En kabelskeptikers dagserfaring...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En kabelskeptikers dagserfaring...

Hei.

Nå har jeg og gamlingen tilbrakt en hel dag i lydmodus. Så da tenkte jeg det var på sin plass å fortelle en ting eller 2 om hva vi fant ut.

Det vi egentlig ville finne ut av, var om bi-wiring er bedre enn "single-wiring".
    Det ble kun benyttet billige kabler, først proson kabler.

Fra single til bi-wiring var det relativt store forskjeller ute og gikk. Det var ingen problem å høre forskjell. Men var det bi-wiring som utgjorde denne forskjellen, eller var det rett og slett doblingen av kobber som gjorde utslaget?
    Vi kortsluttet bi-wiring inngangene på den ene høyttaleren for å sjekke. ingen hørbar forskjell for våre ører mellom de to. Altså dobling av kabel gjorde utslaget.

Så fant vi frem en kina kabel.. billig, men ser tilsynelatende bra ut.
    Koblet først kun en kabel inn på den ene høyttaleren (fortsatt den andre med bi-wiring og proson som "referanse"). Det låt utrolig likt, og var i tilfelle små detaljer som skilte dem.
    Bi-wiring med denne kabelen burde jo gjøre underverker tenkte vi. da koblet vi det å opp, og resultatet var at man mistet helt gnisten i øvre mellomtone, i sammenlikning med forrige.

Til slutt måtte vi jo teste biltema kabel i forhold, 4mm2. Den låt faktisk langt dårligere enn begge de andre, uansett hvordan vi vrei og vendte på det, og med bi-wiring nådde den nye høyder (ikke på en god måte). t,f og s-lyder ble mye tydeligere, bassen ble en smule slappere og mer boomy, samt at mellomtonen låt rett og slett dårlig (i mangel på bedre ord).

Til slutt kan jeg si at proson kabelen hadde mindre kobber enn kina kabelen. Og jeg lurer rett og slett på om tverrsnittet har endel å si på hvordan lyden blir. Om dette stemmer, så stemmer tydeligvis ikke utsagnet "more is better".

Mvh
    - tidligere kabelskeptiker....

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant å lese, virker som flere her går fra å være kabelskeptiker til tidligere når de foretar grundige tester.

Hvilken kina kabel var brukt? Var det den populære proson kabelen som ligger på netthandelen??

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Interessant å lese, virker som flere her går fra å være kabelskeptiker til tidligere når de foretar grundige tester.

Hvilken kina kabel var brukt? Var det den populære proson kabelen som ligger på netthandelen??
    Nettop den som ligger på netthandelen ja

og det var denne kinakabelen som ble brukt; Premium Gold Plated Hi Fi Speaker Cable pair Anaconda!! - eBay (item 120128742257 end time Mar-01-08 16:00:00 PST)

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøffe kabler

Hvis du vil sjekke om tverrsnittet har noe å si, må du nesten teste to forskjellige størrelser fra samme type kabel.
    Muligens har du funnet en bra kompanjong til dit anlegg

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, må igrunn nesten det.

Vi får se hvordan kablene funker i mitt oppsett, det ble ikke spillt på mine høyttalere ser du. mine er under bygging

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gått og høre at ikke alle kabelskeptikkere har så dårlig hørsel at de ikke kan omvendes når de får testet ut forskjellig kabler på sitt eget anlegg

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ER da forskjeller på kabler.Men det er bare det at grunnen til forskjellene er en annen enn den som i de fleste tilfeller blir promotert fra produsentene.Og det har ingenting med pris å gjøre i alle fall! Du kan like gjerne lage de selv.Tar ca en halvtime.
    Hilsen en som hører forskjell,men som likevel er intens kabelskeptiker!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Nettop den som ligger på netthandelen ja

og det var denne kinakabelen som ble brukt; Premium Gold Plated Hi Fi Speaker Cable pair Anaconda!! - eBay (item 120128742257 end time Mar-01-08 16:00:00 PST)
    Har vært borti en annen "super-kabel" som Netthandelen selger og den var slettes ikke imponerende...

Er veldig enig i det du sier:
    Diameteren på kabelen har mye å si for lyden.
    Stor diameter har en god effekt på bassen, mens kabler som er tynnere har fordel i mellomtone.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Det ER da forskjeller på kabler.Men det er bare det at grunnen til forskjellene er en annen enn den som i de fleste tilfeller blir promotert fra produsentene.Og det har ingenting med pris å gjøre i alle fall! Du kan like gjerne lage de selv.Tar ca en halvtime.
    Avhengig av kabelen kan du sikkert få en slags spole eller kondensator effekt som påvirker lyden på samme måte som et delefilter men de verdiene du får på så korte lengder må jo være nesten ikke-eksisterende?

Holder du hodet og ørene på EKSAKT samme sted når du sammenlikner kabler? Dette tror jeg kan påvirke lyden mere

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror fremdeles forskjellene ligger i skjermingen fra omgivelsene,og de ytre påvirkningene en(spesiellt høyttaler)kabel blir utsatt for.Hvordan feks kobber skal lede andeledes eller bedre i en kabel til en 50-lapp i forhold til en kabel til 10 000 vil bestandig være meg en gåte.
    Mvh Rune

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lagde for en stund tilbake et par DIY Cat5 høyttalerkabler, etter at disse hadde ligget på buskelageret å godgjort seg en stund (helt til jeg fikk min pioneer reciever, og M-65) så tok jeg de fram, og koblet dem opp i Bi-amp konfig, og brukte dem til mid-tweeter. Disse har et samlet tverrsnitt som en 2x4mm2 kabel.

Disse hjalp meget, selv på et så billig oppsett, mellomtone og diskant kom mye mere til sin rett! som du sier, at F og S lyder kom mye lettere frem!

Om du, Legatia, hadde hatt lyst til å prøve dem, kan du jo godt det, jeg bor i risør, så er jo ikke lange ferden. Tok meg ca 20 timer å lage dem, så jeg vil nok ha dem tilbake, men du kan jo teste om de er verdt å lage selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg koblet om til mine Wireworld for noen uker siden og la ikke merke til noen merkbar forandring. Jeg ble litt mer skeptisk. Jeg lot den være der helt til i dag da jeg fikk et innfall om å koble tilbake til Audience da jeg lyttet til storartete Carmina Burana. Jeg forventet egentlig ikke noen overbevisende forskjell men jaggu fikk jeg ikke det klassiske hakeslepet :-D. I allefall med tanke på kabler. Det låt forbausende mye bedre, mye mer enn jeg trodde. Forskjellen var jo stor! Forklar det den som kan... ser fram tl den utsatte blindtesten nå. Kanskje det blir lett alikevel?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Om du, Legatia, hadde hatt lyst til å prøve dem, kan du jo godt det, jeg bor i risør, så er jo ikke lange ferden. Tok meg ca 20 timer å lage dem, så jeg vil nok ha dem tilbake, men du kan jo teste om de er verdt å lage selv.
    Ja, jeg har vurdert å lage noe liknende selv.
    Dersom tilbudet fortsatt står åpent når jeg er ferdig med høyttalerne mine,sier jeg ja takk til det

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Det er helt klart forskjell på kabler, til dels lett hørbare, men jeg er helt enig i at disse forskjellenes betydning ofte blir sterkt overdrevet av de som har penger å tjene på det. Jeg mener at andre ting, som optimalisering av høyttalernes plassering og små forbedringer av akustikken i lytterommet (f.eks. demping av førsterefleksjoner), betyr mer og koster mindre. Hvis elektronikk og høyttalere bare ikke funker lydmessig, er det ikke noe fiks å bytte kabler! I beste fall kan de rette kablene gi "the finishing touch" i et ellers velfungerende og godt balansert anlegg, men mer basale ting må være på plass før turen kommer til kablene.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør det sikkert! mulig jeg lager meg et nytt sett i perfekt lengde, samt med biwire/biamp oppsett når jeg får reparert effektforsterkeren, da får jeg jo et sett til overs

Følger med på byggingen!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AntonX:
    Har ofte følt det sånn at jo mere kjent man blir kjent med +/- man blir kjent med på kablene jo lettere er det å kjenne igjen.
    Men, ofte er det slik at det gjør som med deg.. Det tar sin tid før du legger merke til dem. Men, av og til så er de så store at det ikke er noen problem å bestemme seg

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Det gjør det sikkert! mulig jeg lager meg et nytt sett i perfekt lengde, samt med biwire/biamp oppsett når jeg får reparert effektforsterkeren, da får jeg jo et sett til overs

Følger med på byggingen!
    Det høres flott ut:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •