MP3 i 5.1 :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: MP3 i 5.1 :)

Newcomer water sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

MP3 i 5.1 :)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... eller det kan bli slutten på god surroundlyd... Det er grenser for hvor mye man kan komprimere uten hørbar kvalitetsforringelse. :P

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det gode greier, kan lyden sikkert bli grei den. Time vill shåvv (flåklypa)

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    ... eller det kan bli slutten på god surroundlyd... Det er grenser for hvor mye man kan komprimere uten hørbar kvalitetsforringelse. :P
    Enig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok ikke det kommer til og slå ann noe!
    Lov å prøve seg

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har egentelig mutikanals musikk noe for seg i det hele tatt?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]har egentelig mutikanals musikk noe for seg i det hele tatt?
    Ja, spesielt i konsertopptak er det bra til å fange stemningen. Men jeg vil jo peke på det faktum at MP3 er en komprimeringsteknikk som ikke er forbeholdt musikk...

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, spesielt i konsertopptak er det bra til å fange stemningen. Men jeg vil jo peke på det faktum at MP3 er en komprimeringsteknikk som ikke er forbeholdt musikk...
    Da bryr du deg for lite om musikk!!! om en brent CD med MP3er brent av filer med bithastighet på over 192kbit/s er et problem er musikk et problem.
    Det beste er jo selfølgelig å kjøpe CD, eller SACD.

men å lage flerkanals MP3 er vel som å lage skitar* med kjøleskap

*toalett på pentnorsk

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alikevel har de aller fleste problemer med å skille mellom en godt kodet MP3 og CD. Noen som melder seg frivillig til å teste seg selv? Jeg sender et par cder. Kun en av dem er ren kopi fra cd. De andre er mellomkodet i MP3 av ulik kvalitet. De jeg har testet på har hatt store problemer.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med såkalte audiofile innstillinger i Lame (VBR, ganske høy bitrate) klarer ikke jeg å høre forskjellen på cd og mp3 på noen av mine systemer. Det holder for meg.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]
    Da bryr du deg for lite om musikk!!! om en brent CD med MP3er brent av filer med bithastighet på over 192kbit/s er et problem er musikk et problem.
    Hmm.. Sikker på at du har skjønt ordet "forbeholdt"? Det jeg sier er at MP3 ikke bare brukes på musikk, altså at MP3 kan brukes på annen lyd også, deriblant filmlyd.
    Jeg bryr meg definitivt om musikk, og har hørt gode opptak med SACD. Jeg vil hevde at musikk absolutt har noe for seg i flere kanaler. Problemet oppstår når Fraunhofer mener de kan klemme 5 kanaler inn i samme bitrate som to kanaler uten kvalitetstap:
    Sitat Opprinnelig postet av Fraunhofer
    MP3 Surround allows the reproduction of high-quality multichannel sound at bit rates comparable to those currently used to encode stereo MP3 material. [...] MP3 Surround bit streams are played back as high-quality stereo sound on all current MP3 players. When decoded by MP3 Surround decoders, however, the new format produces full 5.1 channel surround sound!
    Dette høres ut som en slags Dolby Pro Logiq-strategi. Jeg vil ihvertfall tro at dette ikke blir noen kvalitetsmessig konkurrent til Dolby Digital eller DTS, men det er dessverre slik at det markedet tilbyr ikke alltid er det beste.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amen! Hadde det vært tilfelle, ville VHS ha sunket uten spor, mens Beta hadde vært videosystemet vi måtte lide oss igjennom helt til DVD-ene kom!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet oppstår når Fraunhofer mener de kan klemme 5 kanaler inn i samme bitrate som to kanaler uten kvalitetstap:
    Sitat Opprinnelig postet av Fraunhofer
    MP3 Surround allows the reproduction of high-quality multichannel sound at bit rates comparable to those currently used to encode stereo MP3 material. [...] MP3 Surround bit streams are played back as high-quality stereo sound on all current MP3 players. When decoded by MP3 Surround decoders, however, the new format produces full 5.1 channel surround sound!
    Han sier ikke samme bit-rate, men "bit rates comparable to". Det kan bety at bit-raten pr kanal er den samme som i stereo. Hvis sitatet du tok med er alt han sier om bit-raten så kan det forsåvidt være tilfellet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Han sier ikke samme bit-rate, men "bit rates comparable to". Det kan bety at bit-raten pr kanal er den samme som i stereo. Hvis sitatet du tok med er alt han sier om bit-raten så kan det forsåvidt være tilfellet.
    Sitatet mitt er hentet fra artikkelen som trådstarter lenket til. Det virker som om lave bitrater er et salgspoeng. :?

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er programmet klart for nedlasting! Finner derimot ikke noen mp3-filer kodet i surround bortsett fra testfila... følger med en encoder så man kan sikkert kode sine egne surround-filer om man gidder...

http://www.iis.fraunhofer.de/amm/dow...und/index.html

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ved nærmere ettersyn var det visst en rekke demospor for nedlasting på samme side.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en godt codet mp3 låter da langt bedre enn dolby digital. alle musikkplater i dd jeg har hørt låter syltynt.
    roffe, har du blindtestet en 320kbps mp3 mot orignal cd?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres ut som en slags Dolby Pro Logiq-strategi. Jeg vil ihvertfall tro at dette ikke blir noen kvalitetsmessig konkurrent til Dolby Digital eller DTS, men det er dessverre slik at det markedet tilbyr ikke alltid er det beste.
    Ikke nødvendigvis. Når man snakker digitale filformater får man helt andre muligheter til å spesifisere hvordan strømmen skal presenteres i 1 eller flere kanaler, og bakoverkompabilitet med 2-kanals er vel også enklere?

Husk at DD er ganske hardt komprimert, en gammel standard, og er kompromisset for kort latency/minnebruk.

mvh
    Knut

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Amen! Hadde det vært tilfelle, ville VHS ha sunket uten spor, mens Beta hadde vært videosystemet vi måtte lide oss igjennom helt til DVD-ene kom!
    Det hadde vært langt mindre lidelse om beta hadde vært standard istedenfor VHS. Beta var langt overlegen VHS både på lyd og bilde.
    Det er rett og slett utrolig at beta ikke ble foretrukket :shock:

Betamax har jo blitt brukt i pro-verdenen inntil for kort tid siden, og noen bruker det sikkert ennå

A

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •