Et par spørsmål ang. kjøp av høytalere og forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Et par spørsmål ang. kjøp av høytalere og forsterker

Hei!

Har en stund sittet med tanker om å kjøpe meg nytt system og da ser jeg først og fremst for meg en forsterker/receiver og et par fronthøytalere. Så blir det muligens en subwoofer etterhvert.

Men så har det seg sånn at jeg har heller mindre peiling på lyd/hifi så jeg har nå et par spørsmål jeg håper jeg kan få litt hjelp med:
    Jeg ser at det på receivere oppgis i beskrivelsen f.eks 5x120w eller 7x110w, betyr det at den klarer maksimalt å levere den effekten per kanal? I såfall, hvis jeg bare skal bruke 2 kanaler (altså to fronthøytalere) som kanskje kan "levere" 300w vil da kraften fra de kanalen som ikke er i bruk bli utnyttet på de kanalene som da er i bruk?

Er det noen som har noen formening om disse her?
    Komplett.no - Pioneer VSX-817-S Surround Receiver 7x110W, USB, Sølv

Komplett.no - Pioneer VSX-417-S Surround Receiver 5x110W, Sølv

Komplett.no - Sony STR-DG510S Receiver, Sølv, 5X130W, 5.1, HDMI switch 1080i, Autokalibrering

Og vil en av de fungere godt sammen med f.eks:
    Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI Concept 6 Høyttalere

Eventuelt, er det noen som kanskje vet om produkter i omtrent samme prisklasse som er bedre?

Takker så mye for svar!

Var litt i tvil om hvor denne tråden burde være plassert, men om dette ikke var den optimale seksjonen får en moderator flytte den;-)

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen expert på dette, men har hørt at Sony sine surround forsterkere har liten effekt. Denon, Pioneer, og Yamaha er vel bedre med effekt.

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av halloiz
    Hei!

Har en stund sittet med tanker om å kjøpe meg nytt system og da ser jeg først og fremst for meg en forsterker/receiver og et par fronthøytalere. Så blir det muligens en subwoofer etterhvert.

Men så har det seg sånn at jeg har heller mindre peiling på lyd/hifi så jeg har nå et par spørsmål jeg håper jeg kan få litt hjelp med:
    Jeg ser at det på receivere oppgis i beskrivelsen f.eks 5x120w eller 7x110w, betyr det at den klarer maksimalt å levere den effekten per kanal? I såfall, hvis jeg bare skal bruke 2 kanaler (altså to fronthøytalere) som kanskje kan "levere" 300w vil da kraften fra de kanalen som ikke er i bruk bli utnyttet på de kanalene som da er i bruk?

Er det noen som har noen formening om disse her?

Komplett.no - Sony STR-DG510S Receiver, Sølv, 5X130W, 5.1, HDMI switch 1080i, Autokalibrering

Og vil en av de fungere godt sammen med f.eks:
    Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI Concept 6 Høyttalere

Eventuelt, er det noen som kanskje vet om produkter i omtrent samme prisklasse som er bedre?

Takker så mye for svar!

Var litt i tvil om hvor denne tråden burde være plassert, men om dette ikke var den optimale seksjonen får en moderator flytte den;-)
    Skal du bare ha hi-fi eller har du planer om å utvide til et hjemmekino oppsett?
    Hvis bare det første er du vel bedre tjent med bare en stereo forsterker, da du på en surround reciever vil få flere effekttrinn til ingen nytte.
    Det vil si at du får ikke utnyttet effekten på mer en to kanaler, dersom den ikke er forberedt for Bi-amp. Noe som flere og flere surround recievere blir nå.

Har ikke noe kjennskap til noe annet av det du refererer til en Dali, så mere kan jeg ikke si.

Kanskje dårlig formulertops:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=halloiz]
    Jeg ser at det på receivere oppgis i beskrivelsen f.eks 5x120w eller 7x110w, betyr det at den klarer maksimalt å levere den effekten per kanal? I såfall, hvis jeg bare skal bruke 2 kanaler (altså to fronthøytalere) som kanskje kan "levere" 300w vil da kraften fra de kanalen som ikke er i bruk bli utnyttet på de kanalene som da er i bruk?[QUOTE]

dette er sjelden tilfelle, men i noen tilfeller vil du få den effekten som faktisk er oppgitt, siden strømforsyningen ikke belastes så mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen er vel bare 2 fronthøytalere og som sagt muligens en subwoofer etterhvert siden jeg allrede har surroundsystem som jeg bruker til film/spill.
    Dette her skal i all hovedsak brukes til musikk. Finnes det 2.1-receivere da? Eller må jeg da gå for f.eks en med 5.1 og da heller bare benytte meg av 2/3 av de 6 kanalene?
    Har inntrykk av at nærmere 90% av det jeg finner er 5.1 og 7.1-receivere. (dårlig 2.0/2.1 utvalg)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eivinn
    Jeg er ingen expert på dette, men har hørt at Sony sine surround forsterkere har liten effekt. Denon, Pioneer, og Yamaha er vel bedre med effekt.
    OK. Ja, det er vel egentlig disse det står mellom da:

Men siden jeg bare skal ha 2 fronthøytalere, vil det ha noen betydning for meg hvilken av disse jeg velger mtp. at effekten per kanal er den samme (110w).

Takker for svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Det finnes heldigvis mange 2-kanals stereo-forsterkere. Kan vel nevne at "stereo" betyr dybde, og har ingenting med antall kanaler å gjøre. Ettersom du også ønsker å bruke en subwoofwoofer må du ha en egen "pre-out", som ganske enkelt fører signalet videre. Det er selvfølgelig en utgang for hver kanal, og begge må brukes. Hvis suben ikke har to linjeinnganger kan du bruke et Y-ledd. I din prisklasse har jo HiFi-klubben f.eks denne: Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: CAMBRIDGE 640A v.2 Integrert forsterker og denne: Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: DENON PMA-700AE Integrert forsterker og denne: Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: NAD C325BEE Integrert forsterker ettersom du tenker på Dali høyttalere. Og så har du jo bruktmarkedet. Der vil du få mere for pengene. I din prisklasse vil jeg anbefale deg å bruke så mye penger du kan. Det er ganske stor forskjell på tusenlappen der. Ikke heng deg opp i watt. Høyttalerne er kun interessert i strøm. Strømforsyningen på disse 2-kanalsforsterkerne er helt sikkert like stor som på de 7-kanals du har sett på. På Hifi-klubben kan du jo høre på oppsettet også. Lykke til. mvh Nils

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for responsen folkens. Får ta meg en tur på hifi-klubben til helgen da.

Men om jeg ikke skulle finne en stereo-forsterker ønsker jeg fortsatt svar på følgende:

Men siden jeg bare skal ha 2 fronthøytalere, vil det ha noen betydning for meg hvilken av disse jeg velger mtp. at effekten per kanal er den samme (110w).
    Noe annet jeg nettop kom på; jeg kommer til å kjøre musikk fra pc og lurer på om alle receivere har sånn 3,5mm lyd-inngang (AUX eller noe?)?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er du så opptatt av watt tallet når du ikke vet hvilke høyttalere du skal ha? Watt sier ingenting om kvalitet, det har mest betydning på hvor høyt du kan spille men gir en indikasjon på hvor mye strøm den kan levere (særlig i 4ohm kontra 8 ohm). Det er det som er det viktige, ikke watt tallet. Tungdrevne høyttalere betyr lav mostand slik at de trekker mye strøm. Det er viktig å finne en forsterker som har nok krefter, ikke så mye som mulig.

Kjøp for alle del stereoforsterker (stereo betyr tosidig, ikke dybde slik en annen skrev). Det finnes svært mange av dem. I HiFi butikker er det flest av dem (foruten kanskje hos kjedene).

Men kan ikke hjelpe deg med valg i denne prisklassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke bevisst opptatt av antall watt, men som jeg presiserte i første post har jeg ikke peiling og siden det første jeg får slengt i ansiktet når jeg sjekker spesifikasjoner på receivere er antall watt så er det vel ikke så rart?

Har kommet frem til at det blir PSB T55-høytalere;
    Komplett.no - PSB Image T55 lys lønn Gulvstående Høyttaler, Leveres som par

og siden min lokale Elkjøp-butikk har kampanjepris på begge disse;

så lurer jeg på om det vil ha noen betydning for meg hvilken av de jeg velger (lydmessig)?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •