Hva skjer med oss for tiden?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 109
    Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er ganske enkelt: Oppfør deg mot andre som du ønsker at andre skal oppføre seg mot deg!

Enkelt å si, vanskelig å gjøre. Vet selv at jeg kan bli krass og grense mot "drittsekk" i blandt. Prøver å styre unna kabel trådene og de tekniske diskusjonen der folk legger ut i det vide og det breie om sine tekniske kunnskaper som går så dypt at jeg lurer på om det dem skriver er bare tull! Synes faktisk ikke det er rart at det blir en røff tone i blandt, da enkelte oppfører seg som bedrevitende og rangerer seg høyere enn andre. Noe å tenke på for noen og en hver kanskje?

Også har du en kategori hvor det blir mye krangel og tull: HD formater. Enkelte er såret fordi deres format tapte og lar det komme ut i det full. Andre er kjempefornøyd med at sitt format vant og virkelig legger ut og strør salt i såret til "motstanderen." Her er det et enkelt virkemiddel: den krigen er over, la den ligge. Også kommer tredje mann inn: jeg ser ikke forskjell.... Og da fortsetter krangelen :-?

Slik er det nå en gang på et forum med diskusjon - vi er i utgangspunktet uenige. Det er i og for seg greit, men vær uenige på en alright måte! Jeg skal ta meg selv i nakkeskinnet og håper andre gjør det også :-D

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fram til nå har innsenderne i denne tråden gjenomsnittlig 1357 innlegg, eksklusivt dette. (Ja, jeg er litt pedant.) Av dette kan man regne med at det er medlemmer som betrakter forumet som mer eller mindre sitt eie. Videre må man kanskje regne at det hovedsakelig er de av forumsmedlemmene som er kommet over skrytestadiet og forventer noe igjen for mange, hjelpsomme og samvittighetsfullt velmente innlegg.

Ø-øøh..

Web-basert forumsaktivitet er kommunikasjon, om det ikke nødvendigvis foregår ansikt-til-ansikt. Det er altså ikke -skal vi si - personlig kommunikasjon, og kan dermed ikke forventes å foregå etter de samme selvfølgelige regler som ellers i samfunnet. (Internett)mediet formidler i sto grad, som Marshall McLuhan ville ha sagt det, sitt eget budskap. Formen er innholdet/mediet er budskapet. Eller virtualiteten er i ferd med å ta plassen for det virkelige og kopien har tatt originalens plass. Innholdet i trådene, henvendelsesformen, sjargongen, omgangsformen, humoren og alt det der blir etter dette et resultat av mediekanalen, publikasjonsformen, forventningene, trendene og-alt-det-der.

Tenker derfor ofte på at alle fornærmelsene og misforståelsene ikke er gjort i verste hensikt eller nødvendigvis er personlig retta. Det hjelper. Tonen og temaet i innleggene er der fordi mediet er slikt. Med eksempel fra Alternativ Audio var det ved juletider lynsjestemning og det forekom utvisning(er?). Personlig fant jeg stemninga reaksjonær og motbydelig. Jeg, og flere andre ser jeg, har slutta å vanke der, selv om det ikke synes å ha gått inn på de som ikke reagerte likeens på kustusen. Dette er nå tanker som streifer meg når jeg leser trådstarten.

Men seff er det tillatt å be folk å ta seg et tak, om fornærmelser og slikt er tydelig til stede og ikke til å misforstå. Likedan går det an å påpeke oppførsel man finner fornærmende og angripende, både på egen og endres vegne. Men å forandre omgivelsene/mediekanalen blir verre. det er jo en buffer at vi befinner oss her bak en avatar, er det ikke?

En løsning ville jo være å sette aldersgrensa for kjøp og besittelse av audiovisuelt utstyr til f.eks. 23 år. Eller, ..nei!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Fram til nå har innsenderne i denne tråden gjenomsnittlig 1357 innlegg, eksklusivt dette. (Ja, jeg er litt pedant.) Av dette kan man regne med at det er medlemmer som betrakter forumet som mer eller mindre sitt eie. Videre må man kanskje regne at det hovedsakelig er de av forumsmedlemmene som er kommet over skrytestadiet og forventer noe igjen for mange, hjelpsomme og samvittighetsfullt velmente innlegg.

Ø-øøh..
    Usikker på hva du vil frem til her, så derfor må jeg spør:
    er det en liten sjanse for at "storbrukere" svarer først på denne nye tråden fordi vi er aktive i AVforum; at vi har genuin interesse av å være her mens vi ripper CD'er, lytter til musikk og rent generelt slapper av ved PC'en?

Vi eier ikke et forum - vi bruker det aktivt.

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns egentlig det sto mye bra i det siste innlegget til wotg, hadde selv skrevet ett langt innlegg til dette. Men av en eller annen teit grunn, var jeg ikke innlogget å innlegget bare forsvant som jeg har brukt 10 min på å skrive :neutral: Skikklig moro

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har merket tendenser til dette selv. Ikke det hyggeligste, nei.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Usikker på hva du vil frem til her, så derfor må jeg spør:
    er det en liten sjanse for at "storbrukere" svarer først på denne nye tråden fordi vi er aktive i AVforum; at vi har genuin interesse av å være her mens vi ripper CD'er, lytter til musikk og rent generelt slapper av ved PC'en?

Vi eier ikke et forum - vi bruker det aktivt.
    Jeg mente det jeg skrev. Selv om jeg har lært at det er god taktikk å legge seg flat.

Det man bruker tid på og bryr seg om, betrakter man jo som sitt. Eller får et eieforhold til fordi man bruker tid og oppmersomhet på det. Dersom det er slikt at nye brukere, med en annen agenda enn aktive brukere, innfører en kultur eller temaer som ikke fungerer må det jo være fordi det fra før finnes regler for hva som er passende som nykommeren ikke har fått med seg. Må jo nevne at jeg ikke er noen ungbukk trass i mine få innlegg, selv om jeg begynte med Cerwin-Vega! jeg og (no offence!).

Men jeg skrev helst om mediet som forumdiskusjonene foregår gjennom og derav tilhørende kommunikasjonsform. Anyone?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, tror jeg har gått glipp av alle de sure oppgulpene på avforum jeg. Sjelden jeg ser at moderatorene har tatt afære, og de få gangene jeg har lagt merke til det kommer det en unnskyldning fra brukeren som tråkket over streken i påfølgende post.

Eller kanskje jeg bare sitter her i min egen boble og er glad og fornøyd? :-D

DrE

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt enig med doktoren her. Jeg synes det er et trivelig miljø her på de delene av forumet jeg vanker i alle fall... Kanskje er er for lite innom krangletrådene?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jøss, til å bestå av over 2600 medlemmer er forumet en både disiplinert og enig gjeng. Etter rosen fra danske og svenske søsterforum å dømme er det tydelig det er interessen for lyd og bilde som er fellesnevner for aktivitetene her inne. Må si jeg aldri fått den faglige oppbackingen og funnet en tilsvarende ekspertise lik det som finns her.

Lenge, lenge leve må!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig at det er veldig mye positivt med AVf, hvis ikke så ville jeg ikke brukt tid på forumet, men synes også at tonen har blitt hardere med tiden, husker ikke så mye angrep osv. før??

Ville med denne tråden bare få oss til å gå litt i tenkeboksen, hvordan oppfører vi oss her på forumet ovenfor hverandre, mye lettere å være "bråkjekk" med folk du bare kjenner nicet til, en folk du virkelig treffer ansikt til ansikt. Men jeg personlig skal prøve å ta meg sammen, bak nicet - på den andre siden - sitter det også en person..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Saken er vel nettopp den at det er "en del" flere medlemmer her inne enn for 4-5 år siden, når det kun var et knippe med entusiaster som endelig hadde fått noen å snakke lyd/bilde med

Og jeg tror at siden mange av gamlegutta gjerne vil beholde den hyggelige tonen som har vært fra dag èn, blir usakligheter slått hardt ned på.

Som dere sikkert skjønner så synes jeg alle her inne er overraskende hyggelige
    Og de få gangene noen "går over streken", er det nok av folk som sier i fra. På den måten vil også nye medlemmer føle seg velkomne, selv om en eller annen dust kommer med usakligheter rettet mot dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Er det rimelig å reagere med uttalt irritasjon eller sanksjoner mot noen som har sterke meninger?

2. Er det rimelig å reagere med uttalt irritasjon eller sanksjoner mot noen som har mange poster?

3. Er det rimelig å reagere med uttalt irritasjon eller sanksjoner mot noen som har pretensiøse argumenter eller lange argumenter?

Jeg mener at svaret på alle disse er et klart nei.

4. Er det rimelig å reagere med uttalt irritasjon eller sanksjoner mot noen som kommenterer deltakerne i diskusjonen negativt og/eller usaklig?

Ja, jeg mener at noe som i stor grad gjør et forum (eller en fest) utrivelig er dersom noen finner ut at de skal erklære at andre er "duster" eller andre utrivelige karakteristikker, når det eneste de har gjort galt er pkt 1-3. Jo større uenigheten er, jo flinkere burde vi alle (meg selv inklusive) være til å påpeke utelukkende svakheter ved argumentasjonen deres, og holde munn om personen bak argumentasjonen.

Både mot forumtroll, barnslige debattanter og helt normale deltakere man bare ikke finner "kjemien" med, så mener jeg at det er bortkastet å leke sheriff selv, sanksjoner bør utelukkende innføres av moderator. Vi andre bør etter beste evne overse, noen irriterende elementer går lei av å provosere når ingen vil leke med dem. Av og til synes jeg det er det veldig fristende å "svare tilbake med samme mynt" eller å påpeke hvor barnslig voksne mennesker kan oppføre seg bak et tastatur. Men det tjener ingen hensikt.

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem tar med kake i morgen?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvem tar med kake i morgen?
    Skulle gjerne gjort det, men laget ei lade-kage til bekjente i går og den ble litt vel godt stekt så jeg tror nok ikke jeg er rette mannen. I tillegg sitter jeg med influensa light og nesten ikke mer stemme igjen pga forkjølelse så jeg tror ikke jeg skal lage så mye som en solbærtoddy til noen andre enn meg selv

HoJ: Jeg er igrunn litt enig med deg, jeg har også bitt meg merke i at miljøet er blitt det jeg vil kalle for litt "glefsete" i noen tråder - noe som et vist annet forum i Norge har mye mer av, har nesten sluttet å bruke det på grunn av blærete holdninger og besserwissere. Tror nok endel, meg selv inkludert må gå litt i seg selv og tenke over hvordan man svarer andre i tråder - et forum er så knall når man svarer saklig med et glimt i øyet og ikke bare pøser eder og galle ut om man er uenig. Er du motstander av mennesker som hører forskjell på kabler så kan du jo heller styre unna trådene, eller si din mening med en høflig og fin tone.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er veldig vanskelig å "sensurere seg selv" og se når jeg er uhøflig og når jeg ikke er det. Det er derimot enklere å se at andre er uhøflige - jeg regner med at dette er likt for oss alle. I eksempelet under oppfattet jeg at jeg og AntonX hadde en behersket og sivilisert diskusjon om en meningsmåling, hvorpå en deltaker meldte seg inn i tråden med et tydelig ønske om å forsure debatten.
    http://avforum.no/forum/kabler/67648...tml#post849082
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Sitat Opprinnelig postet av Anonym
    Prøver du å bortforklare resultatene?
    Nei, jeg prøver å forklare resultatene.
    Sitat Opprinnelig postet av Anonym
    ...
    Kan jeg da påstå at de som har svart nei enten har:
    ...
    -Eller bare er så inngrodd i sine holdninger (eller muligens lest så mye at vedkommende ikke kan gjøre opp sine egen mening) at "bedre lyd i anlegget" blir konkludert med å være en placebo?
    Det er sikkert mange som er for inngrodd i sine overbevisninger til å lære noe nytt, men slik jeg forstår trådstarter har det ingen hensikt å ta den diskusjonen opp i akkurat denne tråden.
    Anonyms videre besvarelse ble fjernet av moderator etter min forespørsel. Hvis jeg husker rett så var det et surt oppstøt om at det jammen var fint at jeg hang her inne med slurva satt på repeat.

Poenget mitt er ikke å appelere til leseren om sympati for hvor "fælt" jeg har det, men å vise hvordan det å ta med seg en innstilling til en deltaker fra gamle tråder, og bortimot bære nag til folk kan gjøre det utrivelig å delta i diskusjonene, og vanskelig å få med seg den matnyttige delen av diskusjonene.

Til slutt vil jeg nevne det opplagte:
    En avstemning som heter "Valg: Er det forskjeller?" angående kabler har en ganske tydelig profil. Enten kan man velge å involvere seg eller ikke. Dersom man velger å involvere seg så kan man ikke med noen rett klage over at andre involverer seg i debatten. Dersom man finner det verdt å hevde et syn, så kan man heller ikke klage over at andre velger å motsi deg med et annet syn dersom de er uenig. Derimot så kan alle med rette mislike personangrep.

-k

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En avstemning som heter "Valg: Er det forskjeller?" angående kabler har en ganske tydelig profil. Enten kan man velge å involvere seg eller ikke. Dersom man velger å involvere seg så kan man ikke med noen rett klage over at andre involverer seg i debatten. Dersom man finner det verdt å hevde et syn, så kan man heller ikke klage over at andre velger å motsi deg med et annet syn dersom de er uenig. Derimot så kan alle med rette mislike personangrep.

-k
    Man har også mulighet til å starte en annen tråd, så kan en bare legge igjen en link.. Synes at slik som i denne tråden du ref. til så bør en prøve å la være å diskutere, finnes jo mange andre kabel-diskusjonstråder.. Men som du sier personangrep bør uansett altid være bannlyst!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra tråd!!

Ser ut til at den får positive ringvirkninger for resten av forumet:-D :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Man har også mulighet til å starte en annen tråd, så kan en bare legge igjen en link.. Synes at slik som i denne tråden du ref. til så bør en prøve å la være å diskutere, finnes jo mange andre kabel-diskusjonstråder.. Men som du sier personangrep bør uansett altid være bannlyst!
    AntonX startet tråden med en klar intensjon, og ansporinger til kabeldebatter burde kunne slettes av moderator dersom Anton ber om det.

Å legge inn linker til relevante diskusjoner er kanskje litt i grenseland, men jeg synes det er greit dersom jeg starter en tråd med klar intensjon, som denne:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

og folk som klart er uenig*) legger inn en link til en diskusjon i stedetfor å "forurense" min tråd med off-topic.

Noen ganger vandrer tråder i helt andre retninger enn det trådstarter hadde som utgangspunkt, og hvis dette skjer over lang tid og uten at trådstarter protesterer så ser jeg det som uproblematisk. Et eksempel på det:
    http://avforum.no/forum/kabler/65197...er-kabler.html

Så lenge trådstarter selv deltar i en "off-topic" diskusjon, eller blir borte så er vel det greit?

-k

*)Altså uenig i både form og innhold, og vil endre premissene for diskusjonen

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ser at jeg muligens er litt "hårsår", trådens oppgave var meste å få oss (meg inkludert) til å tenke litt over hva vi gjør. Hvis trådstarter ikke "redder" tråden så kan den seile den vei den vil.. Men synes fremdeles at det kan fort bli for mye "mine tanker" osv. enkelte ganger.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes den generelle gemytten her på forumet er positiv med lite krangling. Men et forum uten uenigheter synes jeg virker misstenkelig ;-).

Jeg tror ikke noen her synes det er morsomt når uenigheter går over i krangling. Absolutt ikke jeg heller selv om jeg har vært innblandet i noen.

Men noen ganger får man et valg. Skal man bare overse en provokasjon for å unngå krangling? Jeg tror de fleste gangene at det er det beste men noen ganger så føler man at man ikke har noe valg. Det er jo ikke alltid det er den som begynner ordbruken som er den som egentlig starter det hele.

Når det gjelder kabler så synes jeg valget burde holde seg til å overse fordi det har blitt diskutert mange, mange ganger før og det kommer ingen vei uansett. Jeg har selv prøvd to ganger tror jeg. Grunnen til at jeg gikk over grensen en gang med Knut Inge var ikke pga meningen hans men når man argumenterer bare for å argumentere så innfløkt som overhodet mulig for å ikke stå i fare for å måtte tape en diskusjon så kan enhver overreagere. Det synes jeg han burde ta innover seg.

Når det er sagt så er ikke jeg alltid flink nok til å holde tonen tilstrekkelig god. Som regel går det på måten man formulerer seg. Den største krangelen jeg var innblandet i var den om Midgard. Den ble tøff men akkurat den angrer jeg ikke på bortsett fra formuleringen i startinnlegget. Fordi jeg tror at på lengre sikt kan det komme noe positivt ut av det hele (det bedret seg i allefall).

Når ivalo følte han måtte si sin mening når en ny bruker spør om kabler så forstår jeg godt det. Men her gjelder det å ordlegge seg slik at en krangletråd ikke oppstår. Det er da smart å ordlegge seg slik at man utrykker sin egen mening og sier at temaet er omdiskutert. Og ikke legger opp til at "alle andre tar feil" formuleringer.

En annen ting er oppfordring til å snu og beklage seg om man ser at man har feilvurdert. En gang på et annet forum feiltolket jeg et innlegg og svarte provoserende. Da jeg innså tabben beklaget jeg og det var var utrolig hvor stor pris de satte på det. Anbefales!

Absolutt enig i at trådstarter bør kunne styre hva han ikke vil ha noe av i sin tråd og at det burde repekteres.

Tja, hva annet er grobunn for krangling? Stadig gjentagelser kanskje. Man burde nok være forsiktig her. En annen ting er overhyping av enkelte produkter. Men da kan det være sundt at noen står litt i veien : Ja, jeg tenker på tidligere Midgard og Patos og nå Klipsch. Ble du provosert nå :-D ?

En ting jeg har sett meg lei på er at watt nevnes før kvalitet og at klubbens produkter dominerer så mye. Det siste er nok litt uungåelig da de ofte er nærmeste og eneste butikk sammen med Center. Det første fører heldigvis ikke til kranglinger.

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •