Piracy..is it a crime? - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 133 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 2649
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Og hvorfor skulle politiet bruke ressurser på dette når de ikke har nok ressurser til annen, og mye alvorligere, kriminell aktivitet?
    Og jeg som trodde at dette var en av de mest alvorlige forbrytelsene vi hadde. Det virker ihvertfall sånn på enkelte her.

Og hvorfor skal Norsk Videogramforening få innsyn i IP adresser? Det er en personvernsak - der er ikke alle som driver med p2p og mp3, noen driver med andre personlige ting i sitt datanettverk som Videogramforeningen absolutt IKKE har noe med og da skal man ikke spre IP adresser til kreti og pleti.
    Helt enig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phear
    Ja, det er klart. Hvis du sier at noe er ditt, så må det jo være ditt.

Eiendomsretten er noe helt annet. Opphavsretten er tidsbegrenset og begrenset på utrolig mange måter. Hvorfor tror du at det må en egen lov til?
    Jeg ser ikke helt hvordan den spikkingen din forandrer på saken.. Den loven som gjelder blir uansett brutt.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt søkt, Spock.
    En LP plate blir slitt som følge av bruken. Du kan kanskje få en ny LP plate hvis du kan dokumentere at den ikke har holdt ut sin antatte levetid, men du kan ikke kreve å få produktet levert i en annen form. Da vil i så fall alle bransjer slite.
    Jeg regner ikke med å få noen ny plate

Men hvis jeg kjøper et stykke musikk - er det da begrensninger på hvor mange ganger jeg spille dette?

Uavhengig av formatet det er inspilt på...
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Nå vet jeg ikke om det er samme forhold mellom musikk og programvare/spill??

Men hvis du har mistet/ødelagt discen hvor spillet/programvaren fantes, så vil du kunne få en ny fra leverandør kostnadsfritt??? Selvsagt hvis du kan vise til serienr/kvittering.

Er det annen opphavsrett for musikk?
    Hvis vi får en hardisk-kræsj på jobben, og mister digitale lisenser til 1-200.000kr, så fungerer det alltid å ringe til produsent og forklare situasjonen..men vi har ingen krav på det. Det er bare ekstra service. Det blir noe annet når det går gjennom en detaljist. Tviler på at platekompaniet kommer til å gi deg en ny cd.

Du har kjøpt ei plastskive med mange små huller, og en påtrykt logo. Du har ikke kjøpt en evig rettighet til musikken.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg regner ikke med å få noen ny plate

Men hvis jeg kjøper et stykke musikk - er det da begrensninger på hvor mange ganger jeg spille dette?

Uavhengig av formatet det er inspilt på...
    Tror vi snakker forbi hverandre. Du har ikke kjøpt musikkstykket, du har kjøpt rettigheten til å høre artistens tolkning på en LP plate.

Rettigheten til selve musikken (notene, ideene) ligger fremdeles hos musikeren, eller hos en som har kjøpt den (f.eks slik Michael Jackson gjorde med Beatles musikken i sin tid).

Når Freddie & co synger Big Spender på en live-CD så har du kjøpt rettigheten til å høre dem fremføre den låta så ofte du vil (så lenge produktet varer, levetiden) - men Freddie & co må betale royalties til komponisten av låta Big Spender (hvem nå enn det var).
    Som oftest er det samme eier på musikken og tolkningen, men det finnes endel cover utgaver - ganske mange egentlig.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei man har ikke eiendomsrett. Det er noe helt annet! Hvor vanskelig er det å forstå? Hvor mange av dine fysiske eiendeler mister du retten til etter en viss tid?
    Ja hvor vanskelig er det å forstå at det den som har skapt musikkverket har retten til en sum penger for den som er fremstilt... Og at den filen du ikke kan ta på, men er lastet opp på en eller annen luguber nettjeneste ikke er dem sin eiendel - det er ikke nettjensten/fildeler som rett på å gi den ut. Eiendomsrett overføres ved salg - ikke tyveri.

Men det er kanskje vanskelig å forstå det?

Forskjellen er at jeg har rett til en privat sfære. Artistene har selv valgt å gi ut åndsverket sitt til offentligheten. Da er det ikke lenger privat.
    Artistene har rett til å vernet om sine eiendeler på lik linje med alle andre, selv om de er utgitt på plate, fil eller hva det skal være.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vi snakker forbi hverandre. Du har ikke kjøpt musikkstykket, du har kjøpt rettigheten til å høre artistens tolkning på en LP plate.

Rettigheten til selve musikken (notene, ideene) ligger fremdeles hos musikeren, eller hos en som har kjøpt den (f.eks slik Michael Jackson gjorde med Beatles musikken i sin tid).

Når Freddie & co synger Big Spender på en live-CD så har du kjøpt rettigheten til å høre dem fremføre den låta så ofte du vil (så lenge produktet varer, levetiden) - men Freddie & co må betale royalties til komponisten av låta Big Spender (hvem nå enn det var).
    Som oftest er det samme eier på musikken og tolkningen, men det finnes endel cover utgaver - ganske mange egentlig.
    Når man kjøper spill via xbox live har ikke jeg sett noen tidsbegrensning av rettigheter? Samme med Wii.... Går maskinen i stykker er det bare å kjøpe en ny og laste ned igjen.

Er det på samme måte med musikk via ITunes?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er klart. Hvis du sier at noe er ditt, så må det jo være ditt.

Eiendomsretten er noe helt annet. Opphavsretten er tidsbegrenset og begrenset på utrolig mange måter. Hvorfor tror du at det må en egen lov til?
    Hvis jeg spiller inn en CD med noe musikk, f.eks demoer av låter osv. Da er det min privat eiendom, fordi jeg har spilt dette inn. Det er ikke mer vanskelig, og loven beskytter heldigvis dette. Du vrir og vender på loven i den helt egne tolkning (som veldig få jurister er enig i) til å passe dine egne holdninger som er at du har rett på musikk og film fordi det passer seg.

Du sier jo det samme som du prøver å tilegne meg, nemlig at du har rett til musikken fordi du sier så, og drar frem loven som en illusjon fordi du ikke er enig i konseptet, og dermed ikke gjelder deg.

Og grunnen til at det må en lov til, er får at slike som deg ikke skal snyte til deg ting du ikke har rett på.

Intermediate bler sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med disse lovbruddene da (begge er kjøp gjennom Amazon):

1) DVD som viser seg å være en piratkopi av en VHS utgivelse, men artist har enda ikke kommet med offisell versjon av VHS utgaven.

Jeg vet veldig godt at dette er piratprodukt da jeg ser varen, og bør straks returnere varen til selgeren og/eller anmelde forholdet og/eller kontakte rettighetsinnehaverne, i dette tilfellet rockegruppen Queen

2) CD som viser seg å ha følgene tekst trykket på plata "This is a promotional CD, must NOT be sold....."

Idet jeg ser denne teksten burde jeg returnert varen til selger og/eller anmelde forholdet og/eller kontakte plateselskapet

Siden jeg bevisst IKKE gjør dette, så er det å betrakte som like galt som å laste ned mp3 filer via piratnettsted/p2p - eller?

....Skjønner ikke hvordan du kan sammenligne dette.

Her er det jo faktisk ikke du som bryter loven- det er jo selger..

Om du skal rapportere til selger/plateselskap/politi er en annen sak men så lenge du er bevisst på at det har skjedd ett lovbrudd så har du vel egentlig plikt til å gjøre nettopp dette!

Men i bunn og grunn er ikke dette ett lovbrudd fra din side mens det å være en "pirat" er ett bevisst valg man tar når man laster ned innhold man ikke har betalt for!

Alle skjønner jo hvorfor dette er ulovlig, jobbe gratis er jo noe ingen er interressert i.. Å gjøre ting lettere tilgjengelig på en lovlig måte er jo en oppgave platebransjen etc må ta bedre tak i, det er vel alle enig i, men det gjør det ikke mere lovlig å laste ned produkter ulovlig. Det gjør det heller ikke moralsk sett greit heller.

Jeg er en pirat selv jeg men jeg er vel vitterlig klar over at jeg ikke har lov eller krav på noe av det jeg laster ned! Når det er sagt så har jeg også funnet ut at jeg liker mye bedre å kjøpe originalt da mye av det man laster ned er av dårlig kvalitet.

Tråden's overskrift kan besvares med; Ja, det er en forbrytelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bisken
    Jeg ser ikke helt hvordan den spikkingen din forandrer på saken.. Den loven som gjelder blir uansett brutt.
    Det er da ikke hvorvidt loven er brutt som diskuteres. Jeg tror alle her forstår det.

Spørsmålet er om loven er riktig, og om piratkopiering kan være etisk forsvarlig.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange klare svar her men er de så klare.
    Les > Juridisk uenighet om dine digitale rettigheter
    Juridisk uenighet om dine digitale rettigheter - forbrukerportalen.no

Enkelte ting er klart piracy som laste ned musikk og dvd som er kopibeskyttet men copyright på film , musikk , bilder , software omfatter mye.

Holdninger skapes....................
    Som bruker av mange forum så overasker det meg at AV er en av de mest liberale forum når det gjelder brudd på copyright.
    Her diskuteres det Ulovelig nedlastet film , musikk , software , card sharing osv
    En side der stengte tråder ikke fjernes og mange ikke fulgt opp blir AV Norges største oppslagsverk for - hvordan bruke ulovelig nedlastet eller kopiert materiale.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Ja hvor vanskelig er det å forstå at det den som har skapt musikkverket har retten til en sum penger for den som er fremstilt... Og at den filen du ikke kan ta på, men er lastet opp på en eller annen luguber nettjeneste ikke er dem sin eiendel - det er ikke nettjensten/fildeler som rett på å gi den ut. Eiendomsrett overføres ved salg - ikke tyveri.

Men det er kanskje vanskelig å forstå det?

Artistene har rett til å vernet om sine eiendeler på lik linje med alle andre, selv om de er utgitt på plate, fil eller hva det skal være.
    Det er helt utrolig at du ikke klarer å skille eiendomsrett og opphavsrett. Det er to forskjellige rettigheter, omfattes av to forskjellige lover og omhandler to forskjellige ting. Det finnes omtrent ikke likheter.

Det går ikke ann å eie et åndsverk. Det finnes ikke noe å eie. Alt du har er en enerett til å gjengi og spre det. En enerett som du også fratas etter en viss tid.

I et forsøk på å gjøre det enda tydeligere prøver jeg meg på en analogi: Sett at jeg på mystisk vis klarer å unnfange et barn. Eier jeg da det barnet? Kan jeg selge det hvis jeg vil? Det er jo skapt av meg, og bærer til og med min signatur. Opphavet er ubestridelig.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Holdninger skapes....................
    Som bruker av mange forum så overasker det meg at AV er en av de mest liberale forum når det gjelder brudd på copyright.
    Her diskuteres det Ulovelig nedlastet film , musikk , software , card sharing osv
    En side der stengte tråder ikke fjernes og mange ikke fulgt opp blir AV Norges største oppslagsverk for - hvordan bruke ulovelig nedlastet eller kopiert materiale.
    Jeg har oppfatter det som ganske strengt her inne faktisk. Diskusjoner rundt hvordan man tilegner seg og bruker matrialet blir nesten altid slått ned på. Noe jeg setter pris på.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt utrolig at du ikke klarer å skille eiendomsrett og opphavsrett. Det er to forskjellige rettigheter, omfattes av to forskjellige lover og omhandler to forskjellige ting. Det finnes omtrent ikke likheter.

Det går ikke ann å eie et åndsverk. Det finnes ikke noe å eie. Alt du har er en enerett til å gjengi og spre det. En enerett som du også fratas etter en viss tid.
    Ja det er helt utrolig at du ikke klarer å skille hva musikerene eier og du ikke eier. Musikerene eier retten til å utgi matrialet. De eier retten til å gi det ut - så fremt de ikke velger å selge den, noe som er fult mulig. De eier retten til musikken selv om den er på ei plate hjemme hos deg - du kan ikke gjøre hva du vil selv om du har et eksemplar av den skjønner du.....

I et forsøk på å gjøre det enda tydeligere prøver jeg meg på en analogi: Sett at jeg på mystisk vis klarer å unnfange et barn. Eier jeg da det barnet? Kan jeg selge det hvis jeg vil? Det er jo skapt av meg, og bærer til og med min signatur. Opphavet er ubestridelig
    Jeg anbefaller deg rett ut å prøve en annen analogi. Den var rett ut dårlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Hvis jeg spiller inn en CD med noe musikk, f.eks demoer av låter osv. Da er det min privat eiendom, fordi jeg har spilt dette inn. Det er ikke mer vanskelig, og loven beskytter heldigvis dette. Du vrir og vender på loven i den helt egne tolkning (som veldig få jurister er enig i) til å passe dine egne holdninger som er at du har rett på musikk og film fordi det passer seg.

Du sier jo det samme som du prøver å tilegne meg, nemlig at du har rett til musikken fordi du sier så, og drar frem loven som en illusjon fordi du ikke er enig i konseptet, og dermed ikke gjelder deg.

Og grunnen til at det må en lov til, er får at slike som deg ikke skal snyte til deg ting du ikke har rett på.
    Nei det har ikke noe å gjøre med eiendom. Se svaret mitt til Msport ovenfor.

Loven står svart på hvitt. Det er ikke så vanskelig for deg å sjekke hva som står der. Ta en tur til lovdata og se om det står noe om at man kan eie et åndsverk.

Jeg tror ikke du helt forstår hva en lov er. Det burde jo være ganske åpenbart at det ikke er mange som lar seg hindre av den.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da ikke hvorvidt loven er brutt som diskuteres. Jeg tror alle her forstår det.

Spørsmålet er om loven er riktig, og om piratkopiering kan være etisk forsvarlig.
    Ja vi har alle fått med oss at loven brytes ved piratkopiering/nedlasting uten at man betaler for seg - eller at opphavsmann har tillatt det.

Om loven er riktig? Selvsagt er den det! I hvertfall i utgangspunktet - den kan sikkert bedres på enkelte punkter. Men det kan ikke være å slippe fri nedlasting/piratkopiering. Det er ikke annet enn rett at det individet produserer beskyttes fra piratkopiering og urettmessig bruk - uten tillatelse eller betaling.

Piratkopiering kan ikke moralsk/etisk forsvares ved at man synes enkelte mennesker har for mye penger - og/eller tjener for mye. Eller "kulturell mangfold". Eller andre dårlige argumenter for den saks skyld....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er helt utrolig at du ikke klarer å skille hva musikerene eier og du ikke eier. Musikerene eier retten til å utgi matrialet. De eier retten til å gi det ut - så fremt de ikke velger å selge den, noe som er fult mulig. De eier retten til musikken selv om den er på ei plate hjemme hos deg - du kan ikke gjøre hva du vil selv om du har et eksemplar av den skjønner du.....
    Nå diskuterer du en lov utrifra den samme lovens premisser igjen. Det er vel ikke lenge før du begynner å påstå at man eier eiendomsretten og.

Jeg anbefaller deg rett ut å prøve en annen analogi. Den var rett ut dårlig.
    Jeg antar at du isåfall kan si meg hvorfor den passet dårlig. Du burde heller ikke ha store problemer med å svare på spørsmålene.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Riktig.
    Artistene (som regel) sitter med rettighetene til musikken. Når f.eks en butikk spiller en skive over anlegget, skal artisten har penger for dette, akkurat som når et stykke musikk spilles på radioen.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om loven er riktig? Selvsagt er den det! I hvertfall i utgangspunktet - den kan sikkert bedres på enkelte punkter. Men det kan ikke være å slippe fri nedlasting/piratkopiering. Det er ikke annet enn rett at det individet produserer beskyttes fra piratkopiering og urettmessig bruk - uten tillatelse eller betaling.
    Selvsagt ja. Det er jo ikke mulig at det finnes andre modeller. Hva med nettskatt? Hva med at staten finansierer verk i god kommunistisk stil? Er det bare galt det? Helt udiskutabelt?

Det er ikke mulig å være så trangsynt.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Riktig.
    Artistene (som regel) sitter med rettighetene til musikken. Når f.eks en butikk spiller en skive over anlegget, skal artisten har penger for dette, akkurat som når et stykke musikk spilles på radioen.
    puh, godt jeg har skjønt noe

Men hva med mitt spørsmål fra forrige side: en DAB radio fil (mp2 ?) som noen klarer å lagre på en PC og så deler med andre. Er det piratering egentlig?

Side 12 av 133 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •