Hva skjer med oss for tiden?? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 109
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Men noen ganger får man et valg. Skal man bare overse en provokasjon for å unngå krangling? Jeg tror de fleste gangene at det er det beste men noen ganger så føler man at man ikke har noe valg. Det er jo ikke alltid det er den som begynner ordbruken som er den som egentlig starter det hele.
    Jeg synes det kan være veldig vanskelig å avgjøre "hvem som startet". Siden det er så vanskelig så ville jeg ideelt sett ha overlatt ansvaret for folkeskikk over på moderator. At det er vanskelig å følge dette i praksis til tider er jeg enig i.
    Når det gjelder kabler så synes jeg valget burde holde seg til å overse fordi det har blitt diskutert mange, mange ganger før og det kommer ingen vei uansett. Jeg har selv prøvd to ganger tror jeg. Grunnen til at jeg gikk over grensen en gang med Knut Inge var ikke pga meningen hans men når man argumenterer bare for å argumentere så innfløkt som overhodet mulig for å ikke stå i fare for å måtte tape en diskusjon så kan enhver overreagere. Det synes jeg han burde ta innover seg.
    Så lenge du ikke med sikkerhet vet hvorfor jeg argumenterer som jeg gjør eller hvorfor jeg deltar her inne så mener jeg at det er opplagt at du (og jeg) burde møte argumenter med argumenter, og frekkheter med å be moderator ... moderere.

Jeg ser ikke at jeg har noe å ta innover meg på det punktet du nevner, siden jeg er uenig i din analyse av min psyke. Spesielt når man står ovenfor debattanter som er engasjerte og irriterte, så må man argumentere på en måte hvor man hverken kan "tas" på fakta-feil eller på form. Det gjør at argumentasjonen fort blir innfløkt.

Å kunne si noe eller underbygge noe på en måte som er ihht all kjent vitenskap, som vanskelig kan tas opp som sårende eller å kverulere rundt form, som alle kan lese og forstå, og som er kortfattet og konsist nok til at leseren ikke sovner er ganske utfordrende.
    Når ivalo følte han måtte si sin mening når en ny bruker spør om kabler så forstår jeg godt det. Men her gjelder det å ordlegge seg slik at en krangletråd ikke oppstår. Det er da smart å ordlegge seg slik at man utrykker sin egen mening og sier at temaet er omdiskutert. Og ikke legger opp til at "alle andre tar feil" formuleringer.
    Et veldig godt standard-svar er:
    1. Slik er min mening..., og jeg kan underbygge dette ved...
    2. Mange er uenige med meg, og mener at...
    3. Siden meningene er delte, så vil du kanskje ikke få et klart svar her inne som alle kan enes om. Men i alle tilfeller så kan du på enkelt vis avgjøre spørsmålet selv ved å gjøre følgende...
    En annen ting er oppfordring til å snu og beklage seg om man ser at man har feilvurdert.
    Det er vanskelig men absolutt positivt for en ok tone.
    Absolutt enig i at trådstarter bør kunne styre hva han ikke vil ha noe av i sin tråd og at det burde repekteres.
    Ikke absolutt kontroll, men stor kontroll. Ingen kan kreve å få stå uimotsagt, selv i sin egen tråd. Men det må være lov å definere hva temaet er, og hvilke momenter man ikke ønsker å diskutere.
    Tja, hva annet er grobunn for krangling? Stadig gjentagelser kanskje.
    Absolutt. Det man kanskje bør tenke på i så måte er at gjentakelse ofte gjelder begge sider i en uenighet, inklusive en selv. Dersom jeg anklager deg for å hevde (A) alt for ofte, så er det ganske sannsynlig at jeg selv hevder (ikke A) like ofte.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Så lenge du ikke med sikkerhet vet hvorfor jeg argumenterer som jeg gjør eller hvorfor jeg deltar her inne så mener jeg at det er opplagt at du (og jeg) burde møte argumenter med argumenter, og frekkheter med å be moderator ... moderere.

Jeg ser ikke at jeg har noe å ta innover meg på det punktet du nevner, siden jeg er uenig i din analyse av min psyke. Spesielt når man står ovenfor debattanter som er engasjerte og irriterte, så må man argumentere på en måte hvor man hverken kan "tas" på fakta-feil eller på form. Det gjør at argumentasjonen fort blir innfløkt.

-k
    Jeg ønsket bare å ta opp årsaker til at tråder kan ende som kranglinger i denne tråden. At du ikke ser denne var ikke så overraskende :wink:. Det er ikke alle som har klart og som hadde orket å argumentere som politikere og alltid måtte holde seg på matta.

Til alle: En slik tråd kan være en fin anledning til å snakke om årsaker og valg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til alle: En slik tråd kan være en fin anledning til å snakke om årsaker og valg.
    Hva mener du? Politiske valg?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hva mener du? Politiske valg?

-k
    Den med politikere var kun til deg :wink:.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Ivaols har et godt poeng da. Om han kan redde en stakkar fra å bli frarøvet tusener av kroner for noen kabler som (kanskje) ikke forbedrer lyden i hørbar grad, da har han gjort en god gjerning.............
    100% enig. Så lenge man sier det på en saklig, og ikke nedlatende måte, må det være lov å opplyse om at ingen, så vidt jeg vet, har greid å bevise hørbare lydforskjeller i kabler. Det er profitt og atter profitt som er drivkraften til kabelprodusentene, og fler og fler får øynene, eller ørene..., opp for at dette er det siste man bør prioritere i et AV anlegg.

Ellers enig med mye i det trådstarter sier. Det må være lov å si sin mening, men kanskje litt mer takt og tone kunne vært på sin plass for mange av oss.

Newcomer rwksz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si at jeg faktisk er imponert over holdningen generelt på dette forumet, kontra mange andre forum jeg har postet på. Her er som regel alle behjelplige og hyggelige. At det blir noe skit kasting og "trolling" må man nesten regne med, men det er jo selvfølgelig best om de som ikke har annet å gjøre enn å slenge negative kommentarer finner seg ett annet forum

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    100% enig. Så lenge man sier det på en saklig, og ikke nedlatende måte, må det være lov å opplyse om at ingen, så vidt jeg vet, har greid å bevise hørbare lydforskjeller i kabler. Det er profitt og atter profitt som er drivkraften til kabelprodusentene, og fler og fler får øynene, eller ørene..., opp for at dette er det siste man bør prioritere i et AV anlegg.

Ellers enig med mye i det trådstarter sier. Det må være lov å si sin mening, men kanskje litt mer takt og tone kunne vært på sin plass for mange av oss.
    Takt og tone er er det jo i ditt innlegg men når du henviser til beviser så er det ytterst få som har prøvd å bevise...

- ser du... det legger opp til en ny debatt.... som kan hende ender i ufin ordbruk fordi man går lei av de samme argumentene....

Kanskje finnes det bedre måter å ordlegge seg på?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takt og tone er er det jo i ditt innlegg men når du henviser til beviser så er det ytterst få som har prøvd å bevise...
    "Så lenge man sier det på en saklig, og ikke nedlatende måte, må det være lov å opplyse om at ingen, så vidt jeg vet, har greid å bevise hørbare lydforskjeller i kabler"

Dette anser jeg som et innlegg i debatten om "hva man har lov å si og hva man ikke har lov å si", og må derfor være helt greit.

"Det er profitt og atter profitt som er drivkraften til kabelprodusentene, og fler og fler får øynene, eller ørene..., opp for at dette er det siste man bør prioritere i et AV anlegg.
    "

Dette er en påstand som har ikke noe med topic i denne tråden å gjøre, og uavhengig av om det medfører riktighet eller ikke så synes jeg det var unødig å poste i denne tråden.
    - ser du... det legger opp til en ny debatt.... som kan hende ender i ufin ordbruk fordi man går lei av de samme argumentene....

Kanskje finnes det bedre måter å ordlegge seg på?
    Ufin ordbruk kan uansett unngås, og det beste stedet er at vi starter med oss selv. Det handler om noe så enkelt som selvbeherskelse og impulskontroll. Man trenger ikke å være "politiker" for å tilstrebe seg de dydene?

At folk gjentar argumenter på begge sider kan umulig være en gyldig grunn for å reagere med sinne eller ukvemsord. Når den ene siden gjentar et gammelt argument så kan det være at det beste motargumentet er repetert mange ganger, skal man da unnlate å svare med det beste argumentet bare fordi mange har sett det før?

Når det gjelder å bli møtt med gamle og gjentatte argumenter så mener jeg å uttale meg med en viss tyngde. Jeg er vel en av dem her inn som oftest har fått slengt etter meg at jeg har dårlig hørsel, dårlig utstyr, ikke er glad i musikk, eller andre usakligheter som bunner ut i at man lar seg provosere av mine meninger eller argumenter. Jeg innrømmer villig at jeg irriterer meg når folk opplagt ikke gidder å lese et (forsøksvis) gjennomtenkt innlegg, men heller slenger ut at jeg er døv som ikke oppfatter det samme som dem. Et virkemiddel som fungerer bra i så måte er å lage en "samlepost" med ofte forekommende argumenter. Når man har henvist til samme kritikk/besvarelse ved å quote seg selv 3-4 ganger så blir folk som regel lei av å kaste ut de samme beskyldningene. I alle fall hvis det er beskyldninger som relativt lett kan argumenteres mot. Da sitter man kanskje igjen med den kritikken som er vanskeligere å avvise blankt, og det er jo slike som fører til matnyttige diskusjoner der alle kan lære noe...

Å si at en som er ekstremt fokusert på blindtester "ikke stoler på ørene" er jo egentlig en ganske flau ting å si. Like fullt sies det kanskje en gang i uken eller så.

-k

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Det er profitt og atter profitt som er drivkraften til kabelprodusentene,
    Dette gjelder vel de fleste som lager noe. Så lenge det er et marked, vil noen prøve å tjene penger på det.

Frode

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Dette gjelder vel de fleste som lager noe. Så lenge det er et marked, vil noen prøve å tjene penger på det.

Frode
    Men vi MÅ ikke kjøpe produktene......

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Men vi MÅ ikke kjøpe produktene......
    Vel, jeg MÅ i alle fall ha kabler. Prøvde en gang uten, men fikk ikke lyd.

Frode

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loce
    Har vært innom tilsvarende svenske forum noen ganger og der er det ganske mye tøffere forhold. Der er det så mye drittkasting og usakligheter som hadde vært ganske utenkelig i dette forumet. Nå er jo svenskene kjent for å bruke et mye sterkere språk enn oss, men allikevel.
    Enig med dig, svensk som jag är. På dom svenska forumen modereras det
    rätt hårt därav. Det finns vissa som lyckats bli avstängda på nästan alla forum. Huvudorsaken är att dessa "idiotförklarar" vi som:

1. Hör skillnad på kablar. Vi inbillar oss bara.
    2. Lägger ner för mycket pengar på utrustning. Det räcker med
    Denon 2105, Pioneer 668 mm. All annan utrustning färgar ljudet.
    3. Läser hifimagasin. Dom ljuger bara och är köpta av hifiindustrin.

Dom kallar oss för troende, lurade och att allt vi tycker oss höra
    är inbillning. Om det inte går att bevisa i ett dubbelt blindtest med
    0,1db nivåjustering, så är det bara trams.

Nyckelordet är respekt och att inte ha förutfattade meningar åt något håll.

Jag tycker det är en bra ton på AV-forum. Visst finns det en flock-
    mentalitet här oxå. Tongivande forummedlemmar drar med sig "hang-
    arounds" som köper samma saker som dom stora grabbarna. Och visst
    finns det besserwissers på Av-forum. Men i det stora hela är det mkt
    mer av den varan i Sverige.

Så fortsätt med ett bra forum!:-D

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Frode
    Hehe - nettopp, og Europris har noen helt fine høyttalerkabler til kr 49 for 5 meter (tror det var 5 meter, eller var det 10....) - isolert var de også

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sporer vi av igjen :-D
    Synes personlig vi har en god tone her inne, men selvfølgelig tar det av til tider.
    Enkelte har vel kanskje en tendens til å tillegge seg en eller annen form besserwisserholdninger fra tid til annen, men det er vel bare å dr.... i så lenge det store flertallet holder seg til fakta og egne erfaringer samt ikke å gå på person.
    Har ikke fulgt med på HD krigen men har vel et inntrykk av at det var litt vondt blod der :-D For ikke å snakke om kabel...
    Ellers synes jeg nykommere får god hjelp så lenge de greier å fomidle hva de lurer på ( mulig jeg er gammel, men skjønner ikke allt som blir skrevet av "de unge" for tiden)
    Så lenge man har noe konstruktivt å komme med så skal det fritt frem for alle uten å bli sablet ned av selvoppnevnte experter eller folk som tror de er det :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående å gjenta seg selv så har knutinh et godt poeng jeg mener det er viktig å merke seg. Når det brukes et argument som har vært nevnt mange ganger før, så er det som regel i forbindelse med det motstridende argumentet, som da naturlig nok har vært oppe like ofte... Begge parter i en sak bør derfor være litt påpasselig med hvordan en legger fram påstander for ikke å virke skråsikker i en sak man vet har klare og sterke motstridende meninger.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Frode

Det er min kommentar..:neutral: :-D
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Det er min kommentar..:neutral: :-D
    Beklager! Det skal ikke gjenta seg.

Frode

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja de debattene får virkelig frem det verste i folk. Jeg vet at jeg muligens kunne lagt litt mere bånd på meg selv. Men, når en person mellom linjene påstår at jeg tar feil og gjerne legger ut en masse linker og faktamaterialle for å påvise det? Ja da blir jeg irritert. Jeg sier aldri at en person tar feil og motsier heller ikke.

At man sier at man skriver det for at man vil at vedkommende skal spare penger? Joda, greit det... Men, ikke kom å påstå at jeg tar feil. For det er jo det som er tingen med ett forum som dette: Folk som er usikre på sine valg skal kunne komme å spørre og få råd. Når man betviler en person eller gruppes syn så er det sånn at man påtvinger 3. personen sitt eget. Dette skal kunne være opp til den enkelte å finne ut av selv. Det er jo dette som gjør hobbyen vår så fascinerende Jeg har lært både av ting jeg har hørt fra andre og utifra egne erfaringer.

Gjentagelser er vel sikkert ille.. men ofte greit å holde debatten igang? Linking til familiære debatter er greit nok, men da kun til de som fortsatt "er i gang".

Ikke bestandig at det hjelper å unnskylde seg hvis man tar "feil": For 1,5år siden kom jeg i ett komme med en litt flåsete kommentar, der jeg stilte spørsmål om anmelderes forhold til leverandører. Jeg påsto ingenting og skrev heller ingen navn... Og beklaget meg hvis noen tok seg nær. Uansett så var de svarene jeg fikk så utrolig graverende at det fortsatt til dags dato står meg som ett spørsmål at ingen av moderatorene stoppet det? Litt ille var det at en av mine da nærmeste her inne stod i bresjen, til tross for at det var vedkommende som under en biltur noen dager før hadde tatt opp akkurat samme tema? Trenger vel ikke å si at vedkommende er en del av denne bransjen nå.

Det får meg til å stille meg spørsmål om jeg da egentlig tok så feil?

Eneste jeg gjorde var å stille ett spørsmål, men som i alle forum så finnes det ting man ikke snakker høyt om.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    At man sier at man skriver det for at man vil at vedkommende skal spare penger? Joda, greit det... Men, ikke kom å påstå at jeg tar feil.
    Tja, det spørs hvordan du legger fram din påstand i utgangspunktet.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får vel bare si som presten : Det er forskjell på liv og lære ( Pi.. i den ene hånda og bibelen i den andre...) Selvfølgelig uten sammenligning :-D

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •