Ø: Forslag til forsterker+CD+HT ca 40k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ø: Forslag til forsterker+CD+HT ca 40k

Hei

Jeg har fulgt med på forumet en stund. Regner meg ikke som direkte uerfaren i forhold til Hi-Fi da jeg de siste 10 årene har hatt ca 5 forskjellige anlegg, og hver gang nytt skal i hus bruker man jo en del tid på å sondere markedet. Har lenge satset på surround, men skal nå inn i leilighet hvor det stilles visse krav til stil og antall elektriske bokser hist og pist Har pr idag et Sony ES anlegg med SVS høyttalere, men planlegger altså nå å skifte til et hifi-system av høyere kvalitet.

Så lenge jeg kan huske har jeg hatt lyst på electrocompaniet og vurderer Prelude pakken som selges til ca 40 tusen. Bor i Tromsø og såvidt jeg vet ingen mulighet til å få demo her. Skal bruke anlegget til musikk (CD og LP) og film i ny og ne (da i 2 kanaler). Er ganske altetende innenfor musikk f.eks. the Killers, Kings of Convenience, Bob Dylan, Kings of Leon, Johnny Cash, Jeff Buckley, Stooges, Dum dum boys, Röyksopp, Radiohead, Thomas Dybdahl, Madrugada m.m. Selv om det ofte er rock/indie med en del trommer og bass vil jeg ha et ordentlig anlegg, er forbi stadiet hvor større basselement betyr mer respekt.

Noen som har noen andre forslag? Har alltid kjøpt nytt, men kunne godt tenkt meg å kjøpe brukt for å komme opp i en høyere klasse. Er relativt ukjent i klassen budsjett-high-end.

Takk

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pris? Hvordan er rommet? Mye etterklang? Størrelse? Kan du sette dem godt fra vegger? God integrering HT/rom er meget viktig. Begynn der.

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med det er stereo du vil gå for (du nevnte sony anlegg), så jeg har et par forslag til deg.(har ikke erfaring med EC så kan ikke uttale meg om det settet)

-Dynaudio/System Audio i kombinasjon med Primare forsterker og cdspiller, evt Arcam cd og forsterker i ett.
    Da kan du dra til Hificenterkjeden i tromsø å høre om de kan sette opp demo for deg. Geir som er butikksjef der er meget grei å forhandle med, kan jo spørre om eventuell pakkepris.
    -Nå har vel Hifi Huset startet opp en butikk i Tromsø. Ta en tur innom der, hør hvilket utstyr de vil anbefale. Du kan jo poste det her isåfall, garantert noen som har prøvd det de har hos hifihuset.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pris +/- 40 tusen for CD-spiller, forsterker, høyttalere. "lytterommet" blir en vanlig stue. Vil tippe den er ca 5x4m og helt ordinær hva materialer angår. Kan nok tillate meg å plassere høyttalere litt etter akustikken, men må nok regne med forhandlinger med "sjefen" hvis de skulle bli for dominerende. Ang. etterklang vet jeg ikke, jeg har bare sett bilder av leiligheten, har ikke vært der selv.

Apropos Primare har jeg vurdert denne kombinasjonen fra Hifi-centeret, Primare I21 og CD21 | Stereopakker | Stereo | Hi-Fi Center Kjeden

Hifi huset kjenner jeg ikke til, hvor ligger det?

Jeg har hørt på en del Primare kombinasjoner (ikke "lyttet"), ser for meg at Primare kan være aktuelt. Electrocompaniet har lenge vært et hett alternativ og det hadde vært spennende å hørt den nye Prelude serien. Etter å ha søkt på forumet har jeg ikke sett noen diskusjon mellom brukere som har testet. Ble jo skamrost i L&B, men det er nå en persons mening, og man må jo ta høyde for det.

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I21 og CD21 er bra!

Her kan du lese litt om den nye butikken i tromsø Ny Hifi-Butikk i Tromsø i 2008

Adresse: Storgata 166

Tror den åpnet i helga. Eller denne helga

Newcomer Ludolf sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

EC og B&W

Nå kjenner jeg ikke lydsignaturen til EC etter at de fikk nye eiere, men historisk sett har EC vært en god match med Bowers & Wilkins høyttalere. Du har et lite rom, så om du ikke er kravstor på punch i bass så vil jeg anbefale at du hører på B&W 705 hos hifiklubben. Tror det kan bli en god mix. Be om å få deponere så du kan ta det med hjem, teste i fred og ro og returnere om du ikke liker dem.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer du brukt? Får jo et killeranlegg til 40k brukt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sjekke lokalene til Hifi huset i helgen, hørtes spennende ut. Angående brukte anlegg er det absolutt interressant, finner jeg et godt brukt system er det absolutt aktuelt. I denne prisklassen tror jeg på generelt grunnlag at folk behandler utstyret sitt bra, så man kan få mer lyd for pengene ved å kjøpe brukt.

Hva tror dere om denne kombinasjonen, regner med forsterkeren blir for svak? Pakkepris ca 40 k. (B&W 703 + Primare I21 og CD21)
    Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: B&W 703 Høyttalere
    Primare I21 og CD21 | Stereopakker | Stereo | Hi-Fi Center Kjeden

Alternativt frister jo electrocompaniet meg, er veldig svak for deres forsterkere. Pakkepris ca 40k. Mulig mer interessant med andre høyttalere.
    Test av Electrocompaniet Prelude (komplett anlegg) - Lyd og Bilde : Kjøpeguide/Tester

Hvis noen skal skifte utstyr, ta kontakt på PM

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville brukt tusen kroner på en tur til Oslo med Norwegian og hørt på flere alternativer. (Gjort avtale med diverse butikker på forhånd.)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knuthfk
    Skal sjekke lokalene til Hifi huset i helgen, hørtes spennende ut. Angående brukte anlegg er det absolutt interressant, finner jeg et godt brukt system er det absolutt aktuelt. I denne prisklassen tror jeg på generelt grunnlag at folk behandler utstyret sitt bra, så man kan få mer lyd for pengene ved å kjøpe brukt.

Hva tror dere om denne kombinasjonen, regner med forsterkeren blir for svak? Pakkepris ca 40 k. (B&W 703 + Primare I21 og CD21)
    Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: B&W 703 Høyttalere
    Primare I21 og CD21 | Stereopakker | Stereo | Hi-Fi Center Kjeden

Alternativt frister jo electrocompaniet meg, er veldig svak for deres forsterkere. Pakkepris ca 40k. Mulig mer interessant med andre høyttalere.
    Test av Electrocompaniet Prelude (komplett anlegg) - Lyd og Bilde : Kjøpeguide/Tester

Hvis noen skal skifte utstyr, ta kontakt på PM
    Tror disse to anleggene spiller forskjellig så spørsmålet er hva du liker. Fyldig, tilbakelendt og heller litt mørk/varm klang eller mer "analytisk" og tørrere? Eller så nøytralt som mulig?

Sjekk ut Dynaudio Focus 220 (evnt. 140) hos HFC, prøv Primare mot Hegel.

HiFi huset fører Roksan som lager meget god elektronikk. Mange skryter av Monitor Audio GS20 (som jeg ikke synes var så god som ryktet) som de også fører. Focal Profile er gode også men runder av litt brått i dypbass.

Sjekk også ut Dali Mentor 6. Er ikke den bedre enn 703? Det er vel de som du muligens kan prøve først i Tromsø?

Fikk et godt inntrykk av EC høyttalerne på messa. Engasjerende, fyldig og litt mykt. Trur eg... Har hørt forsterkersettet på Patos SII, ikke helt min smak men det skyldes nok Patos.

Bruktkjøp er mer risikalbelt men gir det betydelig bedre lyd for pengene om rådene/valgene er gode og hvis integreringen sitter.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan først sikre deg den Conrad Johnson PFR som ligger på Hifisentralen!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Ville brukt tusen kroner på en tur til Oslo med Norwegian og hørt på flere alternativer. (Gjort avtale med diverse butikker på forhånd.)
    Enig!
    Kan jo forhandle seg fram til gode pakkepriser og

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan nok få sett mye utstyr på en tur til Oslo, men tror ikke det vil hjelpe meg så mye. En ting er at man skal ha tid til å reise. En annen og viktigere sak er at jeg liker å ha tid på meg når jeg skal velge noe nytt, dvs man bør gjennom flere lytterunder og flere ta-på-føle-på seanser før man kjøper. Å kjøpe noe basert på en lørdagssafari i "storbyen" tror jeg bare vil føre til at man kjøper noe på impuls.

BGuarden: hvor mye synes du en EC EMC-1 fra 2000 er verdt? Spør siden du har en egen prisguide tråd og en del erfaring med bruktmarkedet.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan nok få sett mye utstyr på en tur til Oslo, men tror ikke det vil hjelpe meg så mye. En ting er at man skal ha tid til å reise. En annen og viktigere sak er at jeg liker å ha tid på meg når jeg skal velge noe nytt, dvs man bør gjennom flere lytterunder og flere ta-på-føle-på seanser før man kjøper. Å kjøpe noe basert på en lørdagssafari i "storbyen" tror jeg bare vil føre til at man kjøper noe på impuls.

BGuarden: hvor mye synes du en EC EMC-1 fra 2000 er verdt? Spør siden du har en egen prisguide tråd og en del erfaring med bruktmarkedet.
    Sånn jeg ser det?
    Tror ikke jeg ville betalt noe mere enn feks. 8K utifra det jeg regner som normalt hvis det er den originale (utifra regnestykket: ny pris, alder og stand) men siden den er såpass etterspurt så kan man regne med at man finner den for mere enn som så.
    Oppgraderte versjoner noe mere igjen.

Som sagt: her må man bruke litt magefølelse. Og tenke om det er noe du virkelig vil betale.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8 tusen for EMC-1? Koster ikke denne 33 tusen ny?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kostet 24K da den først kom...
    Og man må jo regne med noe slitasje siden da, at det har kommet bedre drivverk siden da, komponenter+++.
    Ville nå heller ha gått for en DAC5 (utifra det jeg har hørt) og fiksa ett ok drivverk enn å ha betalt noe over 10K

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bruk en hverdag, og som jeg skrev, gjør avtaler med butikkene på forhånd.
    Og du trenger ikke kjøpe selv om du er på demo.

Menmen, for min del må du gjerne kjøpe basert på hva andre skriver.

Jeg personlig, ville kjøpt Naim CD5i, Naim Nait 5i forsterker og Spendor S5e høyttalere. Kommer totalt på omtrent 40000,-

Skikkelig spilleglad kombo!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Electrocompaniet Prelude

Hva med electrocompaniet prelude pakken som Lyd&Bilde omtaler som "årets anlegg" i første bladet i år? (PC-1 + PI-2 + prelude høyttalere til 40 790,- kr)
    Har ikke hørt denne serien selv, men kanskje det er noen her inne som kan si om det er verdt å få seg en demonstrasjon?

EDIT: ser det er nevnt over her allerede Tror jeg må ta meg en titt på det en dag

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Bruk en hverdag, og som jeg skrev, gjør avtaler med butikkene på forhånd.

Jeg personlig, ville kjøpt Naim CD5i, Naim Nait 5i forsterker og Spendor S5e høyttalere. Kommer totalt på omtrent 40000,-

Skikkelig spilleglad kombo!

Hva er det Naim gjør som ikke den gode Creek Classic gjør? Jeg fikk ikke mye liv i de små tassene, det var tamt rett og slett, og veldig mykt. Skulle tro den trenger masse hurtig strøm? Er det der det ligger? Hva slags teknologi har dem? Den er jo bare oppgitt til 50w, noe som kan spille høyt som bare det men hva med strømleveransene? Den er jo liten også, ikke plass til stor trafo og lyttebank. Jeg har hørt Naim intro modellene noen ganger. De spilte absolutt bra men ikke noe hakeslep.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Hva er det Naim gjør som ikke den gode Creek Classic gjør? Jeg fikk ikke mye liv i de små tassene, det var tamt rett og slett, og veldig mykt. Skulle tro den trenger masse hurtig strøm? Er det der det ligger? Hva slags teknologi har dem? Den er jo bare oppgitt til 50w, noe som kan spille høyt som bare det men hva med strømleveransene? Den er jo liten også, ikke plass til stor trafo og lyttebank. Jeg har hørt Naim intro modellene noen ganger. De spilte absolutt bra men ikke noe hakeslep.
    Fint, da sier vi Creek istedetfor da, så blir du kanskje fornøyd. Holder ikke 50 watt?

Her er en svensk test av NAim komboen mot Vincent. Naim vinner på basskontroll:
    HiFiForum.nu - Naim CD5i och Nait 5i

Testeren eier Vincent settet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •