Hva skjer med oss for tiden??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 109
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva skjer med oss for tiden??

Dette her er en trist tråd fra meg, men håper lys i den andre enden.

Jeg har nå vært aktiv i hififorumene en liten stund, jeg merker meg noe som jeg synes er både skremmende og trist. Hva vil vi med forumene egentlig? Er det til å hjelpe, til å formidle, skryte, diskutere eller krangle. Hvordan oppfører vi oss ovenfor de forskjellige trådene? Er ikke ute etter å ta noen her, men merker oftere og oftere "sure" toner ovenfor andres tråder. Ta f.eks. en typisk "kan du hjelpe meg med valg av kabler", hvis denne tråden handler om en som vil ha seg ny kabler, så synes jeg det er ikke bare dumt - men direkte frekt at noen skal angripe med "kabelbytte er dumt, en hører ikke noe forskjell likevell". Det var jo ikke det trådens skaper ville med sin tråd.

Eller folk som rakker ned på andres produkter, i produktets "egen" tråd. Er det bare jeg, eller er det flere som synes at forumet begynner å bli litt "sur"? Må en altid heve sin rett, må en altid legge ut om hvor tåpelige valg andre tar?
    Hva kan vi gjøre for å skape et bedre forummiljø? Eller tar jeg helt feil?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kansje sette opp et warning system, så gjør at viss f.eks en person kommer med for mange negative ting så blir han utestengd for en viss periode?
    ------
    Kansje det hjelper litt på nedrakkingene som sjer på forumet.
    Jeg synes ikke det skjer så ofte, men ja...har sett det noen ganger.

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ett sånnt system ville ikke vært dumt.
    finns allerede på mange forum.

mulig å implementere det i avforum v2.0??

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På hw.no har de et advarsel system. Jeg vet ikke hvordan dette har fungert mtp. kontroll på forumet, men har sett brukere bli suspandert opptil flere ganger.
    Jeg er også enig i at suspansjon eller utestengelse er et greit virkemiddel for folk som er konsekvent for drøye, spesielt folk som bruker heftig språk koblet sammen med personkritikk.
    På den annen side så må alle tåle å få sine synspunkter utfordret og stor takhøyde er viktig for at avforum eller et hvilket som helst annet forum skal få utfolde seg og vokse. At noen føler ekstra sterkt om f.eks Hd formatkrig e.l er greit så lenge argumentasjonen ikke blir for søkt eller personfokusert.
    Avforum modereres ganske bra, det eneste jeg synes er negativt er at sterke ord sensureres.
    Jeg bruker ikke banneord ofte i daglig tale eller skrift, men noen ganger er det greit å kunne bruke litt ekstra krutt for å komme til et poeng, kjedelig å se at det bare blir til ***

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg bare vært bruker her på avforum i 4 mnd. Men før jeg registrerte meg var jeg innom vær dag i en lang tid bare for å lese å se hva folk diskuterete å snakket om!

Jeg har ikke tenkt på det sånn du sier, at det er noe særlig problem! Men når du tar dette opp i en egen tråd, så er dette helt sant.

Det er ofte jeg ser i tråder at folk ikke kan forstå hvorfor en person skal bruke, det og det produktet i den og den sammenhengen og konkluderer ofte med at det produktet de selv kommer opp med er av en helt annen klasse til denne bruken, eller sammen med utstyret personen har fra før. Så klart kan du komme med forslag viss du har noe i den samme prisklassen du tror kan funke like så godt, det kalles jo bare å være vennlig! Men å nesten fortelle en person hvor domme i hode han er for han velger produkt A istede for det mye bedre produkt B er vel litt over grensa syns jeg!

Ofte er det også sånn at viss noen starter en tråd om sitt produkt, klarer ikke andre å holde seg borte. De bare MÅ inn på tråden for å slenge drit om dette produktet å få sin egen mening om at ett eller annet produkt!

Så jeg forstår deg veldig godt HoJ og er ganske enig, hadde vært mye bedre om alle hadde hatt en mer "vennlig" tone! Så kan vi heller komme med forslag å hjelpe hverandre, så får det heller være opp til hver enkel å bestemme hva han vil ha av produkter i sitt eget hjem

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du treffer en spiker på hodet der, HoJ! Det skal jo så lite til for å skape en hyggelig atmosfære, og alminnelig høflighet og respekt for andre mennesker bør gjelde i et nettforum også. At vi kan skjule oss bak et nick bør ikke bety at vi sier og gjør noe vi ikke ville gjort under fullt navn. Spesielt synes jeg vi skal ta godt imot unge mennesker som tar sine første skritt inn i denne lidenskapen/galskapen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært innom tilsvarende svenske forum noen ganger og der er det ganske mye tøffere forhold. Der er det så mye drittkasting og usakligheter som hadde vært ganske utenkelig i dette forumet. Nå er jo svenskene kjent for å bruke et mye sterkere språk enn oss, men allikevel.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hoj, takk - fin tråd.

Jeg føler meg truffet - i min egen overivrighet i å forsøke å rette på en annen storbruker herinne. Jeg skal være den første til å gå eget øye og straks trekke ut den greina som sitter der, for å si det slik.

Nei, vi vil ikke ha svenske tilstander

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    asvaberg, i tråden sa jeg oss, ikke dere. Føler meg like mye truffet (av mitt eget skudd, bedre en Lucy Luke :-D), men jeg kan stille spørsmålet, og ta ut bjelken i mitt eget øye, før jeg fjerner flisen i andre sin.. (Er jo ikke menihetspedagog for ingen ting)..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor jeg er på forumet?

1. For å skryte
    2. For å krangle
    3. For å vise at jeg vet bedre enn deg
    4. For å skape en generelt dårlig atmosfære.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke redd for å si hva jeg mener. I noen tilfeller kunne jeg sikkert latt være.

Men ta en case: ung ny forumbruker skal kjøpe kabler til anlegget. Han har vært i flere hifi sjapper og fått greie på at x-antall tusen kroner må han bruke for å få god lyd. Her på forumet tar det også fort av med anbefalingene i hvor mye penger, eller x-antall % av anleggets kjøpesum han må bruke for å få god lyd. Føler ikke dette er et feil eksempel.

Så lenge alle i den tråden støtter opp trådstarter i at det er en god ide å bruke x-antall tusen på kabler, da kjøper vedkommende så dyre kabler. Er det ingen kritiske røster andre veien blir det svært ensidig!

Er det da feil av meg, på en forhåpentligvis høflig måte, å påpeke at det finnes et annet syn på saken? Opplevd selv i slike tråder at de som mener det er forskjell på kabler stort sett kan skrive det de vil, mens en stemme i mot fort blir stemplet som påtrenger og starter av nok en kabeldebatt.

Jeg er for at en skal kunne skrive hva en mener. Dette skal derimot gjøres i høflige former. Er det ikke takhøyde for at andre kan legge ut sine meninger som er direkte motstridende mot mine, da blir det et smalsporet forum!

Har trådstarter påpekt at han ikke ønsker meninger fra forumbrukere med andre meninger, holder en seg selvsagt unna.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I fremtiden skal jeg forsøke å være mer var for trådstarters intensjoner med tråden, selv om det blir vanskelig å være muse-stille hvis det fremlegges meninger på tvers av mine

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem med å anbefale folk å tenke \ utvide horrisonten enten gjelder kabler eller noe annet, men det å hamre løs på med ABX - tester osv. synes jeg blir dumt. Samme med å anbefale x-antall tusenlapper på kabler. Det jeg stiller spørsmålstegn til er hvor vidt en skal forsvare sine "holdninger" for en hver pris. Har jo en tråd gående der en ganske klart har sakt i fra at diskusjoner ikke skal foregå.. men likevell.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Trådstarter bør få en viss makt over trådens utvikling. Start gjerne tråden med "jeg vil gjerne diskutere erfaringer med kabel X, men jeg vil ikke ha en kabelkrangletråd"

2. Moderatorer kan gjerne slette off-topic og personangrep

3. Det går ofte fram av tråden at dette er en ung/uerfaren person, og jeg synes disse får ganske fin behandling?

4. Folk er uenige, og når man diskuterer samme sak mange ganger så kommer dessverre piggene ofte frtere ut.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ivaols har et godt poeng da. Om han kan redde en stakkar fra å bli frarøvet tusener av kroner for noen kabler som (kanskje) ikke forbedrer lyden i hørbar grad, da har han gjort en god gjerning.............

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det til 99,9% er meget god stemning her inne.

Hvis det skulle være noe å kommentere - så blir det vel et lite ønske om at vi her inne poengterer at det kun er våre egne synspunkter vi fremfører?

Det er visse her inne som anser det for en sannhet eller fakta det de selv mener.

Det er meget lite sannsynlighet for at dette gjelder for alle andre.

Dette kan være litt problematisk når mange her inne ber om råd når de skal skaffe seg utstyr.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt enig med trådstarter. Men en kan vel bli litt overivrig hvis en har sterke oppfatninger og meninger. Kan ta litt av ja.

En annen ting jeg og syntes er litt dumt er de krasse komentarene noen kan få når de spør om ting som allerede er besvart på forumet. Ikke alle som luseleser alle tråder eller gidder å scrolle igjennom alt om en søker i søkefunksjonene.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Ivaols har et godt poeng da. Om han kan redde en stakkar fra å bli frarøvet tusener av kroner for noen kabler som (kanskje) ikke forbedrer lyden i hørbar grad, da har han gjort en god gjerning.............
    Bare det at akkurat når det gjelder kabler så er jo sjansen stor for at stakkaren blir kastet ut i en ekstrem forvirringstilstand.

Og når det gjelder nye brukere: All mulig aktelse og vennlighet! Det bør f.eks. ikke gi anledning til sure oppgulp at noen ikke greier å treffe rett avdeling i forumet med sitt første innlegg!

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle "jeg skal ha meg xxx" trådene er potensielle minefeller.
    Endel merker har status her inne, ofte i stor grad de samme produktene som er lett tilgjengelig fra de ledende kjedene.
    Jeg har prøvd å si ifra et par ganger at det finnes uendelig mange spennende produkter utover hva du finner hos hifiklubben og hificenterkjeden, en slik uttalelse blir alt for lett tolket som dissing av de respektive kjedene eller produktene de fører, noe som selvfølgelig ikke var intensjonen. Men folk er skeptiske til det de ikke har hørt om, noe som er forståelig. Men når det dreier seg om tråder der det er snakk om innkjøp i prisklasse til nærmest en liten småbil så kan jeg ikke skjønne annet enn at det er greit å ha litt is i magen og sjekke ut hva som finnes på markedet. Med dagens flybillettpriser til f.eks Stockholm eller København så kan jeg ikke skjønne annet enn at en slik utflukt vil betale seg inn i form av utvidet horisont.
    En slik type respons har vel nesten blitt mitt standard svar i disse type tråder, av en eller annen rar grunn så tar folk det litt negativt.
    Viljen til å gjøre research utover å lese hjemmkino virker ganske liten i forhold til antall kroner som syltes ned i hobbyen.
    Det kan virke som om pengene brenner hull i lomma på mange av de som skal ha nytt utstyr, noe som er bra for de store kjedene, men trist for mangfoldet.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hear, hear, wotg!