Piracy..is it a crime? - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 133 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 2649
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av phear
    En lov er ikke en lov nei. Det finnes forskjellige lover. Opphavsrett defineres i åndsverksloven, mens alle disse begrepene du slenger rundt deg omfattes av straffeloven.

Politiet mener at brudd på åndsverksloven skal håndteres sivilrettslig.
    Kanskje du kan forklare hvorfor man har disse straffene registrert under åndsverkloven da?
    7. kapitel. Straff, erstatning og inndragning.
    § 54. Med bøter eller fengsel inntil tre måneder straffes den som forsettlig eller uaktsomt bryter denne lov ved:...
    § 54a. (Opphevet ved lov 17 juni 2005 nr. 97 - se dens III (i kraft 1 juli 2005 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 630), se nå § 53 c.)...
    § 55. Skade som voldes ved overtredelse som nevnt i § 54 eller ved overtredelse av § 49 første ledd, kan kreves erstattet etter...
    § 56. Alle eksemplar av åndsverk eller annet arbeid som ulovlig er fremstilt, innført eller gjort tilgjengelig for almenheten her i...

Straffeloven (Almindelig borgerlig Straffelov, lov 22. mai 1902, i kraft 1. januar 1905 ofte forkortet strl.) er en norsk lov som inneholder de mest sentrale bestemmelsene om straff.

Altså om selve straffen, ikke om det er et lovbrudd, det hjemles i åndsverkloven.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Et spørsmål til moralens voktere (Bisken og Msport) :

Hva synes dere om nedlasting i følgende tilfelle:

Du har en gammel lp - kjøpt for fullpris for mange år siden - men den er så ripete at den er uspillbar.

Du finner samme lpen på nettet - ripefri - er det da greit å laste den ned????

???
    Det er vel ikke det værste man kan gjøre.... Værre hvis man laster ned og laster ned musikk - uten å ha kjøpt den først. Har man et ripete eks, som man ønsker å ersatte er jo en helt annen sak....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Jeg har sagt det til deg ganske så mange ganger nå: man kan eie noe selv om man ikke kan ta fysisk på det.
    Nei, man kan faktisk ikke eie et åndsverk. Man kan kun eie eneretten til å gjengi å spre åndsverket. Gjør litt research før du kommer med så bastante påstander er du snill.

Filene på din maskin i form av brev, epost og liknenende - det er vel ikke du som har eiendomsretten til dem? Man kan jo ikke ta og føle på dem - så da regner jeg med at det er fritt vilt? Kan jeg legge ut familievideoene din? Dine eventuelle privat filmer fra soverommet?

For ditt prinsipp er jo at alt som ikke kan tas på, tilhører ingen.
    Jeg tror det vil gå for å være innbrudd. Om du legger ut mine videoer, så går det på opphavsrett fordi du da faktisk sprer det.

Jeg kjenner ikke til noen slike saker i Norge. men det har jo vært noen kjendisvideoer på avveie i USA, og der har man vel vært nødt til å saksøke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har studert nok til at jeg vet hva jeg prater om - konstruerer sin egen virklighet kan andre gjøre.

Anmelder jeg noen hos politiet, har de en plikt til å ta tak i det. Om det ikke saken henlegges kan man selvsagt ta saken videre inn i rettsapparatet selv.
    Du har tydeligvis ikke studert nok til at du har lært å gjøre research. Kan du vise til hvor det står at disse begrepene også gjelder for åndsverksloven?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål til moralens voktere (Bisken og Msport) :

Hva synes dere om nedlasting i følgende tilfelle:

Du har en gammel lp - kjøpt for fullpris for mange år siden - men den er så ripete at den er uspillbar.

Du finner samme lpen på nettet - ripefri - er det da greit å laste den ned????

???
    Det ene saken har ingenting med den andre å gjøre. Selv om du har så mange oppripede plater du bare vil, gir det deg ingen rett til å stjele. Man kjøper et produkt slik det er. Ved en lp har man bare betalt for begrenset rettighet til dette materialet. Så om du ødelegger produktet har du ødelagt det. Jeg kan ikke hente meg en finere 85 mod omega fordi min 85mod omega er oppripet. (og jeg gidder ikke forklare likheten mellom digitale og håndfaste eiendeler)

MEN! Når det er sagt, så har jeg selv lastet ned musikk hvor jeg har ripet opp cd'en :P ..men jeg vet uansett at det ikke er lovlig.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke det værste man kan gjøre.... Værre hvis man laster ned og laster ned musikk - uten å ha kjøpt den først. Har man et ripete eks, som man ønsker å ersatte er jo en helt annen sak....
    Ikke enig!

Rett og slett fordi man har kjøpt en vare som ikke har livstidsgaranti. Musikken formidles gjennom en sak i vinyl og denne vinylen varer ikke evig.
    Dette visste du i det øyeblikk du kjøpte produktet.

Intermediate bler sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke vitsen med å diskutere dette.. Det er jo enkelt å greit ikke lov!

Tror heller ikke det kommer til å endre seg ved å diskutere dette opp og ned på ett internettforum.

Men men, lykke til videre i disputten..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, man kan faktisk ikke eie et åndsverk. Man kan kun eie eneretten til å gjengi å spre åndsverket. Gjør litt research før du kommer med så bastante påstander er du snill.
    Nå leser du på samme måte som fanden leser biblen. Man er opphavsmann og har retten til fremstillingen av verket - man har eiendomsretten til verket sagt med andre ord.

Sitat Opprinnelig postet av Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven)
    § 2. Opphavsretten gir innen de grenser som er angitt i denne lov, enerett til å råde over åndsverket ved å fremstille varig eller midlertidig eksemplar av det og ved å gjøre det tilgjengelig for almenheten, i opprinnelig eller endret skikkelse, i oversettelse eller bearbeidelse, i annen litteratur- eller kunstart eller i annen teknikk.

Jeg tror det vil gå for å være innbrudd. Om du legger ut mine videoer, så går det på opphavsrett fordi du da faktisk sprer det.

Jeg kjenner ikke til noen slike saker i Norge. men det har jo vært noen kjendisvideoer på avveie i USA, og der har man vel vært nødt til å saksøke
    Hvis jeg hadde brutt meg inn i huset, er det innbrudd ja. Og de som eventuelt laster det ned, stjeler dine private filer - det er poenget.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Ikke enig!

Rett og slett fordi man har kjøpt en vare som ikke har livstidsgaranti. Musikken formidles gjennom en sak i vinyl og denne vinylen varer ikke evig.
    Dette visste du i det øyeblikk du kjøpte produktet.
    Helt enig i at det ikke er lov, men det er ikke det værste man gjør - noe som var mitt poeng.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bler
    Skjønner ikke vitsen med å diskutere dette.. Det er jo enkelt å greit ikke lov!

..
    Hva med disse lovbruddene da (begge er kjøp gjennom Amazon):

1) DVD som viser seg å være en piratkopi av en VHS utgivelse, men artist har enda ikke kommet med offisell versjon av VHS utgaven.

Jeg vet veldig godt at dette er piratprodukt da jeg ser varen, og bør straks returnere varen til selgeren og/eller anmelde forholdet og/eller kontakte rettighetsinnehaverne, i dette tilfellet rockegruppen Queen

2) CD som viser seg å ha følgene tekst trykket på plata "This is a promotional CD, must NOT be sold....."

Idet jeg ser denne teksten burde jeg returnert varen til selger og/eller anmelde forholdet og/eller kontakte plateselskapet

Siden jeg bevisst IKKE gjør dette, så er det å betrakte som like galt som å laste ned mp3 filer via piratnettsted/p2p - eller?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig i at det ikke er lov, men det er ikke det værste man gjør - noe som var mitt poeng.
    Ikke det verste nei - men omtrent like ille som å stjele sukkertøy fra en mangemillionær (altså: laste ned musikk av Elton John).

Grensene er etterhvert litt utydelige

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Kanskje du kan forklare hvorfor man har disse straffene registrert under åndsverkloven da?
    7. kapitel. Straff, erstatning og inndragning.
    § 54. Med bøter eller fengsel inntil tre måneder straffes den som forsettlig eller uaktsomt bryter denne lov ved:...
    § 54a. (Opphevet ved lov 17 juni 2005 nr. 97 - se dens III (i kraft 1 juli 2005 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 630), se nå § 53 c.)...
    § 55. Skade som voldes ved overtredelse som nevnt i § 54 eller ved overtredelse av § 49 første ledd, kan kreves erstattet etter...
    § 56. Alle eksemplar av åndsverk eller annet arbeid som ulovlig er fremstilt, innført eller gjort tilgjengelig for almenheten her i...

Straffeloven (Almindelig borgerlig Straffelov, lov 22. mai 1902, i kraft 1. januar 1905 ofte forkortet strl.) er en norsk lov som inneholder de mest sentrale bestemmelsene om straff.

Altså om selve straffen, ikke om det er et lovbrudd, det hjemles i åndsverkloven.
    Den omhandler ikke bare straffene, men også forbrytelsene og forseelsene. Ser ikke at dette endrer noe. Det er klart at man kan ha straffer i andre lover og.

Politiets utsagn som jeg refererte til har jeg herfra:
    - Politiet tar ikke ulovlig fildeling seriøst - film - Dagbladet.no

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper stort sett de platene jeg har lyst på, og av de gruppene / artistene jeg liker spesielt godt.
    Men sånn topp 20 musikk fra VG lista har jeg lastet ned..

Eneste musikken jeg har lastet ned fra nettet, og BETALT for er fra Metallica.
    Og konsertene jeg selv har vært på av de.. De er flinke til å legge ut sånt.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det åpenbart ikke er tyveri og åndsverk er en illusjon, så ser jeg ikke helt hvordan du begrunner det moralske standpunktet ditt.

Eiendomsretten er et helt annet konsept. Hold deg til saken.
    Åndsverk er ikke en illusjon så lenge skaperne av musikken eller filmen sier det ikke er så. Det er noe du skaper oppe i ditt eget hode. Og retten til å eie eget egenskapt produkt er likestilt med eiendomsretten, enten det gjelder lenestolen min, eller tomt/hus.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den omhandler ikke bare straffene, men også forbrytelsene og forseelsene. Ser ikke at dette endrer noe. Det er klart at man kan ha straffer i andre lover og.

Politiets utsagn som jeg refererte til har jeg herfra:
    - Politiet tar ikke ulovlig fildeling seriøst - film - Dagbladet.no
    Og hvorfor skulle politiet bruke ressurser på dette når de ikke har nok ressurser til annen, og mye alvorligere, kriminell aktivitet?

Og hvorfor skal Norsk Videogramforening få innsyn i IP adresser? Det er en personvernsak - der er ikke alle som driver med p2p og mp3, noen driver med andre personlige ting i sitt datanettverk som Videogramforeningen absolutt IKKE har noe med og da skal man ikke spre IP adresser til kreti og pleti.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå leser du på samme måte som fanden leser biblen. Man er opphavsmann og har retten til fremstillingen av verket - man har eiendomsretten til verket sagt med andre ord.
    Nei man har ikke eiendomsrett. Det er noe helt annet! Hvor vanskelig er det å forstå? Hvor mange av dine fysiske eiendeler mister du retten til etter en viss tid?

Hvis jeg hadde brutt meg inn i huset, er det innbrudd ja. Og de som eventuelt laster det ned, stjeler dine private filer - det er poenget.
    Forskjellen er at jeg har rett til en privat sfære. Artistene har selv valgt å gi ut åndsverket sitt til offentligheten. Da er det ikke lenger privat.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke om det er samme forhold mellom musikk og programvare/spill??

Men hvis du har mistet/ødelagt discen hvor spillet/programvaren fantes, så vil du kunne få en ny fra leverandør kostnadsfritt??? Selvsagt hvis du kan vise til serienr/kvittering.

Er det annen opphavsrett for musikk?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss se på en annen sak.
    DAB radio er vel digitale filer, mp2 eller noe sånn, som sendes.
    Jeg vet ikke om disse kan taes opp, men la oss gå ut fra at noen klarer det - å lagre et musikkstykke som er sendt på radio som digital fil.

Det er altså kringkastet, offentliggjort - er det da straffbart å dele denne filen med hvem som helst?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Åndsverk er ikke en illusjon så lenge skaperne av musikken eller filmen sier det ikke er så. Det er noe du skaper oppe i ditt eget hode. Og retten til å eie eget egenskapt produkt er likestilt med eiendomsretten, enten det gjelder lenestolen min, eller tomt/hus.
    Ja, det er klart. Hvis du sier at noe er ditt, så må det jo være ditt.

Eiendomsretten er noe helt annet. Opphavsretten er tidsbegrenset og begrenset på utrolig mange måter. Hvorfor tror du at det må en egen lov til?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke om det er samme forhold mellom musikk og programvare/spill??

Men hvis du har mistet/ødelagt discen hvor spillet/programvaren fantes, så vil du kunne få en ny fra leverandør kostnadsfritt??? Selvsagt hvis du kan vise til serienr/kvittering.

Er det annen opphavsrett for musikk?
    Litt søkt, Spock.
    En LP plate blir slitt som følge av bruken. Du kan kanskje få en ny LP plate hvis du kan dokumentere at den ikke har holdt ut sin antatte levetid, men du kan ikke kreve å få produktet levert i en annen form. Da vil i så fall alle bransjer slite.

Side 11 av 133 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •