Piracy..is it a crime? - Side 123

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 123 av 133 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 119 120 121 122 123 124 125 126 127 ... SisteSiste
Viser resultater 2,441 til 2,460 av 2649
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    right back at ya
    tar mer enn gjerne en debatt rundt emnet og en halvliter på Telford - kanskje vi får med "telford" her inne også .....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    I know..... er "der" selv også. Men kjøper plater med mindre jeg finner filer i lossless/hirez på Naim/Linn og andre som tilbyr dette.

Men du - du må gjerne kjøpe alle CD plater du vil, rippe dem og så sende dem til meg...
    a) du er betalingsvillig
    b) du får da lossless format
    c) du slipper å lagre platene etterpå

vinn-vinn så det holder
    Kan jeg ikke heller bare overføre penger til kontoen din, og laste de ned via piratbay?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thorwald
    Kan jeg ikke heller bare overføre penger til kontoen din, og laste de ned via piratbay?
    Selvfølgelig ikke. Med min "modell" er alt lovlig, etisk riktig og svært effektivt.

Eller er det egentlig det? hmmmmm, tenke tenke - skal man egentlig slette filkopi av en CD dersom man avhender/gor bort plata.......

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig ikke. Med min "modell" er alt lovlig, etisk riktig og svært effektivt.

Eller er det egentlig det? hmmmmm, tenke tenke - skal man egentlig slette filkopi av en CD dersom man avhender/gor bort plata.......
    Hehe... Det spiller ingen rolle. Men jeg skulle som sagt ønske at musikkindustrien ga meg/oss et tilbud hvor vi ikke trenger å kjøpe CD. Det kan jo ikke være så vanskelig dette.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tar mer enn gjerne en debatt rundt emnet og en halvliter på Telford - kanskje vi får med "telford" her inne også .....
    god ide! øl er det _alltid_ tid og penger til ^^

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Hva er problemet, spør du? Jeg returnerer spørsmålet, det tar vel ca. 5 min å rippe en CD. Og da har du automatisk backup også (CDen)
    Isolert sett, så er vel ikke det noe stort problem. Jeg har rippet mine øvrige CD'er, så jeg behersker kunsten. Jeg ønsker vel egentlig bare å ha sangene digitalt, gjerne med rimelig høy bitrate (24/192). Jeg har 4T-disk, så jeg skal nok få tatt backup. Jeg anser det som helt unødvendig å trykke, transportere og sende plastikk til meg, med de miljøkonsekvensene det evt. måtte medføre. Det er vel stort sett det. Dessuten så hadde det vært herlig å se at bransjen strevde litt for å få meg som kunde, noe de ikke gjør i dag, men en dag får vi digitale filer med høy bitrate, så da kan det like gjerne skje litt fort!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 4T-disk, så jeg skal nok få tatt backup. Jeg anser det som helt unødvendig å trykke, transportere og sende plastikk til meg, med de miljøkonsekvensene det evt. måtte medføre.
    En DIGresjon:
    i går holdt altså KLIF (SFT) stor pressekonferanse om en utredning de har gjort for hva som kan gjørs for å redusere Co2 utslipp i Norge.
    Erik Solheim var tilstede og fikk overrakt, sitat:
    "en rapport (tusener av sider, red.anm.) , rykende varm - rett fra trykkeriet"

Utrolig miljøvennlig ...................... minnepenn, hallo?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Piratkopiering er ikke tyveri!

Piratkopiering er IKKE tyveri. Det er piratkopiering.

Det er en vesentlig forskjell. Man kan ikke miste penger, om man aldri har hatt dem.

Fildeling skaper mersalg av musikk, og gjør ukjente til stjerner.

Eksempel:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal du ikke se bort fra.
    Er vel et av stedene hvor mitt forbruk kan måle seg med mine investeringer i lyd og bilde...... Riktignok ikke så ofte lenger.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lyktestolpe
    Piratkopiering er IKKE tyveri. Det er piratkopiering.
    Heisann lyktestolpe, og velkommen til avforumet.

her, som i alle andre nettfora, er det en fordel at du har sett igjennom en diskusjonstråd før du kaster deg inn i krangelen.

det du nevner nå har vært oppe endel ganger tidligere i tråden, og for ikke begynne på nok en repeat, så håper jeg vi kan la denne ligge.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom de forsyner seg med et produkt som ikke finnes i handelen, så kan jo neppe industrien klage over tapt omsetning? Eller det kan de jo, men er denne sytingen berettiget når de ikke engang evner å tilby et slikt produkt? At opphavsretten krenkes er opplagt, og jeg forsvarer sånn sett ikke det, annet enn ved å påpeke at bransjen som sådan har et ansvar for å gjøre denne typen produkter tilgjengelig.
    Her tar du skammelig feil, stort sett alt som piratbransjen legger ut er produkter som finnes i handel med like god kvalitet. Så jo det er et produkt som finnes i handel. Her må man skille argumentene i fra hverandre, og syting gjelder altså ikke bare den ene parten i denne saken . Jeg vil heller ikke anse dem som driver med piratvirksomhet, som vanligvis er av "dårlig" kvalitet, som potensielle kunder for et lossless-format.

Uten at jeg har greie på dette så vil jeg tippe at 90% av dem som driver med pirat er ikke intressert i bedre kvalitet på musikkfilene, eller for å si det på en annen måte så er vil jeg tro at 90% av markedet ikke ønsker eller har behov for bedre kvalitet på musikkfilene. Men i seg selv så mener jeg dette ikke er et argumnet for å ikke gjøre musikk formatene bedre, jeg tror bare ikke det dette vil hjelpe stort mot piratvirksomhet. I liket med deg så ønsker jeg også et lossless format og hvis bransjen virkelig mener alvor så bør dem med tiden også gjøre dette tilgjengelig, noe jeg tror dem faktisk vil gjøre, men det vil ikke skje over natten.

Når eventuelt det skjer så vil syting forsette med noe annet..... noen blir aldri fornøyd .

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aah, er det her kanskje skoen trykker / misforståelsen ligger ?

Sitat Opprinnelig postet av zatz
    [..]Jeg vil heller ikke anse dem som driver med piratvirksomhet, som vanligvis er av "dårlig" kvalitet, som potensielle kunder for et lossless-format.

Uten at jeg har greie på dette så vil jeg tippe at 90% av dem som driver med pirat er ikke intressert i bedre kvalitet på musikkfilene,
    Det er helt motsatt. De som driver utstrakt ulovlig nedlasting av musikk er godt over gjennomsnittet musikkinteressert. Av de er også en stor andel audiofile.

Dette blir litt påstand mot påstand, men jeg kan i det minste si at jeg kjenner rimelig godt til de store musikktrackerne(som what og waffle), og flere brukere av disse. Alle er lydnerder.

hvordan trodde du dette fungerte? masse kvisete tenåringsnerder som fråtser vilt og hemningsløst av all 'gratis'musikk de kommer over, samler det i 128 kbps mp3 og hører på pc-høyttalerne eller det gromme cv-oppsettet på 11 sammen med de andre kvisete tenåringsnerdevennene sine?

...og ikke bland inn russland/asia piratverdenen. der selges det jo alt fra rolex-, medisin- og kleskopier. det kan vi fint ta rotta på, er ingen som liker de. ...eller?

EDIT: mulig dette er litt ufint, men hadde et michael jacksonquote i bakhodet mens jeg skreiv dette. nooo, thats just ignoraaant

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her tar du skammelig feil, stort sett alt som piratbransjen legger ut er produkter som finnes i handel med like god kvalitet. Så jo det er et produkt som finnes i handel. Her må man skille argumentene i fra hverandre, og syting gjelder altså ikke bare den ene parten i denne saken . Jeg vil heller ikke anse dem som driver med piratvirksomhet, som vanligvis er av "dårlig" kvalitet, som potensielle kunder for et lossless-format.
    Hvor kan jeg kjøpe lossless pop og rock elektronisk sa du? Det finnes ikke i handel, derimot kan jeg meget vel laste det ned. Da er det gratis, om jeg ikke tar den moralske kostnaden med i betrakting. Problemet med en slik praksis er at det danner grobunn for holdninger som sparker beina under opphavsrettigheter etc. Så kan man jo naturligvis peke på at det må etableres strengere kontroll, men det må da være mulig å påpeke at det mangler noen produkter her? Samtidig opplever jeg at mine ønsker som kunde blir neglisjert. Hvorfor skal jeg da være lojal og kjøpe et produkt som jeg ikke vil ha? Veien til gratis nedlasting blir jo rimelig kort, selv om det vil være uheldig. Alle parter vil jo lide dersom artistene tjener bedre på å jobbe som snekkere, og ikke ser seg råd til å skape fortryllende toner for massene. Derfor blir det også viktig at alle henger med for å dra lasset, og sørger for at dette foregår på best mulig måte. I en slik sammenheng mener jeg det er helt naturlig at musikken tilbys i alle etterspurte formater, uten noe mer om og men. I dag vil jeg gjerne kjøpe musikk som 24/192-filer. Men om et år så er det sikkert noe annet. Det gjelder jo å henge med i utviklingen, og da er det jo litt tøvete at det er bransjen selv som er bremseklossen. Til tross for at det er de som har mest å vinne på dette.

Uten at jeg har greie på dette så vil jeg tippe at 90% av dem som driver med pirat er ikke intressert i bedre kvalitet på musikkfilene, eller for å si det på en annen måte så er vil jeg tro at 90% av markedet ikke ønsker eller har behov for bedre kvalitet på musikkfilene. Men i seg selv så mener jeg dette ikke er et argumnet for å ikke gjøre musikk formatene bedre, jeg tror bare ikke det dette vil hjelpe stort mot piratvirksomhet. I liket med deg så ønsker jeg også et lossless format og hvis bransjen virkelig mener alvor så bør dem med tiden også gjøre dette tilgjengelig, noe jeg tror dem faktisk vil gjøre, men det vil ikke skje over natten.

Når eventuelt det skjer så vil syting forsette med noe annet..... noen blir aldri fornøyd .
    Som sagt så er stikkordet holdninger. Dersom mor og far laster ned film og musikk fra nettet, så lærer jo barna fort. Kanskje far skulle ha seg en flac eller tre? Jeg sier ikke at dette er roten til det hele, men man unngår i alle fall at folk ikke får et ærlig tilbud om å kjøpe musikk/film i sitt prefererte format. Jeg ser ingen som helst grunn til at bransjen ikke skal tilby dette i dag, så hvorfor mener du at dette ikke "kommer over natten"? Jeg for min del har snart ventet i 20 år på dette, så jeg blir opprørt over slike utsagn. Ja, jeg er en sart sjel... ;-p

Jeg er en av de som aldri kommer til å bli fornøyd, og jeg liker det! Hva er det evt. som er så fantastisk med stagnasjon? ;-p

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Det spiller ingen rolle. Men jeg skulle som sagt ønske at musikkindustrien ga meg/oss et tilbud hvor vi ikke trenger å kjøpe CD. Det kan jo ikke være så vanskelig dette.
    Jeg venter også på at Rema kommer med tilsvarende tilbud.

Noen som har sett at Ex. Ifpi general er tilbake med ytringer?

- Å klamre seg til masta betyr bare at du har det bra til skuta synker - kultur - Dagbladet.no

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    De som driver utstrakt ulovlig nedlasting av musikk er godt over gjennomsnittet musikkinteressert. Av de er også en stor andel audiofile.

Dette blir litt påstand mot påstand, men jeg kan i det minste si at jeg kjenner rimelig godt til de store musikktrackerne(som what og waffle), og flere brukere av disse. Alle er lydnerder.
    Dokumentasjon, please?

Den store massen, de som laster ned mye fra steder som Piratebay, de er etter det jeg har forstått helt vanlige, unge mennesker. Verken spesielt lydnerder eller audiofile.

At du kjenner noen brukere på what og whaffle og syltetøy, er egentlig irrelevant.
    I så fall kunne jo jeg si:
    "jeg kjenner flere på et audiovisielt forum i Norge, og de er MOT piratisering, derfor er alle audiofile MOT dette...."

Prøv å se det i litt perspektiv, Protet. Du er ellers så flink til det i andre tråder.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @asvaberg, som jeg sa så blir dette litt påstand mot påstand. jeg har dog tidligere i tråden lenket til flere kilder som tar opp nettopp dette. som f eks denne - demonbaby: When Pigs Fly: The Death of Oink, the Birth of Dissent, and a Brief History of Record Industry Suicide.

@mteinum - Jan Omdahl sa i artikkelen 'BYLARM-FOLKET ville trolig gjøre klokt i å lytte. Hvis de samtidig velger å se bort fra Fiskvisk dårlige råd om at opphavsretten må overordnes personvernet, kan det til og med hende at copyright har en lys framtid.' så selvom han kan snakke litt friere nå enn da han var en ansatt i organisasjonen er Fiskvik fortsatt en bransjemann som prediker og tenker på bransjens premisser.

kunne kanskje også vært riktig å vise hvem IFPI representerer:

IFPI Norsk platebransje

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det sånn, jeg har hatt svært lite til overs for Fiskviks ønske om å drive nettsensur og overvåkning i Norge samt hans ønske om å kriminalisere sine egne kunder og tilsidesette rettsapparatet.

Hannemyr: Røveri av rettigheter
    Platebransjen vil tette MP3-smutthull
    Norsk plateboss mener nett-sensur er en god idé - digi.no : Juss & samfunn
    Vox populi: Platebransjen vil innføre politistatmetoder

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg har nevnt det før, men dersom dem som laster ned ulovlig hadde overført f. eks. 5 kr pr. låt, og 50 kr pr film, dem laster ned til et godt formål, feks. Amnesty, Redd Barna, Leger uten Grenser, etc, så hadde dem vist at dette er en politisk aksjon og at det ikke handler om penger, og dem hadde i alle fall fått en høyere stjerne i min bok (om det er verdt noe som helst :-) ).

Jeg tror ikke at 15 år gamle jenter med MP3spiller og iPhone er spesielt opptatt av platebransjen og artister.
    Og hvis man ser på tilgjengeligheten av ulovlig materialet på nettet, så er vel mesteparten 128 kbs, er det ikke?

Nesten alle jeg kjenner som spiller musikk fra fil har den kvalilteten på biblioteket sitt.
    Dem er ikke spesielt audiofile, og eier ikke mange CDer heller. Og ja, det aller meste av filene er ulovlige. Dette er mennesker som i dag er mellom 20 og 30 år.
    Det handler om to ting, tror jeg:
    1. Det er enkelt
    2. Det er gratis

Men, som med alt mulig annet, dem som driver ulovlig vil nesten alltid gi dem som driver lovlig et ufortjent dårlig rykte.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Ja, interessant den der. :-) Sånn sett kan man prise seg glad for at det finnes noen som gir blanke i resten av verden og kun forholder seg til sin egen virkelighet (Russland). Hvem hadde trodd at det skulle komme Nordmenn tilgode.?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

LP digitalisering

Denne tråden begynner å bli ganske lang og jeg har forsøkt å bla gjennom den for å finne svar, men ikke klart det. Beklager likevel om det finnes svar tidligere vedr mitt spørsmål:

Jeg har ca 200 LP plater. Disse kan jeg digitalisere , men dette tar uhorvelig lang tid (jeg regner med at dette er lovlig).
    Spørsmålet mitt er derfor, kan jeg lovlig skaffe meg en FLAC-kopi tatt fra en CD (remastret eller ikke)? (Jeg eier ikke CD'en selv).
    Vil det være forskjell på om jeg tar kopien selv (på min PC) eller om jeg laster den ned fra f.eks piratebay?
    Vil lovligheten av denne FLAC-kopien påvirkes av om LP-plata mi faktisk er spillbar eller ikke?

Side 123 av 133 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 119 120 121 122 123 124 125 126 127 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •