Synes ikke anlegge mitt spiller så veldig høyt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Synes ikke anlegge mitt spiller så veldig høyt

Hei, jeg har en Behringer EP2500 til forsterker og noen Eltax Concept 700 til høytalere + en GAS 123PRO
    Jeg har kobla Eltax høytalera på en kanal og bassern på 1 kanal så den kjører i 2ohm og høytalerne i 4ohm.
    Jeg selv synes jeg ikke får spilt så veldig høyt.
    Vis jeg flytter hele anlegge på stua så får jeg lyden mye høyere og bedre.
    Plasseringen av høytalera er nok ikke serlig bra pga. plassen på rommet.(13kvadrat)

Også et spørsmål til, noen som veit om de wattene som Behringer gir ut på hjemmesiden sin er i RMS watt? (til EP2500)

Mvh Stefan

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De høytalerene har 92dB ved 2,83V/1m. Når en dobler effekten så øker
    lydtrykket teoretisk med +3dB. Basert på dette kan en beregne teoretisk
    hvor høyt en kan spille.I et rom er det mye som er med å påvirke lyden, noe
    som en merker bare en flytter på høytalerene.

For å spille høyt kreves som regel ganske så "ekstreme" anlegg.

Det er skrevet masse negativt om Behringer og EP2500, men det finnes
    tester som viser at den leverer den effekt som er oppgitt (RMS, dog ved frekvens 1kHz)
    Men å utnytte dette er noe helt annet pga. dynamikken i musikken.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse høyttalerne virker relativt store, og trenger da litt plass. 13 kvadrat er nok helt sikkert for lite, og det er ganske lite du kan gjøre for å forbedre lyden.
    Prøv å flytt dem rundt om, fra veggen og tettere inntil, og se hva du kan få ut av dem.
    Vet ikke om du nettopp har kjøpt dette, eller hvilken musikk/bruk det skal være til, men uansett har du kjøpt noe som ikke passer på rommet ditt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BakkeNs
    Hei, jeg har en Behringer EP2500 til forsterker og noen Eltax Concept 700 til høytalere + en GAS 123PRO
    Jeg har kobla Eltax høytalera på en kanal og bassern på 1 kanal så den kjører i 2ohm og høytalerne i 4ohm.
    Plasseringen av høytalera er nok ikke serlig bra pga. plassen på rommet.(13kvadrat)

Også et spørsmål til, noen som veit om de wattene som Behringer gir ut på hjemmesiden sin er i RMS watt? (til EP2500)

Mvh Stefan
    Dette høres rart ut... bruker du forsterkeren i stereo eller brokoblet???
    Kan nesten høres ut som du har den i stereo og begge eltaxene på ene kanalen, og subben på den andre kanalen?

Eller så har du den brokoblet, og bruker utgangene som om den var i stereo, isåfall har du sannsynligvis gjort en feil, for i brokobling bruker en normalt de positive(+) tilkoblingene fra hver kanal (NB! har ikke studert hvordan denne forsterkeren skal kobles, og snakker kun på generellt grunnlag

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har eltaxene kobla på en kanal i vanlige frekvenser mens bassern spiller på bassfrekvenser på den ene kanalen, bruker Behringer Ultragraph Pro til og dele frekvensene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har eltaxene kobla på en kanal i vanlige frekvenser mens bassern spiller på bassfrekvenser på den ene kanalen, bruker Behringer Ultragraph Pro til og dele frekvensene.
    Forsterkeren i stereo altså? Da kjører du høyre eller venstre signal til eltaxene og motsatt til bassen da eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ultragraph pro er en equiliser ikke sant? med separate eq-bånd til hver kanal?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kjører mao. mono på mellomtone/diskant? Pent

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Du kjører mao. mono på mellomtone/diskant? Pent
    flere gode forslag her???? Skjønner ikke en #€%& jeg.... fint om vedkommende kan forklare skikkelig hvordan dette er koblet opp:twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg kjører eltaxene i mono på ene kanalen.
    Så er basssignalene koblet opp på sub utgangen i equilisern.(altså ene kanalen)

Active avdeling20 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg heller hadde droppet suben.
    Trasig å høre mono da...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg kjører eltaxene i mono på ene kanalen.
    Så er basssignalene koblet opp på sub utgangen i equilisern.(altså ene kanalen)
    blir ikke det helt skjeivt fordelt på forsterkeren da? Hva med å skippe subben, tipper du får en bedre lyd med det, og koble eltaxen opp på vanlig måte istereo, men wow, de får iallfall nok effekt. Men hvis du skal også ha subben påkoblet, ville jeg brokoblet forsterkeren koblet alt i paralell, eller eltaxene i serie, og subben i paralellt, må være litt forsiktig i så måte pga motstanden, men forsterkeren har vel uannsett så store reserver for dette oppsettet, at du nok ikke vil være i nærheten av dens kapasitet vedrørende effekt...eller?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter har antageligvis også en ODDO dvdspiller..............

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Trådstarter har antageligvis også en ODDO dvdspiller..............
    Har ikke dvd spiller:P
    Hører som regel bare på musikk:P

Newcomer AlexanderK sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mvh Stefan
    1: Koble til høyttalerene i hver sin kanal, så får du stereo. Slik jeg har forstått tilkoblingen du har nå, er den i mono.
    2: Ikke bruk GAS123proen din, den gjør nok mer ugagn enn nytte.
    3. 13 kvadrat er mer enn nok plass, så du får nok bare være flinkere med plasseringen. Trekk høyttalerene litt ut fra/bort fra veggen(e).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AlexanderK
    1: Koble til høyttalerene i hver sin kanal, så får du stereo. Slik jeg har forstått tilkoblingen du har nå, er den i mono.
    2: Ikke bruk GAS123proen din, den gjør nok mer ugagn enn nytte.
    3. 13 kvadrat er mer enn nok plass, så du får nok bare være flinkere med plasseringen. Trekk høyttalerene litt ut fra/bort fra veggen(e).

Hmm, ja du sier noe.
    men de høytalera jeg har er da vell egentlig ikke så veldig bra, så jeg vil jo ikke få så veldig mye bass uten bassern ? : /

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Disse høyttalerne virker relativt store, og trenger da litt plass. 13 kvadrat er nok helt sikkert for lite, og det er ganske lite du kan gjøre for å forbedre lyden.
    lurer er nok inne på noe her. Da jeg flyttet anlegget mitt fra stua til den vesle Hulen som bare er vel en tredel så stor, så ble lydnivået subjektivt lavere for samme effekt ut! Først etter en del arbeid med romakustikk og plassering, og utskifting av deler av kjeden, begynte det å bli rim i tingene. Kanselleringer var antakelig en vesentlig årsak til fenomenet. I det større rommet ytte nok også akustisk forsterkning av visse frekvenser et større bidrag til den totale lyden - i hulen er oppstillingen tilnærmet nærfelt. Til tross for at jeg har konstatert at flere her på forumet iherdig mener noe annet, tror jeg som hovedregel at små høyttalere spiller best i små rom - rett og slett fordi de trigger færre akustiske problemer. Golvstående som spiller flott i stua på 37 m2 lyder typisk graut i Hulen.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være at en av høytt. er kobla i motfase?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ja du sier noe.
    men de høytalera jeg har er da vell egentlig ikke så veldig bra, så jeg vil jo ikke få så veldig mye bass uten bassern ? : /
    Hvorvidt en høyttaler spiller bra eller ei, kommer jo an hvordan en som lytter oppfatter lyden, samt hva forventninger en har til den visse høytaler og hva en SAMMENLIGNER den med? Så hvordan du opplever høyttalerene dine beror vel nettopp på hva du forventer av de, og hva du sammenligner de med, koble dem opp i stereo du og glem subben på samme forsterker, med mindre du har to like subber og koble opp parallellt med eltaxene på hver kanal, mulig det blir noe lav motstand, men forsterkeren som er ment for store PA høyttalere klarer sikkert dette uten problem, da jeg antar den har overflødige krefter for dette oppsettet, den kan f.eks helt sikkert fint drive to slike eltax par om det skulle være en tanke.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er enkelt: koble en høyttaler til hver kanal, dropp subben inntil du får en dedikert forsterker til den! :-D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •