Gammelt vs. nytt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gammelt vs. nytt

Muligens jeg bare er uviten her, men når man har eldre forsterkere, så må man varme dem opp ved å la dem stå på 30 min +++ ikke sant?
    Gjelder dette alle? Pre/effekt... Og er noen merker mer ømfintlige sånn sett?

Er det slik også med nye forsterkere? Det er noe folk snakker lite om i alle fall. Fordi alle vet det, eller fordi det faktisk ikke er et problem lenger?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et godt elektrisk design har liten følsomhet for varme, vibrasjoner, komponentvariasjoner etc.

Et mindre godt design kan være følsomt for mye rart.

Jeg kjenner ikke til at forsterkere skal være mer eller mindre følsomme for varme nå enn før.

Jeg går ut ifra at du har en eldre forsterker? Hva er din erfaring med lyden avhengig av oppvarmingstid?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg går ut ifra at du har en eldre forsterker? Hva er din erfaring med lyden avhengig av oppvarmingstid?

-k
    Vel kjøpte i dag Adcom GFA-555, som sies å ha godt av slik oppvarming for å spille optimalt.
    Er min første effektforsterker så har ikke noe formeninger om dette enda

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg merker faktisk at lyden i min effektforsterker blir bedre etter at den har stått på en halv time ca. føler det at jeg etterhvert får mer åpent, og fyldigere lydbilde. så nå for tiden skrur jeg aldri av anlegget mitt

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke er det en effektforsterker, men jeg merker en del foskjell på min relativt "nye" H/K reciever. Den er som oftest litt for skarp den første halvtimen. -som om at den gir en "flatere kurve" etter litt oppvarmingstid. Det varierer nok til forsterker til forsterker, så en må vel bare lytte seg fram. Har fremdeles til gode å få et godt og troverdig teoretisk svar på hvorfor det er slik.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanlig å lese i en test, eller høre fra en selger at "den spiller mye bedre når den blir varm", så man påvirkes kanskje av disse uttalelser.
    De fleste fabrikanter av "seriøs" hifi anbefaler også 1/2-1 times "warm-up", og Adcom er ikke noe unntak tror jeg.
    Tror også det er naturligt vi synes det lyder bedre når komponenterne er varme, bortsett fra klasse D da.....
    Ikke tenk så mye på dette, hører du forskjell da ?
    Den har vel standby, da kan du bruke dette.

Active Norum sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    374
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en densen b-100 av eldre årgang og jeg hører ikke noe forskjell på om den har stått på en halvtime før jeg begynner å spille.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Med tanke hva som skjer inni en kondensator td,så er det vel temmelig naturlig at de må være varme for å arbeide optimalt.Kanskje er det et mindre fenomen på nyere utstyr ettersom slike komponenter som er beregnet på å holde/regulere strøm er så mye mindre rent fysisk på nyere ting.I "gamle" dager var jo en kondensator feks mye større for samme jobben-vanligvis.
    Egen erfaring tilsier at oppvarming kan bety mye.Gjerne flere dager,om komponenten ikke har vært brukt på lenge,men hører du ikke forskjell-vel-så er det vanligvis ikke forskjell!
    Mvh Rune

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På anlegget jeg har i stua ( Denon 2808 ) merker jeg ingen reell forskjell.

Men i billen har jeg en eldre Alpine V12 forsterker på 4x30w RMS + 100w RMS, og der merker jeg stor forskjell. Mye bedre lyd hvis jeg lar anlegget stå på 1 time, og så gå ut i bilen. Hovedsakelig på de brokoblede frontkanalene. Selv på en varm sommerdag. Men det er jo også en ren klasse A forsterker på 4kanalen. Ikke så mye på sub'en som blir derevet av klasse D trinnet.
    Men hvis bilen er kald, så må man få litt varme i kupe'en før godlyden kommer fra MTX sub'en også.
    Har alltid likt Alpine. Mye godlyd for pengene. I likhet med Pioneer

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det meste av utstyr har godt av litt oppvarming.
    Er interessant av at temperaturen på lyden blir varmere i likhet med produktet

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Med tanke hva som skjer inni en kondensator td,så er det vel temmelig naturlig at de må være varme for å arbeide optimalt.Kanskje er det et mindre fenomen på nyere utstyr ettersom slike komponenter som er beregnet på å holde/regulere strøm er så mye mindre rent fysisk på nyere ting.I "gamle" dager var jo en kondensator feks mye større for samme jobben-vanligvis.
    Egen erfaring tilsier at oppvarming kan bety mye.Gjerne flere dager,om komponenten ikke har vært brukt på lenge,men hører du ikke forskjell-vel-så er det vanligvis ikke forskjell!
    Mvh Rune
    Kondensatorene i min forsterker er veldig store. Kan spille i over 20 sekunder etter man slå av strømmen. Kanskje den trenger litt oppvarming da

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel en kjensgjerning at en rekke lydutstyr låter bedre når det er varmet opp. Det er derimot stor forskjel fra produkt til produkt hvor mye dette innvirker på lyden.
    Har selv hat en god del forskjelig elektronikk hvor det på noe ikke var hørbar forskjel og annet man hører stor forskjel på.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Pre'en i boks. Forferdelig lys i diskanten.
    Men nå sies jo det at Adcomen er litt lys i utgangspunktet, og i manualen til PFR'en så står det at det kan ta opp til flere dager før den er varm og fin nok til max performance.
    Ellers er lyden veldig fin. Selvfølgelig mange hakk opp fra NAd Recieveren min
    Tar nok litt tid å få en mening om alt sammen enda

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •