Lytterunde hos surround.no: Dynavoice M-65 og XTZ 99 W12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lytterunde hos surround.no: Dynavoice M-65 og XTZ 99 W12

Da har jeg vært hos surround.no og lyttet litt både på dynavoice M-65 og XTZ 12".

Ble forsåvdit ganske skuffa over servicen, da vi ble mer eller mindre jagd ut av lytterommet før vi var på langt nær ferdige. En annen kunde "hadde bestilt time", så vi måtte ut. Hallo... jeg ringte og varslet min ankomst for en uke siden! Var også litt uheldig med at han som egentlig styrte lytterommet var opptatt med noe annet, så fikk ikke svar på de spørsmålene jeg hadde.

Inntrykket ble derfor veldig amputert, men det jeg klarte å høre av XTZ'en var at den trøkker mye for pengene! Spesielt når vi tok ut skumproppene. Ikke nødvendigvis løsningen i min egen stue, men den hadde et forholdsvis bredt spekter den kunne håndtere. Men har FRYKTELIG lyst til å høre 10'ern etter å ha hørt 12'ern, da jeg syntes 12ern virka litt for treg, men som sagt: lytterunden ble ganske amputert.

Når det kom til Dynavoice M-65 ble jeg mer forvirret enn noen gang. Etter at disse høyttalerne har fått så mye skryt, hadde jeg ganske store forventninger. Men alle vi 3 som var der var skjønt enige om at de var aaaalt for frempå i øvre mellomtonespekteret. Dog, jeg var vel den som brukte argumentet "men prisen" mest, men jeg også syntes mellomtonen var skjærende horribel. Men er ganske sikker på at oppsettet deres ødela hele opplevelsen, spesielt da han som hjalp oss i demoromet ikke var "rett mann" til å hjelpe oss (som han selv også presist understrekte). Forsterkeren var en surroundreciver (husker ikke hvilken), og den gav fra seg alle mulige slags lydbilder etter som han som hjalp oss trykte seg gjennom menyene på den for å få subben til å spille sammen med dynavoicene. Det var i en viss setting på reciveren at dynavoicene spilte mye mer nøytralt, men da ble de også veldig flate i lyden. Så riktig oppsett på forsterker må til her for å få noe inntrykk som det egentlig er verdt å skrive noe om.

Resultatet av det ble langt fra imponerende. ****, jeg hater surroundrecivere! Gi meg en GOD STEREOFORSTERKER så jeg slipper sånt tull! Blir jo direkte iritert!

Konklusjonen ble at jeg skal prøve å ta meg enda en tur til surround.no for en ny lytterunde. Denne gang med FASTSPIKRA tidspunkt i lytteromet og rett mann til å hjelpe. Både surround.no og dynavoicene skal få minst en sjangse til. Tror kanskje dynavoicene kan overbevise en del mer enn det de klarte i dag. Men hvis de viser samme tendensene med ytterligere konfigurering og justering, så beholder jeg AL-752'ene mine lett! Og kjøper en XTZsubb for å spe på de litt istedet.

Kommer til å oppdatere tråden hvis jeg får til å ta meg en tur til. Blir kanskje ikke før over neste uke i såfall.

Kom gjerne med komentarer og egne erfaringer/betraktninger av både lytterunden og de aktuelle produktene.
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags receiver var det snakk om?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min sub høres mye kjappere og strammere ut etter jeg har skrudd fasen til 90.. kan jo være noe slik også som gjør det??
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk desverre ikke med meg hvilken reciver det var. Skal se om jeg får til å ta meg enda en tur, så skal jeg legge merke til det (eller aller helst, bruke en god gammeldags stereoamp).

Kan godt hende det var justeringen på subben som ikke stemte med mine ører. Var sikkert fler kombinasjoner av bassport/skum jeg kunne ha prøvd, samt fase. Det eneste jeg rakk å prøve før vi ble mer eller mindre jaget ut var å fjerne skummet fra begge bassportene, samt heve delefrekvensen litt.
    Stua:

Bil:

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, brodern har akkurat samme oppsettet - M65 + W12 og driver det med en Yamaha til ca 5 lapper. Jeg synes det spiller veldig greit til prisen etter at jeg hjalp han med å tviike det litt. Glefser litt i toppen, men skal du ha så store fronter så tror jeg ikke du finner mye annet til prisen som matcher... Han gav 1300 for M65 på netthandelen om jeg ikke husker feil. Jeg prøvde dem med god stereoforsterker og det hjalp endel, men lydsignaturen var den samme. Jeg vil ikke si de glefser i mellomtonen, er mer diskanten som pisker litt i ørene til tider.

W12 må du nok stille litt på og jobbe med plassering. Spiller best med en plugg i som regel. Hvis rommet ikke er over 25 kvm så holder den lenge.

Lykke til i jakten videre - noe å vurdere kan jo være å høre på XTZ-stativhøyttalerne i prissjiktet mens du er innom hvis det er aktuelt.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jei, JKJK og velkommen til oss - "gale" mennesker

Jeg har hatt M65 i over ett år nå. Jeg spiller alle typer musikk og jeg er forholdsvis kresen på lyden og jeg mener å ha et greit øre for lytting.

M65 er ingen vidunderhøyttaler isolert sett, men til prisen mener jeg den er i toppsjiktet. Som allround høyttaler er den et svært godt kjøp.

Jeg har vært innom endel lytterom hos de store kjedene og har prøvd å lytte til dyrere høyttalere (med egen musikk). Det blir selvfølgelig ikke helt ettferdig når det ikke står samme utstyr der som hjemme og rommets utforming ikke er som hjemme.

I mine ører kommer Dali Ikon 6 ut som en god målestokk.
    Men, og her kommer det litt merkelige, på klassisk musikk eller roligere jazz/blues, hvor detaljene er viktigere enn på tyngre rock, så er M65 faktisk bedre. Det kan komme av at M65 har 2 separate mellomtoner, mens Dali'en har kombinert mellomtone/bass.

Men allikevel så vurderer jeg å bytte ut til Dali. Totalt sett mener jeg de har mere dynamikk, klarere og ikke så spiss diskant og mere presis bass! Det siste her kan nok komme av at M65 har hele 4 bassrefleks porter bak og det mener nå jeg er 2 for mye. M65 har 2 kevlar 6,5' bass og da mener jeg de kunne klart seg med 2 porter. Joda, det er jo puter med - men allikevel.

Dali'en har 1 bassport og den er foran - så den er enklere å plassere da man ikke behøver å tenke på veggavstand bak.

Sjekk min stuekino ("6-leketøy") for detaljer om utstyret forøvrig.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessante erfaringer om M65 her. Har ikke hatt mulighet til å dra en tur til for å lytte enda, men har veldig lyst. Så håper jeg får det til. Jeg ble forsåvidt imponert over hvor klart og rent M65'ene spilte, spesielt med AL752 som referanse. Men det ble etter min smak for skjærende. Men mer lytting og tweaking kan kanskje dempe dem såpass at jeg får et annet forhold til dem. Men inntil da så er jeg ganske sikker på at jeg skal beholde AL'ene.

I utgangspunktet var det aldri meningen at jeg skulle bytte ut AL'ene, men når jeg så prisen på M65 og all skryten de hadde fått, ble det litt aktuelt likevell, så vi får se. Men jeg bytter ikke til noe jeg blir mindre fornøyd med enn det jeg har, uansett hvor billig det er. :P

XTZ subben imponerte jo forsåvidt, og er 100% sikker på at den vil tilfredsstille mine behov bare den blir justert i forhold til rom og smak. Fikk som sagt veldig liten tid til å prøve ut forskjellige konfigurasjoner. Men en XTZ subb skal jeg ha likevell. Skal ha noe som gir mye for pengene, og det gir den jo! Har jo flere vegasubber stående som jeg kunne ha tatt ibrukm, men må ha noe lite og stuevennlig. Derfor tipper jeg at jeg havner på 10", da prisen har veldig mye å si her. Har også _veldig_ liten stue, så den vil hyre i lange baner. Skal stå på veldig lavt volum uansett, bare for å gi litt mere fylde i bynn enn det AL752 klarer uten å måtte guffe opp noe jævlig.

Siden har jeg veldig lyst til å bytte ut anlegget med noe som er mye mer i high-end rettning. Men dette er nok mer en fjern drøm foreløbig.
    Stua:

Bil:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •