Test av Bellari VP129 Tube Phono Preamp (RIAA-forsterker)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Test av Bellari VP129 Tube Phono Preamp (RIAA-forsterker)

Til de gode gammeldagse vinylplatene trenger man jo en RIAA-forsterker.
    Jeg har anskaffet en Bellari rør-RIAA som referanse, for å sammenligne en moderne og respektert rør-konstruksjon med RIAA'ene i min Pioneer SA-900 og i Tandberg Huldra 10 og TR-1000.

Pris no. kr. 2.500,- inkl. frakt da jeg fikk den fra fra svenske Creative Audio - creative-audio@telia.com for nesten to år siden. Nå er den visst greiere å anskaffe hos Needledoctor: Phono Preamp, Phono Preamps, Phono Preamplifier, Tube Phono Preamp, Stereo Phono Preamp til samme pris.
    Kretsskjema fås fra produsenten: oolai@optonline.net.

Se også info på:
    .:: music hall audio ::.
    Rolls Corporation - Real Sound

Men før den skal til kirurgiske inngrep har jeg hatt fornøyelsen av å spille på den med min Dual 701 platespiller med NOS Shure M 91 fine line pickup (dvs moderne re-tippet).

Resultat: Flott dynamisk og fyldig klang, det er første gang jeg opplever slik "vintage"-sound fra et moderne produkt. Samtidig er den ikke mørk og ullen, slik som 80-tallets RIAA-forsterkere med rør (for å skape en "utholdelig klang" fra moderne MC-pickuper). Så det er en kvikkhet og umiddelbarhet som får en til å tenke det beste fra klassisk solid state, men samtidig rørenes klang-fylde (jaha, her er det bare et rør, en ECC 83 dobbeltriode).

Denne RIAA'en passer til våre gode gamle Shure-pickuper. Klangen minner om 3-transistor RIAA'en i min Pioneer SA-900, men Pioneer'en (og også Tandberg'ene) har mere solid state-kontroll i bunnoktavene (nå snakker vi om den isolerte RIAA-delen). Mellomtone og diskant hos Pioneer er temmelig lik denne moderne rør-RIAA'en.

Tandberg'ene (som rene RIAA-trinn) er også godt med her, de er noe varmere og ikke så klare (i diskanten) som Pioneer og Bellari.

Men hvordan kan det være mulig at et moderne produkt lyder som et godt 70-talls produkt ?

For å finne svar på dette skrudde jeg av toppen, og det indre kan sees på bildet mitt nederst til høyre. Min erfaring er at kvaliteten på motstandene er det aller viktigste for god lyd. De motstander vi finner her, er en type jeg trodde var gått ut av produksjon. Det er de typiske japanske karbonfilm-motstander fra midtre og sene 70-tall - de har en lys gråbrun grunnfarge, og kroppen er smalere på midten. Se bildet.

Disse motstandene er tydeligvis gode nok i en RIAA-forsterker med rør - jeg bruker f.ø. selv et mindre antall av dem i mine egne konstruksjoner sammen med hovedsakelig eldre karbon-typer (som er enda bedre på CD-lyd).

Selve røret arbeider på inngangen fra pickupen, og sender så det forsterkede signalet ut i et passivt meget høyohmig RIAA-filter. Deretter overtar moderne IC'er av en type som også brukes i studio-utstyr idag, nemlig 4580. Disse IC'ene gir både forsterkning og lavohmige buffer-utganger.

Ellers finner vi en del MKT-kondensatorer (de blå, minner om Philips), samt noen andre gule som muligens er MKC (eller MKT). De gule står i RIAA-filteret.

Denne RIAA-forsterkeren har potensiale i seg til å nå helt til topps.
    Hadde jeg ikke allerede vært der, ville jeg bygget en ny, kraftigere strømforsyning (særlig viktig til røret, og da som dual mono) i separat boks istedenfor den lille 12V AC-adapteren som følger med (og som via multiple diodekoblinger gir opptransformert rør-spenning internt - en MPSA 43 transistor gir 125V stabilisert spenning ut).

Og merk: Her finnes ikke en eneste metallfilm-motstand og ikke en eneste polypropylen-kondensator. Ingen computer-komponenter her !

Sannelig går verden fremover igjen - det var som å kikke ned i et 70-tallsprodukt.

Etter selv å ha lyttet til vidunderet måtte jeg søke info om tester på nettet, m.m.

Fant f.eks. følgende kommentar:

The Bellari VP129 phono preamp received the highest recommendation in Stereophile April 2006! This one-tube wonder manufactured by Rolls Corporation in the USA was placed in the same performance category as some of the highly-regarded and expensive phonostages: Audio-Research PH-5 ($1995), Ayre P-5xe ($2350), EAR 834P ($1295), Eastern Electric MiniMax ($1499), Krell KPE Reference ($2750), Whest Audio PS2.0 + MsU.20 ($2595) and more...

Tester i Stereophile og TAS:
    http://www.lpgear.com/Bellari_VP129.pdf
    http://www.lpgear.com/TASBellari.pdf

Morsomt ! Det verste for hifi-pressen nå er jo å forklare hva slags utvikling vi har hatt innen high-end de senere årene. Min Pioneer RIAA anno 1972 er jo enda bedre !

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er eneste mulighet å bestille Bellari RIAA fra utlandet?

Vil jeg trenge en slik RIAA dersom jeg velger en av følgende:
    (jeg har Yamaha DSP-Z11 reciever, men enkelte mener Riaa'en som sitter i den ikke er av det beste slaget..)

Platespillere | Stereo | Soundgarden : CLEARAUDIO EMOTION

Velkommen til Mono AS : REGA P5

Rega P5 er kanskje den beste av disse?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De norske high-end miljøet er ikke så godt inne på rør-utstyr, så du kan regne med at du ofte må handle utenlands, også i dette tilfellet.

Bellarien skulle fungere godt til de nevnte platespillerne.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å ha nevnt det, så hadde jeg en slik riaa i mitt oppsett, og den låt ikke bra.
    Luxman spiller med Shure M91 og ny sas nål fra jico.
    Har et innebygget riaa trinn i en eldre reciever, som låter langt bedre.
    Hos meg låt den skikkelig ullent.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja nettopp, og så har vi følgende:
    The Bellari VP129 phono preamp received the highest recommendation in Stereophile April 2006! This one-tube wonder manufactured by Rolls Corporation in the USA was placed in the same performance category as some of the highly-regarded and expensive phonostages: Audio-Research PH-5 ($1995), Ayre P-5xe ($2350), EAR 834P ($1295), Eastern Electric MiniMax ($1499), Krell KPE Reference ($2750), Whest Audio PS2.0 + MsU.20 ($2595) and more...

Skal tro hvem vi kan stole på her ? Ullent er så langt fra sannheten som det er mulig. Den er klar, musikalsk og dynamisk - men jeg anbefaler ikke Electro-Harmonix rør (de er nok noe uklare) - heller gode NOS-rør eller kinesisk 12AX7.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, du må få rakke ned på utspillet så mye du vil.
    Byttet av bellarien til en annen riaa er det største lydforskjellen jeg har opplevd på en enslig komponent (sett bort fra høyttalere).
    Forøvrig er jeg ikke alene om å mene det jeg sa.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og fortsatt forteller du ikke hvilket rør som satt i. Heller ikke hvilken receiver du sikter til.

Tviler ikke på at det lød ullent hos deg når du sier det - problemet er bare at dette neppe har allmenn interesse.

Har du testet flere platespillere, flere pickuper, har du generelt et ullent anlegg som trenger en oppstramming et sted ? Altså dette med matching. Masse feilmuligheter.

Min første gjetting er at du har brukt en Bellari med et russisk Electro-Harmonix 12AX7 - disse moderne Sovtek-rørene lyder ullent for å si det mildt.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ei lita stund siden jeg hadde den nå, men lurer på om det var et JJ tesla rør som stod i. Prøvde også et gammelt Mazda 12ax7 rør, uten at det ble serlig bedre.
    Recieveren er en gammel ITT HIFI8033. Fikk nettop en gammel rotel reciever i hus jeg også skal prøve riaa'n på.

Jeg har testet andre platespillere, og andre pickuper. Samme resultat.
    Anlegget forøvrig låter alt annet enn ullent.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja de gamle transistor-RIAA'ene på 70-tallet var kjempegode - men siden jeg selv har 3 stk. Bellari'er og har testet dem med mange rør så må jeg bare gjenta at Bellari'en lyder alt annet enn ullent. Men bevares, den er energirik i det varme området - det er det vi forventer av et high-end produkt motsatt billigvarer som lyder tynt og lyst. Så du har et eller annet som lyder ullent i anlegget ditt. Eller:

Tror du har vært uheldig med rørene - ingen av de du nevner er de som følger med - du nevner ikke hva som originalt var medlevert. Ofte følger med et kinesisk Shuguang 12AX7 i spesialutgave med nikkel-anode - dette lyder mye lysere og klart.

Ellers er det helt normalt at vinyl lyder mørkere og mere avrundet enn CD-lyd. Dette kan man kompensere på flere måter.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JJ tesla røret var det som fulgte med originalt.
    Godt mulig det kunne blitt bedre med andre rør, men det var ikke noe jeg hadde interesse av å fikle med ettersom recieveren spillte såpass mye bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forteller du at JJ tesla ble levert originalt fra forhandler i USA, eller hvor du fikk den fra ? Du har kjøpt den ny, ikke brukt ?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, ny fra forhandler i usa med JJ tesla rør.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og det er VP129, ikke den nye VP130 ?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er VP129 ja, men er som sagt en stund siden jeg brukte den, så hukommelsen kan spille meg et puss.
    Her fant jeg forøvrig et par bilder av min, vet ikke om det var JJ tesla likevel jeg.
    DSCF2219.jpg - Image - Photobucket - Video and Image Hosting
    DSCF2220.jpg - Image - Photobucket - Video and Image Hosting

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fint da vet vi mer.
    Kan ligne et Shuguang-rør, men for utydelig til å si sikkert.
    Trolig ikke den lyse typen med nikkel-anode, men en annen med mørkere klang.

Siden denne preampen er svært avhengig av hva slags rør som sitter i, så får vi ta dette resultatet med en klype salt, men ihvertfall konkludere at Bellari ikke lyder tynt og sterilt - det er hovedproblemet med moderne RIAA-forsterkere.

Er ellers enig i at de som vil, kan anskaffe en gammel god 70-talls forsterker (tidlig 70-tall) og oppnå verdens beste RIAA-lyd. Men for de som heller ønsker en pen liten nyprodusert boks ved siden av hifi-anlegget, så er Bellari'en perfekt.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. er ikke så innvidd i temaet.. Hva er dette snakket om rør? Medfølger det rør av typen som funker bra dersom man kjøper denne Bellarien du linker til?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og på den svenske siden finner jeg Bellari VP130. Er det en oppgradering fra 129? Forskjeller?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Hmm.. er ikke så innvidd i temaet.. Hva er dette snakket om rør? Medfølger det rør av typen som funker bra dersom man kjøper denne Bellarien du linker til?

Ja så absolutt - de medfølgende rørene er meget gode. Men for de viderekomne så kan man endre lyden dit man vil ved å sette inn andre rør. Det brukes kun et rør, en dobbeltriode, i Bellari'en. Så det koster lite å kjøpe flere rørtyper og prøve seg frem. Men det som følger med er det som den er testet med i Stereophile og andre steder.

VP130 har en forbedret strømforsyning. Hva det betyr lydmessig kan jeg ikke uttale meg om.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye må man ut med når det gjelder tollavgifter?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det blir vel vanlig moms.