Trenger litt oppklaring og veiledning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer K3nt_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger litt oppklaring og veiledning

Hey

Mulig denne er i helt feil forum, da får moderator flytte denne, men jeg fant ikke noen forum som het "Hjemmekino Noobs post de teite spørsmålene deres her!" Så here goes!

Jeg skal i gang med å kjøpe meg litt hjemmkino utstyr og i den forbindelse trenger jeg litt veiledning.

Jeg har DVD-spiller, nintendo Wii, Gaming-PC, parabol tuner - og allt skal kunne gå via på projectoren. jeg lurer på en idiotisk ting. går de via forsterkeren eller projectoren. tenker bare på lengde på kabler osv. Kan ta bilder slik at dere forstår hvordan det ser ut her :P

Jeg har bestemt meg for en Epson tw700, regner med å ta den pakken på avshop.no til 10lapper. Men så starter utfordringene. Er denne lett å kalibrere/sette opp?

Jeg trenger forsterker. jeg vil ha en som er billig men bra. Hvor mye er oppgitt watt til å stole på og hvor mange kanaler trenger jeg? jeg satser på å utvide anlegget etterhver og vil derfor ikke ha noe dritt heller. Jeg har fått beskjed HDMI 1.3a er noe jeg bør ha. hvorfor og hva er det?

jeg har tittet på denne litt:
    Velkommen til Mono AS
    eller
    Velkommen til Mono AS

Hva trur dere?

Høytalere så lurer jeg på om jeg bare skal foreløpig benytte de jeg har til stereoen til jeg får litt penger til å kjøpe noe godt. Vil dette funke greit? Evt hvilke høytalere er ok og ikke av det dyreste?

Man skal velge HDMI kabel lengde. Jeg bare lurer veldig kjapt på hva denne går i mellom? Projector og?

Jeg antar det blir jæv... mye kabler etterhvert. Hvor mye har en signalkabel og si? trenger jeg en til x-antall 1000kr?

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nuhvel , jeg er riiiimelig fersk i faget selv , men jeg skal iallefall svare prøve å svare korrekt på et par ting , så får "fagfolka" rette opp etterpå om det skulle være noe feil med det jeg sier.

Jeg har bestemt meg for en Epson tw700, regner med å ta den pakken på avshop.no til 10lapper. Men så starter utfordringene. Er denne lett å kalibrere/sette opp?
    Uten å ha lest om denne prosjektøren spesifikt , så er prosjektører ikke noe du trenger å kaliberer før du bruker dem. Bildet er helt ok for en nybegynner, men når du vil finpusse bildet så kan du Kjøpe en DVD som heter "digital Video Essentials (DVE)" og kalibrere den (grovt) selv, det finnes guider her som viser deg hvordan , ikke så veldig hokus pokus. Ellers er det bare å koble den til kilden (evt forsterkeren) å nyte din føste film. Ingenting kritisk som må settes opp. (Med mindre du skal ha den opp ned , da må du feks snu bildet i menyen , men det er det nok en lettforståelig meny på) Regne avstand på hvor stort bilde du skal ha osv , er jo en annen del av jobben du må regne med , men dette kan du også grovjustere med Zoom-linsa. Dette er det kalkulatorer på nettet som kan hjelpe deg med for den spesifikke modellen du ender opp med å kjøpe.

Jeg trenger forsterker. jeg vil ha en som er billig men bra. Hvor mye er oppgitt watt til å stole på og hvor mange kanaler trenger jeg? jeg satser på å utvide anlegget etterhver og vil derfor ikke ha noe dritt heller. Jeg har fått beskjed HDMI 1.3a er noe jeg bør ha. hvorfor og hva er det?
    Billig og bra selger de på biltema I hifi-verden må du som regel ALLTI inngå komprimiss mellom pris og det du ønsker deg. Jeg kan på langt nær uttale meg om hva forsterker du trenger , men at du har fått med deg at du skal ha HDMI 1.3a er viktig. HDMI er den nye standarden for digitalt bilde og lyd i samme kabel. 1.3a betyr at den støtter lyd i HD format (som jeg har forstått kan KUN sendes over HDMI , ikke coax , fiber , ei heller analogt) Tipper jeg rett så har kan ingen av kildene dine (DVD, PC, WII, Tuner) sende HD audio til forsterkeren din , men din neste pc (evt skjermkort/lydkort) kunne sende dette og hvis du skal ha prosjektør så er nok ikke en blu-ray eller hd-dvd spiller så langt vekke å da er det VELDIG kjekt å ha støtte for det da de nye spillerene også kan sende ut det nye lydformatet. For å forklare det enkelt klarer 'dagens' standard å pushe ca 448 kbps lyd i 5 kanaler (dette over coax og fiber) mens hdmi 1.3a klarer ca 1500 kbps - det er 2 ganger så mye , så kan du selv tenke deg hvor mye råere lyden og effektene blir. Litt grovt sagt men du er med på tanken ?

Man skal velge HDMI kabel lengde. Jeg bare lurer veldig kjapt på hva denne går i mellom? Projector og??
    Du trenger en (kort) HDMI fra alle apparatene dine som har HDMI Utgang og en lang fra forsterkeren til prosjektøren. Skal du ha mange apparater (pc , wii , xbox , tuner) tilkoblet samtidig , slik du slipper å koble fra og til hver gang du skal skifte medium , så må du finne deg en reciver som har mange HDMI innganger. Skal du ha flere fremvisningskilder , feks TV og Prosjektør , må du finne en som har mange HDMI UTganger i tilegg , og da begynner pengene fort å få bein å gå på... Jeg er usikker på hvordan Onkioen fungerer , men min Harman/Kardon klarer kun å switche mellom HDMI, og hvis jeg feks mater den med S-video fra playstation så sender den IKKE ut bilde på HDMI , men S-video , så jeg har en HDMI og en S-video kabel fra forsterkeren til prosjektøren. Antar jeg rett , så går det på om forsterkern har UPSCALING fra feks . S-video (vanlig bilde) til HDMI (720p) og dermed kan sende ut s-video signalet på HDMI kabelen , slik du slipper en ekstra kabel til S-video, slik som jeg har.

Er usikker på hva slags utganger WII'en og Tuner din har men fra pcen kjører du :

Bilde : DVI utgang - DVI -> HDMI overgang - HDMI til forsterker - Prosjektør
    Lyd : Coax/fiber (SPDIF), evt analog -> forsterker.

Jeg antar det blir jæv... mye kabler etterhvert. Hvor mye har en signalkabel og si? trenger jeg en til x-antall 1000kr?
    HDMI kabel er digital så enten så virker den eller så virker den ikke. Det er en sannhet med modifikasjoner , men det kan du lese om en annen plass, enn så lenge du får bilde så har ikke kvaliteten sååå mye å si. Signalkabel fra andre kilder kan påvirke lyden/bildet endel , men bare du styrer unna de verste lakrissonrene som følger med cdspiller tuner osv så klarer du deg helt fint. Kjørte selv 10m lakrissnor fra clas Ohlson i mange år på lyd (hadde ikke 5.1 forsterker da) , og kjører enda en 10 meter s-videokabel til prosjektøren fra forsterkeren på playstation 2 bildet uten at jeg synes det er noe særlig å henge seg opp i kvaliteten. det er natt å dag i forskjell på HDMI og s-video vel å merke, men siden HDMI er digitalt vil ikke bilde forringes på samme måte som med en analog kabel. Dette kan nok ekstpertene krangle opp å ned i mente på , men du må selv legge lista hvor mye du vil legge i kabel. Det er MANGE andre ting som betaler seg MYE mer pr krone enn kabel synes jeg, feks Spikes og flytte rundt på høyttalerene (gratis) enn å bruke i dyre dommer på kabel. Kjører selv litt i "overkant" av hva jeg synes er nødvendig på HDMI kabel (ser elfa.se har meget rimelige hdmi kabler), nemlig argon kabel på 10 meter (898,-) . Men siden jeg har 2 stk etter hverandre (PC - forsterker - PJ) så synes jeg det kunne være greit å legge litt i kabelen , selv om det er en rimelig kabel for de fleste andre her inne på forumet.

Håper dette hjelper deg litt i rett retning iallefall, og lykke til med prosjektet ditt!

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for at du svarte
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip
    Billig og bra selger de på biltema I hifi-verden må du som regel ALLTI inngå komprimiss mellom pris og det du ønsker deg.
    Sorry men at biltema kommer inn i min hjemmkino skjer ikke. hehe Jeg har bygget en del bil stereo så noe kompetanse innen lyd har jeg, dog ikke nok. Første tingen jeg lærte innen bilstereo var start foran og jobb deg bakover. ikke kjøp dårlig bare for å bygge hele veien rundt med en gang. Kjøp kvalitet. Igjen må man tenke på hva men trenger og forventer ut av et produkt i forhold til pris man er villig til å legge inn. Jeg er villig til å legge inn en større totalpris, men er student frem til sommeren og kjøper da heller ikke allt med en gang men kvalitet av de få tingene jeg kjøper. Bare så vi har under streket der. Igjen er jeg ikke så fin innstillt i huet at jeg hører små små forskjeller fra forsterker til forsterker. men trenger en som kan tåle mitt fremtidige mål. Og en som spiller rent og kan ta opp de tingene jeg trenger av kilder.

Jeg kan på langt nær uttale meg om hva forsterker du trenger , men at du har fått med deg at du skal ha HDMI 1.3a er viktig. HDMI er den nye standarden for digitalt bilde og lyd i samme kabel. 1.3a betyr at den støtter lyd i HD format (som jeg har forstått kan KUN sendes over HDMI , ikke coax , fiber , ei heller analogt) Tipper jeg rett så har kan ingen av kildene dine (DVD, PC, WII, Tuner) sende HD audio til forsterkeren din , men din neste pc (evt skjermkort/lydkort) kunne sende dette og hvis du skal ha prosjektør så er nok ikke en blu-ray eller hd-dvd spiller så langt vekke å da er det VELDIG kjekt å ha støtte for det da de nye spillerene også kan sende ut det nye lydformatet. For å forklare det enkelt klarer 'dagens' standard å pushe ca 448 kbps lyd i 5 kanaler (dette over coax og fiber) mens hdmi 1.3a klarer ca 1500 kbps - det er 2 ganger så mye , så kan du selv tenke deg hvor mye råere lyden og effektene blir. Litt grovt sagt men du er med på tanken ?
    Er veldig med på tanken. Også er det 3x så mye ikke dobbelt detaljer.. hehe Det blir nok HD-dvd spiller i fremtiden ja. Wii tar ikke hdmi men komponentkabel som beste alternativ. PC min har DVI og trenger som du sier en hdmi overgang.

Du trenger en (kort) HDMI fra alle apparatene dine som har HDMI Utgang og en lang fra forsterkeren til prosjektøren. Skal du ha mange apparater (pc , wii , xbox , tuner) tilkoblet samtidig , slik du slipper å koble fra og til hver gang du skal skifte medium , så må du finne deg en reciver som har mange HDMI innganger. Skal du ha flere fremvisningskilder , feks TV og Prosjektør , må du finne en som har mange HDMI UTganger i tilegg , og da begynner pengene fort å få bein å gå på...
    Skal ikke kjøre TV samtidig så trenger da bare èn HDMI-utgang. Hadde vert utrolig digg om jeg kunne koble alle kildene til reciveren slik at jeg slipper å bytte hele tiden.

Er usikker på hva slags utganger WII'en og Tuner din har men fra pcen kjører du :

Bilde : DVI utgang - DVI -> HDMI overgang - HDMI til forsterker - Prosjektør
    Lyd : Coax/fiber (SPDIF), evt analog -> forsterker.
    Wii - beste alternativ er komponentkabel
    PC - DVI
    DVD - aner ikke... NADspiller 4 år gammel :P
    Tuner.. ikke sikker men kommer snart en ny med hardisk og hd som jeg vurderer.

Ang kabel så er jo ikke det noe som koster mye ved helt grei standard så tapet er ikke stort der ved å senere investere når økonomien ligger mer til stede :P Men skal gjøre som du sier og holde meg unne de verste røkkla. hehe Er litt vant med det fra bilstereo.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen andre som kan svare på det andre? evt bekrefte det over.
    Kjøpte forresten projectoren i dag og lerret.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •