Piracy..is it a crime? - Side 119

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 119 av 133 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 115 116 117 118 119 120 121 122 123 129 ... SisteSiste
Viser resultater 2,361 til 2,380 av 2649
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    For meg blir det du sier en hypotese, det er mulig du har rett i noe, men jeg kan ikke si annet enn at jeg er uenig. Av historiske grunner og den store ulovlige utviklingen som har skjedd så ser jeg det som en naturlig at det oppstår nye lover og regler. "It takes two to tango".
    Selvfølgelig er det en hypotese. Det skal litt til å vite noe _sikkert_ om fremtiden. Det meste blir mer eller mindre velfunderte antakelser. (og i beskjedenhetens navn syns jeg egentlig at mine er ganske velfunderte :-P )

Jeg er fristet til å snu på spørsmålet: Hvorfor har du tiltro til myndighetene og plateselskapene? Hvilke positive signaler har kommet siden "overgangen" til digital distribusjon?

Jeg er enig i at det trengs to for å danse, men det er de komersielle aktørene som byr opp ved å tviholde på antikvariske praksiser som for eksempelt lansering av "content" på forskjellig tid på forskjellige geografiske lokasjoner. Det virket før, når vi ikke viste hva de andre dreiv med, men det virker ikke når den jevne borger får mye av nyhetene sine fra internasjonale nettsteder. Folk(ikke jeg altså) vil ikke vente, og kommer til å laste ned ulovlig så lenge opphavsmenn og utgivere ikke _vil_ ha pengene de ønsker å betale.

Et annet eksempel som muligens kan forklare min mistillit: For få måneder siden var jeg vitne til en paneldebatt mellom blant andre Bjarne Buset og Cory Doctorow på literaturhuset i Oslo. Buset satt basicly og sa at de hadde tenkt å skape et stort marked for piratvirksomhet gjennom å bruke DRM for å "sikre" sin eiendom - når de en gang får ut fingeren og lanserer e-bøker...

Musikkbransjen har forsøkt med DRM og mislykkes. Filmbransjen har forsøkt DRM og mislykes. Selvfølgelig skal bokbransjen forsøke det samme! Det funker nok mye bedre denne gangen!

Det var forøvrig ganske morro å se intervjuene med den samme Buset når han ble tatt på senga av Amazons lansering av kindle i Norge... Makan til svett mann skal du lete lenge etter.

For å oppsumere: Det jeg frykter er at vi får en haug med "red flag laws"(http://en.wikipedia.org/wiki/Red_flag_laws). Dvs at mektige lobyister "lobber" gjennom lover for å beskytte foretningsmodeller som er utgått på dato. Dette vil svekke forbrukerenes rettigheter og føre til mye piratvirksomhet - noe alle parter taper på. (forbrukere, artister og ikke minst utgivere)

wukka

Her er lenker til videoen som ble tatt opp av Doctorows foredrag og debatten etterpå(lenker på høre side). For ordens skyld. Videoen er lovlig altså... :-)

(hvis dere ikke har sett dette, bør dere absolutt sette av 30 minutter. Han snakker om hvorfor det er vanskelig å stoppe kopiering og hvorfor det kanskje ikke er nødvendig)

Og et intervju med doctorow i etterkant:
    Cory Doctorow i Oslo « NONA: nettverket for oss som jobber med nettmedier

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wukka
    Musikkbransjen har forsøkt med DRM og mislykkes. Filmbransjen har forsøkt DRM og mislykes. Selvfølgelig skal bokbransjen forsøke det samme! Det funker nok mye bedre denne gangen!
    Det blir like bra som med musikk og film.

Kindle - Hacker brøt Kindles kopi*beskyttelse - digi.no : Personlig teknologi

(All ære til hackeren. DRM burde ha vært forbudt ved lov)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

svar

vel, et svar anngående musikk og slikt, at om du absolutt vil ha det gratis, og enkelt uten å måtte betale i dyre dommer for all musikken, så er Spotify en av de mest geniale musikk distribusjon.
    Nå finnes det klart bedre løsninger for spesielt interreserte, eller lydkresne. Som vanlig CD der ingen frekvensområder er utelatt, eller LP plater for ekstremt klar og fin lyd, samt et anlegg vært x-antall kroner.
    Men for de som gjerne ikke er de mest kresne, vil jo Spotify være et godt alternativ. Og hvem som helst kan nå kjøpe premium-bruker for 1-3-6-12 måneder, for 100 ,- i måneden på 7-eleven butikker, eller Narvesen. Og det er jo et meget godt, samtidig lovlig alternativ til musikk, uten at det koster i dyre dommer, som der iTunes eller Zune har musikk til 7,- sangen, som ikke appelerer så mye til meg, når du kan gi 100,- måneden for all musikken ørene dine tåler på spotify. Eller gratis om du tåler en del reklame. De som eier musikken får kompensasjon iogmed at teamet bak Spotify kjører og tar betalt for både medlemsskap til premium brukere, eller reklamer fra F.eks. en artist, eller norske utdannings muligheten Sonans.

Jeg skal i synd innrømme at det gikk noe i nedlasting for en stund tilbake. Men etter jeg skaffet meg Spotify Premium bruker, så er samvittigheten min ren, dessuten har du det både på Symbian og Android telefoner om du har premium, tilogmed iPod. Håper bare det snart vil bli tilgjengelig på MS Zune. Med det mener jeg at jeg ikke lenger laster ned musikk.

Det er mitt svar på dette, nå vet jeg at det virker mer som en reklame for spotify, men for dere som ikke har prøvd det før, stikk innom narvesen eller 7-Eleven, pengene er verdt det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fristet til å snu på spørsmålet: Hvorfor har du tiltro til myndighetene og plateselskapene? Hvilke positive signaler har kommet siden "overgangen" til digital distribusjon?
    Jeg ser at dem er på banene og prøver å tilrette legge for oss brukere, dette jobbes kontinuerlig med, men dem er nok neppe i mål. Dette er veldig positivt og man kan ikke forvente alt fungerer for alle over natta. Sett fra et objektivt ståsted så ser jeg ingen motiv for at dem vil/skal robbe kundene sine, dem jobber hele tiden med å beskytte sine rettigheter og økonomiske interesser, til syvende og siste så er det oss brukere som avgjør om dem lykkes. Men det du sikter til er hvilken rettigheter vi har, og jeg er i den oppfattning at åndsverkloven er korrekt.

Jeg er enig i at det trengs to for å danse, men det er de komersielle aktørene som byr opp ved å tviholde på antikvariske praksiser som for eksempelt lansering av "content" på forskjellig tid på forskjellige geografiske lokasjoner. Det virket før, når vi ikke viste hva de andre dreiv med, men det virker ikke når den jevne borger får mye av nyhetene sine fra internasjonale nettsteder. Folk(ikke jeg altså) vil ikke vente, og kommer til å laste ned ulovlig så lenge opphavsmenn og utgivere ikke _vil_ ha pengene de ønsker å betale.
    Jeg er ikke så uenig deg her, men dette går på salgs-strategi og dem har retten til å gjøre som dem selv vil. Altså jeg er enig med deg hvis du at antyder at dem ikke burde legge på sonebeskyttelse, jeg tror spesielt litt frem i tiden så vil dem heller tape på den strategien. Dette er beskyttelse som jeg antyder i åndsverkloven er lovelig å fjerne slik at du kan spille av på ditt eksemplar.

Jeg er av den oppfattning et dem har rett til å legge på kopibeskyttelse, men jeg forventer å kunne spille av mitt eksemplar når som helst og hvor som helst. Altså jeg kjøper ikke eksemplarer som jeg ikke kan spille av når og hvor jeg vil, og man kan med det antyde på at bransjens satsing er feilsått der. Forbrukeren bestemmer om dem vil lykkes her, man har alle muligheter til å velge en annen løsning.

Dvs at mektige lobyister "lobber" gjennom lover for å beskytte foretningsmodeller som er utgått på dato. Dette vil svekke forbrukerenes rettigheter og føre til mye piratvirksomhet - noe alle parter taper på. (forbrukere, artister og ikke minst utgivere)
    Jeg er kansje ikke heller enig salgstrategien til bransje, men det er ikke noe jeg ene og alene kan gjøre noe med. Jeg stoler på at alle forbrukerne "velger" sin løsning, og bransje har ikke noe annet valg enn å følge det vi vil ha. Opp i det hele så må bransje ha retten til å beskytte sine rettigheter på lik linje som alle andre bransjer.

Altså idag kan man kjøpe film og musikk direkte fra butikk, via nettet fra hel kloden eller steame. Altså brukeren har all mulighet til å benytte seg av det format som passer dem best på både godt og vondt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at dem er på banene og prøver å tilrette legge for oss brukere, dette jobbes kontinuerlig med, men dem er nok neppe i mål.
    Jeg har altså ventet i 15 år og er (som jeg har sagt i det kjedsomlige) ikke imponert over tempoet. Come on a... De (bransjene og myndighetene) har hatt laaang tid.

...
    Jeg er ikke så uenig deg her, men dette går på salgs-strategi og dem har retten til å gjøre som dem selv vil...
    ...
    Jeg er av den oppfattning et dem har rett til å legge på kopibeskyttelse...
    ...
    Jeg er kansje ikke heller enig salgstrategien til bransje .... retten til å beskytte sine rettigheter på lik linje som alle andre bransjer.
    ...
    Voldtok innlegget ditt litt her... Poenget er:

1) Ja, de har rett til å velge salgstrategi og strategi for beskyttelse selv.
    2) Det er ikke lurt å velge nåværende strategi - det fyrer oppunder piratvirksomhet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Ja, de har rett til å velge salgstrategi og strategi for beskyttelse selv.
    2) Det er ikke lurt å velge nåværende strategi - det fyrer oppunder piratvirksomhet.
    Enig, men nåværende strategi skal jeg ikke uttale meg så veldig mye om bortsett fra at enkelte satsinger ikke passer for meg ;-) potensiale for forbedringer er der!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har altså ventet i 15 år og er (som jeg har sagt i det kjedsomlige) ikke imponert over tempoet. Come on a... De (bransjene og myndighetene) har hatt laaang tid.
    Ja, bransjen har nok blitt litt "lurt" av teknologien hvor dem ikke har innsett at dette kunne bli et problem. Problemet kom og er ikke så lett å løse, men det hjelper ikke stå med hue under armen og vente....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Bryter man loven, er man kriminell. Stjeler man, er man kriminell. Laster man ned musikk uten å betale for den, er stjeler man, ergo man er kriminell.
    Man blir jo sett på som en potensiell kriminell av plateselkaper uansett hva man gjør. På omtrent halvparten av mine dvd'er ligger den "flotte" anti-pirat forfilmen før menysystemet. Hva er poenget med å legge denne forfilmen på en dvd som er kjøpt og betalt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JæBæL
    Man blir jo sett på som en potensiell kriminell av plateselkaper uansett hva man gjør. På omtrent halvparten av mine dvd'er ligger den "flotte" anti-pirat forfilmen før menysystemet. Hva er poenget med å legge denne forfilmen på en dvd som er kjøpt og betalt?
    Det finner du helt sikkert ut av hvis du leser hele denne tråden

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en grunn at du har nøkkel til både hus og bil...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Det er en grunn at du har nøkkel til både hus og bil...
    Men du får ikke med en brosjyre eller en påtvunget film om å ikke stjele andres hus/biler hver gang du skal bruke din egen bil, eller gå inn i ditt eget hus.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flimzes
    Men du får ikke med en brosjyre eller en påtvunget film om å ikke stjele andres hus/biler hver gang du skal bruke din egen bil, eller gå inn i ditt eget hus.
    blir vel litt feil å sammenlikne et hus med en film.

Noe for dere? last ned bil
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det interessante med disse meldingene er at de gjerne er stappfulle med blank løgn angående både lovlighet og strafferammer. De prøver kort og greit å få kunden til å gi avkall på sine lovfestede rettigheter via skremselspropaganda. Det føler jeg er litt...ufint.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    De prøver kort og greit å få kunden til å gi avkall på sine lovfestede rettigheter via skremselspropaganda.
    Hvilken lovfestede rettigheter? Og hvilken rettigheter kan du som kunde/forbruker forvente?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men det hadde vært det hvis du kunne kopiere husene/bilene i et ubegenset antall ved "kun" et tastetrykk på PCen hjemme i stua, jeg tror det er mange som hadde benyttet seg av den muligheten til å få seg en gratis bil :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken lovfestede rettigheter? Og hvilken rettigheter kan du som kunde/forbruker forvente?
    ja det lurer jeg også litt på.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, et greit eksempel er jo hvordan disse advarslene sier det er ulovlig å låne bort filmen, og at brudd på dette kan medføre betydelige strafferettslige reaksjoner.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, et greit eksempel er jo hvordan disse advarslene sier det er ulovlig å låne bort filmen, og at brudd på dette kan medføre betydelige strafferettslige reaksjoner.
    OK, tar den.
    Det er fortsatt i Norge lov til både å låne bort (ikke leie ut) og selge en film man lovlig har kjøpt. Dette er ikke nødvendigvis likt i alle land...
    Men propagandaen sier vel stort sett bare at "Piracy is a Crime" - og da er vi jo tilbake til opprinnelig diskusjon om dette er tilfelle.
    Min mening er at det er det, og jeg kjøper ikke argumentet med at man har lov til å "stjele fra tyven"....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller at skatteetaten legger inn en film du må se hver gang du tar ut penger fra minibank som omhandler betaling av "svarte penger" for mva pliktige tjenester. Eller at du får et lydklipp i taxien om at du ikke skal ta pirat taxi.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må nok si meg enig Telford her, har du forresten noe eksempler? Lover og regler varier fra land til land og vi kan forholde oss til norske lover, jeg ser uansett ikke noe problem med disse advarslene.

Stort sett så brukes denne teksten under som ikke sier noe om å låne bort, men disse tekstene varierer noe og er noe mer utfyllene:
    “The unauthorized reproduction or distribution of this copyrighted work is illegal.“

Side 119 av 133 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 115 116 117 118 119 120 121 122 123 129 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •