Høytalerkabel med varm lyd - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 109
    Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Det er sinnsykt mye bedre lyd i stereoanlegget mitt, enn i høyttaleren i mobilen. Vil jeg få like stor forskjell i lyden hvis jeg bytter til monster signal kabel?
    Skal vi tro visse fanatikere er spenning, kabler og rack opptil 80% av lyden.

Mobilen har jo batteri og ingen bevegelige deler så du konkurrerer i toppsjiktet da, men husk å bytte ut høyttalerkablen i samme slengen.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer spikes på tlfn også...

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, hva med å kjøre 3.000w gjennom en 0.00000000000001mm kobber kabel?
    Varm Kabel = Varm Lyd?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Har du link?
    VALG:

Når vi tar vekk "tror"-valgene ender vi med 67 mot 5. Det blir en prosentandel på 92,5.

Hadde vi tatt en avstemning her så tipper jeg vi har vært litt på motsatt side. Det er heller ikke så rart da det ikke er så lett å høre forskjeller og med tanke på at nivået er mye høyere på HS.

Ok, da lager jeg en avstemning her også. Kabelhjørnet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Og du/dere er ikke ensidige? Eller?

Hvor mange abx tester har du lest? Hvor stor prosent andel blir det i forhold til antall entusiaster?

Hvis de titter over til sentralen der antall erfarne entusiaster som har holdt på lenge med høy kvalitet på anlegg er mye høyere så er de aller fleste "kabeltilhengere". Er det neglisjerbart?

Er det fornuftig å gi samme råd til noviser og kritiske, erfarne lyttere med dyrt utstyr? Kan det være forskjeller på lyttere?

Er det i det hele tatt noen som ikke mener at andre utskiftninger/romjusteringer gir større resultater?
    For et fullstendig statistisk signifikant resultat som skal kunne sees på som allmengylldig er det klart for få ABX blindtester tilgjengelig. Uansett, det går aldri ann å bevise at det ikke er forskjell på kabler, kun at det er forskjell. Trenden er uansett klar, av de ABX blindtestene som foreligger er det ingen av de som klarer å høre forskjell. Som nevnt tidligere, om ikke annet burde dette gi en kraftig pekepinn på hvor landet ligger... Kan du henvise til en ABX blindtest der de klarer å høre forskjell?

Når en snakker om objektiv testing og om det virkelig er forskjell på kabler har ikke seende lytting noen vekt. Grunnen er at samtlige av de som har hørt kablene i ABX blindtestene klarer å skilne mellom test-kablene så lenge de ser. Uten å forandre på andre parameter enn at du ikke vet hva du lytter til, forsvinner så forskjellene som dugg for solen. Poenget her er at ingen av kabel entusiastene hverken her eller på sentralen, har gjort en ABX blindtest. Samtlige basserer sine uttalelser på seende lytting.

Jeg og andre har diskutert dette i det vide og det brede på sentralen. Hvis utgangspunktet ditt er at du gir blaffen i om forskjellen skyldes andre faktorer en reell lydforskjell er det helt greit! I det øyeblikket du eller andre (sier ikke at du har gjort det) forteller en nybegynner at de må bruke x-antall tusen på kabler for å få god lyd er det hos meg god nok grunn for å vise at det finnes en annen side av den saken. Om dere kabeltilhengere ikke liker det er for meg likegyldig.

Dette med råd til uerfarne kontra kritiske lyttere med dyrt utstyr så vil jeg henvise til denne ABX blindtesten:

Observations of a controlled Cable Test - AVS Forum

Anlegg og rom til millioner, høyttalerkabler til 40 000 mot rimelige Monster, eieren av anlegget klarte ikke å høre forskjell. Jeg ville med andre ord gitt samme råd til hvem som helst, kjøp en fornuftig konsturert kabel og konsentrer deg om andre ting!!!

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VALG:

Når vi tar vekk "tror"-valgene ender vi med 67 mot 5. Det blir en prosentandel på 92,5.

Hadde vi tatt en avstemning her så tipper jeg vi har vært litt på motsatt side. Det er heller ikke så rart da det ikke er så lett å høre forskjeller og med tanke på at nivået er mye høyere på HS

Seriøs? Det handler ikke om nivå her Antonx, hva med målemafi'an på HFS? Det handler om hva en vektlegger, fakta eller det en hører (eventuelt tror en hører)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seriøs? Det handler ikke om nivå her Antonx, hva med målemafi'an på HFS? Det handler om hva en vektlegger, fakta eller det en hører (eventuelt tror en hører)
    Helt enig med deg HoJ!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt handlet det også om nivå. Noen er superflinke til kritisk lytting mens andre har ikke samme erfaring eller er ikke like kristisk lyttende. Og det er store forskjeller på anlegg. Langt, langt, langt større en kabelforskjeller.

Men vær så snill å legg igjen Jante, der er bare sånn det er i verden. Det er forskjeller på oss og noen er nybegynnere og andre er erfarne. Tror ikke jeg noen gang har anbefalt å bruke bra mye penger på kabler til nybegynnere eller de med de rimeligste anlegg.

Men nå er jeg ordentlig lei kabeldebatter .........

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Haha, hva med å kjøre 3.000w gjennom en 0.00000000000001mm kobber kabel?
    Varm Kabel = Varm Lyd?
    Eller eventuelt denne gratis-løsningen som vistnok er fy-fy i Hifi-sammenheng.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fy Fy du liksom

For slike " Bass kåte snart 16åringer" som meg så er det fy fy å skru den på mindre en 0

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt handlet det også om nivå. Noen er superflinke til kritisk lytting mens andre har ikke samme erfaring eller er ikke like kristisk lyttende.
    Kan ikke fatte at dette har noe med nivå å gjøre, ei eller erfaring, mange som er kritiske til å lytte, med masse erfaring som er kabelskeptiske, så finnes det de som er i samme "nivå" som hører forskjell.. Igjen, dette handler ikke om nivå, men om hva en tror på, fakta, det en kan lese via målinger diagrammer osv, eller de som tror på ørene, det en hører, eller tror en hører. Jeg personlig tilhører det siste, mye p.g.a jeg ikke forstår meg på diagrammer samt at jeg faktisk har hørt forskjell. Men å si at det handler om nivåer er jeg ikke enig i.

Sier en som nettopp startet ny kabeltråd Eh!:???:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Eller eventuelt denne gratis-løsningen som vistnok er fy-fy i Hifi-sammenheng.

Ja, hvis det låter bra så, hvorfor ikke?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En løsning kan være å bytte høyttalere.. rett og slett! Ditt ønske om forrandring i lyden høres veldig ut som det jeg synes er det svake med System Audio.. Men mulig jeg har feil, har ikke hørt SA så ekstremt mange ganger, men de gangene jeg har hørt dem så sitter jeg igjen med en kontant bass, som ikke går veldig dypt, flott fremtredenee mellomtone, og en diskant som er på hugget.. Tyngde i bass, og luftig diskant, synes jeg ikke SA har, det hjelper heller ikke med kabler.
    En ting er hva lyd høyttalerne produserer, men forsterkerne har jeg nettopp fått erfart er sinnsykt viktig når det gjeldet disse karakteristikkene.
    Tyngde i bassen = Mer effekt/headroom
    Litt varmere lyd = Annen forsterker
    En annen ting er at det kal vel godt gjøres å få til både tyngde i bass og luftig diskant i en og samme kabel?
    Etter å ha lest på forumet om Induktans og kapasitans (som skal være viktigste faktorer i en HT kabel) og hvordan de (angivelig) påvirker lyden, så skal du finne en skreddersydd kabel om man skal få til det man ønsker i dette tilfelle.
    Men tross alt dette er nok forsterkere og høyttalere de komponentene som må brukes til å finne rett lydbilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke jeg noen gang har anbefalt å bruke bra mye penger på kabler til nybegynnere eller de med de rimeligste anlegg.

Er enig med deg akkurat der. Kabler er nok minst viktig av de komponentene som er i et anlegg. Hvis man førstt kommer opp på et minimumsnivå med skjermede signalkabler (2-300,- for en meter) og en høyttalerkabel med godt nok tversnitt vil man kunne glemme kabler på en stund og fokusere på alt det andre som faktisk det er ingen diskusjon om gir store forskjeller.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til alle som er troende eller ikke troende med tanke på kabelforskjeller bør ta en tur på HiFi treffet i sommer der de skal ha blindtester.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke fatte at dette har noe med nivå å gjøre, ei eller erfaring, mange som er kritiske til å lytte, med masse erfaring som er kabelskeptiske, så finnes det de som er i samme "nivå" som hører forskjell.. Igjen, dette handler ikke om nivå, men om hva en tror på, fakta, det en kan lese via målinger diagrammer osv, eller de som tror på ørene, det en hører, eller tror en hører. Jeg personlig tilhører det siste, mye p.g.a jeg ikke forstår meg på diagrammer samt at jeg faktisk har hørt forskjell. Men å si at det handler om nivåer er jeg ikke enig i.

Sier en som nettopp startet ny kabeltråd Eh!:???:
    javel...

Skjønte at denne kom ja. Kanskje jeg ble drittlei imens :| ....

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    javel...

Så flott et svar:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kan vel summere alle kabeltråder med å si at ingen er enige og at man heller bør bruke penger på andre komponenter, da det er vanskelig å få like gode resultater med kabler som med god elektronikk.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med lurer, og trekker meg unna denne tråden (også)!

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •