Piracy..is it a crime? - Side 117

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 117 av 133 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 113 114 115 116 117 118 119 120 121 127 ... SisteSiste
Viser resultater 2,321 til 2,340 av 2649
    Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Doleo
    Jeg kan gjerne betale det artistene får i dag av plateselskapene per cd.

I dag er det slik at plateselskapene tar det meste av inntektene og artistene får en minoritetesdel. Når man får effektiv elektronisk distrubusjon vil plateselskapene ikke lenger ha noen rolle og artistene vil tjene bedre om man bruker like mye på musikk som man gjør i dag.

Hvorfor skal man betale mer til plateselskapene enn til artistene? Er deres jobb viktigere?

Film derimot syns jeg i større grad har et forståelig system.
    At plateselskapene kan være grådige er nok en vanlig oppfatning, men noen betaler jo for dyre plateinsspillinger, markedsføring, turneutgifter osv.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Majoriteten av plateselskapene/artistene svømmer ikke i penger. Jeg fikk følgende skriv med et sett plater jeg kjøpte fra Richard Cheese

Piracy..is it a crime?-richard-cheese-jpg

Richard Cheese Super Fan Fun Club Membership

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doleo
    Hvorfor skal man betale mer til plateselskapene enn til artistene? Er deres jobb viktigere?
    Nå er jeg absolutt ingen ekspert på platebransje, men jeg har ingen problem med å se at også platebransjer må også satse penger. Altså den dem satser på som blir en fjasko og taper penger så må dem som andre artistene dekke den utgiften ellers så er det ikke liv laga.

Så kan man spørre seg om hvem som har den viktigste jobben? Jeg tror vanligvis så har ikke artistene råd til satsingen selv, og dem er litt prisgitt satsingen til platselskapene og dem skal selvfølgelig skal ha betalt for dette. Uten plateselskapene så tror jeg det er mange som aldri ville ha kommet frem i rampelyset. Nå har jeg ikke lest artikkelen som mteinum henviser til, men jeg vil tro at det er mye sannhet i det som han påpeker.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Telford
    "Piracy IS a Crime" med referanse til hva denne tråden egentlig dreier seg om.

Det er lett å få sympati med noen av argumentene for at musikk skal være "allemannseie" og kunne distribueres fritt. Slik er det nå engang ikke.
    Argumenter som at "bransjen motarbeider kundene" faller på sin egen urimelighet.
    Det er muligens riktig at gode (lovlige) digitale alternative løsninger til mekanisk distribusjon har latt vente på seg. Dette har vært et mantra for å kunne laste ned fritt. Nå er alternativene her, og gratispasasjerene må finne nye (vikarierende) argumenter for sin (kriminelle?) adferd.

Dette er i seg selv verken nytt eller spesiellt for musikkbransjen.
    +1, og vel så det

men jeg skulle gjerne sett flere tilbydere av salg av lossless-ikke-proprietære filer (FLAC/OGG)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    men jeg skulle gjerne sett flere tilbydere av salg av lossless-ikke-proprietære filer (FLAC/OGG)
    +1, men det kommer forhåpentligvis om ikke så lenge.....

Men nå er det ingen grunn til å la være å kjøpe musikken, kvaliteten på den musikken som man får kjøpt idag på nett er av minst like god eller bedre kvalitet enn den man vanligvis får som pirat.

OT - ser du har fått frem båtbilde, det går mot våren

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    +1, og vel så det

Det kan nok du ha rett i.
    For eget vedkommende har jeg funnet at Spotify dekker mitt behov - også kvalitetsmessig... :-)

Ellers er jo ofte tilbud en funksjon av kunders (betalende) ønsker og krav...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge åndsverkloven har man lov til å ta kopier til eget forbruk, og ikke for forretningsøyemed. Man kan kopiere og gi til nærmeste venner og familie. Altså: Man kan kopiere en film eller en cd til sin bror eller mor, men ikke til en man gikk i klasse med for 15 år siden som man ikke har sett siden. Jobber man i en 4-manns bedrift kan man kopiere til alle kollegene sine, men ikke dersom man jobber i Statoil med titusenvis av ansatte.

Leste for et par dager siden at SF ødela 650 000 DVDer, pga at de ikke ville ha prisfall på markedet. Mister faktisk respekten for filmbransjen pga dette. Dessuten bør de også tenke på miljøet. Å kaste så mye ubrukte filmer er en skam og en skandale.

Musikk og filmbransjen bør også gi forbrukeren bedre lydkvalitet enn MP3. Det finnes alt for lite FLAC og denslags tilgjengelig for nedlasting. Hva med å utnytte BLU-Ray til å lage musikk CDer med superkvalitet? Hadde ikke vært mange som hadde giddet å laste ned mange CDer dersom hver CD var 20 GB...

Piratkopiering ødelegger nok for film- og musikkbransjen, men de skyter jagge seg selv i føttene ganske ofte også...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jovisk

Leste for et par dager siden at SF ødela 650 000 DVDer, pga at de ikke ville ha prisfall på markedet. Mister faktisk respekten for filmbransjen pga dette. Dessuten bør de også tenke på miljøet. Å kaste så mye ubrukte filmer er en skam og en skandale.
    Er helt enig, men tror det er en akseptert metode. Mye verre er det at det samme gjøres med mat. Jeg husker at hos min forrige arbeidsgiver var det ikke engang lov å gi bort kasserte (elektroniske) deler. Kun til skoler...

Mon tro hva som blir gjort med disse problemene?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg antar at de fleste vil slite vesentlig mer med å "stjele" fra hederlige enn fra kjeltringer.

Når folk flest oppfatter plate-og filmindustrien som kyniske og umoralske, så stopper nok ikke piratkopiering med det første...

For ikke å snakke om alt søppelet av musikk som gis ut. TV2 er jo eksperter av å melke musikk-analfabeter, i form av dyre teksmeldinger o.l. Når gribber som JFK står bak idol-kameratenes snylteri (hallelujah) av andres talent, da har det gått alt for langt.

For å være helt ærlig, jeg driter i om de talentløse wannabe-kjendisene mister levebrødet. De hardtarbeidende musikerne som elsker å spille vil alltid greie seg!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg antar at de fleste vil slite vesentlig mer med å "stjele" fra hederlige enn fra kjeltringer.

Når folk flest oppfatter plate-og filmindustrien som kyniske og umoralske, så stopper nok ikke piratkopiering med det første...
    Det er desverre en gjengs oppfating at å være slem mot noen eller noe som fremstår som usympatisk synes riktigere enn mot noe som vekker sympati. Det er ikke likevel ikke mer rett eller aktverdig. Den usympatiske har samme rett på vern som den man liker.

Hva gjelder åndsverklovens regler om kopiering til privat bruk, så er de litt mer komplekse enn hva som gis inntrykk av ovenfor. Spesiellt hva gjelder brudd av "kopibeskyttet materiale" til annet bruk enn avspilling på eget medium som krever dette.
    Forslag til innstramming av regelverket foreligger allerede, og det er min spådom at ytterligere saker ala Napster.no og TPB vil skyte fart i stortingets beslutningsvilje.

Ellers er jeg helt enig med deg i at filmbransjens "ødeleggelse" av fullgode produkter for å "holde prisen oppe" er like forkastelig som bøndenes nedpløying av kål for samme formål.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det er menneskelig å heller stjele fra drittsekkene enn fra de snille. Faktum er at plateselskapene har et j*vla stort image-problem, og det bør de gjøre noe med.

Om noen stjeler fra Al Quaida, A-gjengen eller David Toska, så synes jeg det er positivt. Om noen stjeler fra plateselskapene, så er jeg tilnærmet likegyldig, jeg forstår at det ikke kan gå i lengden. Stjeler noen fra Frelsesarmeen eller privatpersoner, så bryr jeg meg! Jeg tviler på jeg er alene...

Skjønner ikke helt hva vi skal med det meste av platebransjen. Det er nesten som å lage ragnarok dersom tobakksindustrien legges ned. Tror faktisk det blir et gode dersom det forsvinner!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hva vi skal med det meste av platebransjen. Det er nesten som å lage ragnarok dersom tobakksindustrien legges ned. Tror faktisk det blir et gode dersom det forsvinner!
    Tobakksindustrien trenger ikke å gjøre annet enn å produsere en pakke tobakk i uken for meg. Det koster litt mindre enn å produsere en plate eller å arrangere en turne. De betaler meg heller ikke tilbake hvis jeg røyker kult, nyvinnende og suksessfullt.

Hva gjør en artist uten et plateselskap i ryggen? Tobakksindustrien klarer vi oss uten i lengden.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Hva gjør en artist uten et plateselskap i ryggen? Tobakksindustrien klarer vi oss uten i lengden.
    CavaleraRules har her et meget godt poeng.
    Også de som er store artister i dag som selger som fytterakkeren bare de klasker sammen en ny samle plate har en gang vært små. Da var de trolig avhengige av en manager, utgiver, selskap som støttet dem og finansierte både skiver og promotion. Slikt er ikke gratis.
    Spesiellt ikke om suksessraten i denne bransjen er som i andre deler av næringslivet på ca 1:200. Dette vet jeg dog ikke nok om bransjen til å kunne være helt konkret på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg skrev at vi greier oss uten det meste av platebransjen. God kunst overlever alltid på en eller anne måte.

Det at f.eks Madonna, Britney Spears og Robbie Williams har selskaper i ryggen som kjøper plass gjør i radio og tv, gjør at mange andre talenter ikke får sjansen. Dermed må ofte velge imellom det man blir påprakket av plateselskapene. Sammen med tv-kanaler bestemmer plateindustrien i stor grad hva ola og kari hører på i dag. Om dette despotiske systemet fordufter, feller jeg ikke en tåre...

Ikke tro at dagens system er det eneste som kan fungere. Hvordan var det Roxette ble verdensberømte? Jo det var en amerikansk utvekslingsstudent som tok med seg et opptak fra Sverige til USA, og fikk det spilt på nærradioen. Siden tok det helt av... Dette ville ikke fungert i dag, da alt bare handler om penger og makt. Mozart og Vivaldi ble da også ganske berømte uten å ha et plateselskap i ryggen...

Dersom musikk-opplyste musikkjournalister fikk spille akkurat det de ville på radio og tv, så ville det vært det beste. For å bli spilt på radio og tv i dag, må man kjøpe seg plass, og det er bare de store som har råd til det. eller nye solariumbrune silikonkjerringer og gansterrappere med plateselskap i ryggen, som selger søppelmusikk vha image, sex osv, altså alt annet enn musikk...

Dagens system er HÅPLØST! Jeg forakter det!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor det? iPoden min er full av musikk, uten at jeg enda har lastet ned.
    å?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg skrev at vi greier oss uten det meste av platebransjen. God kunst overlever alltid på en eller anne måte.

Det at f.eks Madonna, Britney Spears og Robbie Williams har selskaper i ryggen som kjøper plass gjør i radio og tv, gjør at mange andre talenter ikke får sjansen. Dermed må ofte velge imellom det man blir påprakket av plateselskapene. Sammen med tv-kanaler bestemmer plateindustrien i stor grad hva ola og kari hører på i dag. Om dette despotiske systemet fordufter, feller jeg ikke en tåre...
    Skjønner hva du mener her. Selv synes jeg det er raua slik de holder på i radio med repeterende spillelister (selv om det ikke er plateselskapene som bestemmer dette, kanskje indirekte).

Selskapene bestemmer i liten grad hva jeg hører på, de vil alltid ha noe å si siden jeg ikke hører på band som ikke blir utgitt. Men jeg mener fortsatt at band må ha selskap i ryggen for å bli hørt.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andreas97
    å?
    Ja

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom dagens system forsvant, så ville det ta mye lengre tid å bli berømt. Til gjengjeld ville vi fått langt mer variert musikk på tv og radio. Vi hadde sluppet boyband og Spice Girls, som bare er verktøy pengepugere bruker for å karre til seg mer penger.

Saken er at dersom platebransjen gikk konk, ville ingen hatt råd til å finansiere søppelmusikk. Det som virkelig var bra, ville gått opp på folkemunne, omtrent som Harry Potter ble en hit i engelske barnehager helt uten markedsføring.

Store artister som turnerer jorden rundt vil alltid trenge hjelp og organisering, og det vil ikke være noe problem så lenge de har fans som vil betale for konsertopplevelser.

Det jeg vil til livs, er platebransjens finansielle muskler som de hovedsaklig bruker for å lure på oss søppel.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syntes at plateselskaper ikke skal tjene noe på at artistene deres lager god musikk, de tjener nok på reklamene fra artistene osv, artistene derimot fortjener å tjene en god del på konserter osv, på den måten kan alle tjene på det og bli glade samt forbrukere laste ned gratis musikk =D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Selskapene bestemmer i liten grad hva jeg hører på
    Dersom det er Sepultura (siden du kaller deg Cavalera) du hører på, så tror jeg faktisk på deg:razz:

Side 117 av 133 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 113 114 115 116 117 118 119 120 121 127 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •