Piracy..is it a crime? - Side 103

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 103 av 133 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 99 100 101 102 103 104 105 106 107 113 123 ... SisteSiste
Viser resultater 2,041 til 2,060 av 2649
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Ja, men jeg tror at det er mange som ikke er artisiter også. Jeg synes du blander litt "rekkefølge" her, hadde dem ulovligfildelerene fulgt loven så hadde ikke overvåking vært noe tema, og brukerene må ta ansvar for sine handlinger. Og argumenter for hele bransjen og alle artistene under samme kam blir også feil, alle er ikke rike og mange sliter med livets opphold. Så at dere setter artistenes/bransjes økonomi for spill bare for at dere skal spare litt penger på å få "gratis" musikk blir helt feil.
    Hvordan vet du det? Det finnes ørten grunner til at en kommersiell bransje ville ønske å følge nøye med på hva folk driver med.

Igjen vil jeg anbefale at du dropper argumenter med gratis musikk. Det er ingen her som påstår de ønsker å få alt gratis.

Selv om bransjen muligens driver litt propaganda, og i værste fall taper penger på at fildlingopphører, så har dem alikvel loven på sin side. Dere har brutt artistens rettigheter til sitt eget åndsverk, dem må selv få bestemme hvordan dem skal tjent inn sin satsing.
    Dere? At vi taler imot overvåking og kommersialisering av rettsapparatet betyr ikke av vi bryter lover. Slike beskyldninger er lite konstruktive. Videre er disse lovene, vel, kjøpt og betalt, og lobbyisme gir i større og større grad svekket tillit til lovgivende makt. Dette er ingen stat tjent med.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Hvordan vet du det? Det finnes ørten grunner til at en kommersiell bransje ville ønske å følge nøye med på hva folk driver med.

Igjen vil jeg anbefale at du dropper argumenter med gratis musikk. Det er ingen her som påstår de ønsker å få alt gratis.

Dere? At vi taler imot overvåking og kommersialisering av rettsapparatet betyr ikke av vi bryter lover. Slike beskyldninger er lite konstruktive. Videre er disse lovene, vel, kjøpt og betalt, og lobbyisme gir i større og større grad svekket tillit til lovgivende makt. Dette er ingen stat tjent med.
    Jeg foreslår at du starter en ny tråd som omhandler overvåking, rettsapparatet og genrell tillitt, det å blande inn ulovligfildeling og overvåking er bare en liten sak i den sammenheng. Har du ikke tiltro til det norske rettsapparetet så er det en ny diskusjon. Generelt er det vansklig se hva dere diskuterer mot, er det generelt overvåking eller at det at bransjen selv skal få lov til å overvåke? Sist nevnt er jeg også imot. For meg så har du gitt inntrykk av å støtte ulovligfildeling helt fra starten, og kansje selv om du ikke mener så er det ensbetydene med gratis musikk.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker om å snevre inn diskusjonen, dersom du mener at man ikke skal få lov til å debattere tiltakene mot ulovlig fildeling, kun fildelingen i seg selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker om å snevre inn diskusjonen, dersom du mener at man ikke skal få lov til å debattere tiltakene mot ulovlig fildeling, kun fildelingen i seg selv.
    Selvfølgelig er det lov å snevre inn diskusjonene og debattere virkemidder mot ulovligfildeling. Det som er viktig er hvor er det man legger sine argumneter i forhold til sitt eget standpunkt og hvor man er i diskusjonen i forhold til ulovlig/lovlig, virkemiddler/lovverk, rettsapparatet, personvern og ikke minst konsekvens. Det blir litt for dumt, iallefall for meg, hvis man ikke skal ha lover/regler og for den saks skyld ikke noe overvåking fordi man ikke stoler på rettsapparatet. Jeg har fått den oppfattelsen at dem som er for uloveligfildeling ikke er opptatt av å ha noen lover rundt dette, men jeg håper jeg tar feil.

Så for all del kom med fordeler/ulemper i forhold til virkemiddler..... men put dem inn i riktig sammeheng.....

Alt bunner i ulovlig eller lovlig, og jeg har ennå ikke helt fått med meg noen andre grunner til hvorfor noen ønker at ulovligfildeling skulle ha vært lovlig enn at dem selv ønsker å få gratis musikk/film. At noen sitt argument er dem må vente lenger, eller at bransje tjener for godt, eller at dem ikke har fulgt med timen er ikke et argumnet for å gjøre det lovlig, men et argument for å bryte loven. Du trenger ikke bryte loven, så det blir opp til deg, men hvis du gjør det så må du stå for konsekvensene. Jeg kan nok si meg enig at platebransjen ikke har håndtert saken riktig i forhold til sin egen kundegruppe. Men det hjelper så lite når dem har loven bak seg, en lov jeg er enig i. At det blir intramming av loven er vel strengt tatt noe dem ulovligfildelerene også må ta på sin kappe....

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Overvåkning". Ordet høres litt skummelt ut? Dersom det virkelig hadde vært slik at plateselskapene hadde kunnet overvåket informasjonen som ble overført mellom min ISP og min datamaskin så hadde jeg reist bust også. Det vi snakker om her er personer som legger ut ulovlige filer *offentlig* som alle kan laste ned med riktig programvare. Det eneste de skjuler seg bak er IP-adressen. Hadde de ikke lagt ut denne filen offentlig, så hadde heller ingen hatt mulighet til å finne IP-adressen! Dersom plateselskapene da finner ut en ulovlig fil ligger offentlig tilgjengelig, så bør de vel ha lov til å sende en forespørsel til ISPen for å finne ut hvem som bryter loven.

Et problem som jeg kan se her er bevisbyrden, hvordan skal de klare å dokumentere at en gitt IP-adress på et spesifikt tidspunkt la ut en ulovlig fil. Klart, det er jo vesentlig enklere hvis de sender en forespørsel til ISPen om at en ulovlig fil ligger ute, ISPen sjekker opp i dette, og finner ut at det faktisk er noe ulovlig som pågår. Da mener jeg det bør være ganske kort saksgang for at den personen bør enten: a) Miste tilgang til internett(advarsel bør bli gitt først) eller b) Navn/adresse blir gitt ut til plateselskap som så kan kjøre rettsak. Selvsagt, blir filen fjernet og advarselen fra ISPen respektert, så bør det ikke bli noen større sak utav det.

Her mener jeg det viktigste som bør skje i første omgang er at ISPene må ansvarliggjøres, er de klar over at noe ulovlig foregår, så bør det være deres plikt å hindre at dette skjer. I første omgang med en advarsel, men neste steg bør være stenging av nett, evt. rapportering til rette myndighet. Igjen, det er altså kun de personene som *offentlig* legger ut ulovlige filer som kan bli tatt, de som deler i skjulte nettverk vil selvsagt ikke bli skadelidende, ei heller de som ikke gjør noe ulovlig.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke en liten forskjell på statlige kontroll ved landets grenser, og kommersielle aktørers kontroll i ditt eget privatliv?
    Og derfor skrev jeg også "på en måte".
    Tusenvis, hundretusenvis av nordmenn kryssen tollgrensen hver dag med god samvittighet - "går på grønt". Alle disse har god samvittighet.
    At det også er en og annen med dårlig samvittighet (les: nerver) for å bli stikkprøvekontrollert fordi hun/han har ei flaske for mye synes jeg er en grei "pris å betale" for totalsamfunnet.
    Alternativet er at alle må stoppes og sjekkes; m.a.o. ikke praktisk gjennomførbart.
    Tollvesenet overvåker steder/transportmidler mer enn du aner. Og bra er det. Svina som drar inn narkotika her i landet MÅ taes.
    Den slags overvåking og grensekontroll med stikkprøver finner jeg meg mer enn gjerne i.
    Tilsvarende på nettovervåking, minibankovervåking, bensinstasjonovervåking - jeg har ikke noe å skjule og vil mye heller ha det slik enn at man på død og liv skal beskytte privatlivets fred i det offentlige rom.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    "Overvåkning". Ordet høres litt skummelt ut? Dersom det virkelig hadde vært slik at plateselskapene hadde kunnet overvåket informasjonen som ble overført mellom min ISP og min datamaskin så hadde jeg reist bust også. Det vi snakker om her er personer som legger ut ulovlige filer *offentlig* som alle kan laste ned med riktig programvare. Det eneste de skjuler seg bak er IP-adressen. Hadde de ikke lagt ut denne filen offentlig, så hadde heller ingen hatt mulighet til å finne IP-adressen! Dersom plateselskapene da finner ut en ulovlig fil ligger offentlig tilgjengelig, så bør de vel ha lov til å sende en forespørsel til ISPen for å finne ut hvem som bryter loven.

Et problem som jeg kan se her er bevisbyrden, hvordan skal de klare å dokumentere at en gitt IP-adress på et spesifikt tidspunkt la ut en ulovlig fil. Klart, det er jo vesentlig enklere hvis de sender en forespørsel til ISPen om at en ulovlig fil ligger ute, ISPen sjekker opp i dette, og finner ut at det faktisk er noe ulovlig som pågår. Da mener jeg det bør være ganske kort saksgang for at den personen bør enten: a) Miste tilgang til internett(advarsel bør bli gitt først) eller b) Navn/adresse blir gitt ut til plateselskap som så kan kjøre rettsak. Selvsagt, blir filen fjernet og advarselen fra ISPen respektert, så bør det ikke bli noen større sak utav det.

Her mener jeg det viktigste som bør skje i første omgang er at ISPene må ansvarliggjøres, er de klar over at noe ulovlig foregår, så bør det være deres plikt å hindre at dette skjer. I første omgang med en advarsel, men neste steg bør være stenging av nett, evt. rapportering til rette myndighet. Igjen, det er altså kun de personene som *offentlig* legger ut ulovlige filer som kan bli tatt, de som deler i skjulte nettverk vil selvsagt ikke bli skadelidende, ei heller de som ikke gjør noe ulovlig.

En IP-adresse kan indikere plasseringen av en datamaskin, men ikke nødvendigvis hvem som bruker den.
    Flere personer kan dele samme datamaskin, som ville ha en IP-adresse.

Internett-leverandører, samt trådløse rutere som brukes i hjemmet, kan også dynamisk tildele IP-adresser , trådløse nettverk som ikke blir beskyttet godt kan missbrukes av andre.

Nå er det slik at grupperinger og personer som laster opp mye (selve deleren) er den som man av resursjmessige grunner konsentrerer en jakt på.
    Hver enkelt fildeler har man ingen mulighet til å forfølge
    Dette kalles begrensning men er vanskelig om man ikke beslaglegger en fildelingsside sine servere .
    I hovedsak røper ingen såkalte store opplastere (de som starter en fildeling) seg selv men leier serverplass i liberale land (seebox) som da gjør at selve delingen kan spores til en web host i feks Argentina , Nederland osv men som garantert ikke røper identited til den som leier plass.
    Det resterende som er igjen for fildelingsjegere blir enkeltpersoner og enkelt nedlastninger som blir for stort å etterforske og forfulge.
    Da må man ha noen millioner advokater og en lov som sier at om man laster ned 1 mp3 sang så kan de sende regning (om de da treffer rette person bak en ip adresse da)

Om nå mange velger desentralisert deling så blir det umulig å finne kilde/opphav til en opplastning (man finner de som er connected til fildelingen senere men av resursj årsaker kan ikke hver enkelt sang eller film en person laster ned etterforskes.(opphavsmannen er jo borte iløpet av sekunder eller minutter)

Når det gjelder ISP og at de skal ha ansvar og kontroll så blir dette like dumt som om posten skulle åpne allt.
    (fildeling er pakkesending å man får ikke info hva en bitteliten pakke inneholder (er det lovelig eller ulovelig) + pakkesendingen kan være kryptert )
    Pakkesporing er ikke som de gjør det i posten men kan ligne da de får størelse men ingen info hva , hvem , hvor
    Antall pakker tilhørende en fil kan være fryktelig mange og pakkestrøm fra en pc ut inn er mange og ulike.
    (selv om man ikke fildeler så går det en enorm pakkestrøm ut inn fra din pc)
    (se status på din egen pc for din tilkopling så går det millioner av byte selv om man bare leser noen nettsider)

Plateselskap overvåker selvfølgelig ikke men de kjøper tjeneste fra mange ulike firmaer (som feks LOGISTEP AG - ANTI PIRACY SOLUTIONS eller MediaDefender - Peer-2-Peer Anti-Piracy Solutions som også bruker ulovelige metoder overfor nettsikkerhet og personvern)
    Uten platebransjens ønske om kontroll hadde ikke disse firmaene eksistert.
    Andre gjør da platebransjens møkkajobb , advokater krever inn penger å i horrible saker der det er begått kraftige overtramp i sporingen eller resultat etter sporing får sporings selskapene kritikk .
    Platebransjen og deres interesseorganisasjonen står bak kjempemasse kontroll som gjøres lovelig og ulovelig men tjenestene blir kjøpt eller leid.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Tilsvarende på nettovervåking, minibankovervåking, bensinstasjonovervåking - jeg har ikke noe å skjule og vil mye heller ha det slik enn at man på død og liv skal beskytte privatlivets fred i det offentlige rom.
    Helt enig. Protesten fra meg kommer når overvåkingen beveger seg fra det offentlige rom og til den private sfære.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig. Protesten fra meg kommer når overvåkingen beveger seg fra det offentlige rom og til den private sfære.
    Så internett er ikke et offentlig sted etter din mening? Hva er det i såfall?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Internett kan være både offentlig og privat. VG Nett og AVforum er private på samme måte som nærmeste Hifiklubb og Venstres Hus er det, eposten din er ditt privatliv, og Norge.no er det offentlige rom.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Internett kan være både offentlig og privat. VG Nett og AVforum er private på samme måte som nærmeste Hifiklubb og Venstres Hus er det, eposten din er ditt privatliv, og Norge.no er det offentlige rom.
    Det du har i kofferten din, er ikke det privat? Alikvel kan man bli kontrollert der når man går igjennom tollen..... Tror ingen har noen interesse av hva du gjør på HiFi-Klubbens hjemmeside og ønsker å finne ut hva du ser på der - med unntak av kriminelle elementer som ønsker kort nr ditt ved eventuelt kjøp.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på overvåkning (som jeg ikke ser som positivt)
    og sporing av ulovelig fildeling som er og kan gjøres uten å krenke personer eller interesser

De fleste som sporer ulovelig fildeling / filoverføring har blitt mye bedre en det var før så stor belastning overfor de som ikke liker etterforskning av sitt privatliv er ikke stor eller ikke eksisterende i dag.
    Det meste som lages i dag av film , musikk osv har mange ulike digitale signaturer , watermark osv som store sporings databaser har lagret og konstant sporer etter med ekstrem høy søkerhastighet over internett.
    Kommer en slik fil ut på nettet via fildeling , filservere , email osv så får de treff og kan de spore dens vei fra avsender til motaker.

Mye gamle skittne triks er brukt før men i dag har sporingsselskapene spesialisert seg så godt at det neppe går på noe sikkerhet mot enkeltpersoner.
    Sporing av krypterte filer går også men tar litt tid.
    (at hver enkelt isp ikke sitter med disse mulighetene er en selvfølge da sporingsselskaper ikke gir bor sitt inntektgrunnlag med film , platebransjen som kunder og et enormt marked til inntjening )

Det tvilsomme blir hvem eier eller bruker ip det sendes fra eller hvem eier , bruker ip det motas med for det kommer ikke frem.
    Whois gir info om ISP som har bruker med aktuelle ip adresse
    Praksis er å sende advarsel til ip eier og da blir eieren oppmerksom på at sin linje brukes til ulovelig fildeling (er det fildeleren som leser brevet har han fått beskjed , er personen som er registrert på ip uviten med fildeling får man jo mulighet til å ta et ansvar for hvordan egen linje brukes / mottiltak mot ulovelig bruk

Jeg kan jo skjønne at om sporing er 100% så gjennstår siste del at ISP gir ut informasjon om eier av ip adresse

I mange land gir ISP ut adresse (i Norge er det bare Lyse som har gitt ut adresser til ip der det fildeles)

Det er fullt mulig at det blir lover som sier at ISP må gi ut eier info til ip å er den digitale sporingstekknikken vanntett (som jeg tror den snart er) så får man vel snart en funksjon som gjør at folk blir vaslet for så få krav for hver enkelt film , sang , album osv

Da er man kommet så langt at fildeling blir en vanlig inntekt for de som eier opphavsretten og man kan kalle det frivillig om man laster ned mot regning eller går og kjøper produktene
    Da vil de som drifter fildeling uten å få betalt for det slutte og film , musikk bransjen får full kontroll

Frem til i dag har sporing vært preget av mange tilfeller av dårlig sporing og dokkumentasjon så at isp ikke har gitt ut identitet bak ip er ikke for å beskytte fildeler men for at man ikke får USA preg på saksøkingen.
    Selvsagt har også ISP en god inntekt når de beskytter brukere da langt flere leier høyere hastighet en de hadde hatt behov for ellers

Selvsagt er det godt at ikke Norge og ammatør sporingen de driver med skal ha medhold overfor ISP eller myndigheter
    http://www.regjeringen.no/upload/KKD...loven/Tono.pdf
    der advokat Tøndel sitter med kulepennen og skriver ip samtidig som han laster ned fra Pirate Bay (han fikk jo lov av post og teletilsynet til en prøveperiode)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Det du har i kofferten din, er ikke det privat?
    Jovisst.

Alikvel kan man bli kontrollert der når man går igjennom tollen.....
    Som nevnt tidligere, tollen er et statlig kontrollområde. Jeg våger å gjette at de færreste ville satt pris på om det kom kontrollerer og forlangte å se gjennom skap og kommoder hjemme hos en.

Tror ingen har noen interesse av hva du gjør på HiFi-Klubbens hjemmeside og ønsker å finne ut hva du ser på der - med unntak av kriminelle elementer som ønsker kort nr ditt ved eventuelt kjøp.
    Jeg tror definitivt mange har interesse av hva du gjør på Hifi-klubben. For å nevne noen: Soundgarden, Oslo Hifi Center, Elkjøp, Expert, Denon, Dali, B&W, Yamaha, Pioneer, Harman/Kardon, Epson, Sony, og så videre.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wukka
    Hvordan har vann på flaske blitt så utrolig populært? Vann er gratis, tilgjengelig og lovlig (en så lenge ;-) ).

Og hvorfor betaler ungdom villig vekk 20-30 kroner for en ringetone av ussel kvalitet, når de bare kan piratkopiere mp3-en og legge den inn som ringetone selv?

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/ar...15370837653009

wukka
    Glimrende innlegg :-D
    De fleste jeg kjenner laster ned myyyye musikk mye mer enn de noen sinne vil høre på , fordi det er enkelt og gratis .
    Hva med rema 1000 metoden for plateselskapene også ?
    Jeg betaler gjerne si 100 kr for 100 låter fra en kjapp sikker nettside (uten fare for virus og annen dritt) hvor låtene er de låtene som er listet , og ikke noe annet , og holder den kvaliteten som er oppgitt.
    For ikke å snakke om info , lik arkivering etter artist (gjerne da riktig stavet) låt og album osv i steden for det rotet som er tilgjengelig på div torrent sider .

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jovisst.
    Alikevel er det noe man må godta når man har beveget seg på visse steder.

Som nevnt tidligere, tollen er et statlig kontrollområde. Jeg våger å gjette at de færreste ville satt pris på om det kom kontrollerer og forlangte å se gjennom skap og kommoder hjemme hos en.
    Det kalles husransakelse. Til det trenger man vel en eller annen godkjennelse av et rettsaparat for å få til.

Jeg tror definitivt mange har interesse av hva du gjør på Hifi-klubben. For å nevne noen: Soundgarden, Oslo Hifi Center, Elkjøp, Expert, Denon, Dali, B&W, Yamaha, Pioneer, Harman/Kardon, Epson, Sony, og så videre.
    Det kan det sikkert være - til bruk i statetstikker som en anonym kilde. Traffikktall og oversikt over hvem/hva som ser på ting, finner man jo allerede i dag. ***

Ingen - absolutt ingen for utlevert din identitet på bakgrunn av at du har sett på en ny reciver på HFK, med annet det gjøres på en illegal måte. Derimot kan jeg garantere at ingen vil bruke det i mot deg på noen som helst måte og i hvertfall ikke til grunnlag for noe søksmål eller annen forfølging.

Edit: *** Statcounter forstår jeg er en slik tjeneste som man kan benytte her. Og det er vel ikke ulovlig? Det er jo overvåking? IP adressen kommer opp, men ikke hvem du er. Her er det en fyr som bruker det flittig: johncons. Dette er ikke ekstern overvåking, men av din egen side.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Det kalles husransakelse. Til det trenger man vel en eller annen godkjennelse av et rettsaparat for å få til.
    Stemmer, og der er slik (det etter min og heldigvis de fleste av våre politikeres mening) det burde være. Vurderingen skal foretas av rettsapparatet, og etterforskningen skal foretas av rettsapparetet, og absolutt ikke en kommersiell aktør. I tillegg har man jo selvsagt spørsmålet om habilitet; bør virkelig en berørt part etterforske eller dømme?

Det kan det sikkert være - til bruk i statetstikker som en anonym kilde. Traffikktall og oversikt over hvem/hva som ser på ting, finner man jo allerede i dag. ***

Ingen - absolutt ingen for utlevert din identitet på bakgrunn av at du har sett på en ny reciver på HFK, med annet det gjøres på en illegal måte. Derimot kan jeg garantere at ingen vil bruke det i mot deg på noen som helst måte og i hvertfall ikke til grunnlag for noe søksmål eller annen forfølging.

Edit: *** Statcounter forstår jeg er en slik tjeneste som man kan benytte her. Og det er vel ikke ulovlig? Det er jo overvåking? IP adressen kommer opp, men ikke hvem du er. Her er det en fyr som bruker det flittig: johncons. Dette er ikke ekstern overvåking, men av din egen side.
    Med dette eksempelet viser du at du har misforstått hele mitt poeng. La meg gjøre det veldig klart:

- Jeg er IKKE motstander av overvåking i alle tilfeller.
    - Jeg mener IKKE at private organisasjoner eller enkeltpersoner ikke skal kunne overvåke sine egen sfære (ie. sitt hjem, sin bedrift eller sin nettside (jfr. StatCounter)).
    - Jeg mener IKKE at det offentlige ikke skal kunne overvåke i det offentlige rom (men jeg mener at dette i utgangspunktet er uheldig og bør unngås om mulig).

Men!

- Jeg mener at èn privat aktør ikke skal kunne tillates å drive overvåking hos en annen privat aktør.
    - Jeg mener at dersom det offentlige skal drive overvåking hos en privat person eller organisasjon skal det foreligge meget gode argumenter for at dette er et nødvendig virkemiddel.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer, og der er slik (det etter min og heldigvis de fleste av våre politikeres mening) det burde være. Vurderingen skal foretas av rettsapparatet, og etterforskningen skal foretas av rettsapparetet, og absolutt ikke en kommersiell aktør. I tillegg har man jo selvsagt spørsmålet om habilitet; bør virkelig en berørt part etterforske eller dømme?
    En kommersiell aktør, vil nok aldri få tillatelse til husransakelse. En kommersiell aktør vil aldri kunne bli en dømmende part, men derimot kan dem sende deg en faktura. Denne kan (og bør nok i urimlige tilfeller) klages inn for en domstol med start i forliksrådet osv.

Med dette eksempelet viser du at du har misforstått hele mitt poeng. La meg gjøre det veldig klart:

- Jeg er IKKE motstander av overvåking i alle tilfeller.
    - Jeg mener IKKE at private organisasjoner eller enkeltpersoner ikke skal kunne overvåke sine egen sfære (ie. sitt hjem, sin bedrift eller sin nettside (jfr. StatCounter)).
    - Jeg mener IKKE at det offentlige ikke skal kunne overvåke i det offentlige rom (men jeg mener at dette i utgangspunktet er uheldig og bør unngås om mulig).
    Jeg kom på det en stund senere - det er jo ikke dette du prøver å diskutere... Men alikevel er det noe man bør legge seg på minne! Også den informasjonen kan misbrukes vet du. Er man for paranoid, bør man egentlig ikke bevege seg på internett (ikke spydig ment mot noen enkeltpersoner, bare en tanke)!

Men!

- Jeg mener at èn privat aktør ikke skal kunne tillates å drive overvåking hos en annen privat aktør.
    - Jeg mener at dersom det offentlige skal drive overvåking hos en privat person eller organisasjon skal det foreligge meget gode argumenter for at dette er et nødvendig virkemiddel.
    Men det er jo hva man har å frykte da.... Hvor langt kommer dem i sin overvåking og hva er det dem kan hente inn av info? Dem vet jo heller ikke hvem du er? Synes hygen sitt innlegg 20.19 fra i går er meget balansert og fint skrevet om området.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant denne artikkelen om Spotify på dn.no: Norsk suksess med gratis musikk - DN.no. Tar visst "litt" tid å få til avtaler med plateselskaper og andre rettighetshavere..... Jeg ser også skespisen dems, men på en annen side så var nok dette et tog som var viktig å hoppe på!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spotify er ganske fantastisk!

Har funnet musikk der som jeg har etterlyst i flere år på cd :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Spotify er ganske fantastisk!

Har funnet musikk der som jeg har etterlyst i flere år på cd :-D
    Men det er visst nok ganske store huller i utvalget. Noe som kommer av at feks den norske artisten "qwerty", har avtale med plateselskap xy i Norge, plateselskap yy i Sverige, xx i England og yx i Tyskland. Dette for å komme inn på disse markedene og ha noen som våger å satse på deg i de respektive landene når ingen av de man allerede har avtaler med våger.

Side 103 av 133 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 99 100 101 102 103 104 105 106 107 113 123 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •