Hva skjer med oss for tiden?? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 109
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hadde søkefunksjonen blitt brukt litt oftere på emner som er tatt opp 30 ganger den siste uken så hadde sikkert 36.8% av de flåsete/småfrekke svarene forsvunnet.....

En annen ting er selvsagt når de samme medlemmene diskuterer det samme emnet flere måneder i strekk over flere ulike tråder, så er det klart at argumentene er rimelig oppbrukt. Da er det lett å gå over på person. Har gjort det selv, så jeg anklager ingen. Selv er det ikke seriøst ment for min del, men jeg skjønner selvsagt at det blir oppfattet slik på andre siden av "linjen". Jeg tror det gjelder mange...

På en annen side, så er dette et forum. Blir en så fornærmet av en aldri så liten antydning til noe som kan ligne på en personlighetsbeskrivelse, så bør en kanskje vurdere å bruke litt mindre tid på et web-basert forum (?).

Leser også mellom linjene her at enkelte vil sensurere kritikk mot for eks. spørreundersøkelser etc, fordi det ødelegger tråder. Det er så lett som å ignorere det, og la leserne selv tolke det som blir skrevet? Er det ikke noe fornuftig i kritikken så klarer vel folk avgjøre dette selv?

Litt takhøyde syntes jeg en bør ha.....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbepost

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hadde søkefunksjonen blitt brukt litt oftere på emner som er tatt opp 30 ganger den siste uken så hadde sikkert 36.8% av de flåsete/småfrekke svarene forsvunnet.....
    Jeg er uenig. Jeg hadde gjerne sett at folk benyttet seg av søkefunksjonen før de spurte om 1080p har noe for seg, men jeg tror ikke det forårsaker så mange frekke innlegg.
    En annen ting er selvsagt når de samme medlemmene diskuterer det samme emnet flere måneder i strekk over flere ulike tråder, så er det klart at argumentene er rimelig oppbrukt. Da er det lett å gå over på person. Har gjort det selv, så jeg anklager ingen.
    Det er naturlig med "evige" diskusjoner rundt tema som er vanskelig å bli enige om, men jeg ser ingen grunn for å angripe f.eks AntonX for å delta i slike diskusjoner all den tid jeg gjør det samme selv.
    På en annen side, så er dette et forum. Blir en så fornærmet av en aldri så liten antydning til noe som kan ligne på en personlighetsbeskrivelse, så bør en kanskje vurdere å bruke litt mindre tid på et web-basert forum (?).
    Jeg trekker et skille mellom det som fornærmer meg personlig, og det som gjør det mindre trivelig å lese og skrive her inne.

Det skal veldig mye til for å fonærme meg, men litt mindre til for å gjøre det utrivelig. Jeg tror at jeg og de fleste andre greier fint å skille mellom:
    1. Opphetet debatt (med potensielt gamle og oppbrukte argumenter)
    2. Personangrep, usaklighet, kjeft, trussel, etc

Men kanskje greier vi bedre å skille mellom 1 og 2 dersom navnet er "sladdet" og temaet "byttet ut"?

Leser også mellom linjene her at enkelte vil sensurere kritikk mot for eks. spørreundersøkelser etc, fordi det ødelegger tråder. Det er så lett som å ignorere det, og la leserne selv tolke det som blir skrevet? Er det ikke noe fornuftig i kritikken så klarer vel folk avgjøre dette selv?
    Sensur er alltid vanskelig.

Dersom et uskyldig spørsmål om hvilken kabel man skal velge oppleves som å bli "hi-jacket" av kranglefanter så synes jeg sensur kan være et greit virkemiddel.

-k

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som mange andre her inne var jeg innom i en lengre periode og bare leste og kikket litt rundt før jeg ble mer "aktiv" deltager. Litt av grunnen til at jeg ble mer aktiv var faktisk den gode tonen som var her inne, sammen med at det er mange som besitter mye kunnskap de er mer enn villige å dele med andre.

Jeg synes fortsatt at det er et bra forum, men kan være enig med trådstarter at det kan være flere (i mine øyne) unødvendig ufine kommentarer nå.

Håper denne tråden kan være med på å sette litt fokus på at vi tar oss litt i nakken, og fortsetter å opprettholde de gode kvalitetene AVforum har.

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns jeg har blitt tatt godt i mot her jeg, tross min uvitenhet innen denne verdenen... :-D Har deltatt på fagforum innen mitt fag, med kun fagfolk og regulert adgang, hvor debatten etter min mening er adskillig mer opphetet...

Dog.. jeg er helt enig.. personangrep og usakelig kritikk kan aldri forsvares! Men det er jo en relativt kjent ulempe med internett... det at folk gjemmer seg bak anonymiteten og er "tøffere" enn det de ville vært i virkeligheten.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Dersom et uskyldig spørsmål om hvilken kabel man skal velge oppleves som å bli "hi-jacket" av kranglefanter så synes jeg sensur kan være et greit virkemiddel.
    La oss si at en person starter opp en tråd der han lurer på om han skal velge mellom Kimber og Nordost kabler, og har et begrenset budsjett på 10 000kr. Så skriver noen at han må for guds skyld velge Kimber på grunn av deres overlegne evne til å gjengi vokal, og legger videre ut om produsentens vidunderlige "specs" på denne kabelen.

La oss for morro skyld anta at du og dette individet starter å diskutere dette med lydmessige gevinster på ulike kabler (jeg vet det høres utrolig ut, med det er rent hypotetisk), en diskusjon som kan gå over dusinvis av sider. Kan vi da tolke det som at du syntes det er greit at moderator kommer å sletter/sensurerer dine (og andres) innlegg?

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fremdeles er det hovedsakelig "de gamle" som legger inn. Men det må jo bare bety at temaet er viktig for forumets ve og vel og kanskje hele eksistens.

Noe jeg (som mediestuderende) finner oppklarende å ha et forhold til er de gode, gamle komponentene i kommunikasjonsmodellen med avsender, budskap og mottaker. Og på et forum som AVf blir dette bare mer innfløkt, med mange flere forhold. Men enda fungerer det å skille mann og mening, mener jeg. At et nokså nytt medium som Internett med sin uforpliktende omgangsform med modell etter en såkalt MTV-stil med kjapp klipping uten daue øyeblikk, provokativ og selvnytersk eksibisjonistisk oppførsel og stunt-innslag á la Jackass krever og fordrer nye omgangs- og samtaleformer, er bare å regne med. Rytmen er kjapp og innholdet blir deretter, litt overfladisk og ikke så solid underbygd, vel så mye underholdning som informasjon.

Uten at jeg bejubler dette, eller gnir meg i hendene over nye og ubearbeidde forskningsområder i en mulig framtidig yrkespraksis tar jeg for min del heller et skritt tilbake og prøver å få øye på egen rolle i diskusjonene.

Når man bringer sine meninger til torgs, for det er jo det et forum er - et meningstorg, må man tillate kritikk, vurdering og ulike utslag av dissing. I hvert fall må man regne med at det kan skje. Greia her, tror jeg, er at man må kunne la sin mening stå til skue, tross alt er all diskusjon en interaktiv flersamtale der enighet til syvende og sist aldri nåes. Når en mening er uttalt, les: foruminnlegg avsendt, befinner avsender og innlegg seg i to forskjellige verdner. Den ene i ferd med å begå nye tanker, opptatt med sitt. Ute på forumet ligger så manns mening og irriterer eller bifalles. Dermed er det heller ikke personangrep som sådann, men heller en provokasjon som en eventuell meningsmotstander/kranglefant/drittkaster lar seg angripe av/ikke er smart nok til å nøytralisere.

Dessuten tror jeg at det å skille mellom seriøse forummedlemmers (gjennomtenkte og gjennomarbeidde) innlegg og forumsgroupienes nid og mishagsytringer ikke vil fungere. Hertil kommer fasinasjonen for mediet og begeistring for forumet/AV-interessen/diskusjonen/ talefriheten i veien for innholdet i, og noen ganger også intensjonen med, samtalene. Man er altså for glad i sitt. Jeg sier ikke `kill your darlings`, men vær kanskje litt mer "utro". Og her klipper jeg før innlegget går utenom det tråden dreier seg om - respekt for andres meninger, som i hvert fall jeg har skjønt det.

For å oppsummere tror jeg det er mediekanalen, publikasjonsformen, avstanden, hypen, innpakninga, stilen, presentasjonsformen, forventningene - whatever, det teoretikerne kaller medie-/publikasjonskanalstøyen som skaper, eller i hvert fall forsterker misforståelsene og fuzzen.

Og et bifall til HoJ som tar opp temaet, det styrker forumet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    La oss for morro skyld anta at du og dette individet starter å diskutere dette med lydmessige gevinster på ulike kabler (jeg vet det høres utrolig ut, med det er rent hypotetisk), en diskusjon som kan gå over dusinvis av sider. Kan vi da tolke det som at du syntes det er greit at moderator kommer å sletter/sensurerer dine (og andres) innlegg?
    Jeg vet ikke hvor grensene ideelt skal gå. Fomelt sett er vel dette opp til moderator, men siden et diskusjonsforum har liten verdi uten debattanter, så har i praksis meningen til de som deltar en viss betydning.

Jeg tror jeg har kommet med noen innspill i denne tråden som antyder grensegangen i det konkrete tilfellet jeg antar du henviser til:
    Ikke absolutt kontroll, men stor kontroll. Ingen kan kreve å få stå uimotsagt, selv i sin egen tråd. Men det må være lov å definere hva temaet er, og hvilke momenter man ikke ønsker å diskutere.
    AntonX startet tråden med en klar intensjon, og ansporinger til kabeldebatter burde kunne slettes av moderator dersom Anton ber om det.

Å legge inn linker til relevante diskusjoner er kanskje litt i grenseland, men jeg synes det er greit dersom jeg starter en tråd med klar intensjon, som denne:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

og folk som klart er uenig*) legger inn en link til en diskusjon i stedetfor å "forurense" min tråd med off-topic.

Noen ganger vandrer tråder i helt andre retninger enn det trådstarter hadde som utgangspunkt, og hvis dette skjer over lang tid og uten at trådstarter protesterer så ser jeg det som uproblematisk. Et eksempel på det:
    http://avforum.no/forum/kabler/65197...er-kabler.html

Så lenge trådstarter selv deltar i en "off-topic" diskusjon, eller blir borte så er vel det greit?

-k

*)Altså uenig i både form og innhold, og vil endre premissene for diskusjonen
    (utheving gjort i etterkant)

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med dere, en viktig tråd!

Som fersking har jeg hatt stor glede av å surfe rundt på forumet. De trådene der alt 'stemmer' og en får en faglig diskusjon rundt et tema, der problemstillingene belyses fra flere sider gjennom gode innlegg og flere spiller på egne og andres erfaringer/kunnskap er en fryd å lese!

Dette i motsetning til de trådene som kommer skjevt ut, enten pga en dårlig vinkling på trådstarten, eller at en eller flere kommer inn og kupper tråden og drar den helt bort fra tema.

Leser en del på amerikanske AVSforum og er imponert over hvor vennlig og høflig tone de greier å holde i forumet (det jeg har lest ihvertfall). Hifisentralen er nok sikkert faglig sterk på tokanals hifi, men spesielt hyggelig er det ikke der, veldig mye sandkasse/testosteron. Det er jo tross alt en hobby vi diskuterer, ikke noe mer.

Det som godt kunne vært strammet opp her er mylderet av nye tråder hele tiden, særlig når det er ting det står mye om fra før. Dette irriterer naturlig nok veteranene på forumet og andre også. Det hele begynner å bli uoversiktlig synes jeg.

Et lite forslag i så måte: Hva med om moderatorene kunne gå tilbake og 'døpe om' en del gamle tråder så det går an å se hva de handler om? Det er alt for mange Jeg trenger hjelp -tråder f.eks. Og kanskje legge noen føringer for tittel på nye tråder også.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Odd J
    Leser en del på amerikanske AVSforum og er imponert over hvor vennlig og høflig tone de greier å holde i forumet (det jeg har lest ihvertfall).
    Sjekk ut enkelte av 2-kanals diskusjonene eller HDMI 1.3 der inne og du finner samme fenomen :-)
    Hifisentralen er nok sikkert faglig sterk på tokanals hifi, men spesielt hyggelig er det ikke der, veldig mye sandkasse/testosteron. Det er jo tross alt en hobby vi diskuterer, ikke noe mer.
    Jeg er usikker på hva "faglig sterk" betyr, men i mine øyne er det der som her noen få aktive, kunnskapsrike personer som gjør det verdt for meg å stikke innom jevnlig.
    Det som godt kunne vært strammet opp her er mylderet av nye tråder hele tiden, særlig når det er ting det står mye om fra før. Dette irriterer naturlig nok veteranene på forumet og andre også. Det hele begynner å bli uoversiktlig synes jeg.
    Med fare for å høres ut som en surpomp:
    Hvordan skal man besvare spørsmål ala "gir 1080p bedre bilde enn 720p", når det virker som om det er 2 dager siden forrige gang nesten samme spørsmål var oppe?

Er det "sticky", guider, eller bør man bare svare med "søke-knappen er til høyre, jeg prøvde å søke på 1080p, 720p og fikk 1200 treff"?

-k

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske enig Knut, tror med god fordel at søkerknappen kan bli "større", hadde sluppet en del kvasse meldinger (som jeg også har lagt igjen).

Ang. hifisentralen, så er det også en grunn til at jeg holder meg mest til chat'n og sliter med å legge in meninger i trådene, det er det som gjør AVf meget bra synes jeg, dog synes jeg hfs har blitt bedre med tiden (eller jeg mere "belest"?)

Synes jevnt over at tonen er bra her, men merker meg enkelte tråder en viss negativ tone..

Jeg var meget usikker om det var rett av meg å lage en slik tråd, eller om det var noe bare jeg syntes var blitt litt dumt her, men nå ser det jo ut som at det er fler som synes dette er en grei tråd. Og som jeg nevnte i begynnelsen, håper på lys i den andre enden, at vi kan nøste opp litt her. Synes denne tråden muligens er i ferd med å gjøre nettopp det..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så må man huske på at enkelte ganger er man ikke ved sine fulle fem. ;-)

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, mange gode poenger her fra flere hold - og ja, søkefunksjonen bør brukes mer i mange saker i tråder àla:

- Halv pris på høyttalere i Danmark
    - Generelt SVS og XTZ
    osv...

Det som jeg tror HoJ er enig med meg i her er det som jeg tror blir viktigere også ellers i samfunnet vårt - vi må være litt "rausere" med hverandre og ha det litt romslig - noe jeg synes vi stort sett er gode på her, men det er alltid rom for forbedring.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Det som jeg tror HoJ er enig med meg i her er det som jeg tror blir viktigere også ellers i samfunnet vårt - vi må være litt "rausere" med hverandre og ha det litt romslig - noe jeg synes vi stort sett er gode på her, men det er alltid rom for forbedring.
    En man med visdom cybervision.. Lik Mr. Cash var..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Meget bra tråd

Hei HoJ, jeg er helt enig med deg i at der er en del unødvendige sure kommentarer fra tid til annen her inne, men jeg registrerer også at AVforums administratorer også har utestengt useriøse personer og det er meget fornuftig måte og håndtere dette problemet på :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke vært aktiv på dette forumet så lenge.
    Ut ifra alt det jeg har lest og deltatt i hittil har jeg ikke fått inntrykk av at det er så veldig mye drittkasting her.
    Kun enkelttråder som kan skjeie litt ut, og av og til litt dumme/personlig krenkende kommentarer. Personlig krenkende kommentarer er ikke noe trivelig, og jeg synes de fleste er flinke til å si ifra at nå har det gått for langt.
    0% med overtredelser finner man vel ikke noen plasser i samfunnet.

Hvis det hadde vært like labert nivå på diskusjonene her som det er på Dagbldet's leserkommentarer så hadde jeg slettet avforum.no fra favorittlista for lenge siden, hehe...

Søkefunksjonen på forumet klarer jeg skjeldent å få gode treff på. Synd.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Søkefunksjonen på forumet klarer jeg skjeldent å få gode treff på. Synd.
    Noen råd:
    1. Søk først med et enkelt søkeord direkte i feltet til høyre, og sjekk at det faktisk returnerer noen treff. Sjansene er store for at du får mange treff dersom du søker på et populært tema, som "1080p" som gir 53 800 treff.

2. Klikk søk->avansert søk, slik at du får litt flere muligheter

3. Bruk funksjonene på søkesiden, søk "bare i titler" for å bare få poster hvor essensen er temaet du er ute etter

4. Filtrer f.eks, "vis poster nyere enn ett år", "vis bare poster med mer enn 5 svar", "sorter ut fra relevans" for å sitte igjen med poster som er noenlunde oppdatert, som har forårsaket litt interesse, og få se de beste treffene først.

5. Velg det underforumet som passer best med temaet.

6. Dersom det er tråder som er lange, husk å huke av for "Vis resultatene som Innlegg " slik at du får opp den konkrete posten

Ved å søke på denne måten så fikk jeg som ett av de første treffene :
    http://avforum.no/forum/generell-vid...ighlight=1080p

Som burde være en grei start for de som lurer på om 1080p er noe å satse på.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg persolig synes søkefunksjonene i svenske Minhembio er mye bedre, En starter bare å skrive i søkefeltet så klikker det opp alternativer etterhvert. Da ser en hvor det bærer hen mens man skriver og finner fort ut om en er på rett vei.

Og finner en først det en søker, f.eks et flatskjerm av en bestemt type, så er det videre linker til berørte tråder, bilder, tester, omdømmer, priser m.m. Virkelig herlig søkesystem!

Leter alltid der først hvis jeg lurer på noe..

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den søkefunksjonen hørtes ypperlig ut, kanskje det hadde vært noe avforum? I en nyere versjon?

Intermediate Sharkoon sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg er litt sen med dette, men jeg har en følelse av at minst 40% av drittslenging og krangling kommer i kabel diskusjoner? Har selv vært litt kritisk, og full av meninger i slike tider og føler meg helt og holdent ansvarlig for det. Det er som det som mange allerede har nevnt, vi tar oss selv som bedre vitere og fordi dette er et forum så sier vi ting vi ikke nødvendigvis ville sagt direkte til en person. Dette er noe som burde gjøres noe med. En utestengnings periode på de som bruker for hardt språk kunne vært en ide. Har sett det fungere på andre forum så hvorfor ikke her. Utrolig egentlig, når du tenker over det. Her sitter det for det meste mennesker mellom 16-40år. Da burde man kunne forvente en bedre oppførsel. Skamme oss burde vi..

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •