Piracy..is it a crime? - Side 111

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 111 av 133 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 107 108 109 110 111 112 113 114 115 121 131 ... SisteSiste
Viser resultater 2,201 til 2,220 av 2649
    Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Nå strekker du definisjonene rimelig langt. Du mener altså at gratis programvare ikke egentlig er gratis i det hele tatt, fordi programmererne på et eller annet vis (via donasjoner, eller en annen jobb) tjener penger til mat og hus? Mener du Firefox, Ubuntu, Wikipedia, og, vel, alt som er lisensert under GPL egentlig er betalingstjenester?
    Nei, skal ikke påstå at det ikke finnes NOEN gratistjenester/produkter som er gratis, og vil forbli gratis. Lenge leve ildsjeler.
    Poenget i denne sammenhengen (som kanskje kom dårlig frem), er at mange ting som oppleves gratis for forbruker, betyr at produsent likevel får betalt.
    Som f.eks. nettlesere, virusprogrammer, etc. De blir betalt gjennom profesional versions osv. (gjelder det firefox også?)
    Ved å gjøre dem gratis til forbruker fungerer det som en slags markedsføring også, da folk får øynene opp for produktet.
    Altså er vi inne på distribusjonsform.

For å dra analogien videre kunne man tenke seg at forbrukere fikk musikken gratis, mens radio/TV måtte betale all bruken. Tror det hadde blitt mye reklame.
    Personlig er skeptisk til for mye reklame som finansiering fordi jeg opplever mye (og for mye) reklame som irriterende og fordummende.
    Reklame og ads ville forøvrig ikke betalt for noe som helst dersom vi ikke ble en grad av påvirket.

Donasjoner som du nevner er jo helt supert. Men ingen av nedlasterne jeg kjenner donerer buck's til verken musikere eller programmere. Altså er det ikke tanken om den perfekte verden som gjør dem til pirater. Det er trangen til en vare/tjeneste kombinert med manglende betalingsvilje og tilgjengelighet.

Mulig dette er dobbeltmoralsk av meg, men dersom en pirat donere en eller annen sum enten til opphavsmann eller en god sak, får jeg straks mer sympati. Da handler det ikke om pengene (eller annerkjennelsen), men om det prinsipielle.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=zatz]Vel, jeg ser det litt annerledes. Nå har coprightloven og åndsverksloven eksistert i mange år og det er ikke uten hensikt. Nå er det slik at bransjen følger loven og ikke dikterer den, men det er ingen tvil om at dem bruker "dirty-triks" og setter fokus uten at dem egentlig går over streken. USA er et spesielt land i forhold lov og rett og det med saksøking og det som skjer der er jeg strekt motstander av, det er noe jeg er ganske sikker på at ikke kommer til å skje i norge.
    [QUOTE]

da er vi uenige i det. fair enough. jeg tror heller ikke vi kommer til å få en sak a la Jammie Thomas-Rassetsaken i Norge.

Ja, helt enig med deg her, det er mer komplisert, man kan ikke ta alle artister under samme kam. Og til syvende og sist så er det opp til artistene å bestemme hva som er best for han, legge ut gratis eller selge. "Du" kan altså ifølge loven ikke bestemme for han hva han er best tjent med, og det selv om "du" er skrå sikker på at han taper å selge.
    Hvorfor er det "artisten", som regel underforstått plateselskapet, som skal bestemme når, hvor og hvordan?

Igjen, i fare for å virke pretensiøs, så hadde jeg satt pris på om vi kunne holde oss litt over dos-nivået her.

Oink's Pink Palace - Wikipedia, the free encyclopedia

jeg har aldri, verken før eller etter, funnet så mye ny musikk å bli glad i som da oink eksisterte. og jeg er overbevist om at det er slike løsninger som vil være til det beste for oss alle, ikke minst for musikken. hvordan tjene penger på det burde være en smal sak, tror mange ville betalt abo ell lign. for noe sånt. der piratebay er en ren torrent søkemotor, var oink et nettsted for, av og med musikkelskere. det er ikke, eller det er men det er lite og ikke innholdsrelatert, et 'community' på piratebay. oink hadde det, og det ble diskutert musikk, musikkproduksjoner, produsenter, konserter og mye annet moro.

det finnes tilsvarende sider i dag, men jeg trekker frem oink fordi de satt standarden på hvordan dette gjøres. Forøvrig kunne dette likesågodt ha kommet fra en kommersiell aktør for flere år siden, hadde ARTISTENE, ikke selskapene, sett mulighetene. noe de da ikke gjorde.

Dette er, som jeg ser det, en av hovedgrunnene til at vi har fått såpass mye ulovlig/ukontrollerbar fildeling - musikkindustrien har reagert aalt for seint. og har vært for motvillige til å endre seg. jeg tror ikke dagens fildelingsverden vil vedvare, men jeg er veldig skeptisk til utviklinga som er for mye styrt av industrien og gamle forretnings- og produksjonsmodeller.

Kaster ut en klisjé; et åpent og fritt internett gir en mindre og tettere verden.

og før noen slenger ut noe om pedofili og annet snadder, javisst må det være kjøreregler. spørsmålet er HVEM som skal utforme de, og hvor mye innflytelse kommersielle interesser skal ha. Foreløpig er dette ei uklar tåke, i hovedsak er mye opp til hver enkelt nasjon.

Internet - Wikipedia, the free encyclopedia

Kan vi være enige i at nettet er et stort gode for samfunnet?

Ordet stjelling er vel egentlig død i denne tråden, det er side opp og side ned med det. Men for meg så kan vi like gjerne bruke ordet stjeling (av mange grunner), men det spiller ingen rolle, uansett så er det galt,ulovlig, kriminelt eller kall det hva du vil.
    okei, da bruker dere (fildelingsmotstandere) ikke ordet stjeling for ulovlig fildeling mer i denne tråden

Jeg har disktuert en god del med Hygen i denne tråden og han har utvilsomt god greie på teknologien.....
    jupp jupp, jeg bladde litt bakover og kikka. men andre kunne med fordel plukka opp noe fra det dere diskuterte og ikke gjenta samme greian.

uansett, leste du de artiklene jeg linka til i forrige innlegg? marginale tap for industrien som følge av ulovlig fildeling, og faktisk en økning, i Norge, av salg av mindre artister (5-10 k plater). Noen tanker?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Nei, skal ikke påstå at det ikke finnes NOEN gratistjenester/produkter som er gratis, og vil forbli gratis. Lenge leve ildsjeler.
    Det finnes ekstremt mange. Jeg vil driste meg til å påstå at du ikke aner hvor omfattende fri programvare/open source-bevegelsen er, og jeg vil også våge å påstå at du bruker store mengder fri programvare hver eneste dag. Det er fullt mulig for både bedrifter og forbrukere å kjøre tilnærmet fullstendig fri og gratis progamvare på de fleste områder og fremdeles være helt oppegående.

Argumentet "ingen gidder å gjøre noe om de ikke får betalt for det" holder simpelthen ikke, og å moderere med "ok, noen få gidder" hjelper ikke stort. Tvert imot, dersom man hadde fjernet patentene endel aktører sitter med hadde det latt friprog-bevegelsen implementere mer effektive løsniner enn de som finnes idag. Patentene hindrer således utvikling, de fremmer den ikke.

Poenget i denne sammenhengen (som kanskje kom dårlig frem), er at mange ting som oppleves gratis for forbruker, betyr at produsent likevel får betalt.

Som f.eks. nettlesere, virusprogrammer, etc. De blir betalt gjennom profesional versions osv. (gjelder det firefox også?)

Ved å gjøre dem gratis til forbruker fungerer det som en slags markedsføring også, da folk får øynene opp for produktet.
    Altså er vi inne på distribusjonsform.
    Klart, det finnes mange slike løsninger. Det er igrunnen også dette som nevnes som en løsning for platebransjen, men det faller gjerne for døve ører. Sånn sett interessant at en (øyensynlig) på bransjen side tar det opp.

Firefox har forøvrig ingen profesjonell versjon (hva er egentlig en profesjonell nettleser?), og når det gjelder antivirus (regner med du tenker på AVG her) er det litt festlig at man kun får virus på proprietære systemer, mens de frie slipper unna.

For å dra analogien videre kunne man tenke seg at forbrukere fikk musikken gratis, mens radio/TV måtte betale all bruken. Tror det hadde blitt mye reklame.
    Men fri programvare inneholder ikke reklame, så den sammenligningen holder ikke. Jeg anser heller ikke reklamefinansierte produkter som gratis.

Personlig er skeptisk til for mye reklame som finansiering fordi jeg opplever mye (og for mye) reklame som irriterende og fordummende.
    Reklame og ads ville forøvrig ikke betalt for noe som helst dersom vi ikke ble en grad av påvirket.
    Det er jeg enig i. Jeg synes heller ikke reklame er noe spesielt interessant, konstruktivt eller samfunnsnyttig.

Donasjoner som du nevner er jo helt supert. Men ingen av nedlasterne jeg kjenner donerer buck's til verken musikere eller programmere. Altså er det ikke tanken om den perfekte verden som gjør dem til pirater. Det er trangen til en vare/tjeneste kombinert med manglende betalingsvilje og tilgjengelighet.
    Det er stort sett organisasjoner som bidrar med donasjoner av betydelighet, ikke så ofte enkeltpersoner. Jeg tror forøvrig viljen til å både donere og betale er der, men viljen til å gjøre en liten jobb for det (ie. registrere personalia, VISA-kort (noe det forøvrig er en enorm andel forbrukere som ikke har) og så videre) i større grad er manglende. Det gjelder å få på plass et egnet system for mikrotransaksjoner som ikke i merkbar grad forstyrrer forbrukeropplevelsen.

Mulig dette er dobbeltmoralsk av meg, men dersom en pirat donere en eller annen sum enten til opphavsmann eller en god sak, får jeg straks mer sympati. Da handler det ikke om pengene (eller annerkjennelsen), men om det prinsipielle.
    Enig der. Det er veldig vanskelig å føle noe sympati for de som drev og driver The Pirate Bay (selv om jeg personlig mener de ble urettmessig dømt). Jammen ikke lett å velge siden når den ene siden består av konservative, fremskrittsfiendlige kapitalister og den andre siden selvhøytidelige, opprørske slackere.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [...] Det er veldig vanskelig å føle noe sympati for de som drev og driver The Pirate Bay (selv om jeg personlig mener de ble urettmessig dømt). Jammen ikke lett å velge siden når den ene siden består av konservative, fremskrittsfiendlige kapitalister og den andre siden selvhøytidelige, opprørske slackere.
    ^ så enig så enig

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ekstremt mange. Jeg vil driste meg til å påstå at du ikke aner hvor omfattende fri programvare/open source-bevegelsen er, og jeg vil også våge å påstå at du bruker store mengder fri programvare hver eneste dag. Det er fullt mulig for både bedrifter og forbrukere å kjøre tilnærmet fullstendig fri og gratis progamvare på de fleste områder og fremdeles være helt oppegående.
    Den påstanden er nok helt berettighet. Jeg har ganske liten oversikt der.
    Men er det ikke slik at mye av programvaren som er gratis i dag, eller teknologien den er basert, er betalt tidligere? Altså at noe som en gang var betalbart, nå er gratis, enten det er det samme programmet eller en videre utvikling fra samme produsent og/eller andre? Jeg spør fordi jeg ikke vet.

Argumentet "ingen gidder å gjøre noe om de ikke får betalt for det" holder simpelthen ikke, og å moderere med "ok, noen få gidder" hjelper ikke stort. Tvert imot, dersom man hadde fjernet patentene endel aktører sitter med hadde det latt friprog-bevegelsen implementere mer effektive løsniner enn de som finnes idag. Patentene hindrer således utvikling, de fremmer den ikke.
    Det kan godt være at du har rett.
    Og det slår jo i så fall beina under sammenligningen mellom programvare og musikk. Hele hensikten var bare å sammenligne problemet i musikkindustrien med en industri som har slitt med dette lenge.
    Innser selvsagt at nettlesere ikke er det største problemet her. Spillsegmentet er vel de som har slitt mest. Mener du at det du nevner over også gjelder for dette segmentet?
    Eller rettere sagt: Tror du noen vil lage spill dersom de ikke kan beskytte produktet? I mine øyne er de store spill-titlene ganske sammenlignbart med film.

Klart, det finnes mange slike løsninger. Det er igrunnen også dette som nevnes som en løsning for platebransjen, men det faller gjerne for døve ører. Sånn sett interessant at en (øyensynlig) på bransjen side tar det opp.
    Jepp, fremtiden er fortsatt spennende, selv om jeg håper at jeg fortsatt kan få kjøpe mine CDer :-)

Firefox har forøvrig ingen profesjonell versjon (hva er egentlig en profesjonell nettleser?), og når det gjelder antivirus (regner med du tenker på AVG her) er det litt festlig at man kun får virus på proprietære systemer, mens de frie slipper unna.
    "profesjonell" handler vel bare om at man differensierer rettighetene ut i fra om en er privat eller kommersiell aktør, en måte å tjene penger på?
    Jeg vet at du vet ;-)
    + kanskje raskere oppdateringer?

Men fri programvare inneholder ikke reklame, så den sammenligningen holder ikke. Jeg anser heller ikke reklamefinansierte produkter som gratis.
    Nei, det er vel heller selve tjenesten som inneholder reklame.

Det er stort sett organisasjoner som bidrar med donasjoner av betydelighet, ikke så ofte enkeltpersoner.
    Ja, da er jo inntektskilden grei (for de som mottar), og man kan opprettholde sitt arbeid. Donasjon er jo fortsatt betaling. Hvor får organisjonen penger fra?
    Skal ikke dra det noe lenger, det begynner å bli "litt" søkt, selv for meg ;-)
    Men så lenge det er en pengeoverføring har vi betaling, enten man kaller det donasjon eller noe annet. Med donasjon menes vel egentlig bare frivillig betaling? Det er da slettes ikke uvanlig å budsjettere med donasjoner.

Jeg tror forøvrig viljen til å både donere og betale er der, men viljen til å gjøre en liten jobb for det (ie. registrere personalia, VISA-kort (noe det forøvrig er en enorm andel forbrukere som ikke har) og så videre) i større grad er manglende. Det gjelder å få på plass et egnet system for mikrotransaksjoner som ikke i merkbar grad forstyrrer forbrukeropplevelsen.
    Jeg tror kanskje vi vil slite med å få organisasjoner til å støtte musikere. Jeg synes Paypal er rasende enkelt å bruke, og de kunne kanskje gjort enda enklere, "speed-payment" ?
    Men jeg vet ikke hva slags avgift de tar mot den som mottar pengene.
    En donor-knapp er uansett en spennende tanke.

Enig der. Det er veldig vanskelig å føle noe sympati for de som drev og driver The Pirate Bay (selv om jeg personlig mener de ble urettmessig dømt). Jammen ikke lett å velge siden når den ene siden består av konservative, fremskrittsfiendlige kapitalister og den andre siden selvhøytidelige, opprørske slackere.
    Ja, den ene siden fremstår ikke så mye bedre enn den andre i mine øyne.
    Men i valget mellom to onder, prøver jeg og se forbi dette og heller tenke på musikeren (ikke bransjen) og komponisten. Da er ikke valget så vanskelig lenger for min del.

Men det som forundrer meg mest er hvordan mange prøver å rettferdiggjøre sin piratvirksomhet. Det får meg til å lure på hvor mange andre aspekter ved samfunnet vårt de ønsker å innføre denne type holdning.
    Du er en av de som fremfører gode argumenter for hvorfor bransjen stinker, likevel tror jeg ikke din misjon er få meg til å synes at piratvirksonhet er greit.
    Men i denne tråden, som andre steder, treffer vi argumenter som at det er for dyrt å kjøpe CDer i Norge (inkludert internett), eller internett er fritt og vi kan gjøre som vi vil.
    Eller som Evelen: som vil dele alt i teorien, men siden det ikke går, deler han bare musikk og film i praksis. Det er jo altfor dyrt!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo bare si at det er "deilig" å sitte på den høye hesten og se ned på alle synderne som herjer på nettet ;-)
    Men som Evelen sa: morro å diskutere.
    Det er mye kunnskap i denne tråden nå selv om "alle" har gjentatt seg selv fire ganger :-)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den påstanden er nok helt berettighet. Jeg har ganske liten oversikt der.
    Men er det ikke slik at mye av programvaren som er gratis i dag, eller teknologien den er basert, er betalt tidligere? Altså at noe som en gang var betalbart, nå er gratis, enten det er det samme programmet eller en videre utvikling fra samme produsent og/eller andre? Jeg spør fordi jeg ikke vet.
    I noen tilfeller stemmer nok dette, men det motsatte er langt mer vanlig. FriProg og GPL er et reaksjonært fenomen, som oppstod på åttitallet, da kode, programvare og metoder som til da hadde vært åpent, fritt og tilgjengelig, plutselig ble snappet opp og patentert av profitthungrige kapitalister (deriblant Microsoft og Apple. Her er forøvrig et rimelig tragikomisk eksempel). Tenk deg hvordan samfunnet kunne vært om noe slikt hadde forekommet på et annet område; at noen hadde fått patent på hammeren, eller hjulet.

Det kan godt være at du har rett.
    Og det slår jo i så fall beina under sammenligningen mellom programvare og musikk. Hele hensikten var bare å sammenligne problemet i musikkindustrien med en industri som har slitt med dette lenge.
    Innser selvsagt at nettlesere ikke er det største problemet her. Spillsegmentet er vel de som har slitt mest. Mener du at det du nevner over også gjelder for dette segmentet?
    Eller rettere sagt: Tror du noen vil lage spill dersom de ikke kan beskytte produktet? I mine øyne er de store spill-titlene ganske sammenlignbart med film.
    Jeg tror det er viktig å skille mellom åndsverk som er verktøy (som det meste av programvare, lærebøker, oppskrifter, etc.) og underholdning (muskk, spill, film, skjønnlitteratur, etc.); å ha samme åndsverkslov på begge disse kategoriene virker bare kontraproduktivt. Førstenevnte er både langt lettere og langt viktigere å holde så fritt og allment tilgjengelig som mulig.

Det er klart at mye underholdningsproduksjon finansieres på et vis; greit, man kan spille inn en skive med et garasjeband selv, men nevnte symfoniorkestre og Hollywood-filmer bare funker ikke sånn. Hvordan man bør løse dette tør jeg ikke påstå å ha løsningen på, men som som tidligere nevnt, jeg tror infrastrukturen er et større hinder enn betalingsviljen.

Jepp, fremtiden er fortsatt spennende, selv om jeg håper at jeg fortsatt kan få kjøpe mine CDer :-)
    I utgangspunktet enig, jeg liker fysiske medier. Mitt problem med dette er selvsagt det miljømessige. Hundretusenvis av valfartende lastebiler er ikke positivt på noe vis, verken med tanke på ressursbruk, miljø eller trafikksikkerhet.

Ja, den ene siden fremstår ikke så mye bedre enn den andre i mine øyne.
    Men i valget mellom to onder, prøver jeg og se forbi dette og heller tenke på musikeren (ikke bransjen) og komponisten. Da er ikke valget så vanskelig lenger for min del.
    Hvis det er kunstneren man tenker på bør man iallefall ikke vise støtte til dagens lovverk. Walt Disney, J.R.R. Tolkien og Elvis Presley er døde for lengst; de tjener ingenting på at et internasjonalt konglomerat eksisterer kun for å melke deres livsverk for det det er verdt i hundre år etter deres død, og det gjør heller ikke resten av samfunnet, verken materielt eller kunstnerisk.

Men det som forundrer meg mest er hvordan mange prøver å rettferdiggjøre sin piratvirksomhet. Det får meg til å lure på hvor mange andre aspekter ved samfunnet vårt de ønsker å innføre denne type holdning.
    Sånn gjør da alle, enten det er snakk om ulovlig nedlasting av musikk, overforbruk av varer og tjenester, overproduksjon av søppel, undertrykking av andre mennesker, og så videre. Svært få er uttalt "onde" etter egne ord.

Du er en av de som fremfører gode argumenter for hvorfor bransjen stinker, likevel tror jeg ikke din misjon er få meg til å synes at piratvirksonhet er greit.
    Jeg synes ikke det er greit å angripe skip, for å si det sånn. Hele ordet, brukt i denne sammenheng, er rent demoniseringsretorikk; ved å bruke det forfekter man at å laste ned en sang er den moralske ekvivalenten til å angripe et skip, og det føler jeg er uakseptabelt. Ordet tyveri, som det har blitt debattert rundt endel her, har en lignende funksjon.

Men det var en digresjon. Jeg synes i utgangspunktet ikke lovbrudd er greit. I noen tilfeller er sivil ulydighet både akseptabelt og nødvendig, men ikke i denne konkrete saken. Det min misjon er, om jeg har en, er å argumentere for at dagens lovverk, og ikke minst dagens (og morgendagens!) håndheving av dette lovverket, verken tjener kunstneren, kunsten, samfunnet, demokratiet eller miljøet.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I noen tilfeller stemmer nok dette, men det motsatte er langt mer vanlig. FriProg og GPL er et reaksjonært fenomen, som oppstod på åttitallet, da kode, programvare og metoder som til da hadde vært åpent, fritt og tilgjengelig, plutselig ble snappet opp og patentert av profitthungrige kapitalister (deriblant Microsoft og Apple. Her er forøvrig et rimelig tragikomisk eksempel). Tenk deg hvordan samfunnet kunne vært om noe slikt hadde forekommet på et annet område; at noen hadde fått patent på hammeren, eller hjulet.
    Good, skal lese den senere.

I utgangspunktet enig, jeg liker fysiske medier. Mitt problem med dette er selvsagt det miljømessige. Hundretusenvis av valfartende lastebiler er ikke positivt på noe vis, verken med tanke på ressursbruk, miljø eller trafikksikkerhet.
    Miljøet er til hinder for oss alle. Dessverre klarer vi oss ikke uten det. (Miljøet, altså)

Hvis det er kunstneren man tenker på bør man iallefall ikke vise støtte til dagens lovverk. Walt Disney, J.R.R. Tolkien og Elvis Presley er døde for lengst; de tjener ingenting på at et internasjonalt konglomerat eksisterer kun for å melke deres livsverk for det det er verdt i hundre år etter deres død, og det gjør heller ikke resten av samfunnet, verken materielt eller kunstnerisk.
    Tja , det kommer an på hva er å vise støtte. Slik jeg ser det støtter jeg i alle fall i IKKE kunstneren ved å benytte meg av TPB. Det betyr heller ikke at jeg "støtter" lovgivningen ved å kjøpe CDer. Personlig mener jeg at kanskje 20 år er nok mtp rettigheter til musikk.
    Doneringen har vi vært inne på.

Sånn gjør da alle, enten det er snakk om ulovlig nedlasting av musikk, overforbruk av varer og tjenester, overproduksjon av søppel, undertrykking av andre mennesker, og så videre. Svært få er uttalt "onde" etter egne ord.
    Hmm, vet ikke om jeg forsto deg rett her nå. Men det jeg mente var å ta loven i egne hender.
    Altså, dette med Piratvirks... Nei, jeg mener ulovlig fildeling har vært mye i media. Alle vet at det pr dags dato ikke er tillatt. Likevel oppfordrer man hverandre til å bryte denne loven (i et forsøk på å endre den), fordi man ikke ønsker å betale, for noe JEG mener absolutt bør betales for (i større eller mindre grad).
    Overforbruk er vel ikke et lovbrudd pr def. Selv om det gjerne ikke sammenfaller med god moral.

Jeg synes ikke det er greit å angripe skip, for å si det sånn. Hele ordet, brukt i denne sammenheng, er rent demoniseringsretorikk; ved å bruke det forfekter man at å laste ned en sang er den moralske ekvivalenten til å angripe et skip, og det føler jeg er uakseptabelt. Ordet tyveri, som det har blitt debattert rundt endel her, har en lignende funksjon.
    Jaja, ulovlig fildeler = pirat. Kan jeg bruke forkortelsen UF fremover for enkelhets skyld? Med UF menes da de som deler beskyttede filer uten å inneha rettighetene til å gjøre akkurat det.
    ;-)
    Vi som kjøper lovlig kan kalles MVPSHGK = Moralens voktere på skinnhellig gullkalv.

Men det var en digresjon. Jeg synes i utgangspunktet ikke lovbrudd er greit. I noen tilfeller er sivil ulydighet både akseptabelt og nødvendig, men ikke i denne konkrete saken. Det min misjon er, om jeg har en, er å argumentere for at dagens lovverk, og ikke minst dagens (og morgendagens!) håndheving av dette lovverket, verken tjener kunstneren, kunsten, samfunnet, demokratiet eller miljøet.
    Sivil ulydighet og lovbrudd ønsker jeg å spare til vi står ovenfor noen ordentlige problemer. Ikke svi det av på tre svensker og én nordmann som endte med å selge idealismen sin

Edit: en kjapp parantes om miljøet.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [...]

Sivil ulydighet og lovbrudd ønsker jeg å spare til vi står ovenfor noen ordentlige problemer. Ikke svi det av på tre svensker og én nordmann som endte med å selge idealismen sin
    enig. men hva når dette går videre? f eks til ISPene? og hvor går grensa på hvor mye informasjon kommersielle aktører kan kreve utlevert? f eks av type kunders nettlogg hos ISPer?

EDIT: hvis -> når

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, dette med Piratvirks... Nei, jeg mener ulovlig fildeling har vært mye i media. Alle vet at det pr dags dato ikke er tillatt. Likevel oppfordrer man hverandre til å bryte denne loven (i et forsøk på å endre den), fordi man ikke ønsker å betale, for noe JEG mener absolutt bør betales for (i større eller mindre grad).
    Pogwaq:
    Regner med du skjønner at jeg ikke referer til deg. Tråden mister fort litt sammenhengen med mye quoting frem og tilbake.
    Og jeg har ikke lært meg hvordan man kan ta med flere quote's..

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    enig. men hva når dette går videre? f eks til ISPene? og hvor går grensa på hvor mye informasjon kommersielle aktører kan kreve utlevert? f eks av type kunders nettlogg hos ISPer?

Jeg ser helt klart problemet. Og kan svært lite om det.
    Men jeg kan ikke fri meg fra tanken om at når ønske om dette kommer, så er det noe vi privatpersoner mer eller mindre har brakt på oss selv.
    Det gjør det ikke mer riktig av den grunn, men med holdning som mange har, ser jeg også hvorfor enkelte bransjer ser dette som nødvendig.
    Måtte det ALDRI bli slik at kommersielle aktører overtar politiets rolle.

Forresten:
    Er det noen her som prøvde Napster etter at det ble betalingstjeneste den gang da?
    Det døde vel rimelig fort?
    Men var ikke det en grei tjeneste mtp teknologien som fantes for 10 år siden?

Edit: Leif.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @pegpisk

forsåvidt et godt poeng, selvom napster ikke var genialt så ble det det pga utbredelsen. 'alle' brukte det. da det ble forsøkt brukt som betalingstjenste var teknologien utdatert.

Napster er tilbake - med lovlig lave priser - DN.no

de prøver igjen.

Sitat Opprinnelig postet av dagensit.no
    [...]Det er en stor prisreduksjon fra de 13 dollarene Napster tok for samme tjeneste før Best Buy tok over.
    de var ikke akkurat billige heller.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Hei!.
    Stemmer det at folk må ha betalt for det dem gjør.
    Hele problemet er at pirattilbudet er ofte det beste, samt at prisene er for høye.
    La oss ta litt forskjellige bransjer for oss.
    Musikkbransjen:
    Produksjon av musikk koster som sagt litt, selv om noen får vel så fin musikk laget hjemme på rommet sitt som noen får laget i milionstudioer.
    Penger kan dem tjene inn på konserter, reklame (leie seg selv ut som kjendis), og selvsagt salg/utleie av musikk.
    Så da tvinger du en studiomusiker til å turnere verden rundt, borte fra kone og barn, fordi at du (eller andre) prinsipiellt er i mot å betale for musikk. I tillegg forutsetter du at tilstrekkelig nok mennesker ønsker å høre vedkommende live.
    Javel, jeg er uenig. Jeg mener omtrent det motsatte :-)
    "Leie seg ut som kjendis"?? - At noen gjør det for være så, men jeg tror ikke "prostitusjon" er løsningen. Hehe, faktisk tipper jeg ganske mange musikere ville blitt forbanna om du hadde foreslått det for dem.
    Musikkere bør da kunne jobbe litt dem og, ikke bare sitte hjemme på sofaen og spille gitar.
    Live konserter tror jeg er løsningen, og ja, dem får reise vekk fra kone og barn, ellers har dem valgt feil yrke, i mine øyne er ikke musikker et skikkelig yrke engang, bare et liksom leke yrke.
    Prostitusjon av kjendiser kan det som sagt også ligge mye penger i, og om artistene vil prostituere seg er det helt greit for meg (dog ikke alle land tilater det), men det var ikke det jeg tengte på når jeg sa Leie seg ut som kjendis".
    Det jeg mente var at dem kunne være med i TV-raklamer osv, eller avbilde seg utenpå Tine Melk med teksten "Jeg elsker tine melk" osv.
    Eksempel: - Fare for å bli lei av den smilende perleraden - kjendis - Dagbladet.no

"- Store artister inngår omfattende avtaler, enten det er Alexander Rybak som snakker med Tine eller Paul McCartney som lodder ut en Lexus på Valle Hovin. Det er nok dette som er framtida for artister av denne størrelsen, sier redaktør Asbjørn Slettemark i musikkbransjebladet Farojournalen."
    Men en ting er sikkert, musikk er dyrt, skulle jeg kjøpe alle CD-ene jeg hører på så hadde jeg ikke hatt råd til et sterioanlegg og spille dem på.
    Mange vil vel komme med påstander som "med all piratkopiering så må prisene på de få eksemplarene som selges være høye", vel, en CD kunne etter min mening kostet 50kr ikke 200kr som dem kan gjøre her i norge.
    Selv om intekten teoretisk sett hadde vert lavere så hadde dem tjenet 50kr på meg i stedenfor 0 kr som dem ellers ville gjort.
    Tror også flere ville kjøpt musikken sin om den var billigere.
    1000kr for 4-5 album er kanskje litt drøyt etter min mening.
    Vet ikke om du hører på veldig spesiell musikk, men de prisene du beskriver kjenner jeg meg overhode ikke igjen i. 50-lappen er regelen for meg, 150 spenn er unntakene (svært sjeldent).
    Prøv og gå inn på hvilken som helst platebutikk, f.eks platekompaniet, finn frem første cd du ser (som du ikke nødvendigvis har hørt eller liker), den koster nok godt over 50 kroner.
    Selvsagt eksisterer det untak.
    Ok, tok et søk på CDON.com bare for gøy nå.
    Første artist jeg kom på, Basement Jaxx:
    Basement Jaxx - CDON.COM
    De fleste ligger rundt hundrelappen eller mer, til og med to album som ligger Over 500kr per stykk, er ikke det syke priser så vet ikke jeg.

Når det gjelder musikksmaken min er så inneholder den både spesiell og mindre spesiell musikk.
    En tjeneste som kunne vert noe hadde vert en nettbutikk hvor man bestilte en CD (50kr f.eks) og så fikk man lastet ned CD-en i valgfritt format og bitrate helt DRM fritt, deretter kom senere CD-en i posten, man slipper også og rippe CD-en.
    Selv bruker jeg ikke CD-er, bare digital media, så jeg hadde egentlig ikke hatt brukt for CD-en, men og ha liggende CD-ene man liker kan være greit, og med tanke på at mange artister har hauevis av album, EP-er, MCD-er og CDS-er så blir det ikke småpenger uansett.
    tjenester som Spotify osv kommer virkelig til og slå gjennom når mobile enheter for tilnærmet gratis internett, det vil jeg tro.
    Spotify på mobilen hadde vert genialt, om internett hadde vert mer eller mindre gratis, eventuelt en bitteliten måneds sum.
    Hvem betaler for tid oppkoblet eller per MB her liksom?
    Joa, Helt enig at distribusjonsløsningene kan bli bedre.
    Så i tillegg til at musikk og produksjon av dette skal være på hobby-basis, så skal altså noen lage fancy systemer slik at du kan få musikken enda enklere.
    Må innrømme at jeg fortsatt sliter med se hvordan i alle dager dette skal være bærekraftig (dvs. så lenge man ikke skal betale).

Gratis internett kan jeg støtte. Jeg anser det for å være en del av infrastrukteren, et statlig ansvar (ikke nødvendigvis oppgave), tilgjengelig for alle overalt.
    Foretningsmodellen er reklame eller for dem som ikke liker reklame og er villig til og betale kan fjerne dem mot en premium konto eller noe, som spotify.
    Bruker ikke spotify veldig mye selv, men det er fordi det først og fremst er PC platformen som er aktuell.
    spotify er lite bygd ut for mobile platformer og internett er som sagt DYRT på mobile enheter.

Internett er jo viktig infrastruktur, og i fremtiden vil jeg tro hele norge er dekket av et trådsløst gratis nettverk slik at alle kunne løpe rundt og gjøre det dem ville hvor dem ville, noen byer har jo implementert slikt nett, og selv om jeg ikke har testet dem i praksis så liker jeg ideen.
    Filmbransjen:
    Vel, dette er en bransje som uten tvil trenger penger for og gå rundt, men uansett så er film for dyrt, jeg kaster ikke penger ut av vinduet for et par små timers underholdning, film ser man somregel bare en gang.
    Ok, En løsningen her er etter min mening streaming, Om man kunne streame film over internett f.eks i OK kvalitet, gjerne HD så tror jeg det hadde vert et godt alternativ til piratkopoering, selvsagt om det hadde vert uten masse dilldall med 5 siders skjemaer osv.
    At man kunne se filmen f.eks så mange ganger man ville i f.eks 24 timer, eller at man kunne for en litt høyere pris kjøpe seg permanent streaming tilgang.
    Mange liker også og ha filmene i hylla, dem burde få filmene billig også.
    Og sist men ikke minst, Kino, om man ikke har invisert mye penger i hjemmekino så er film ofte best på vanlig kino, om jeg ikke tar feoø er kildematerialet også mye bedre på kino.'
    For så vidt enig. Jeg kjøper aldri filmer heller fordi jeg bare ser dem én gang. Waste of money. Men jeg låner ofte fra venner. Om det er bedre enn piratkopiering er jeg usikker på, men jeg unngår i alle fall å bli en del av statistikken. 8)
    Teknisk sett tjener bransjen like mye på en download som om at du låner filmen.
    Sånnsett burde man jo ikke kunne se filmer i sammen osv.
    Billig streaming er garantert løsningen fremover, det er jeg veldig sikker på.
    Leste i dag morges om et selskap som ville ta penger hver gang telefonen ringte med dems ringetone pga det var i defenisjonen offentlig fremvisning av musikk.
    I prinsippet har dem rett, men praktisk sett er det jo helt idioti. Velvel...
    Programvare:
    Ok programvare, la oss f.eks ta windows, la oss si at det koster like mye som en grei hvermans PC, la oss si 5000 (noob editions koster mindre selvsagt), vel, dyrt er det kanskje, men om man regner hvor mye man får, og hvor mye penger som ligger i utvikling er det kanskje ikke så dyrt.
    Et Operativsystem har man kanskje i flere år, og er verd og legge litt penger i.
    Microsoft har lagd en del kopisperrer osv på sine, jeg vil tro at dette uten tvil er lønnsomt, det er lett og fikse seg pirat Windows, men og drive og recracke for nye updates er noe folk helst vil slippe, inkludert meg, desverre er jeg ikke intressert i og gi 5000 for det, og jeg er heller ikke intressert i og kjøpe en noob edition av et operativsystem hvor småting jeg bruker ikke eksisterer.
    Derfor sitter jeg igjen med pirat XP og 0 kr til microsoft (eller ikke, får gratis XP via jobben så har ikke piratXP, men om ikke hadde jeg kjørt det).
    Når det gjelder programvare ellers, noen programmer koster et par dollar og er verd og betale for, andre koster mange tusen dollar og ingen utenom virkelig serriøse proffesjonelle betaler for, f.eks PS, privatpersoner må betale skyhøye priser for dette, mens div orginisasjner kan få det relativt billig.
    Det syns jeg er litt ironisk egentlig.
    Ellers så syns jeg at piratkopiering kanskje ikke er 100% greit hele tiden, men pga enkelthet og pris så fortsetter jeg nok med det.

Ellers ser jeg at du nevnet f.eks nettlesere når det gjelder pengeintekter.
    Opera hadde for mange år siden en liten banner i høyre kant som man måtte betake for og fjerne, den var ikke spessielt iriterende heller.
    Hvordan tjener Opera og andre penger på desktopversjonene av nettleserne da?, integrert google søk osv som som google sponser.
    Finnes også mye bra Åpen kildekode og gratisvare som lett kan sammelignes med ekstremt dyre programmer.
    Det sier jo litt..
    Hehe, ja, men det er nå en gang slik at "ingenting" er gratis. Med det mener jeg at selv du eller jeg slipper å betale, så betyr det som regel at vi enten betaler på en annen måte (gjennom en annen tjeneste, reklame, etc,..) eller at andre betaler for oss, typisk gratis forbrukerversjon.
    Altså det som tilsynelatende er gratis, er ikke det likevel. Men distribusjonsformen som er valgt kan gjøre det billig for oss som forbrukere. Det er det som er nøkkelen, slik jeg ser.
    Ja, det har du rett i, kommersielt laget programvare trenger penger, men er jo mange plasser og få penger fra, ikke nødvendigvis fra sluttbrukeren.
    Ellers så jeg et inressangt fåredag i påsken (Han første er litt kjedelig men dere får slite dere gjennom hann :P)
    En ekstremist som mener alt bør være gratis, jeg er ikke helt enig med alt han sa, men jeg syns han har mange bra poeng og forslag, syns alle skal ta seg tid til og se igjennom denne filmen:
    ftp://ftp.gathering.org/TG/2009/Auditorium/efn.f4v
    Denne må jeg spare, men skal se den.

Sitat Opprinnelig postet av Cellv14
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    !!!

Tenk deg et symfoniorkester der ingen har tatt noen utdannelse på sitt instrument.

Det hadde sikkert blitt bra.
    Det hadde vært fasinerende. Man kan kalle det "Experimental Symphonics".
    Du lager CD og slipper det ut, du selger kanskje 2000 av dem.
    Kritikere knuser CDen din, fordi de mener det er søppel.

CDen kommer på forsiden på en fildelingsside, WOP. Du har nå herved nåd 10 Mill besøkende, og en sinnsykelig enorm menge delte kopier og kommentarer.

Jeg hadde vært glad for at musikken min når flere folk :3
    Enig der, er for det meste veldig uenig med det meste jeg leser av musikkanmeldelser (vg, db osv).
    Dem gir dritt 6-er og kvalitet 2-er.
    Og argumentasjonen dems er ofte elendig eller intedsigende.
    Sitat Opprinnelig postet av Bubba Ho-Tep
    Stemmer det, men da får filmbransjen heller betale for musikken dem vil ha av musikkbransjen, og så får dem tjene det opp igjen på og selge film i stedenfor soundtrack.
    Du missforstår helt. I filmer bruker man symfoniorkester i hovedsak til å skape stemningsmusikken, eller hva det nå heter. Det har ikke noe med soundtracket å gjøre.

Du skriver mye svada her, og i andre tråder. Jeg vet ikke om du kverulerer for å provosere, eller om du har et så snevert syn på virkeligheten? Du snakker også om ting du tror er på generelt grunnlag, når det egentlig bare er din egen synsing.
    Det varierer hvorfor jeg skriver forskjellige ting, men alt det du nevner er nok tid til annen riktig.
    Hehe, ja, men det er nå en gang slik at "ingenting" er gratis. Med det mener jeg at selv du eller jeg slipper å betale, så betyr det som regel at vi enten betaler på en annen måte (gjennom en annen tjeneste, reklame, etc,..) eller at andre betaler for oss, typisk gratis forbrukerversjon.
    Altså det som tilsynelatende er gratis, er ikke det likevel. Men distribusjonsformen som er valgt kan gjøre det billig for oss som forbrukere. Det er det som er nøkkelen, slik jeg ser.
    Nå strekker du definisjonene rimelig langt. Du mener altså at gratis programvare ikke egentlig er gratis i det hele tatt, fordi programmererne på et eller annet vis (via donasjoner, eller en annen jobb) tjener penger til mat og hus? Mener du Firefox, Ubuntu, Wikipedia, og, vel, alt som er lisensert under GPL egentlig er betalingstjenester?
    Vel, mye av dette er betalt på andre måter, google f.eks støtter Firefox og andre nettlesere for impementasjon av google elementer, f.eks.
    Men som sagt, veldig mye programvare, også veldig avansert og bra programvare er helt gratis og laget på hobbybasis.

I Mine øyne skal kommersielle aktører ikke ha tilgang til mer en vanlige mennesker, dvs: ingenting.
    Men jeg ser ikke bort i fra at dette vil overstige min moral betydelig, mediebransjenn er stor og mektig, og har stor inflytelse.
    Pogwaq:
    Regner med du skjønner at jeg ikke referer til deg. Tråden mister fort litt sammenhengen med mye quoting frem og tilbake.
    Og jeg har ikke lært meg hvordan man kan ta med flere quote's..
    Du må redigere inn øvre quote selv
    Kode:
    [quote=MEDLEM2][quote=MEDLEM1]MEDLEM1's TEKST[/quote]MEDLEM2's TEKST[/quote]
    Jeg ser helt klart problemet. Og kan svært lite om det.
    Men jeg kan ikke fri meg fra tanken om at når ønske om dette kommer, så er det noe vi privatpersoner mer eller mindre har brakt på oss selv.
    Det gjør det ikke mer riktig av den grunn, men med holdning som mange har, ser jeg også hvorfor enkelte bransjer ser dette som nødvendig.
    Måtte det ALDRI bli slik at kommersielle aktører overtar politiets rolle.
    Nei, enig der, desverre går utviklingen mer og mer mot et åvervåknings samfunn, også via private aktører.
    På internett skulle alle vert anonyme, mer eller mindre.
    ISP-er skulle ikke logget noen ting, når det gjelder andre former for internettkriminalitet som svindel, mobbing, cp osv så er det selvsagt noe man bør få bort, men jeg vil uansett sette friheten på internett før dette.
    Forresten:
    Er det noen her som prøvde Napster etter at det ble betalingstjeneste den gang da?
    Det døde vel rimelig fort?
    Men var ikke det en grei tjeneste mtp teknologien som fantes for 10 år siden?

Edit: Leif.
    Aldri prøvd Napsters lovlige tjeneste, men den ulovlige tjensten dems var helt grei på den tiden.
    Men om jeg ikke husker feil hadde det vel dukket opp mange andre gode piratteknologier innen betalingsversjonen kom.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @evelen

lol?

-tror ikke så veldig mange assosierer seg med rybak og tine, verken musikere eller andre.

kilder?

Enig der, er for det meste veldig uenig med det meste jeg leser av musikkanmeldelser (vg, db osv).
    Hva har dette med noe som helst å gjøre?

Leste i dag morges om et selskap som ville ta penger hver gang telefonen ringte med dems ringetone pga det var i defenisjonen offentlig fremvisning av musikk.
    Så i følge PRINSIPPET er du enig?

I Mine øyne skal kommersielle aktører ikke ha tilgang til mer en vanlige mennesker, dvs: ingenting.
    Men jeg ser ikke bort i fra at dette vil overstige min moral betydelig, mediebransjenn er stor og mektig, og har stor inflytelse.
    ?

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Svar på Protet's Inlegg

kilder?
    Nei, har ingen kilder, men regnskapet er enkelt.
    Slik ser det mer eller mindre ut:

Ingen intekt for platebransjen uansett.

Hva har dette med noe som helst å gjøre?
    Det har med noe og gjøre, og det ser du sikkert selv, men i forbindelse med fildelingdebatten har det ingenting eller lite og bidra med.

Så i følge PRINSIPPET er du enig?
    Nei, men om man absolutt skal følge loven og se alt svart hvitt så er det faktisik offentlig fremvisning av musikk.

?
    Les nøye og du vil skjønne.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, har ingen kilder, men regnskapet er enkelt.
    Slik ser det mer eller mindre ut:

Ingen intekt for platebransjen uansett.

Det har med noe og gjøre, og det ser du sikkert selv, men i forbindelse med fildelingdebatten har det ingenting eller lite og bidra med.

Nei, men om man absolutt skal følge loven og se alt svart hvitt så er det faktisik offentlig fremvisning av musikk.

Les nøye og du vil skjønne.
    God dag mann, økseskaft til deg òg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med denne tråden er for mange fjortiser som er vant til å få alt gratis av M & P, og tror det fungerer sånn i de voksnes verden også...

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    veel, det er nå en gang slik nettbaserte fora fungerer. i det minste er vi relativt fire for troll

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da er vi uenige i det. fair enough. jeg tror heller ikke vi kommer til å få en sak a la Jammie Thomas-Rassetsaken i Norge.
    Hvorfor er vi uenig?

Hvorfor er det "artisten", som regel underforstått plateselskapet, som skal bestemme når, hvor og hvordan?
    Nå er det slik at artisten har inngått en avtale med plateselskapene, er han ikke fornøyd med avtalen så er det en annen sak. Spørsmålet er heller slik: Når kan du laste ned materiale uten å ha tillatelse til det av "artisten"?

Igjen, i fare for å virke pretensiøs, så hadde jeg satt pris på om vi kunne holde oss litt over dos-nivået her.
    Hehe, ja fare for det.... alle kan være med å diskutere så lenge det er om relevant tema og det uavheng nivå, dos-nivået er helt supert og det er gjerne i rota problemet oppstår

...hvordan tjene penger på det burde være en smal sak, tror mange ville betalt abo ell lign. for noe sånt. der piratebay er en ren torrent søkemotor, var oink et nettsted for, av og med musikkelskere.
    Dette er vel en av hovedargumentene til "fildelerene" for å laste ned ulovlig. Detter er noe som er diskutert opp og ned over mange sider i denne tråden om at feks bransjen tjener pengene sine ved hjelp av ulovelig fildeling som dem anser som reklame. Og at hvis det hadde vært en god betalingtjeneste så ville dem ikke drevet med uloveligfildeling. Joda, det er kansje noe sannhet i det, men det er ingen god grunn for å drive med eller godgjøre ulovligfildeling. Nå skal ikke jeg skryte på meg at jeg ikke har gjort noe ulovlig, dem gangen jeg har gjort noe ulovlig så vet jeg at det er galt og jeg tar konsekvensene for det uten å syte i etterkant.

okei, da bruker dere (fildelingsmotstandere) ikke ordet stjeling for ulovlig fildeling mer i denne tråden
    Nei, hvorfor det At du mener at det ikke er stjeling så betyr ikke det automatisk at det er riktig

uansett, leste du de artiklene jeg linka til i forrige innlegg? marginale tap for industrien som følge av ulovlig fildeling, og faktisk en økning, i Norge, av salg av mindre artister (5-10 k plater). Noen tanker?
    Disse rapportene/artiklene intresser meg egentlig ikke så mye. Jeg har lest lignede rapporter og det er skjelden dem klarer å beskrive virkelighetene til den enkelt artist, desverre så har jeg ikke lest dine linker. Jeg har forståelse for at fildelerene bruker dem som argument. Min interesse i debatten er ikke om artistene taper eller tjener på ulovligfildling, men artistenes rettigheter til å bestemme over sitt eget åndverk. Artistene har satset mange penger/timer på å lage et produkt og dem har i følge åndsverksloven fulle rettigheter til å velge salgsteknikk som dem er best tjent med, er det lønnsomt å gi bort musikken så bør dem gjøre det.

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Min interesse i debatten er ikke om artistene taper eller tjener på ulovligfildling, men artistenes rettigheter til å bestemme over sitt eget åndverk.
    Er det ikke sånn idag at plateselskapene har full kontroll over artistenes åndverk?

Side 111 av 133 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 107 108 109 110 111 112 113 114 115 121 131 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •