må være mulig å ta ballen og ikke mannen. Jeg regner med at alle i denne tråden kjenner argumentene, men nevner like vel dette med tyven og brekkjernet. Politiet går per i dag etter tyven, og holder produsenten av brekkjernet utenfor, og dette synes jeg de skal fortsette med. Dette også i digital sammenheng.

Personlig mener jeg det er helt håpløst at noen skal "gå" etter TPB. Alternativene popper opp som paddehatter, slik at dette vil ikke engang være i nærheten av å løse problematikken knyttet til den ulovlige fildelingen.

En annen ting er at jeg som liberalist og forbruker vil ha meg frabedt dette fordummende overformynderiet. I det allerede eksisterende lovverket er det forbudt å stjele, og man kan gjerne ta diskusjonen mht. kopiering og opphavsrett, men å stenge TPB er helt hinsides. Da fratas jeg retten til å benytte brekkjern, bare fordi enkelte tyver også har benyttet dette utmerkede verktøy.

Hvordan kan noen i fullt alvor mene at løsningen på piratkopieringen er å finne med tvang og voldsutøvelse mot fredelige og delvis frie mennesker? Ja, jeg bruker sterke ord her, men å stenge tilgangen på TPB kan anses på denne måten. Jeg klarer i alle fall ikke å se at dette på noen som helst måte minner om rettferdighet. Gjør du?

Dersom man får gjennomslag for å stenge TPB, og problemet forflytter seg, skal man stenge dette stedet også? Er det ikke rimelig sannsynlig at man da til slutt ender opp med at fildeling på internett er forbudt? Eller skal fildeling kun skje regulert? Slik det muligens skjer i Kina allerede, for alt jeg vet?

Nei, et sted går grensen!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har vært debattert mye tidliger i tråden, men jeg legger alikvell inn en kort versjon av mine synspunkter, men jeg er ikke så intressert i dra den så mye lenger. Dette går veldig på personlig preferanser......

Sitat Opprinnelig postet av Thorwald
    Her må jeg si du etter mitt skjønn snur problemstillingen helt på hodet. For det første så er TPB en lovlig tjeneste, hvor man benytter lovlig og bra teknologi for rask og effektiv distribusjon av filer. Filene som distribueres er i to kategorier, lovlige og ulovlige. Jeg skjønner jo at noen med tvang ønsker å stanse den ulovlige distribusjonen, men hvordan blir dette TPB's problem?
    Når vi ser på alt fra navnet til motivasjonen til den andel som er ulovlig(99.9%?) til inntekter så må jeg si meg uenig. I tillegg så var jo "firmaet verdt" mange millioner, det blir for dumt å si at disse gutta ikke har et medansvar og at dem prøvde å dekke seg bak teknologien og brukerne blir for meg naivt.

Hvorfor skal vi beskytte en ulovlig gratistjeneste når man kan sponse artisene med noen få kroner en annen plass?

Jeg regner med at alle i denne tråden kjenner argumentene, men nevner like vel dette med tyven og brekkjernet. Politiet går per i dag etter tyven, og holder produsenten av brekkjernet utenfor, og dette synes jeg de skal fortsette med.
    Selv mener jeg analogien din ikke passer, isåfall må dette i hovedsak være et brekkjern som kun er egnet til kriminalitet og kun blir solgt til og brukt av forbrytere. Da går ofte ikke lang tid før man får et medansvar og i værste fall at man kan bli medskyldig.

...men å stenge TPB er helt hinsides. Da fratas jeg retten til å benytte brekkjern, bare fordi enkelte tyver også har benyttet dette utmerkede verktøy.
    Nei, tekonlogien er ikke ulovlig, altså du fra taes ikke retten til å bruke brekkjern, men du fra taes retten til å missbruke det. Pr dagdato så har du fått mange nye verktøy du kan også bruke hvis du er i tvil om du bruker brekkjernet riktig .

En annen ting er at jeg som liberalist og forbruker vil ha meg frabedt dette fordummende overformynderiet.
    Det skal du ha retten til å mene, men det er litt merkelig når sier at dem bør gå på mann og ikke ballen. I dette tilfelle vil du jo uansett ikke bli tatt... overformynderiet når ikke deg....

Hvordan kan noen i fullt alvor mene at løsningen på piratkopieringen er å finne med tvang og voldsutøvelse mot fredelige og delvis frie mennesker? Ja, jeg bruker sterke ord her, men å stenge tilgangen på TPB kan anses på denne måten. Jeg klarer i alle fall ikke å se at dette på noen som helst måte minner om rettferdighet. Gjør du?
    Hvordan kan noen med fullt alvor mene at løsninger på piratkopiering er å beholde TPB? Vil ikke det gi helt feil signaler... altså tjensten ligger der, men du har ikke lov å bruke den, og HVIS du bruker den så er eneste straffen du får er en full hardisk med mye "snacks"

Dersom man får gjennomslag for å stenge TPB, og problemet forflytter seg, skal man stenge dette stedet også?
    Hvorfor skulle dem stenge Avforum? Jeg synes moderatorene gjøre en kjempe jobb med å oppmuntre og holde innhold etter norsk lov ;-).

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å stille spørsmålet litt lettere - Hvilken negative konsekvenser kan vi få i etterkant som følge av at myndighetene går inn å legger slike begrensinger på TPB?
    Forstår du fildeling med bittorrent zatz så vil du forstå at TPB eller telenor eller Norges lover ikke kan endre stort.
    TPB er brukt som et navn for bittorrnt fildeling. (avis og media skapt navn for ulovelig fildeling)

I Norsk målestokk betyr det neppe noe.
    For noen år siden med folholdsvis lave hastigheter (svinedyrt for høyere hastighet) for privatpersoner ville en TPB begrensning resultere i lavere inntekter for ISP mye pga at fildelere hadde ok linje de leide dyrt for å ha god hasighet , hvordan bittorrent fungerte den gangen å at TPB var stor tilbyder av tracker URL som kunne gi mange og mye plass på serverene
    (stor aktør faller bort å datiden ville ikke fildeling fortsatt i stor stil uten TPB men kunne bygges opp over lang tid)

I dag er det så mye folk trenger ok hastighet til at om fildelingsmulighet forsvant ville de neppe nedgradert sin leide hastighet så ISP ville tjent det samme

På verdensbasis for noen år tilbake ville TPB begrensning lamme store deler av Bittorrent fildelingsnettverk
    Hvorfor et at nettsiden TPB er ikke den viktige delen men trackeren de har (URL adressen)
    Når da TPB foret halve jordklodens torrentfiler med sin tracker URL så ville blokkeringer gjøre at tilgangen og nye torrent ville falle drastisk.

På verdensbasis i dag vil fildeling foregå uten påvirkning om TPB blir 100% blokkert eller nedlagt
    Det ville sikkert bli en nedgang på noen dager til TPB brukere omstiller seg til andre nettsteder
    Tapet for fildeling via TPB enten lovelig eller ulovelig for de som fildeler blir om eksisterende tusenvis av URL adresser verden rundt og deres servere vil dekke etterspørselen eller om de kan bli overbelastet eller slikt (men da utvides sikkert serverkapasitet rundt om i verden)

Torrent på TPB er fåtall lastet opp på nettsiden til pirate bay.
    Det TPB har gjort er å tilby URL adressen til serverene sine åpent til alle brukere verden rundt.
    Det er mange som har lastet opp og ned til trackeren i årevis å aldri vært på deres nettside men når URL adressen brukes å man feks laster opp en torrent til en web side i Argentina vil samtidig samme torrent vises på websiden til TPB
    TPB er selvsagt avhengig av web siden sin for det er eneste måte å kunne generere inntekter via reklame osv

Før i tiden var det lett å knekke fildelingsnettverk for da kunne man bare reise til serverparken å ta med seg alt så ble det stopp.
    I dag har feks TPB serverene sine spredt over hele verden å rimelig skult for sporing.
    Får pilitiet tak i en server minker kanskje TPB sin serverkapasitet med 2% og resten durer å går (kanskje naboen din har en TPB server i huset zatz)

Fildeling og bittorrent har vært hardt prøvd før.
    Desentralisert bitt torrent (trackerløs fildeling) ble ettablert for P2P men pilitiets raiding avtok for noen år siden å trackereiere valgte å fortsette.
    Desantralisert bittorrent ble alikevel inkludert i dagens fildeling men som avlastning for servere , internetthastinget til servere , bedre opprettholdelse av fildelingen om servere fikk problem.

Denne trackerløse fildelingen er altså på plass for mange år siden å man kan stenge alle trackere i hele verden å fildelingen vil fortsette og tilogmed øke

Exeem var en slik løsning som skulle ta over for noen år siden men som ble droppet da trackerene greide seg unna styresmakter
    eXeem - Wikipedia, the free encyclopedia

Alle som bruker nett får en tihørlighet til enkelte nettsider (som vi på avforum)
    Slik tilhørlighet er også TPB for mange men om den forsvinner finner man tilhørlighet andre steder

Det er riktig at bittorrent er en lovelig fildelingsprotokoll
    Det er riktig at trackere er lovelig men en tracker som leier internett linje av ISP eller severplass og da tilbyr en URL kan egentlig ikke fritt benytte denne URL til ulovelig fildeling (hvem land man leier å deres lover avgjør dette)
    En webside som tilbyr torrentfiler (meta start filer) kan ikke automatisk fritt tilby startfiler til ulovelige torrentnedlastninger
    (web host og deres regler ut fra hvem land dette er avgjør hva man kan tilby)
    Da sier det seg selv at med så mange land å regler er kampen om ulovelig fildeling nytteløs men kan gjøre at trackere må ettablere seg i land de ikke bryter loven.
    Er jo slik det skjer for pr i dag er det neppe noen isp i Norden som tillater URL til ulovelig fildeling

Norge kan blokkere TPB så mye de orker men man kan gå til hundrevis av nettsider å laste opp ned eksakt samme filer å fra TPB sin tracker å således kople seg til fildelere verden over
    Ønsker man inn på deres web side men er blokkert av feks Telenor er de mange ulike måter å omgå dette for å komme inn på websiden
    Selve fildelingen (overføring av biter data er kryptert å ingen isp finner ut hva du henter eller hva du sende i en fildeling)
    Selv kinesere ned sine strenge nettsensur kan laste ned via trackere verden rundt såfremt de får nett utenfor landegrensene (som ikke altid går) (også fildeling på TPB)

At ikke film , platebransje skjønner at de jobber mot noe de ikke kan vinne uten endringer med egene produkter er et under

Når man gir opp i retten sier Marte Thorsby, direktør i IFPI, at en klarere lovgivning må på plass her i Norge for å få Telenor til å blokkere TPB ??????????????????????
    Skal vel ikke bli umulig å endre lover i Norge men det endrer jo bare hvordan man knytter seg til fildeling å har ingen prevantiv virkning.

Tenk å føre en slik håpeløs kamp i årevis bare fordi man ikke ønsker å tilpasse seg den digitale utviklingen

Da taper man

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har vært debattert mye tidliger i tråden, men jeg legger alikvell inn en kort versjon av mine synspunkter, men jeg er ikke så intressert i dra den så mye lenger. Dette går veldig på personlig preferanser......
    Greit nok. Jeg har heller ingen store ønsker om å dra dette unødvenig langt, men jeg forstår uansett ikke hvorfor du på død og liv skal konkludere slik du gjør. Jeg tillater meg derfor å nøste litt i dine argumenter, så får du selv vurdere om du gidder å svare.

Når vi ser på alt fra navnet til motivasjonen til den andel som er ulovlig(99.9%?) til inntekter så må jeg si meg uenig. I tillegg så var jo "firmaet verdt" mange millioner, det blir for dumt å si at disse gutta ikke har et medansvar og at dem prøvde å dekke seg bak teknologien og brukerne blir for meg naivt.
    Navn : Navnet skjemmer ingen har jeg lært. Hva har dette med saken å gjøre?
    Motiv: Hva vet du om motivasjonen til TPB?
    Ulovlighet: Disse gutta blir helt klart frikjent dersom dommerne er edru!
    Verdi på selskap: Hvorfor mener du dette er relevant?

Hvorfor skal vi beskytte en ulovlig gratistjeneste når man kan sponse artisene med noen få kroner en annen plass?
    Det ene utelukker ikke det andre her. Man kan meget vel BÅDE beskytte TPB og samtidig sponse artister.

Selv mener jeg analogien din ikke passer, isåfall må dette i hovedsak være et brekkjern som kun er egnet til kriminalitet og kun blir solgt til og brukt av forbrytere. Da går ofte ikke lang tid før man får et medansvar og i værste fall at man kan bli medskyldig.
    Her insinuerer du at ikke TPB kan brukes til annet enn ulovlige filer. Som du meget godt vet er dette helt feil. Alle filer kan distribueres på denne måten, og det er nettopp det som er så flott!

Det skal du ha retten til å mene, men det er litt merkelig når sier at dem bør gå på mann og ikke ballen. I dette tilfelle vil du jo uansett ikke bli tatt... overformynderiet når ikke deg....
    Du ga uttrykk for at at du ønsket å sperre tilgangen til TPB, og det var dette jeg svarte på. Hvorfor du blander meg inn i denne saken på denne måten er for meg rimelig ubegripelig? Jeg argumenterer for at TPB og øvrige fildelingstjenester må få bestå uten at noen føler at de har rett til å begrense eller på annen måte regulere informasjonsflyten på nettet. Det er derimot ikke slik at jeg forsvarer tyveri, eller illegal kopiering som sådan.

Hvordan kan noen med fullt alvor mene at løsninger på piratkopiering er å beholde TPB? Vil ikke det gi helt feil signaler... altså tjensten ligger der, men du har ikke lov å bruke den, og HVIS du bruker den så er eneste straffen du får er en full hardisk med mye "snacks"
    Tja, si det du. Når jeg var ung så var det en fyr som hadde et stort og fint epletre. Når eplene var modne, var det veldig enkelt å spasere inn i hagen for å forsyne seg av herligheten. Mannen var ergelig, hvert år forsvant det meste av epler. Han reiv seg i håret, så hårtustene flagret i vinden. Skallet og eplesulten snekret han et gjerde, og tok vare på eiendommen sin. På den måten ble han langhåret og med eplesyltetøy til langt ut på vårparten. Kanskje dette er noe å tenke på for andre også? Han kunne naturligvis saksøkt adidas, for de fleste guttene kom seg jo dit med slike sko. Men det gjorde han heldigvis ikke. Adidas ble heller ikke forbudt etter dette. Så for min del må også TPB få lov til å leve videre i beste velgående.

Når det gjelder signaler, som du er inne på. Slik jeg ser det må det verste signalet man kan sende være at alt er lov for individet. At individet kan ta seg til rette så mye det vil, så fremt vår moderlige stat ikke begrenser aktiviteten. Da får man en problemstilling som er langt mer alvorlig! Ser du ikke dette? Da kan individet velte seg bakover i sofaen, spille sine stjålne filer, se på Hotel Cæsar og dovne hen uten tanke på noen som helst konsekvens. Staten har tatt styringen, og vi drikker cola og masjerer i takt. Ingen selvstendige tanker, kun en sterk stat som baserer seg på makt og vold, til vårt eget beste naturligvis. Vi må jo vernes mot oss selv!

Jeg ønsker det ikke slik. Jeg vil at individet skal være ansvarlig for sine handlinger uansett om vegvesnet har sponset vei til brekket, eller er medvirkende til fyllekjøringen. Fildeling er en viktig del av infrastrukturen på nettet, og denne kan ikke bare forsvinne fordi noen pøbler har brukt Adidas til å stjele noen epler. Så får man heller gå etter tyven, eller sikre sine varer bedre!

Hvorfor skulle dem stenge Avforum? Jeg synes moderatorene gjøre en kjempe jobb med å oppmuntre og holde innhold etter norsk lov ;-).
    Dersom du stiller dette spørsmålet til meg, så henviser jeg til min tidligere post. Les en gang til! For jeg er også en stor fan av avforum med alle dets både lovlige og kriminelle innbyggere.

En annen ting er jo at du ikke svarer meg på hvor du vil sette grensen mht. sensur, det hadde vært av interesse å vite.

En annen ting jeg skulle likt å få svar på er hva som er opphavet til at du tror vold er den eneste løsningen for å få stopp på piratkopieringen? Alt annet er liksom naivt, om jeg forstår deg rett?

Side 125 av 133 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 121 122 123 124 125 126 127 128 129 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •