Piracy..is it a crime? - Side 112

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 112 av 133 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 108 109 110 111 112 113 114 115 116 122 132 ... SisteSiste
Viser resultater 2,221 til 2,240 av 2649
    Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Cellv14
    Er det ikke sånn idag at plateselskapene har full kontroll over artistenes åndverk?
    Det er vel opp til avtalen mellom artist og plateselskap.
    Men som oftest kjøper plateselskapet alle rettigheter.
    Om artistene får pernger per sang eller per solgte utgivelse vet jeg ikke, vil tro det er en kombinasjon som oftest,

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man tar utgangspunkt i hva en cd koster i dag og hva den kostet for 15 år siden, er faktisk cd´er blitt billigere:-D

Utgangspunktet:
    Årstallet som er utgangspunkt: 1994
    Beløp som skal regnes om fra det året: 159,-
    Inflasjonsjustering:
    Verdi målt i dagens pengeverdi: 206,-
    Endring totalt i prosent: 29%
    Årlig endring i prosent: 2,0%
    Justering for lønnsutvikling:
    Hvis verdien skulle fulgt lønnsutviklingen: 289,-
    Endring totalt i prosent: 82%
    Årlig endring i prosent: 4,7%

Så hvis noen kommer å forteller meg at musikk er dyrt i dag, skal vi være glade for at prisen på cd´er ikke har førlg det generelle prisutviklingen de siste 15 årene. Da ville en cd ligget rett under 300 kr.

http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi...icle929457.ece

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde internett vært under 100% kommersiel makt så hadde det mest sannsynlig vært så dyrt :3. Dog bare en teori.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Hvis man tar utgangspunkt i hva en cd koster i dag og hva den kostet for 15 år siden, er faktisk cd´er blitt billigere:-D

Utgangspunktet:
    Inflasjonsjustering:

Så hvis noen kommer å forteller meg at musikk er dyrt i dag, skal vi være glade for at prisen på cd´er ikke har førlg det generelle prisutviklingen de siste 15 årene. Da ville en cd ligget rett under 300 kr.

Lønns- og prisutvikling - Nettavisen
    dyrt i dag, enda dyrere før.
    300kr hadde ikke vert så galt om det holdt med 5-6 CD-er, men de aller fleste har vel en mer utvidet smak en som så.
    Grunnen til at det var dyrere før er nok at det var lite konkurranse mot piratvare.
    Tror Piratkopiering presser ned prisene en god del.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utgangspunktet:
    Inflasjonsjustering:

Lønns- og prisutvikling - Nettavisen

Har vært borti at folk har brukt lignende argumenter når det gjelder bensinpriser også. Provoserende som F"#¤ :evil:

Musikk og bensin er Dyrt, det er et fakta en ikke kan bløffe seg unna med kreativ regning!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FE3T
    Har vært borti at folk har brukt lignende argumenter når det gjelder bensinpriser også. Provoserende som F"#¤ :evil:

Musikk og bensin er Dyrt, det er et fakta en ikke kan bløffe seg unna med kreativ regning!
    Det er nok ikke kreativ regning, det er nok fakta.
    Det du bør være klar over er at konkurranseutsatte forbruksvarer i det store og hele er blitt rimeligere med årene. Kjøpekraften har økt mer enn det varene har steget i pris; sågar har fleree varer faktisk sunket i pris; f.eks flybilletter.

På den ene siden får man mindre for en hundrelapp i dag enn for 20 år siden, men så har vi så mange flere hundrelapper i reallønn enn for 20 år siden å "ta av".

F.eks så kostet en TV for 20 år siden 5000, og månedslønnen var 15000, dvs 1/3 av en månedslønn.
    I dag koster TV'en 6000, og månedslønnen er 25000, dvs 1/4 av en månedslønn.

Sagt veldig enkelt - ikke statistiske data, men de kan du finne på Statistisk sentralbyrå - Forside

MEN:

Det som derimot er veldig annerledes fra 20-30 år tilbake, er de nye "merkostnadene" i din & min hverdag, som for eksempel:
    - mobiltelefon & abonnement
    - bredbånd & PC
    - DVD filmer
    - bompenger i hytt & pine

Dette er kostnader man ikke hadde før. Man hadde ordinær telefon, men den var dyr og skulle ikke brukes om ikke aboslutt nødvendig.
    Vi oppsøkte hverandre uten først å sjekke med sms om vedkommende var hjemme.
    Vi leide ikke filmer, eller kjøpte DVD'er, vi gikk på kino sånn ca 1 x i måneden, helt til VHS kom men det var allikevel ganske dyrt og det å leie en film var en "happening" med hjemmelaget pizza og saft eller kaffe/te.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    F.eks så kostet en TV for 20 år siden 5000, og månedslønnen var 15000, dvs 1/3 av en månedslønn.
    Hva slags tv var det da?

Jeg kjøpte en Blaupunkt Columbia 28" stereo tv i 1986 for 10k (pruting, den kostet egentlig 14k) var forsåvidt en av de finere tevene den gangen, men allikevel.

Kjøpte samtidig en Blaupunkt stereo-video for 8k.

:grin:
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hva slags tv var det da?

Jeg kjøpte en Blaupunkt Columbia 28" stereo tv i 1986 for 10k (pruting, den kostet egentlig 14k) var forsåvidt en av de finere tevene den gangen, men allikevel.

Kjøpte samtidig en Blaupunkt stereo-video for 8k.

:grin:
    Ja, kanskje det var enda dyrere enn 5000 - poenget mitt blir da enda tydeligere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Greit nok at vi syns det er dyrt, men det var dyrere før. Det også er et fakta en ikke kan bløffe seg unna med kreativ regning...

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Greit nok at vi syns det er dyrt, men det var dyrere før. Det også er et fakta en ikke kan bløffe seg unna med kreativ regning...
    Det henger nok også sammen med inntektsnivå og alder om en synes noe er dyrt eller ikke. Faktumet er at uansett så har musikk aldri vært billigere en nå. Omtrent alle platebutikker kjører kampanjer, tilbud osv. Det er utrolig mye bra musikk en kan få tak i til en relativt billig penge, uten å betale full pris.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg har merket meg de siste par årene er at utvalget hos nett platesjapper har økt enormt!

Jeg har i mange år lett etter cd erstatninger for en del gamle nedslitte vinyler. Var jeg heldig var det eneste å oppdrive en brukt utgave på amazon/ebay for en tusing eller noe.

Da var det flott å kunne laste ned sakene på piratbukta!

Men nå.... nå har til og med Platekompaniet rubbel og bit av de sakene jeg har lett så lenge etter.

De nedlastede filene er sevlsagt slettet og cder innhandlet

Har plateselskapene fulgt med på torrents og skjønt poenget?

Utrolig flott for oss som leter etter ting som ikke er pop i dag!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    dyrt i dag, enda dyrere før.
    300kr hadde ikke vert så galt om det holdt med 5-6 CD-er, men de aller fleste har vel en mer utvidet smak en som så.
    Grunnen til at det var dyrere før er nok at det var lite konkurranse mot piratvare.
    Tror Piratkopiering presser ned prisene en god del.
    Jeg bestilte 17 stk CDer hos CDON.no i dag. 1314,- spenn.
    Alt i fra Sissel Kjyrkebø til Metallica. 3 stk dobbelt CDer og en SACD (Pink Floyd - Dark side of the moon). Egentlig blir jo det 20 CDer med musikk.

--> Altså fra "Norsk" forhandler.
    Legg til play.com, Amazon og E-bay, og jeg kan fortsatt ikke fatte hvorfor du betaler så mye for CDer.
    Selvsagt, kjøper du bare nyutgivelser eller import-CDer i butikk i Norge rimer det bedre...

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    En ting jeg har merket meg de siste par årene er at utvalget hos nett platesjapper har økt enormt!

Jeg har i mange år lett etter cd erstatninger for en del gamle nedslitte vinyler. Var jeg heldig var det eneste å oppdrive en brukt utgave på amazon/ebay for en tusing eller noe.

Da var det flott å kunne laste ned sakene på piratbukta!

Men nå.... nå har til og med Platekompaniet rubbel og bit av de sakene jeg har lett så lenge etter.

De nedlastede filene er sevlsagt slettet og cder innhandlet

Har plateselskapene fulgt med på torrents og skjønt poenget?

Utrolig flott for oss som leter etter ting som ikke er pop i dag!
    Helt enig. For mange år siden, solgte jeg unna store deler av cd-samlingen, fordi jeg ikke hørte på de platene uansett. Det har jeg angret på i senere tid. Er utrolig mye som nå er tilgjengelig igjen takket være oppegående nettbutikker. Litt dyrt å kjøpe samme plata 2 ganger, men enkelte ting vil jeg ha igjen...:-D

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt dyrt å kjøpe samme plata 2 ganger, men enkelte ting vil jeg ha igjen...:-D
    Ja, det virker litt bortkastet. Jeg kjøpte i dag Metallica - Black album for 3. gang. Har slitt ut de 2 andre. Det er en plate jeg drar inn og ut av bilen osv.. Blir dessverre utslitt.
    På en annen side, den kostet 49 spenn. Fantastisk! Lenge leve sommersalg :-)

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Jeg bestilte 17 stk CDer hos CDON.no i dag. 1314,- spenn.
    Alt i fra Sissel Kjyrkebø til Metallica. 3 stk dobbelt CDer og en SACD (Pink Floyd - Dark side of the moon). Egentlig blir jo det 20 CDer med musikk.

--> Altså fra "Norsk" forhandler.
    Legg til play.com, Amazon og E-bay, og jeg kan fortsatt ikke fatte hvorfor du betaler så mye for CDer.
    Selvsagt, kjøper du bare nyutgivelser eller import-CDer i butikk i Norge rimer det bedre...
    Ja, mange CD-er er billige, mora mi kjøpte en 5 pack med CD-er for 50 kr i dag, ganske billig, men hva hjelper vel det når musikken er feil.
    Altså, mye av det jeg er ute etter koster kanskje ned mot 70kr om jeg er heldig, men desverre ligger plater i norge somregel over det.
    Tar selvsagt utgangspungt i norske priser ettersom jeg bor i Norge.

En ting til som virkelig iriterer meg er at artister skal tyte ut en hau av utgivelser, masse EP-er, CDS-er, albumer osv, om man skal ha alt dette (som man selvsagt skal ha om man skal ha noe i det heletatt) så blir det lett over tusenlappen per artist. selv på billigsider i utlandet.
    Spesial Editions osv iriterer jeg meg også over, + at det er iriterende at forskjellige land f.eks akl ha forskjellige utgaver av et album, asia får f.eks et track mer en alle andre, usad for en mindre en det, og auropa får alt det + kanskje et track er byttet om.
    Og selvsagt, man bør jo ha alle utgavene.
    Nei, om man skal være en samler lovlig så er det dyrt, slik er det desverre bare.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, mange CD-er er billige, mora mi kjøpte en 5 pack med CD-er for 50 kr i dag, ganske billig, men hva hjelper vel det når musikken er feil.
    Hæ, hører du ikke på samme musikk som morra di?? :-D

Altså, mye av det jeg er ute etter koster kanskje ned mot 70kr om jeg er heldig, men desverre ligger plater i norge somregel over det.
    Litt uenig der. Det er ikke ulovlig å kjøpe CDer på nettet. Altså er det billigste tilbyder som gjelder.

En ting til som virkelig iriterer meg er at artister skal tyte ut en hau av utgivelser, masse EP-er, CDS-er, albumer osv, om man skal ha alt dette (som man selvsagt skal ha om man skal ha noe i det heletatt) så blir det lett over tusenlappen per artist. selv på billigsider i utlandet.
    Spesial Editions osv iriterer jeg meg også over, + at det er iriterende at forskjellige land f.eks akl ha forskjellige utgaver av et album, asia får f.eks et track mer en alle andre, usad for en mindre en det, og auropa får alt det + kanskje et track er byttet om.
    Nei, om man skal være en samler lovlig så er det dyrt, slik er det desverre bare.
    Bifalles.
    Hver gang Jan Teigen, Toto eller noen andre (plateselskapet :-) ) er tom for penger så gir de ut ny samleplate. Har gjort en del bomkjøp der det viste seg at utgivelsen jeg kjøpte ikke inneholdt låtene jeg ville ha. Selvfølgelig litt min egen feil all den tid jeg kunne sjekket tracklisten. Men det blir fort en jungel...

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror nok heller det er plateselskapet som skal melke kua for alt den er verdt og ikke artisten...

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kreativ regning, nei, det er nok tallenes klare tale. Naturlig lønns- og prisutvikling. Så du mener en kan stikke at uten å betale for bensinen da? Blir jo litt som det samme som å last ned ulovlig. Og er det noen som er mer kyniske enn plateselskaper så er det oljeselskaper, så egentlig gjør jo det det hele litt mer legitimt

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slik er det bare. Om du samler på frimerker, mynter eller steiner så må du belage deg å bruke mye penger på hobbyen. Det hjelper ikke mye å bryte seg inn hos mynthandleren og rappe mynter der for å legge dem til samlingen.

Lurer enda litt på hva en som samler ulovlig samler på. En samling av noe er noe man gjerne ønsker å vise fram på ett eller annet tidspunkt. Dersom du er kunstsamler og kunsttyv så vil det være lite lurt å vise denne samlingen fram

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg selvsagt ikke bestride at det finnes folk som laster ned mye og aldri bruker penger på musikk/film og liknende. Men se på dagens samfunn kontra for 20-30 år siden. Hos oss havnet det musikk og film i hyllene når vi ble gamle nok til å ville bruke lommepengene våre på det. Foreldrene mine hadde en del plater fra da de var unge men det var ikke mye av den type inkjøp når de hadde barn i førskole/småskole-alder. Jeg har ikke barn selv, men jeg ser på min bror og søster som til stadighet har kjøpt en ny film til ungene. Og det er stort sett til høyrere priser enn jeg kjøper filmene mine for. I tilleg er det spill til DS/Wii/PS3 osv. For meg er det mye som tyder på at den gjennomsnittlige forbruker bruker en større andel av lønna si på multimedia enn tidligere. Har ikke klart å finne noen konkrete tall på dette, men jeg har en god følelse at det også er adskillig flere som livnærer seg på underholdning (spill, tv, film, musikk). De kjemper alle om forbrukerenes oppmerksomhet og ikke alle kan få den. Så det handler altså om konkuranse. Alle deler av underholdningsbransjen kan ikke forvente å gå rett til himmels. Jeg kan inrømme at jeg har lastet ned fra nettet, men når jeg ikke har brukt så mye som en krone på en cd de siste 8 årene (og lite de 4 før det) så er det ikke fordi jeg laster ned "all" musikken min. I samme periode så har jeg heller ikke lastet ned en eneste mp3. Jeg har kopiert en del cder av venner og kjente, men det er lov etter norsk lov. Også bruker jeg mye penger på film og tv-serier. Musikkbransjen har altså tapt for film og tv-bransjen ikke mot piratene. Men skal man tro bransjen er jeg unik og det finnes kanskje under hundre av meg i hele verden. Det virker i alle fall sånn når man ser fokusen på priater som deres eneste konkuranseelement. Jeg tviler sterkt.

De som kommer til å tape mest på en nedtrapping i kanpen mot piratene er vel advokatene. Og de er vel goså utvilsomt den største drivkraften i denne kampen.

Side 112 av 133 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 108 109 110 111 112 113 114 115 116 122 132 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •