Høytalerkabel med varm lyd - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 109
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Kan ikke fatte at dette har noe med nivå å gjøre, ei eller erfaring, mange som er kritiske til å lytte, med masse erfaring som er kabelskeptiske, så finnes det de som er i samme "nivå" som hører forskjell.. Igjen, dette handler ikke om nivå, men om hva en tror på, fakta, det en kan lese via målinger diagrammer osv, eller de som tror på ørene, det en hører, eller tror en hører. Jeg personlig tilhører det siste, mye p.g.a jeg ikke forstår meg på diagrammer samt at jeg faktisk har hørt forskjell. Men å si at det handler om nivåer er jeg ikke enig i.
    Jeg er mye enig med deg, og forfriskende å høre et slikt edruelig syn fra en som hevder at kabelvalg er kritisk. Den eneste gruppen du glemmer er de som "stoler på ørene", men som prøver å utelukke "det en tror en hører", altså sånne som meg.

Det handler i bunn og grunn om hvordan man innhenter informasjon om "virkeligheten", hvor kritisk man er til måleinstrumenter, egen hørsel og teoretikere/guruer.

Dersom man sier at det å høre forskjell på kabler er nødvendig for å ha "et høyt nivå", og deretter sier at "alle som har høyt nivå" hører forskjell på kabler, så har men en sirkelargumentasjon. Jeg åpner for at det finnes "lyttere med høyt nivå"*) som har både dyrt og billig utstyr, som hevder både det ene og det andre, som har glimrende argumentasjonsevner og som uttrykker seg som en barneskole-elev.

Alle er berettiget til å mene og si noe på et åpent diskusjonsforum. Som disse kabel-debattene viser, så er det ofte uenighet, og man diskuterer saklig eller krangler så flisene fyker. For å komme til konklusjoner så mener jeg at man må ha sikker kunnskap i bunn. Dvs at "subjektive erfaringer" er ikke tilstrekkelig til å avgjøre en debatt når motparten er helt uenig. Enten kan man akseptere at man aldri blir enig, eller så må man prøve å hente inn kunnskap som begge parter kan være enige om.

-k

*)Definisjonen av høyt nivå er ikke så kritisk for det jeg sier nå, men la oss si at det betyr noe sånt som "i stand til å skille konsistent mellom forskjeller som ofte forekommer i hifi-sammenheng, som majoriteten ikke er i stand til å skille konsistent i mellom"

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Proson HI-FI Super Speaker Cable

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Skal vi tro visse fanatikere er spenning, kabler og rack opptil 80% av lyden.
    Smører litt tykt på nå da kanskje??

Jeg regner en kabel som det lille ekstra som kanskje ikke er alfa og omega for anlegget, men som i sportsterminologien nesten ville tilsi at:
    -den lille smøreblandinga som tilsa at nordthug fikk den ekstra glien
    -den lille justeringa på drivstofftilførselen som gav motoren det ekstra "boostet".

Mener fortsatt at komponentene er mye viktigere enn kablene...
    Men, opplevd såpass mange ganger at bytte til andre kabler har tilført ett anlegg noe eller det motsatte: tatt fra dens glød, at jeg ikke er i tvil om at den har en relevans for anlegget når det gjelder å få tunet det optimale ut av det.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Smører litt tykt på nå da kanskje??
    Absolutt ikke...
    Audiophile Club of Athens

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg er mye enig med deg, og forfriskende å høre et slikt edruelig syn fra en som hevder at kabelvalg er kritisk. Den eneste gruppen du glemmer er de som "stoler på ørene", men som prøver å utelukke "det en tror en hører", altså sånne som meg.

Det handler i bunn og grunn om hvordan man innhenter informasjon om "virkeligheten", hvor kritisk man er til måleinstrumenter, egen hørsel og teoretikere/guruer.

Dersom man sier at det å høre forskjell på kabler er nødvendig for å ha "et høyt nivå", og deretter sier at "alle som har høyt nivå" hører forskjell på kabler, så har men en sirkelargumentasjon. Jeg åpner for at det finnes "lyttere med høyt nivå"*) som har både dyrt og billig utstyr, som hevder både det ene og det andre, som har glimrende argumentasjonsevner og som uttrykker seg som en barneskole-elev.

Alle er berettiget til å mene og si noe på et åpent diskusjonsforum. Som disse kabel-debattene viser, så er det ofte uenighet, og man diskuterer saklig eller krangler så flisene fyker. For å komme til konklusjoner så mener jeg at man må ha sikker kunnskap i bunn. Dvs at "subjektive erfaringer" er ikke tilstrekkelig til å avgjøre en debatt når motparten er helt uenig. Enten kan man akseptere at man aldri blir enig, eller så må man prøve å hente inn kunnskap som begge parter kan være enige om.

-k

*)Definisjonen av høyt nivå er ikke så kritisk for det jeg sier nå, men la oss si at det betyr noe sånt som "i stand til å skille konsistent mellom forskjeller som ofte forekommer i hifi-sammenheng, som majoriteten ikke er i stand til å skille konsistent i mellom"

Trodde aldri jeg skulle bli enig med deg i noe..:-D

Synes alt for mange (meg inkludert) ikke tenker på dette, hvor "flink" hifi'er er har ikke noe som helst med hvorvidt en hører forskjell eller ikke. Men om en bruker fakta, og diagrammer, eller om en stoler på det en selv hører (enten det stemmer eller ikke), uten å bry seg om hva omgivelsene rundt en sier. Jeg er 100% sikker på at jeg tror jeg hører forskjell.. det holder for meg :-D
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt ikke...
    "all the time 230, all the time. electricity is 50% of sound for me. you know that, everybody know that" :lol:

"the rack is 30% of sound you hear, belive me" :lol:

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt ikke...
    Jajajaja...
    Noen er vel kanskje mere "koko" enn andre da...

Men, en ting som er interessant:

Trådstarter spurte etter en kabel med mørk klang...
    Akkurat her burde det ha stått ett lite "skilt" eller lyst en varsellampe om at vedkommende var villig til å teste det ut for å se om det hadde en positiv effekt på anlegget. Interessant er det at en slik henvendelse utvikla seg til en klassisk "kabeldebatt"..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Til alle dere som ikke hører forskjell

Jeg kjøpte et sett brukte MIT Terminator 4, og jeg skal love dere at jeg hørte BETYDELIG forskjell ifra de billige Elkjøp-kablene jeg hadde fra før.
    Mer tyngde i bassen, den skarpe diskanten forsvant og jeg fikk mer detaljer og et mer behagelig lydbilde.

MIT anbefales på det sterkeste til de som sliter med lys signatur i anlegget sitt.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kablene med den mystiske boksen Som egentligt bare inneholder en motstand?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke de jeg, men svarte mystiske bokser må jo være bra

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som kan legge ut bilder av en slik boks innvendig?

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Soundstring

Hva med å prøve Soundstring? Kan ikke se de er nevnt med ett ord her på AVforum. Varm behagelig med lyd og regnet som ett kupp sett i forhold til prisen.

Soundstring Cable LLC., Manufacturers of quality electronic cables, including the worlds best speaker cables

http://www.soundstringcable.com/html...20Part%202.pdf

Test fra Positive Feedback:

Power cables: These are superb and musical, and a real bargain at $475 for a 6-
    foot length. They convince me that some companies overcharge for their designs.
    They work extremely well with all electronics, solid state or tube, digital or analog,
    enhancing midrange and dynamics. They are very good with subwoofers, but are
    not as strong in deep bass as the Palladians. Buy them now before the price goes
    up.
    Speaker cables: State of the art. They bested my reference speaker cables, which
    cost ten times as much. The Soundstrings are the best all-copper design on the
    planet. They aren't just a bargain, they're a giveaway. There may be some silver,
    silver/gold, aluminum alloy, or unobtainium cables out there that sound as good, but
    who cares?!
    Interconnects: These are the best interconnects under $1000 per meter on the
    market today. They do midrange just right, have sweetness when the source is
    sweet, have dynamics and detail galore, and are smooth from top to bottom. They
    are a real bargain at half the price of any cable that I'm aware of that is better in any
    way. All Soundstring cables are grounded and shielded, a bonus for those who
    crave quiet and elimination from RF problems.
    The Soundstring cables are the new kids on the cable block, with the real thing to
    offer. I love the fact that they offer only one model because it's the best they can
    do. I've wired my entire system with them, and Soundstring will get them back only
    from my cold dead hands. Highest recommendation.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ameldal
    Jeg kjøpte et sett brukte MIT Terminator 4, og jeg skal love dere at jeg hørte BETYDELIG forskjell ifra de billige Elkjøp-kablene jeg hadde fra før.
    Mer tyngde i bassen, den skarpe diskanten forsvant og jeg fikk mer detaljer og et mer behagelig lydbilde.

MIT anbefales på det sterkeste til de som sliter med lys signatur i anlegget sitt.
    Enig, kjøpte MIT til mitt gamle anlegg (nad og psb t6) da "S"-lyd var problemet. Men nå som det ikke er problem lenger, byttet jeg de mot noen billige diy-kabler.. Fy! Det ble liv i musikken igjen, aldri, aldri kommer MIT kabler på mitt anlegg igjen.. (dette gjalt signalkabler da) Har også prøvd MIT høyttalerkabler, disse ga ikke mer bass, men roligere lyd en de jeg har nå (Monster M1) samt at diskanten ble slapp.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer CookieMonzta sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ameldal
    Har tenkt å kjøpe nye høytalerkabler.

Kunne tenkt meg en kabel med varm lydsignatur, god tyngde i bassen og luftig diskant. Gjerne litt tilbaketrukket i øvre mellomtone.
    Prismessig er jeg åpen for det meste opp mot ca 3000,-, gjernne brukt.

Noen tips?

Anlegget består av System Audio SA1750 og Primare CDI10

Hvorfor akkurat nye kabler? Har du satt opp ditt nåværende anlegg optimalt i forhold til rommet dette befinner seg i?
    Høres ut som om du trenger ett nytt anlegg da dette vanskelig kan la seg gjennomføre ved å bytte til andre høytalerkabeler.

Bruk litt tid på å flytte rundt på høytalerne i forhold til rommet,dette utgjør større forbedringer/forandringer enn hva en kabel noensinne kan gjøre med dine SA 1750.Hvertfall utifra dine ønsker slik du fremlegger dem.

Litt brutalt sagt/skrevet kanskje,men tryllekunstner og den slags tilhører barneskolen.

CookieMonzta

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CookieMonzta
    Hvorfor akkurat nye kabler? Har du satt opp ditt nåværende anlegg optimalt i forhold til rommet dette befinner seg i?
    Høres ut som om du trenger ett nytt anlegg da dette vanskelig kan la seg gjennomføre ved å bytte til andre høytalerkabeler.

Bruk litt tid på å flytte rundt på høytalerne i forhold til rommet,dette utgjør større forbedringer/forandringer enn hva en kabel noensinne kan gjøre med dine SA 1750.Hvertfall utifra dine ønsker slik du fremlegger dem.

Litt brutalt sagt/skrevet kanskje,men tryllekunstner og den slags tilhører barneskolen.

CookieMonzta
    Tryllekunster? Hvis personen spør etter kabel tips, kommer du med kabel tips. Hvis du ikke kan det, kan du bare la være.

Men er enig med deg når det gjelder plassering. Men når det kommer til SA kan du nesten sette de hvor som helst, og de låter like bra. Tro meg jeg har prøvd. Så jeg tror ikke det er problemet.

Nordost Blue Heaven skal være en bra kabel. Prøv det du

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassering er jo ikke alltid en option...
    Har ikke ubegrenset med valg mtp plassering da det bør se fornuftig ut i forhold til resten av møbleringen i stua, har ikke et dedikert lytterom.

Men som sagt, med MIT-kablene ble jeg veldig fornøyd med lyden, og føler ikke at det mangler noe som helst.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Kjenner ikke de jeg, men svarte mystiske bokser må jo være bra
    Monster Cable 2.2 Speaker Wire -What's Inside the Network Canisters - Home Theater Forum

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    .

Sikkert ikke en dårlig kabel, men Nordost er vel ikke kjent for fyldig lyd...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen

Jeg prøvde den og ble skuffet. Anbefales ikke av meg i allefall.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en Silver Anniversary xt fra QED ?

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •