Piracy..is it a crime? - Side 122

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 122 av 133 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 118 119 120 121 122 123 124 125 126 132 ... SisteSiste
Viser resultater 2,421 til 2,440 av 2649
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    zatz:

Virkeligheten er at hunden er på rømmen. Det har den vært lenge. De første 15 årene brølte man "kom hit-kom hit", avløst av "fy, slem bisk - sleeeem bisk". Hehe... De siste 5 årene har man i tillegg til å rope stygge ting, forsøkt å finne en passende hundefanger, og sist men ikke minst, man har forsøkt å lokke hunden tilbake med en godbit. Dette siste burde vært gjort for lenge siden, og er vel i prinsippet den eneste måten man kan temme villdyret igjen.

Dette er kanskje den viktigste årsaken til at abonnementstallene fremdeles er nok så lave, nemlig fordi man har lært hunden til å like friheten så godt. Jeg tror uansett ikke det er umulig å etablere en eller annen slags form for kontroll, eller harmoni, som begge parter tjener på. Men nå er man plutselig i en situasjon hvor man virkelig må bevise at villdyret tjener på en slik symbiose. Så langt har kun få prosent av villdyret akseptert betingelsene. Hvordan kan man da påstå, med respekt å melde, at godbiten er bra nok? Skal ikke det vurderes av villdyret selv? Er det ikke den som faktisk må si at dette er bra nok?

Jeg tilhører rekken av entusiaster, jeg vil ha varen levert elektronisk, jeg vil ha høy bitrate, og jeg er villig til å betale mye for å få det. Finnes dette tilbudet til meg, når vi snakker om pop og rock? Nei. Ikke i nærheten engang. Selv ikke meg, som kanskje er den mest betalingsvillige i hele nordeuropa på denne typen varer, klarer bransjen å få en krone ut av. Hvordan skal de da klare det av de som ikke er betalingsvillige, sånn i utgangspunktet?

Dersom bransjen hviler på sine laubær nå, vel vitende om at de har gjort slik en fantastisk innsats, ja da blåser jeg revelje. Da er det nemlig på tide å våkne opp! ;-P

Snøen laver fremdeles ned her, så dette ble mer fra snøføyka... hehe

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hiver meg litt på Thorwald sine skjønnlitterære betraktninger, men jeg velger en Knausgård variant:

Min kamp I: for MEG er verken Spotify eller iTUNES godt nok som tilbyder av siste kilde. Med siste kilde mener jeg å SELV ha eierskap til det jeg har kjøpt på en ikke-proprietær plattform. JEG ønsker og SELV bestemme når og hvor jeg vil spille min kjøpte musikk inkl. i lossless format. P.t. er det kun 'hardcore' CD plater eller noen få tilbydere av FLAC fil-kjøp.
    Men som teaser, som en forsmak for å bli kjent med en artist eller en plate, er Spotify genialt. Ære være de for det!

Min kamp II: for MEG er brukergrensesnittet i Spotify ikke godt nok til at JEG vil betale kr 99 pr mnd. Bl.a. irriterer det meg grenseløst at "radio" funksjonen ikke har filter for klassisk musikk. Dessuten mistenker JEG veldig at "radio" filteret er biased; d.v.s. at det er Spotify som selv bestemmer hva JEG skal høre og ikke et tilfeldig utvalg av det Spotify har å tilby i la oss si filteret: "disco > 70's".

Min kamp III: JEG elsker MediaMonkey av mange grunner. Én av dem er hurtiglinken de har til Amazon. Du har en låt på maskinen i MediaMonkey og kan med ett trykk linkes direkte til Amazon musikkbutikk. Sånn skal det være!
    Enda bedre om man kunne velge den-til-enhver-tid-rimeligste-tilbyder-av-låta/plata.....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    asvaberg:

Jeg har forsøkt å belyse de generelle og overordnede utfordringene bransjen står ovenfor, uten at debatten faller ned på detaljnivå og låser seg fast der. Jeg klarer imidlertid ikke å dy meg, for i likhet med deg, må jeg si at radiodelen i Spotify suger virkelig eselmelk, og litt til. I likhet med deg oppleves dette som om bransjens behov for å promotere musikk, settes fremfor mine interesser som lytter. Jeg er faktisk premiumabonnent hos Spotify, og synes sånn sett at resten av tjenesten er funksjonell, men langt fra optimal. Det jeg vil ha av radio finnes delvis i last.fm. Der benyttes teknologi som gjør at radioen spiller musikk som det er stor sannsynlighet for at jeg liker! Jeg var inne på det i en tidligere post, for det finnes teknologi i dag som klarer å predikere hvilken sang(er) den enkelte liker. Jeg håper dette kommer i Spotify også, men er litt i tvil. Uten at jeg kjenner til hvordan dette fungerer, kan det virke som et viktig argument ovenfor artistene, er at bransjen skal promotere låtene deres. Dette argumentet, og bransjens makt, reduseres muligens ytterligere dersom lytterne får høre ny musikk som er i samsvar med deres preferanser. Automatisk generert fordi den enkelte sang korrelerer med lytterens historiske mønster. Jeg regner med at dette kommer, men teknologien er jo gammel før den blir implementert. Det er et problem, slik jeg ser det.

Per i dag må jeg prospektere ny musikk (artister) på last.fm, artistene lyttes til gjennom Spotify for å finne sangene jeg liker. Der stopper det opp for min del. Jeg får ikke lov til å betale artisten for det produktet jeg er på jakt etter, for de elektroniske filene med høy bitrate er **** sprette meg ikke til salgs. Intet mindre enn frustrerende. Det kunne faktisk vært artig å høre en fra bransjen, som forteller meg hvorfor jeg ikke får lov til å kjøpe dette produktet? Hva er det egentlig som er problemet? Dette er en utfordring, så om noen sitter på sitt kontor og leser dette nå, så er tiden inne for å ta bladet fra munnen! ;-P

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oppskrift til suksess(musikk):

den musikkassosiative delen av last.fm
    + informasjonen på allmusic.com
    + distribuert p2p nettverk, pr i dag bittorrent
    + musikkengasjement og -miljø som oink.cd
    = epic win

EDIT: setter ei runde pils på at dette kommer først som en 'ulovlig tjeneste' fremfor fra 'industrien'

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    EDIT: setter ei runde pils på at dette kommer først som en 'ulovlig tjeneste' fremfor fra 'industrien'
    Når rett skal være riktig, så tror jeg mange kommer til å tørste lenge før du må rive i den runden :-)
    Som nicket mitt sier burde du vite hvor du finner meg......

Det hadde likevel vært svært fornøyelig om "bransjen" så i nåde til oss litt øltørste i snøføyka med - gele i armer og ben etter å ha flyttet flere kubikk..

Thorwald fører så god en penn at jeg nesten blir revet med.
    Mange gleder seg nok over at føydalsamfunnet er et tilbakelagt stadium i vår sivilisasjons utvikling. Hvis man ser på resultatet i de stater hvor grasrota virkelig fikk laget vei i vellinga, er jeg ikke lenger så sikker på at de "ismene" som vokste frem er noe bedre.

Men nok metaforer.

"Bransjen" (hva man enn legger i det) følger pengene.
    Det betyr at de følger kundemassen, og ønsker å fremme det produktet som i sum (antall/pris) gir best resultat. Derav følger uttrykket forbrukermakt.

Som nevnt ovenfor vil bransjen følge pengene. Dersom mange nok betaler for noe, vil noen forsøke å kapre disse kundene. Enten ved å tilby et bedre produkt, eller ved å senke prisen.

Telebransjen er et godt eksempel.

Eller som i en annen tråd her på forumet hvor noen griner blod for at erverdige (nærmest royale) HiFikluben får konkuranse av det prolitariske Elkjøp.

Som nevnt ovenfor så ser tydligvis ikke tilstrekkelig mange denne sammenhengen.

Da det neppe vanker noen runde fra Protet med det første, satser jeg heller på en lille Braastad som lønn for måkingen.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..var det nå jeg skulle sitere Åsmund Åmli Band? ...telfords, cbøl og Start på storskjerm?

bransjen følger ikke kundemassene, spesielt ikke innen salg av musikk, de gjør alt de kan for å tvinge kundene til å følge dem. et fritt marked er ikke et velfungerende marked.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    bransjen følger ikke kundemassene, spesielt ikke innen salg av musikk, de gjør alt de kan for å tvinge kundene til å følge dem. et fritt marked er ikke et velfungerende marked.
    Bare ett lite spørsmål - kaller du de som utelukkende laster ned musikk fra kilder ulovlig delere opphavsbeskyttet materiale for kunder? I min verden kan man ikke anse de som kunder. Kunder er de som betaler for musikken, ikke de som unnlater å følge gjeldene lovverk og forsyner seg uten å legge igjen et rødt øre.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Bare ett lite spørsmål - kaller du de som utelukkende laster ned musikk fra kilder ulovlig delere opphavsbeskyttet materiale for kunder? I min verden kan man ikke anse de som kunder. Kunder er de som betaler for musikken, ikke de som unnlater å følge gjeldene lovverk og forsyner seg uten å legge igjen et rødt øre.
    Nice, spot on!

I StoreNorskeLeksikon er dette å lese:

kunde, selgerens betegnelse for kjøper.

kjøp, avtale som går ut på at den ene part (selgeren) forplikter seg til å overdra en ting eller en rettighet til den annen part (kjøperen) mot vederlag i penger.

Da er ihvertfall DEN debatten død og begravet en gang for alle.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..lol. selvfølgelig kaller jeg ikke de som laster ned ulovlig kunder. jeg kaller alle som kjøper musikk kunder.

EDIT: var jeg så utydelig? vi snakket om marked og musikk.

EDITEDIT: samlebegrepet for alle musikknytere, om de har lasta ned ulovlig, kjøpt i butikk, hører på spotify, tv, radio, etc er forbrukere.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Dette er litt avhengig av hvordan man definerer begrepet "kunde". Jeg har mange års fartstid som markedssjef, og i min verden er dette begrepet todelt. Jeg snakker om eksisterende kunder, og potensielle kunder. Under en slik definisjon, er også hardcore pirater "kunder". Selv om jeg forstår din skepsis.

Når du nevner dette med "å forsyne seg". Så har jeg en liten kommentar. Hva forsyner disse hardcore piratene seg av? Dersom de forsyner seg med et produkt som ikke finnes i handelen, så kan jo neppe industrien klage over tapt omsetning? Eller det kan de jo, men er denne sytingen berettiget når de ikke engang evner å tilby et slikt produkt? At opphavsretten krenkes er opplagt, og jeg forsvarer sånn sett ikke det, annet enn ved å påpeke at bransjen som sådan har et ansvar for å gjøre denne typen produkter tilgjengelig. Jeg vil tippe nødretten kommer til anvendelse dersom man i ren desperasjon stjeler et brød av landsbyhøvdingen, dersom denne nekter å gi deg anledning til å kjøpe mat på annen måte. Kanskje ikke en helt real sammenligning, men den peker i alle fall på urimeligheten her.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forbrukerne må nok pent ta imot det 'bransjen' tilbyr, enten det dreier seg om musikk eller teletjenester. 'Forbrukermakt' er reell bare når den støttes av lovverk og reguleringer.

Rett og slett fordi 'markedets' formål ikke er å levere best mulige produkter til lavest mulig pris, men å få mest mulig fortjeneste med lavest mulig utgifter, og fordi effektiv markedsføring faktisk er en utgift som bare kan tjenes inn i lengden av de som tilbyr billige varer til mange og lite kresne kjøpere.

At musikkbransjen er konservativ og lite villig til å prøve nye løsninger, betyr ikke at det finnes slike løsninger som vil komme forbrukerne til gode uten å knekke de kreative kildene.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thorwald
    Kanskje ikke en helt real sammenligning, men den peker i alle fall på urimeligheten her.
    Altså urimeligheten av å ikke kunne kjøpe et luksusgode i akkurat det formatet man vil, i den kvaliteten man vil, på det tidspunketet man vil..? Men som ellers er tilgjengelig i andre former?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tippe nødretten kommer til anvendelse dersom man i ren desperasjon stjeler et brød av landsbyhøvdingen, dersom denne nekter å gi deg anledning til å kjøpe mat på annen måte. Kanskje ikke en helt real sammenligning, men den peker i alle fall på urimeligheten her.
    Nektes du å kjøpe musikken? Nei, det tviler jeg veldig på:
    Amazon.co.uk: Low Prices in Electronics, Books, Sports Equipment & more
    Amazon.com: Online Shopping for Electronics, Apparel, Computers, Books, DVDs & more
    www.play.com
    Apple - iTunes - Everything you need to be entertained.
    Spotify – A world of music
    [url=http://www.platekompaniet.no[/url]
    CDON.COM - DVD, film, musikk, spill, bøker og elektronikk
    http://www.selv-vg-har-online-musikk...et-eller-annet
    osv

Det som er URIMELIG er enkelte menneskers HOLDNINGER til andre menneskers arbeid/levebrød.

En plate eller en musikkfil er SVÆRT LETT TILGJENGELIG, svært lett å kjøpe.
    I det ene øyeblikket bruker en "pirat" 5 kroner på å stemme frem en låt i MGP.
    I det andre øyeblikket x kroner på å få en ny ringetone eller andre sms tjenester.

Men å bruke noen kroner på en mp3 fil, nei DET er for dyrt....

Makan!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Altså urimeligheten av å ikke kunne kjøpe et luksusgode i akkurat det formatet man vil, i den kvaliteten man vil, på det tidspunketet man vil..? Men som ellers er tilgjengelig i andre former?
    Ja. Det et nøyaktig det som er urimelig. Hva er problemet med å la meg få lov til å bruke pengene mine på musikk på den måten som JEG FORETREKKER det? Det burde da være den enkleste sak av verden å la meg få velge format selv? Skulle dette ikke la seg gjøre da? Hva er problemet egentlig?

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg

Makan!
    right back at ya

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er litt avhengig av hvordan man definerer begrepet "kunde". Jeg har mange års fartstid som markedssjef, og i min verden er dette begrepet todelt. Jeg snakker om eksisterende kunder, og potensielle kunder. Under en slik definisjon, er også hardcore pirater "kunder". Selv om jeg forstår din skepsis.
    Når man har til hensikt å aldri betale for et produkt, er du relativt blåøyd og naiv hvis du anser dem som potensielle kunder.

Når du nevner dette med "å forsyne seg". Så har jeg en liten kommentar. Hva forsyner disse hardcore piratene seg av? Dersom de forsyner seg med et produkt som ikke finnes i handelen, så kan jo neppe industrien klage over tapt omsetning? Eller det kan de jo, men er denne sytingen berettiget når de ikke engang evner å tilby et slikt produkt? At opphavsretten krenkes er opplagt, og jeg forsvarer sånn sett ikke det, annet enn ved å påpeke at bransjen som sådan har et ansvar for å gjøre denne typen produkter tilgjengelig.
    Det tilrøver seg muligheten til å spille av og nyte av ett gode det er knyttet rettigheter til. Den rettigheten har de ikke kjøpt.

Jeg vil tippe nødretten kommer til anvendelse dersom man i ren desperasjon stjeler et brød av landsbyhøvdingen, dersom denne nekter å gi deg anledning til å kjøpe mat på annen måte. Kanskje ikke en helt real sammenligning, men den peker i alle fall på urimeligheten her.
    Ikke bland inn mat, sult og slik i denne diskusjonen er du snill. Det er så langt unna fildeling og opphavsrett som mulig. Gir heller ikke noe bilde av noe urimlighet.

Har du ikke cash å avse til musikk, vilje til å gå i platebutikken å kjøpe ei skive, bestille over nett, bruke Spotify eller liknende - da for du benytte deg av radio. Da har du nemlig ikke vilje nok til å skaffe deg musikk som andre lovlydige borgere.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Det et nøyaktig det som er urimelig. Hva er problemet med å la meg få lov til å bruke pengene mine på musikk på den måten som JEG FORETREKKER det? Det burde da være den enkleste sak av verden å la meg få velge format selv? Skulle dette ikke la seg gjøre da? Hva er problemet egentlig?
    Jeg har absolutt ikke noe problemer med å bestille meg ei plate på nettet. Når den kommer hjem til meg, konverter jeg den til hvilket format jeg selv måtte ønske.

Noen ønsker bare å vrenge å vri på det... For det er selvsagt dem som er viktigst i verden og da skal produktene tilpasses dem sine premisser. En liten tilpassing av sin egen verden er jo fy og skam. Man skal heller få servert det på sølvfat på fanget i stede. Og vil dem ikke det.... Da skal du vite....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Nektes du å kjøpe musikken? Nei, det tviler jeg veldig på: .......
    Jeg får ikke kjøpt den varen jeg er på jakt etter. Kun simple lossy formater. Jeg ønsker ikke å ha noen cd`er, ei heller DVDA eller SACD. Jeg skal bare ha musikken min på harddisk, og derfra skal den spilles. Det kan jo neppe være noe hokus pokus å etterkomme slike enkle ønsker? Og det er ikke slik som du indikerte at jeg ikke er betalingsvillig, for det er jeg. Det er ikke pengene det står på. Ei heller holdningene, legg merke til at jeg forsvarer eiendoms/opphavsrett med nebb og klør. Men i musikkbransjens tilfelle er jeg nær ved å gi opp forsvaret. Det enkleste er tross alt å laste ned dritten gratis fra nettet... i den høyest mulige kvaliteten som er utgitt. Problemet er at jeg ikke ønsker dette, jeg ønsker at musikkbransjen skal gi meg et verdig alternativ. Så gjenstår det jo å se når det skjer! ;-p

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er egentlig ikke uenig med deg, dem godt kunne hatt tilbudet.
    Men du går i fellen og kaller dem urimelig når det er så latterlig enkelt for deg å gjøre denne jobben selv.

Hva er problemet, spør du? Jeg returnerer spørsmålet, det tar vel ca. 5 min å rippe en CD. Og da har du automatisk backup også (CDen)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får ikke kjøpt den varen jeg er på jakt etter. Kun simple lossy formater. Jeg ønsker ikke å ha noen cd`er, ei heller DVDA eller SACD. Jeg skal bare ha musikken min på harddisk, og derfra skal den spilles. Det kan jo neppe være noe hokus pokus å etterkomme slike enkle ønsker? Og det er ikke slik som du indikerte at jeg ikke er betalingsvillig, for det er jeg. Det er ikke pengene det står på. Ei heller holdningene, legg merke til at jeg forsvarer eiendoms/opphavsrett med nebb og klør. Men i musikkbransjens tilfelle er jeg nær ved å gi opp forsvaret. Det enkleste er tross alt å laste ned dritten gratis fra nettet... i den høyest mulige kvaliteten som er utgitt. Problemet er at jeg ikke ønsker dette, jeg ønsker at musikkbransjen skal gi meg et verdig alternativ. Så gjenstår det jo å se når det skjer! ;-p
    I know..... er "der" selv også. Men kjøper plater med mindre jeg finner filer i lossless/hirez på Naim/Linn og andre som tilbyr dette.

Men du - du må gjerne kjøpe alle CD plater du vil, rippe dem og så sende dem til meg...
    a) du er betalingsvillig
    b) du får da lossless format
    c) du slipper å lagre platene etterpå

vinn-vinn så det holder

Side 122 av 133 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 118 119 120 121 122 123 124 125 126 132 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •