Piracy..is it a crime? - Side 110

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 110 av 133 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 106 107 108 109 110 111 112 113 114 120 130 ... SisteSiste
Viser resultater 2,181 til 2,200 av 2649
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Ja, det tror jeg.
    Tro kan du gjøre i kjerka uansett har du ingen rettigheter til å bestemme over andres åndsverk, selv om dem er tjent med det.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øh, ok.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen lager musikk for penger, andre for morro, bra musikk kommer fra begge kantene, så akkurat musikk er vel ikke det jeg syns er mest galt og kopiere.

Inspillinger kan sikkert koste mange milioner kroner, men en inspilling som mannen i gata kan synnes er grei nok trenger nødvendigvis være så dyr.
    Eller?

Er jo mange eksempler der folk bare lager musikk hjemme med vanlig utstyr, og uansett høres det bra ut.
    Musikkproduksjon bør være en hobby.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    !!!

Tenk deg et symfoniorkester der ingen har tatt noen utdannelse på sitt instrument.

Det hadde sikkert blitt bra.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det tror jeg.
    Hvordan?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    -selvfølgelig må vi lover og regler på nettet, som i resten av samfunnet. spørsmålet er HVEM som skal diktere reglene. sånn som ståa er nå er det tydelig at det i alle fall ikke er OSS nettbrukere, som det "er" i resten av den demokratiske verden, ideelt sett. dette som skjer nå er, og jeg kjenner jeg står i fare for å lyde vel mye som en venstreradikal raddis fra 70-tallet, en kamp om makt - lovgivende, utøvende og kontrollerende - over nettet. jeg mener VI som forbrukere/nettbrukere taper på å overlate for mye til plate- og filmindustrien i dette tilfellet, jmf IFPIs sak mot telenor i kjølvannet av piratebay saken.
    Vel, jeg ser det litt annerledes. Nå har coprightloven og åndsverksloven eksistert i mange år og det er ikke uten hensikt. Nå er det slik at bransjen følger loven og ikke dikterer den, men det er ingen tvil om at dem bruker "dirty-triks" og setter fokus uten at dem egentlig går over streken. USA er et spesielt land i forhold lov og rett og det med saksøking og det som skjer der er jeg strekt motstander av, det er noe jeg er ganske sikker på at ikke kommer til å skje i norge.

MEN, selv om det helt garantert er flere sammenhenger mellom ulovlig fildeling og salg av musikk, så er det IKKE hugget i stein at økt fildeling fører til nedgang i salg. altså 1 nedlasting av ei plate fører til -1 solgte CDer. Det finnes en god del forskning på dette som viser at mekanismene er litt mer kompliserte enn som så.
    Ja, helt enig med deg her, det er mer komplisert, man kan ikke ta alle artister under samme kam. Og til syvende og sist så er det opp til artistene å bestemme hva som er best for han, legge ut gratis eller selge. "Du" kan altså ifølge loven ikke bestemme for han hva han er best tjent med, og det selv om "du" er skrå sikker på at han taper å selge.

-det er fortsatt ikke snakk om stjeling, men brudd på copyright lovene ."stjeling" er stjeling.
    Ordet stjelling er vel egentlig død i denne tråden, det er side opp og side ned med det. Men for meg så kan vi like gjerne bruke ordet stjeling (av mange grunner), men det spiller ingen rolle, uansett så er det galt,ulovlig, kriminelt eller kall det hva du vil.

-igjen, hygen har kommet med mye interessant i denne tråden, anbefaler at du og andre leser opp igjen det han har skrevet og linket til.
    Jeg har disktuert en god del med Hygen i denne tråden og han har utvilsomt god greie på teknologien.....

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    !!!

Tenk deg et symfoniorkester der ingen har tatt noen utdannelse på sitt instrument.

Hører ikke så mye på symfoniorkester uansett...
    Så bryr meg lite.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ideelt sett i en drømme verden kansje, men til syvende å sist så handeler det for dem fleste om å få nok til å få "salt i maten".

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Hvordan?
    Som jeg har nevnt flere ganger tidligere; med mindre musikkbransjen er helt fullstendig uten intelligente ansatte, ville de klart å finne måter å tjene penger som ikke involverte lobbyvirksomhet med følger i stadige utvidelser av åndsverksloven, og privat overvåking av meningmann. Dersom dagens lovverk ble redusert til noe i retning GPL, tror jeg fremdeles det ville være lukrativt å tilby betalingstjenester, nettopp fordi folk er villige til å betale for tilgjengelighet, bekvemmelighet og service. Jeg tror musikk som idag blir produsert av kommersielle aktører fortsatt ville blitt produsert, sannsynligvis av samme aktører, selv om vi hadde hatt en slik åndsverkslov.

I tillegg vet jeg at det er endel (i mine øyne) legitim kulturproduksjon som slås ned på. Dette ville man unngått med en friere åndsverkslov.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bryr meg lite.
    Men ser du i det hele tatt problemstillingen?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har nevnt flere ganger tidligere; med mindre musikkbransjen er helt fullstendig uten intelligente ansatte, ville de klart å finne måter å tjene penger som ikke involverte lobbyvirksomhet med følger i stadige utvidelser av åndsverksloven, og privat overvåking av meningmann. Dersom dagens lovverk ble redusert til noe i retning GPL, tror jeg fremdeles det ville være lukrativt å tilby betalingstjenester, nettopp fordi folk er villige til å betale for tilgjengelighet, bekvemmelighet og service. Jeg tror musikk som idag blir produsert av kommersielle aktører fortsatt ville blitt produsert, sannsynligvis av samme aktører, selv om vi hadde hatt en slik åndsverkslov.

I tillegg vet jeg at det er endel (i mine øyne) legitim kulturproduksjon som slås ned på. Dette ville man unngått med en friere åndsverkslov.
    Og dette vil øke mangfoldet mener du?

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bryr meg lite.
    ok, så du ser så og si aldri på hollywood film? Musikkproduksjon der også vettu..

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Og dette vil øke mangfoldet mener du?
    Ja. Nåværende musikkproduksjon vedvarer + produksjon som så langt har vært kinkig rent juridisk øker = total økning av mangfold.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    ok, så du ser så og si aldri på hollywood film? Musikkproduksjon der også vettu..
    Stemmer det, men da får filmbransjen heller betale for musikken dem vil ha av musikkbransjen, og så får dem tjene det opp igjen på og selge film i stedenfor soundtrack.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal filmbransjen betale for musikk? kan ikke de bare kopiere de også?

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!.
    Stemmer det at folk må ha betalt for det dem gjør.
    Hele problemet er at pirattilbudet er ofte det beste, samt at prisene er for høye.
    La oss ta litt forskjellige bransjer for oss.
    Musikkbransjen:
    Produksjon av musikk koster som sagt litt, selv om noen får vel så fin musikk laget hjemme på rommet sitt som noen får laget i milionstudioer.
    Penger kan dem tjene inn på konserter, reklame (leie seg selv ut som kjendis), og selvsagt salg/utleie av musikk.
    Så da tvinger du en studiomusiker til å turnere verden rundt, borte fra kone og barn, fordi at du (eller andre) prinsipiellt er i mot å betale for musikk. I tillegg forutsetter du at tilstrekkelig nok mennesker ønsker å høre vedkommende live.
    Javel, jeg er uenig. Jeg mener omtrent det motsatte :-)
    "Leie seg ut som kjendis"?? - At noen gjør det for være så, men jeg tror ikke "prostitusjon" er løsningen. Hehe, faktisk tipper jeg ganske mange musikere ville blitt forbanna om du hadde foreslått det for dem.

Men en ting er sikkert, musikk er dyrt, skulle jeg kjøpe alle CD-ene jeg hører på så hadde jeg ikke hatt råd til et sterioanlegg og spille dem på.
    Mange vil vel komme med påstander som "med all piratkopiering så må prisene på de få eksemplarene som selges være høye", vel, en CD kunne etter min mening kostet 50kr ikke 200kr som dem kan gjøre her i norge.
    Selv om intekten teoretisk sett hadde vert lavere så hadde dem tjenet 50kr på meg i stedenfor 0 kr som dem ellers ville gjort.
    Tror også flere ville kjøpt musikken sin om den var billigere.
    1000kr for 4-5 album er kanskje litt drøyt etter min mening.
    Vet ikke om du hører på veldig spesiell musikk, men de prisene du beskriver kjenner jeg meg overhode ikke igjen i. 50-lappen er regelen for meg, 150 spenn er unntakene (svært sjeldent).

En tjeneste som kunne vert noe hadde vert en nettbutikk hvor man bestilte en CD (50kr f.eks) og så fikk man lastet ned CD-en i valgfritt format og bitrate helt DRM fritt, deretter kom senere CD-en i posten, man slipper også og rippe CD-en.
    Selv bruker jeg ikke CD-er, bare digital media, så jeg hadde egentlig ikke hatt brukt for CD-en, men og ha liggende CD-ene man liker kan være greit, og med tanke på at mange artister har hauevis av album, EP-er, MCD-er og CDS-er så blir det ikke småpenger uansett.
    tjenester som Spotify osv kommer virkelig til og slå gjennom når mobile enheter for tilnærmet gratis internett, det vil jeg tro.
    Spotify på mobilen hadde vert genialt, om internett hadde vert mer eller mindre gratis, eventuelt en bitteliten måneds sum.
    Hvem betaler for tid oppkoblet eller per MB her liksom?
    Joa, Helt enig at distribusjonsløsningene kan bli bedre.
    Så i tillegg til at musikk og produksjon av dette skal være på hobby-basis, så skal altså noen lage fancy systemer slik at du kan få musikken enda enklere.
    Må innrømme at jeg fortsatt sliter med se hvordan i alle dager dette skal være bærekraftig (dvs. så lenge man ikke skal betale).

Gratis internett kan jeg støtte. Jeg anser det for å være en del av infrastrukteren, et statlig ansvar (ikke nødvendigvis oppgave), tilgjengelig for alle overalt.

Filmbransjen:
    Vel, dette er en bransje som uten tvil trenger penger for og gå rundt, men uansett så er film for dyrt, jeg kaster ikke penger ut av vinduet for et par små timers underholdning, film ser man somregel bare en gang.
    Ok, En løsningen her er etter min mening streaming, Om man kunne streame film over internett f.eks i OK kvalitet, gjerne HD så tror jeg det hadde vert et godt alternativ til piratkopoering, selvsagt om det hadde vert uten masse dilldall med 5 siders skjemaer osv.
    At man kunne se filmen f.eks så mange ganger man ville i f.eks 24 timer, eller at man kunne for en litt høyere pris kjøpe seg permanent streaming tilgang.
    Mange liker også og ha filmene i hylla, dem burde få filmene billig også.
    Og sist men ikke minst, Kino, om man ikke har invisert mye penger i hjemmekino så er film ofte best på vanlig kino, om jeg ikke tar feoø er kildematerialet også mye bedre på kino.'
    For så vidt enig. Jeg kjøper aldri filmer heller fordi jeg bare ser dem én gang. Waste of money. Men jeg låner ofte fra venner. Om det er bedre enn piratkopiering er jeg usikker på, men jeg unngår i alle fall å bli en del av statistikken. 8)

Programvare:
    Ok programvare, la oss f.eks ta windows, la oss si at det koster like mye som en grei hvermans PC, la oss si 5000 (noob editions koster mindre selvsagt), vel, dyrt er det kanskje, men om man regner hvor mye man får, og hvor mye penger som ligger i utvikling er det kanskje ikke så dyrt.
    Et Operativsystem har man kanskje i flere år, og er verd og legge litt penger i.
    Microsoft har lagd en del kopisperrer osv på sine, jeg vil tro at dette uten tvil er lønnsomt, det er lett og fikse seg pirat Windows, men og drive og recracke for nye updates er noe folk helst vil slippe, inkludert meg, desverre er jeg ikke intressert i og gi 5000 for det, og jeg er heller ikke intressert i og kjøpe en noob edition av et operativsystem hvor småting jeg bruker ikke eksisterer.
    Derfor sitter jeg igjen med pirat XP og 0 kr til microsoft (eller ikke, får gratis XP via jobben så har ikke piratXP, men om ikke hadde jeg kjørt det).
    Når det gjelder programvare ellers, noen programmer koster et par dollar og er verd og betale for, andre koster mange tusen dollar og ingen utenom virkelig serriøse proffesjonelle betaler for, f.eks PS, privatpersoner må betale skyhøye priser for dette, mens div orginisasjner kan få det relativt billig.
    Det syns jeg er litt ironisk egentlig.
    Ellers så syns jeg at piratkopiering kanskje ikke er 100% greit hele tiden, men pga enkelthet og pris så fortsetter jeg nok med det.

Ellers ser jeg at du nevnet f.eks nettlesere når det gjelder pengeintekter.
    Opera hadde for mange år siden en liten banner i høyre kant som man måtte betake for og fjerne, den var ikke spessielt iriterende heller.
    Hvordan tjener Opera og andre penger på desktopversjonene av nettleserne da?, integrert google søk osv som som google sponser.
    Finnes også mye bra Åpen kildekode og gratisvare som lett kan sammelignes med ekstremt dyre programmer.
    Det sier jo litt..
    Hehe, ja, men det er nå en gang slik at "ingenting" er gratis. Med det mener jeg at selv du eller jeg slipper å betale, så betyr det som regel at vi enten betaler på en annen måte (gjennom en annen tjeneste, reklame, etc,..) eller at andre betaler for oss, typisk gratis forbrukerversjon.
    Altså det som tilsynelatende er gratis, er ikke det likevel. Men distribusjonsformen som er valgt kan gjøre det billig for oss som forbrukere. Det er det som er nøkkelen, slik jeg ser.

Ellers så jeg et inressangt fåredag i påsken (Han første er litt kjedelig men dere får slite dere gjennom hann :P)
    En ekstremist som mener alt bør være gratis, jeg er ikke helt enig med alt han sa, men jeg syns han har mange bra poeng og forslag, syns alle skal ta seg tid til og se igjennom denne filmen:
    ftp://ftp.gathering.org/TG/2009/Auditorium/efn.f4v
    Denne må jeg spare, men skal se den.

Du nevner jo en del om nye distribusjonsmodeller osv. Det er jeg altså helt enig i (selv om ikke akkurat JEG har det behovet).
    Men det er ganske stor forskjell fra det til å si at det burde være gratis og musikk burde være hobby. Men igjen, du hører kanskje på annen musikk enn jeg gjør.
    Jeg er glad for musikere tar oppgaven sin seriøst.
    Jeg er glad for Pink Floyd, Queen eller Metallica ikke jobbet på supermarked eller på kontor, og heller konsentrerte seg om å skrive musikk og bli flinke å spille.
    Om det har gjort dem rike er ikke det noe jeg bryr meg om. Egentlig er det ansvarsfraskrivelse fra min side. Nå blir det opp til dem å bruke pengene etter egen samvittighet.

Om enhver pirat hadde overført 10 kr eller 50 øre til et Afrika-fond for hver låt som ble lastet ned hadde dem kanskje fått større sympati.
    Men jeg tror at dem aller fleste gjør det for egen vinnings (besparelses) skyld.

Edit: Leifer.

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    !!!

Det hadde vært fasinerende. Man kan kalle det "Experimental Symphonics".
    Du lager CD og slipper det ut, du selger kanskje 2000 av dem.
    Kritikere knuser CDen din, fordi de mener det er søppel.

CDen kommer på forsiden på en fildelingsside, WOP. Du har nå herved nåd 10 Mill besøkende, og en sinnsykelig enorm menge delte kopier og kommentarer.

Jeg hadde vært glad for at musikken min når flere folk :3

Skal filmbransjen betale for musikk? kan ikke de bare kopiere de også?
    Jeg har kommenterert tidligere i posten at det er enorm forskjell på privatpersoner og bedrifter. Filmbransjen tjener enorme penger hvis filmen blir god, og hvis de har benyttet seg av ulisensiert musikk på filmen, så skriker de som gale unger å saksøker dem.

Men sånt skjer ikke, filmbransjen er snill, istede så saksøker de en alenemor for enorme summer...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det, men da får filmbransjen heller betale for musikken dem vil ha av musikkbransjen, og så får dem tjene det opp igjen på og selge film i stedenfor soundtrack.
    Du missforstår helt. I filmer bruker man symfoniorkester i hovedsak til å skape stemningsmusikken, eller hva det nå heter. Det har ikke noe med soundtracket å gjøre.

Du skriver mye svada her, og i andre tråder. Jeg vet ikke om du kverulerer for å provosere, eller om du har et så snevert syn på virkeligheten? Du snakker også om ting du tror er på generelt grunnlag, når det egentlig bare er din egen synsing.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bubba Ho-Tep
    Du missforstår helt. I filmer bruker man symfoniorkester i hovedsak til å skape stemningsmusikken, eller hva det nå heter. Det har ikke noe med soundtracket å gjøre.
    Eh?

sound⋅track
      /ˈsaʊndˌtræk/ Show Spelled Pronunciation [sound-trak] Show IPA
    Use soundtrack in a Sentence
    –noun
    1. the narrow band on one or both sides of a motion-picture film on which sound is recorded.
    2. the sound recorded on a motion-picture film; audio portion of a film.
    3. the music or dialogue from a film available on a commercial recording.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Hehe, ja, men det er nå en gang slik at "ingenting" er gratis. Med det mener jeg at selv du eller jeg slipper å betale, så betyr det som regel at vi enten betaler på en annen måte (gjennom en annen tjeneste, reklame, etc,..) eller at andre betaler for oss, typisk gratis forbrukerversjon.
    Altså det som tilsynelatende er gratis, er ikke det likevel. Men distribusjonsformen som er valgt kan gjøre det billig for oss som forbrukere. Det er det som er nøkkelen, slik jeg ser.
    Nå strekker du definisjonene rimelig langt. Du mener altså at gratis programvare ikke egentlig er gratis i det hele tatt, fordi programmererne på et eller annet vis (via donasjoner, eller en annen jobb) tjener penger til mat og hus? Mener du Firefox, Ubuntu, Wikipedia, og, vel, alt som er lisensert under GPL egentlig er betalingstjenester?

Side 110 av 133 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 106 107 108 109 110 111 112 113 114 120 130 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •