Piracy..is it a crime? - Side 108

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 108 av 133 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 104 105 106 107 108 109 110 111 112 118 128 ... SisteSiste
Viser resultater 2,141 til 2,160 av 2649
    Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Helt greit så lenge du ikke ødelegger den
    Du kommer sikkert til å si det samme når du har bli selv? Neppe....

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gnager dere fremdeles på "piratkopiering er tyveri", selv om det etter 108 sider fremdeles ikke har blitt vist til en lovtekst eller ordbok som sidestiller begrepene? Panneklask.

Rågjengeri er tyveri, for når jeg går på rødt stjeler jeg en bilists mulighet til å kjøre videre.

Ansettelse er tyveri, for når jeg blir ansatt til fordel for en annen stjeler jeg vedkommenes potensielle ansettelse.

Drap er tyveri, for når jeg dreper noen stjeler jeg vedkommendes mulighet til å leve.

...og la oss ikke glemme: Eiendom er tyveri. Eller hva?

Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Du kommer sikkert til å si det samme når du har bli selv? Neppe....
    Dette minner meg om en kommentar jeg har fått endel ganger når jeg påpeker at jeg verken har eller trenger bil. "Når du først har fått en skjønner du ikke hvordan du klarte deg uten." Så tilegnet avhengighet er positivt? Eierbehov er positivt?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Dette minner meg om en kommentar jeg har fått endel ganger når jeg påpeker at jeg verken har eller trenger bil. "Når du først har fått en skjønner du ikke hvordan du klarte deg uten." Så tilegnet avhengighet er positivt? Eierbehov er positivt?
    Jeg tenker anskafelseskostnader og drift... En bil er ikke gratis i innkjøp og har godt verdifall. Den er også relativt dyr i bruk. Enkelt og greit - du synes ikke det er ok at andre, ukjente mennesker låner bilen din og setter den tilbake. Så enkelt er det! Jeg har aldri drøftet behov eller ikke behov for bil - det for man bedømme selv. Men dette er en liten avsporing av debatten...

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Piratkopiering kan tolkes på flere måter og feiltolkes.

1: Folk som lager kopier av matrialet å tjener penger på å selge det i shanghai. (Piratkopiering)
    2: Liten 13 åring som laster ned "Top 20 pop" via limewire. (Fildeling, ingen tjener på det, utenom gratis reklame for produsentene)
    3: Meg som laster ned 1080p D-VHS rip av Alien fra 1979 da D-VHS er død og begravet (Fildeling, hvordan kan det være galt når matrialet ikke er i produksjon lengre?)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker anskafelseskostnader og drift... En bil er ikke gratis i innkjøp og har godt verdifall. Den er også relativt dyr i bruk. Enkelt og greit - du synes ikke det er ok at andre, ukjente mennesker låner bilen din og setter den tilbake. Så enkelt er det! Jeg har aldri drøftet behov eller ikke behov for bil - det for man bedømme selv. Men dette er en liten avsporing av debatten...
    Helt enig, og det er nettopp alle disse merkostnadene som tydeliggjør at å piratkopiere en sang er noe helt annet enn å tyvlåne en bil.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Helt enig, og det er nettopp alle disse merkostnadene som tydeliggjør at å piratkopiere en sang er noe helt annet enn å tyvlåne en bil.
    Jeg har ikke sagt at det kan sammenliknes å tyvlåne en bil og piratkopiering av musikk - det er helt to vidt forskjellige ting. Hvorfor bringer du det inn i diskusjonen og forsøker å gjøre et poeng av det? Min kommentar var til en som syntes det ville vært helt ok å låne bort bilen sin til hver og en, men at han nok endrer synspunktet på det den dagen han for seg en bil.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som erger meg er at folk ikke sjønner at å laste ned musikk er ikke piratkopiering, med mindre du brenner ut platen å selger det i shanghai...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cellv14
    Det som erger meg er at folk ikke sjønner at å laste ned musikk er ikke piratkopiering, med mindre du brenner ut platen å selger det i shanghai...
    Det som ergrer meg, er at folk ikke ser forskjell på hva man har rettigheter til og ikke.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som ergrer meg, er at folk ikke ser forskjell på hva man har rettigheter til og ikke.
    ..seriøst? skal vi bare sitte på fua og godta at det frie internettet i større og større grad blir styrt og kontrollert av kommersielle aktører? bukken og havresekken noen?

er det for pretensiøst av meg å be deg om å løfte blikket litt lengre enn til skotuppene?

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

Jeg har ikke sagt at det kan sammenliknes å tyvlåne en bil og piratkopiering av musikk - det er helt to vidt forskjellige ting. Hvorfor bringer du det inn i diskusjonen og forsøker å gjøre et poeng av det? Min kommentar var til en som syntes det ville vært helt ok å låne bort bilen sin til hver og en, men at han nok endrer synspunktet på det den dagen han for seg en bil.
    Vel, og tyvlåne en bil kan ikke sammenliknes med piratkopiering.

Tyvlåning:
    - Person1 en går inn i garasjen til Person2 og låner bilen mens Person2 ikke er hjemme.
    - Person1 Hacker seg inn på PC-en til noen og KLIPPER UT en sang og hører på den og leverer den tilbake senere, LIMER DEN INN.

Piratkopiering:
    - Person1 går inn i garasjen til Person2 og kopierer bilen til Person2.
    - Person1 går inn på Person2's FTP Server og laster ned en Sang.

Dette er forskjellen.
    Ellers, om noen hadde spurt om og låne bilen min en dag og jeg var helt sikker på at jeg ikke trengte den den dagen, og samtidig stolte jeg 100% på at personen leverte den tilbake i samme stand hadde jeg lett lånt den bort, til og med uten profit. Har dog ikke kjøpt meg bil enda selv.
    Men kan jo sammenligne andre ting f.eks
    I går lånte jeg bort en monopolspill til en venn uten profitt, får det vel tilbake om noen dager.
    Ser ingen grunn til og være gnien poå tingene sine.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    ..seriøst? skal vi bare sitte på fua og godta at det frie internettet i større og større grad blir styrt og kontrollert av kommersielle aktører? bukken og havresekken noen?

er det for pretensiøst av meg å be deg om å løfte blikket litt lengre enn til skotuppene?
    Ja - seriøst! Selv om internett eksisterer, er det klare forskjeller på hva man har rettigheter til og ikke.

Skal vi bare kaste alle lover og regler over ripa og la det seile av gårde bare fordi noen synes at alt skal være fritt på internett? Ta seg til rette og sette seg som konge over andre sin rettigheter?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tyvlåning:
    - Person1 en går inn i garasjen til Person2 og låner bilen mens Person2 ikke er hjemme.
    - Person1 Hacker seg inn på PC-en til noen og KLIPPER UT en sang og hører på den og leverer den tilbake senere, LIMER DEN INN.

Piratkopiering:
    Ja - og så? Er det noe du forsøker å fortelle her? Bringe noe nytt inn i diskusjonen?

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja - og så? Er det noe du forsøker å fortelle her? Bringe noe nytt inn i diskusjonen?
    prøver og si at biltyvlåningseksemplet lenger oppe ikke kan relateres til piratkopiering.
    Jeg prøver også og forklare forskjellen på og stjele og å kopiere.
    Om man stjeler så mister første person det han hadde.
    Om man kopierer så får begge personene materialet.

Om kopiering hadde fungert like bra på fysiske gjenstander som virtuelle ville alle hat nokk mat, alle hat en plass og sove og alle hadde hat klær nok i massevis.
    I teorien også medisiner, men som man vet, hauevis av mennesker dør hele tiden pga legemiddelpatenter

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøver og si at biltyvlåningseksemplet lenger oppe ikke kan relateres til piratkopiering.
    Jeg prøver også og forklare forskjellen på og stjele og å kopiere.
    Om man stjeler så mister første person det han hadde.
    Om man kopierer så får begge personene materialet.

Om kopiering hadde fungert like bra på fysiske gjenstander som virtuelle ville alle hat nokk mat, alle hat en plass og sove og alle hadde hat klær nok i massevis.
    I teorien også medisiner, men som man vet, hauevis av mennesker dør hele tiden pga legemiddelpatenter
    Har du sett Battle in Seattle nå?

Mener det kom en lov for ikke så mange år siden som sa at det er lov å laste ned, men ikke å laste opp. Noen andre som kan bekrefte? Mulig det har vært nevnt tidligere, men tråden er bare ikke interessant nok til å lese alle sidene.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må hoste å harke litt

Tyvlåning:

Piratkopiering:
    - Person1 går inn i garasjen til Person2 og kopierer bilen til Person2 og selger den i shanghai.
    - Person1 går inn på Person2's FTP Server og laster ned en Sang, brenner den på mange CDer og selger det i shanghai.

Fildeling:

Sånn ser jeg det da...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Soundfre@k trakk inn denne analogien, ikke meg. Jeg har argumentert for hvordan å sammenligne brudd på åndsverksloven med tyveri er hensiktsløst og totalt ukonstruktivt siden begynnelsen av tråden.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Har du sett Battle in Seattle nå?
    Navnet virker ikke kjent nei, har vel infoen fra en annen kilde.
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Mener det kom en lov for ikke så mange år siden som sa at det er lov å laste ned, men ikke å laste opp. Noen andre som kan bekrefte? Mulig det har vært nevnt tidligere, men tråden er bare ikke interessant nok til å lese alle sidene.
    Det stemmer, men loven er nå endret.

Har hørt folk si at om man laster opp fortjener man bli tatt, men laste ned er helt greit.
    Syns det er litt dobbeltmoral, det er jo opplasterne som gjør det greit for nedlasterne.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Navnet virker ikke kjent nei, har vel infoen fra en annen kilde.Det stemmer, men loven er nå endret.

Har hørt folk si at om man laster opp fortjener man bli tatt, men laste ned er helt greit.
    Syns det er litt dobbeltmoral, det er jo opplasterne som gjør det greit for nedlasterne.
    Men det er trossalt de som gjør matrialet tilgjengelig?
    Men pga de nye lovene som er kommet, for å beskjempe fildeling. Så har det kommet et nytt marked også, folk tjener jo spinnagrynn på å selge VPN tjenester nå.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp, bare så synn alle VPN tjenestene er altfor ustabile.
    Alle jeg har testet ihvertfall.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt av til fond for utvikling? Jeg ville neppe ha stolt så mye på de gutta der.... Fond på Cayman Island til fritt bruk eller noe slikt kanskje En gang monkey business - alltid monkey business. Synd ikke dyktige mennesker kan benytte sine kunnskaper til utvikling på korrekt side av loven som er matnyttig.
    ...og jeg som trodde disse TPB folkene drev med ren idealisme og opportunistisk politikk mot det etablerte (pengegriske) og organiserte "musikksamfunnet"...........

så feil kan man ta

Side 108 av 133 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 104 105 106 107 108 109 110 111 112 118 128 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •