Piracy..is it a crime? - Side 102

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 102 av 133 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 98 99 100 101 102 103 104 105 106 112 122 132 ... SisteSiste
Viser resultater 2,021 til 2,040 av 2649
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Brummund
    Ja, mer eller mindre. En ting er om alt blir logget, og hvor lang tid tilbak blir loggingen lagret. Hvis politet skal inn logge så må dem idag ha godkjennesle og dem må i praksis ha "bevis" på forhånd på at personen bryter loven. Så hvis vi ser isolert sett på sluttbrukere som driver med ulovligfideling så skal det utrolig mye til for faktisk politiet kan gå inn og logget ditt bruk, da vil jeg tro du er innblandet i noe mer og noe større. Men for all del, det kan godt hende at loven idag er god nok.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Beklager å måtte si det, Msport, men du er nok ikke i gruppen "majoriteten/Per&Kari/gjennomsnittsbrukeren" - du er i mer-enn-spesielt-interessert-gruppen
    I dag skal jeg ha min egen lille protest. Skal gå i tog på Ahus for at vi som er pasienter her skal få Spotify på pc'en vi har på senga. Alle kan stille opp. Ta med egne plakater

(Helt seiøst, så er tilbudet bra - dette er skrevet med pc'en som hen

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gerit nok, så er jeg vel litt paranoid av natur, men synes det er litt interessant/ skremmende å se at enkelte her nærmest setter beskyttelsen av komersielle aktørers motstand mot å tilpasse seg en ny tids marked, og som kaller det beskyttelse av artisters åndsverk, setter dette høyere enn enkelt menneskers personvern.

Det vil jeg kalle å kaste barnet ut sammen med badevannet...

Hvor mye åndsverk er det igjen å beskytte hvis personvernet ikke lenger ligger som et fundament for enkeltmenneske, artisten og forbrukeren?

Hvordan kan den digitaliserte musikk informasjonen som artisten med vitende og vilje har spillt inn, veie like mye eller mer enn enkelt individets frihet til å kunne bestemme om digital informasjon om sitt eget privatliv.

Kan ikke også kundeinformasjon som IP adresser bruk av bankkort, forsikkrings avtaler , bomstasjon passeringer, mobil telefon osv også bli en handelvare? Hvem får eventuellt inntekter av dette?

Det er vel egentlig en del likheter mellom personværn og værn om artistesrs åndsverk.

Problemet med elektronisk overvåkning er vel ikke bare om den som overvåkes har noe å skjule eller ikke, men hvordan informasjonen innhentes og hvordan denne brukes/ eller kan missbrukes.

Problemet slik jeg opfatter det er hvem eier denne informasjonen, hvordan kan individet bestemme beskytte den innhentede iformasjonen så den ikke missbrukes.

At overvåknings dataene fra ett overvåknings system automatisk kan settes i system og lagres i forskjellige databaser er vel ikke en nyhet nå i disse data og internett tider.

Et høyere antall arenaer der en person legger igjen data, jo høyere "oppløsning" og detaljert bilde kan et samordnet informasjons database gi av de som overvåkes.

Man kan vel finne fordeler og ulemper med det meste, men at komersielle aktører som i sin natur har det å tjene penger som hovedformål og med loven i hånd skal kunne komme inn å innhente IP og person opplysninger, da vil jeg si som P2 Hallo i uken gjør på vegne av vanvittig mange, DET ER ALARM...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Rune Bakke
    Guest

Det kunne vært morsomt å vite hvordan du vil endre dagens store nedlastings problem?

Om man ikke skal kunne overvåke, hva skal man gjøre da?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver meg på denne diskusjonen men noen personlige meninger!

Det må være helt klart for de fleste at å kopiere en film, en sang, hva det måtte være, ikke er lovlig. Det er stjeling. Burde også flashe en liten alarm i "moral-senteret" i hjernen at her får du tak i noe du egentlig skulle betalt for. Du eier ikke filmen/sangen selv om du kjøper plata i butikken, du har kjøpt en lisens/brukstillatelse for produktet.

Men det er ikke det samme som å rane banken, da det er noe fysisk som blir tatt. Ingen savner noe, rent fysisk. Derfor tror jeg så mange har veldig lav terskel for å laste ned alt en måtte ha lyst på.

Mange mener at alt som er på nettet bør være gratis.. dette er helt bort i staur og vegg! Eieren av materialet bør få betalt for strevet, på en eller annen måte. Det er opptil de som selger produktet å tilby en god salgsmodell.

Salgsmodellene som denne bransjen har i bruk er fullstendig utdaterte. Med tanke på at de har hatt nærmere ett tiår på seg til å utvikle et system som er enkelt, billig og ikke minst BEDRE enn hva piratene kan tilby.. så er det litt tåpelig å klage på at de ikke har hatt tid til å utvikle et bedre tilbud enn det litt innviklede Torrent-systemet, for å nevne en av de mest populære tilbudene å laste ned på.

Istedenfor satser de på å plage mannen i gata, sine egne kunder. SMART!? Tvilsomt, bare se på reaksjonene som har kommet fra TPB-saken, folk er forbannet og vil tro det er mange som laster ned enda mer bare i trass, og kjøper enda mindre.

Fildeling er kommet for å bli, ingenting kan stoppe det utenom å ta ned hele internet.. Kommer de med et bedre og enklere tilbud enn torrents/news/ftp+++ er jeg overbevist om at de vil tjene på det. En enkel abonnementstjeneste med tilgang til "alt", og med mulighet for å laste ned en kopi i toppkvalitet mot kanskje en liten ekstra sum tror jeg vil bli suksess.

Jeg betaler gjerne for en slik tjeneste, men inntil det skjer forbeholder jeg meg retten til å prøve produktet før jeg velger å kjøpe det.

Rune Bakke
    Guest

Det er ikke mange her som er uenige i det..

...men hvem kan konkurrere med gratis nedlasting?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rune Bakke
    Om man ikke skal kunne overvåke, hva skal man gjøre da?
    Ja det er et godt spørsmål. du har vel også vært inne på det tidligere her at det er vanskelig å konkurrere med gratis.

Det er jeg veldig enig i.

Det er vel også populære utrykk som sier at heter: "If you can't beat them, join them" og "Keep your friends close but your enemies closer"

Hva med å kjøpe opp og få de ulovlige fildeler miljøene til å være distribusjons kanaler i stedet?

Utifra det, kan man vel tenke seg en musikk/film brangsjen kunne gjøre noe med sin distribusjon, utvalg, tilgjengelighet og innhold, og konkurere ut og overgå det utvalget man ser i pirat verdenen i dag.

Gjøres dette på en kundevennlig måte, slik at brukerene faktisk lett kan kjøpe laste ned på en måte så man utnytter bånbredden i internett kobblingen sin, og kankje får et "bacup medie" tilsendt osv, og ikke legger inn alle sperrene for de som betaler, ser jeg ikke bort i fra at det vil kunne skvise mye av ulovlig pirat nedlasting.

Er det ikke penger å tjene på godt utvalg, kvalitet, kvalites sikkring, god kundebehandling osv? Er dette faktorer som bare virket tidligere i fysiske butikker?

Man må stort sett knuse eggeskallet når man lager omelett, og alt som er bygget opp av brangsjen gjennom mange år kan ikke lenger holdes kunstifg i live.

Noen har selfølgelig heller ikke råd til å betale for seg og fristes av å fildele ulovlig, men disse vil man vel aldri få noe selig med penger ut av uansett, og det er et meget trist skue når brangsjen prøver på dette. (tidligere USA eksempler i denne tråden)

Synes på mange måter at brangsjen sine løsninger kan sammenlignes med å piske en død hest, der de mere er på ute for å finne den best egnede pisken, i stedet for å flytte seletøyet over på en annen hest som lever og villig med en og annen gulerot trekker lasset videre..
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Gerit nok, så er jeg vel litt paranoid av natur,
    Ja, paranoid er rette ordet her.

Som du sier selv så er personvern også å beskytte åndsverk, overvåking kan også hindre at folk blir feildømt og beskytte åndsverk. Så overvåking i seg selv er intet negativt, bare når det misbrukes. Hvorfor så mange tror at det vil misbrukes skjønner jeg ikke, det er lite sansynlig at det misbrukes. Vi overvåkes ganske mye i dag og så langt har ikke jeg hørt noen skremmende historier ifra norge. Hvis man er i mot overvåking så bør man også ta med alle andre former for overvåking, ikke bare overvåking av internett og av ulovligfildeling, allefall hvis man skal opptre troverdig.

Overvåking er så mangt og kan praktiseres på mange måter og jeg vet ikke helt hva du sikter til. Men jeg mener at vi kan ikke godta en hver form for overvåking.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å kjøpe opp og få de ulovlige fildeler miljøene til å være distribusjons kanaler i stedet?
    Den dagen TPB-gutta selger seg ut har de jo virkelig trakket i salaten, husk det er 'idealister' vi snakker om
    Uansett, de har vel tatt en kopi av grensesnittet og starter en ny serverpark for pengene. Ville du gjort forretninger med en pirat?

Ikke lett dette her, men er personlige enig i at det er bedre å bygge broer enn å bygge murer, og det å tilnærme seg / imøtekomme disse miljøene kan være lurt.

Rune Bakke
    Guest
    Det er vel også populære utrykk som sier at heter: "If you can't beat them, join them" og "Keep your friends close but your enemies closer"
    Jeg skulle ønske det var så enkelt, men det som er det vanskeligeste her, er holdningene! Om ikke holdningene til nedlasting endres, så vil ingenting endre seg!

Dermed er den eneste muligeten et løfte om ris til den som begår ulovligheter og for å gjøre dette, må det etter all sansynelighet overvåkes...

Om bransjen kommer med et godt alternativ, så vil den kun brukes av oss freaker, de som har et ønske om å gjøre det moralsk riktige og de som ikke skjønner nedlastingsteknologien. Men de som ligger fremst i skyttergraven, vil fremdeles laste ned, for ingenting er billig nok!

Trur eg...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når motparten lander på "jeg har ikke noe å skjule, så jeg ser ikke poenget med personvern" går liksom diskusjonen litt i stå.

Når det gjelder mangel på skremmende historier...kan det ha noe å gjøre med at private aktører aldri har fått tilatelse til å drive overvåking på steder de ikke har noe å gjøre? Selv staten holder seg som regel langt unna privatlivet, med mindre det er snakk om spesielt skjerpende omstendigheter.

Forøvrig, hva er det egentlig Warner driver med for tida?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Ikke lett dette her, men er personlige enig i at det er bedre å bygge broer enn å bygge murer, og det å tilnærme seg / imøtekomme disse miljøene kan være lurt.
    Ja ja, men skal dette fungere så man bygge broer "begge veier", miljøene må også vite å rette seg litt mot bransjen slik at det blir på begges premiser

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Ja ja, men skal dette fungere så man bygge broer "begge veier", miljøene må også vite å rette seg litt mot bransjen slik at det blir på begges premiser
    Støttes!

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Man styrer vel ikke internett fordi man ønsker å overvåke feks nedlastning? Tror du/dere at denne "svenske" loven som omhandler overvåkning, dreier seg om "litt" mer enn bare film og musikk? Eller er loven skrevet av film- og musikkbransjen?
    Vet ikke helt hvem Svenske lov du sikter til men det er vel bare en Svensk lov som gjør at all Norsk nettbruk blir overvåket. (FRA)
    Som er generell overvåkning av all nettraffikk (også i Norge og det Norske nettbrukere gjør på email , web osv innenfor Norges grenser eller ut i verden)
    http://www.regjeringen.no/upload/SD/...tatilsynet.pdf

http://www.regjeringen.no/upload/SD/...t_08122008.pdf

eller var det IPRED du tenkte på som ikke er en ren Svensk lov men et helt EU direktiv som berører nesten hele Europa.
    The IPRED (Intellectual Property Rights Enforcement Directive) law allows courts to issue mandates to ISPs, ordering them to turn over information about suspected copyright infringers to rights owners

Loven er i hovedsak å beskytte opphavsrett og mulighet til å logge og oppevare opplysninger som selvsagt er det IFPI har jobbet og kjempet for å presse regjeringer eller overtale dem til å kunne gjennomføre.

strafferettslige tiltak for å sikre håndhevelse av immaterielle rettigheter

Du som liker lover så har du hele IPRED her
    http://www.regeringen.se/content/1/c...1/465ad177.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rune Bakke
    ...men hvem kan konkurrere med gratis nedlasting?
    Hvordan har vann på flaske blitt så utrolig populært? Vann er gratis, tilgjengelig og lovlig (en så lenge ;-) ).

Og hvorfor betaler ungdom villig vekk 20-30 kroner for en ringetone av ussel kvalitet, når de bare kan piratkopiere mp3-en og legge den inn som ringetone selv?

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/ar...15370837653009

wukka

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wukka
    Hvordan har vann på flaske blitt så utrolig populært? Vann er gratis
    Sinnsykt bra spørsmål (og innlegg).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gerit nok, så er jeg vel litt paranoid av natur, men synes det er litt interessant/ skremmende å se at enkelte her nærmest setter beskyttelsen av komersielle aktørers motstand mot å tilpasse seg en ny tids marked, og som kaller det beskyttelse av artisters åndsverk, setter dette høyere enn enkelt menneskers personvern.
    Tror ikke jeg er helt på vidda om jeg antar at en stor del av dem selv er artister, og setter sin egen bankkonto atskillig høyere enn individets rett til et privatliv på nett.

Nesten så jeg ønsker at piratvirksomheten skal opphøre, bare for å se hvem de da skal gi skylden for det manglende salget, for det kan da umulig være manglende evner til å skape noe folk faktisk vil kjøpe,, eller? :twisted:

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Når motparten lander på "jeg har ikke noe å skjule, så jeg ser ikke poenget med personvern" går liksom diskusjonen litt i stå.
    Det er jo på en måte slik tollstedene har fungert de siste 20-30 årene med grønn og rød "sone".

Frihet under ansvar, dog med stikkprøver.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FE3T
    Tror ikke jeg er helt på vidda om jeg antar at en stor del av dem selv er artister, og setter sin egen bankkonto atskillig høyere enn individets rett til et privatliv på nett.
    Ja, men jeg tror at det er mange som ikke er artisiter også. Jeg synes du blander litt "rekkefølge" her, hadde dem ulovligfildelerene fulgt loven så hadde ikke overvåking vært noe tema, og brukerene må ta ansvar for sine handlinger. Og argumenter for hele bransjen og alle artistene under samme kam blir også feil, alle er ikke rike og mange sliter med livets opphold. Så at dere setter artistenes/bransjes økonomi for spill bare for at dere skal spare litt penger på å få "gratis" musikk blir helt feil.

Selv om bransjen muligens driver litt propaganda, og i værste fall taper penger på at fildlingopphører, så har dem alikvel loven på sin side. Dere har brutt artistens rettigheter til sitt eget åndsverk, dem må selv få bestemme hvordan dem skal tjent inn sin satsing.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Det er jo på en måte slik tollstedene har fungert de siste 20-30 årene med grønn og rød "sone".

Frihet under ansvar, dog med stikkprøver.
    Er det ikke en liten forskjell på statlige kontroll ved landets grenser, og kommersielle aktørers kontroll i ditt eget privatliv?

Side 102 av 133 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 98 99 100 101 102 103 104 105 106 112 122 132 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •