Hva slags lydutstyr bruker de egentlig på en "ekte" kino?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
  1. #1
    Newcomer Rinders sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Hva slags lydutstyr bruker de egentlig på en "ekte" kino?

    Satt på Colosseum kino i Oslo her en dag og begynte å gruble på hva slags lydutstyr de faktisk bruker på en "ekte" kino som denne?

    Noen som vet noe om det?

  2. #2
    Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

  3. #3
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Coluseum

    Hvis jeg ikke hesker helt feil har de et JBL oppsett. Akkurat type/model er jeg ikke helt sikker på.

  4. #4
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei,
    Bergen Kino har lagt ut utstyrslister for sine saler, for hhv Konsertpaleet og Magnus Barfot

    Legg merke til KP1 som med sine nesten 13kW med forsterkere og en Christie DLP projektor gjorde premieren på Star Wars ep 3 til en opplevelse

    Mvh
    Daniel

  5. #5
    Newcomer Rinders sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hagern
    Hvis jeg ikke hesker helt feil har de et JBL oppsett. Akkurat type/model er jeg ikke helt sikker på.
    Det kan stemme. Syns jeg skimtet en jbl logo på en av surroundhøyttalerne, men det var ikke godt å se

  6. #6
    Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Noen eksempel:

    Professional Cinema

    Frode
    Vi må nesten ha med et bilde





    power handling 1155 watts
    sensitivity 108dB

  7. #7
    Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, slik skal en ekte hornhøyttaler se ut. Her omkring kaller man det hornhøyttaler så snart man ser et element som sitter littegrann forsenket.

    Frode

  8. #8
    Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Klipsch lager kun to modeller som er ekte hornhøyttalere blant hjemmehøyttalere, La Scala, Klipschhorn.

  9. #9
    Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Klipsch lager kun to modeller som er ekte hornhøyttalere blant hjemmehøyttalere, La Scala, Klipschhorn.
    Og de er også litt på kanten. Basshornet i LS gir seg på rundt 100Hz, under dette fungerer de som en lukket kasse.

    Frode

  10. #10
    Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mange norske kinoer har systemer fra EAW.com, design kommer i siste rekke her... Men det er noen heftige tall disse systemene opererer med:

    EAW Cinema series CSC923

    -cn2-jpg

    Frequency Response (1 W @1m)
    ±3 dB 35 Hz to 18 kHz
    Sensitivity (dB SPL, 1 Watt @ 1m)
    LF 103
    MF 108
    HF 114
    Impedance (Ohms)
    LF 2 x 4 ohms
    MF 8
    HF 12
    Power Handling, (AES Standard, Watts)
    LF 2000
    MF 350
    HF 120
    Calculated Maximum Output (dB SPL)
    LF Peak 142
    MF Peak 139.4
    HF Peak 140.8
    LF Long Term 136
    MF Long Term 133.4
    HF Long Term 134.8

    EAW Cinema series SB284C SUB

    -cn1-jpg

    Calculated Maximum Output (dB SPL @ 1m)
    Peak 137.0
    Long Term 131.0

    Mye snadder finner du også hos Electrovoice

  11. #11
    Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Håbe verkeligt ikkje at lyden på kino ska ble et lydideal for hjemmekino. Lyden på kino e jo jamnt øve for j**lige. Du kan få det møje bere te hjemma!

  12. #12
    Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    design kommer i siste rekke her

    Hæææ?????


    Disse høyttalerne er BAK lerretet. Du vil aldri se disse høyttalerne, kun høre dem.

  13. #13
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Ja, slik skal en ekte hornhøyttaler se ut. Her omkring kaller man det hornhøyttaler så snart man ser et element som sitter littegrann forsenket.

    Frode
    Begrepet "horn" har en veldig åpen definisjon. I utgangspunktet kan man si at om man bruker flater til å dirigere distribusjonen av lydbølgene etter at de forlater elementet. Det finnes mange metodikker som går under denne definisjonen. 1/4-bølge og traxtric er de mest brukte, men selv innenfor disse brukes det ulike ulike varianter som voigt og endemontert, med åpen eller lukket bakside, kompresjonskammer osv. Felles for disse to er at de er bølgedoblere i lengderetningen. Innenfor denne definisjonen kommer også orgelpipe og transmisjonslinje.

    Horn har generelt en egenskap til. Denne egenskapen finner man hovedsaklig i diskant og mellomtonehorn. Dette handler om å styre spredningsmønsteret. Her er det få basshorn som har noen effekt over hodet. Setter man opp en vegg av PA basshorn kan man få dem til å jobbe som spredningskontrollerte horn effektivt ned i 30-50Hz alt etter størrelse, men i prinsippet er det knapt laget horn som kan kontrollere spredningen effektivt ved disse frekvensene.

    Om man stiller krav til at horn skal forsterke, kontrollere spredningen, ha forkompresjon og ha refleksjoner mellom throat og exit så går man ganske langt utover den definisjonen som brukes i praksis. Allikevel har noen brukt begrepet "ekte horn" om horn som har disse egenskapene. Det betyr at de diskvalifiserer kvartbølge i alle mulige former, voigt, traxtric, vertical constant directivity, DXT osv. Da diskvalifiserer man imidlertid praktisk talt alt som finnes på markedet også. Et 500Hz horn må da være mer enn 70cm dypt, og ha en åpning på omkring 50x50cm. De fleste diskanhorn klarer dette forholdet, men de er bygget for å kontrollere horisontalspredningen og bruke vertikalspredningen til energidistribusjon for å få en grei energirespons innenfor eksempelvis 90x40 grader. Det betyr at man lar spredningskontrollen vertikalt lide, og derfor oppfyller man ikke den delen av "kravet".

    Om man kontrollerer spredninen både vertikalt og horisontalt vil følsomheten mot høyere frekvenser falle drastisk. Man kan korrigere for dette med ekstremt magnetsterke ellementer, noe som vanskelig lar seg gjøre grunnet metning i magnetsystemer og derfor heller ikke blir gjort i praksis, og/eller filtre, men en slik kraftig korreksjon vil redusere følsomheten, gi stort varmetap i filteret og kreve jevn og oppbrytningsfri respons for å ikke tilføre bieffekter på grunn av artifakter/resonanser som slår ut i impedanskurven.

    Forøvrig er det noe som har en fast definisjon, nemlig waveguide. Problemet er bare at ingen av de waveguidene som finnes på markedet passer til denne definisjonen. De er med andre ord ikke waveguider, men "bare horn".

    Så hva er egentlig ekte? Jeg føler kanskje at kommentaren manglet en smule substans.

  14. #14
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vedr trådens tema, jeg har fundert på hvorfor de ikke bruker line array på kino. Det skulle jo kunnet gi kjempefordeler mtp de store avstandsforskjellene.

  15. #15
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De bruker vel audioprosessering, EQ og rombehandling i stor grad på kino, ikke bare høytalerne tilfeldig satt opp.

  16. #16
    Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Så hva er egentlig ekte? Jeg føler kanskje at kommentaren manglet en smule substans.
    Med en ekte hornhøyttaler mener jeg en høyttaler som bruker hornprinsippet over det meste av frekvensområdet. En høyttaler med et diskanthorn som fungerer over 3000Hz, faller da utenom betegnelsen. Jeg kan ikke se at betegnelsen "båndhøyttaler" brukes om høyttalere med bånddiskant.

    Frode

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •