Høytalerkabel med varm lyd - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 109
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er tydeligvis mange ulike meninger der ute. Jeg vet det er et vanskelig tema, men tenkte kankje noen kunne gi gode tips fra egne erfaringer med samme/lignende utstyr.

Tror jeg avventer litt med kabelkjøp foreløpig, skal gi anlegget god tid til å bli skikkelig innspillt før jeg investerer videre.

Har tenkt på Xindak som blir anbefalt i tråden, har lest en god test på disse kablene.

Ellers er selvsagt en ny effektforsterker (kanskje rør), en investering for fremtiden.....Eller kanskje System Audio SE-200 subwoofer hadde gjort susen...?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker 2,5 kvadrat PR fra Clas Ohlsson til 229,- for 10 meter. De er veldig stive ja, men legger seg fint oppe på lister osv.

Newcomer kyrjens sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Monster

Monster kabler er jo kjent for å farge lyden litt i bass området-.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler for å gjennta meg selv i fra tidligere i tråden: det finnes per i dag ikke en eneste ABX blindtest hvor deltakerene har klart å høre forskjell på fornuftig konstruerte kabler. Om det likevel skulle være en forskjell burde dette i det minste fortelle hvor forsvinnende liten denne er, og heller inspirere til å bruke pengene der det hjelper. Eksempler er høyttalere, lytterom med demping av førsterefleksjoner og jobbe med plassering av høyttalerene (gratis). Fornuftig konstruerte kabler kan kjøpes for tiere pr meter, litt mer hvis de skal se bra ut i tillegg.

Synes det er virkelig synd at hifi butikker og blader driver ensidig propaganda om hvor viktig dyre kabler er for lydkvaliteten når det ikke finnes objektive bevis som støtter dette synet. Resultatet er at blant annet ny frelste hifi entusiaster tror de må ha kabler til flere tusen kroner for å få god lyd. DET TRENGS IKKE!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig er dette utrolig kult å lese! Det finnes få som klarer å høre forskjell på kabler....Redaktøren i Hjemmekino er jo faktisk irritert (i sist nummer) over hvor kabeldebatten tar veien. Ikke at han har rett i alt, men når folk som holder på med dette profft har trøbbel med å høre forskjell, da må det vel være xtra vanskelig for en del av oss noviser å skille dette? Om Xindax er bedre enn andre eller ikke, skal jeg ikke uttale meg om, jeg skal generellt ikke uttale meg veldig bombastisk i det hele tatt når det gjelder kabler. Jeg er selv i ferd med å gå i fella når det gjelder kabler...hva skal jeg trekke i rørene i hjemmekinoen min...elkjøp, Claes Ohlson eller noe fra Eltek til litt mer pr meter..eller noe sykt dyrt?
    Jeg tror helt ærlig at jeg driter i det! Jeg kjøper 4kvcm fra Claes og nylonstrømper + krympestrømper for å gjøre kabelen estetisk dritfet Hvis jeg skal gjøre noe xtra skal jeg faktisk kjøpe Cat5E og tvinne for så å kle de med nylonstrømpe kun for utseendes skyld...hvorfor? Fordi jeg har lest en test på nettet om at denne gruser bla monster i måling! Javel, måling?? Hva har det å si da? Induktans, kapitans blabla...jeg vet ikke hva det betyr engang.
    Poenget, etter 2 øl, er : Start med den billigste kabelen du finner, så kan du tvinne sjæl, så kan du låne hjem, så kan du sammenligne de tre og høre om du hører forskjell? Ikke? Behold den billigste ,men kle den opp

Er enig med andre her inne...tror det er MYE mer å hente på plassering, demping, EQ, etc. enn kabler.
    Til trådstarter: Ikke start med kabler og brenn av 3-4000 store, men spør noen av gutta her inne om de kan ta seg en tur og hjelpe deg med diverse ande ting først.
    Personlig ville jeg ikke antatt at det var kablene det var noe galt med i første omgang ihvertfall!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kyrjens

Kan jeg ikke fatte, har Monster M1 i hus, og vs. bl.a MIT så farger den lite hos meg.. Derimot så gir den mye liv og "punch" i lyden. M1'n her meget god over hele linjen synes jeg.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Jeg tror helt ærlig at jeg driter i det! Jeg kjøper 4kvcm fra Claes og nylonstrømper + krympestrømper for å gjøre kabelen estetisk dritfet
    Er du ikke ute etter god lyd'a?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Føler for å gjennta meg selv i fra tidligere i tråden: det finnes per i dag ikke en eneste ABX blindtest hvor deltakerene har klart å høre forskjell på fornuftig konstruerte kabler. Om det likevel skulle være en forskjell burde dette i det minste fortelle hvor forsvinnende liten denne er, og heller inspirere til å bruke pengene der det hjelper. Eksempler er høyttalere, lytterom med demping av førsterefleksjoner og jobbe med plassering av høyttalerene (gratis). Fornuftig konstruerte kabler kan kjøpes for tiere pr meter, litt mer hvis de skal se bra ut i tillegg.

Synes det er virkelig synd at hifi butikker og blader driver ensidig propaganda om hvor viktig dyre kabler er for lydkvaliteten når det ikke finnes objektive bevis som støtter dette synet. Resultatet er at blant annet ny frelste hifi entusiaster tror de må ha kabler til flere tusen kroner for å få god lyd. DET TRENGS IKKE!
    Og du/dere er ikke ensidige? Eller?

Hvor mange abx tester har du lest? Hvor stor prosent andel blir det i forhold til antall entusiaster?

Hvis de titter over til sentralen der antall erfarne entusiaster som har holdt på lenge med høy kvalitet på anlegg er mye høyere så er de aller fleste "kabeltilhengere". Er det neglisjerbart?

Er det fornuftig å gi samme råd til noviser og kritiske, erfarne lyttere med dyrt utstyr? Kan det være forskjeller på lyttere?

Er det i det hele tatt noen som ikke mener at andre utskiftninger/romjusteringer gir større resultater?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Hvis de titter over til sentralen der antall erfarne entusiaster som har holdt på lenge med høy kvalitet på anlegg er mye høyere så er de aller fleste "kabeltilhengere". Er det neglisjerbart?

Tja, av de virkelige aktive på hfs så er det vel ca. 50\50..

Men jeg har hatt folk i hus som har vært kabelskeptikere (ikke til kabel, men at de kan gjengi lyd forskjellig), som har blitt "frelst".. Nå er ikke jeg en ekstrem "kabeltilhenger" men jeg hører forskjell. Likevell så synes jeg ikke kabler er verdt en hver pris. Men det jeg blir litt irritert over, det er at disse kabelantiterrorfolka, altid skal hamre løs med sin mening i alle tråder som omhandler kabel.. La folk få lov til å kjøpe kabler i fred, må dere altid komme med en??

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Er du ikke ute etter god lyd'a?
    Hehe..hadde nesten ventet meg en kommentar på dette Selvfølgelig er jeg ute etter godlyd..best mulig i hele verden selvfølgelig...og tilpasset mitt annlegg. Men hvordan skal jeg klare å velge?
    Skall jeg velge blant de kablene som er mest populære i Norge eller i USA eller andre? Og hva er best ift mitt annlegg?

Jeg er ingen superkabelskeptiker og heller ingen superkabeldigger, men det er så sykt vanskelig med alle produktene der ute! Jeg forventer heller ikke at noen skal fortelle meg hva som er best, for det er trolig jeg som kjenner mitt eget annlegg best

Tror kanskje det er på sin plass å skille hjemekino og dedikert Hifi/end her. Eller er det det? Hvordan skal jeg ved å trekke rør i vegg få prøvd ut 7.1 i mitt rom med forskjellige kabler? Dvs 50 meter kabler av forskjellig leverandør, tilpasset mitt annlegg og mine ører? Når dette er sagt kommer jeg kanskje til å trekke en kabel til bakHT og ha andre til front + senter. Men, er dette så smart? Hvis det er slik at kabler "farger" lyden, vil det da ikke være dumt for lydsignaturen at jeg velger forskjellig? Har det da noe å si at HT er like rundt hele hvis kabel er forskjelig?

Er det kanskje slik at i et dedikert HIGH END oppsett med stereo så kan dette være viktigere? Det tror jeg (av en eller annen grunn på)! Hvis annlegget koster flere hundre og alt er tilpasset, da skal jeg være med på at man bør prøve forskjellige kabler for optimalisering, men et annlegg til 50 store? Det er jo sikkert noen som mener ja og andre som mener nei her også! Det er jo hele essensen av debatten..vi blir aldri enige! Er det ikke derfor vi driver med denne hobbyen da? Fordi vi hører forskjellige ting hos forskjellige folk?

Hvis vi tok feks to helt identiske annlegg og plasserte de i eksempelvis Aktos og Devilejs huler. Ville de vært anderledes? Ville forskjellige kabler påvirket lyttetesten?
    Ville de samme kablene hatt samme signatur på en Yamaha 3800 som en Yamaha Z11?
    Jeg lar spørsmålene stå åpne...

Skulle ønske noen kunne fortalt meg hvilke kabler akkurat mitt annlegg trengte for å yte maksimalt...trolig finner jeg aldri ut av det før jeg bytter komponenter eller høytalere og alt plutselig stemmer! Men hvor lenge stemmer det, til jeg hører noe nytt, anderledes, mer dynamisk, mer åpen i mellomtonen, tørrere i bassen...helt til kona kanskje sier : Nå låter det fantastisk...er det stopp da?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Tja, av de virkelige aktive på hfs så er det vel ca. 50\50..
    Tok en avstemning og den viste omtrent 90%.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Kimber kiwik 12 er en rimelig og bra kabel. Koster 62 pr.m, heller mot det varme utifra min erfaring. Denne kan brukes til singlewire, biwire og biamping. Har 4 ledere, 2 gule og 2 hvite. Dette er utifra mitt ståsted en bra kabel som ikke ruinerer deg. Mener det stod i high fidelity at dette var en kjempebra kabel dersom dette har noe å si for deg.
    Kabelen fås tak i hos norskaudioteknikk.
    Ønsker deg ellers lykke til.
    Mvh

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slett denne

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du link?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Hehe..hadde nesten ventet meg en kommentar på dette
    Jeg tullet, hadde heller ikke brukt noe annet til flerkanalers.. Men nå er det stereo som gjelder for meg. For det første ABX test har jeg prøvd før med de gammle høyttalerne jeg hadde før PSB da var det ikke lett å høre forskjell på ht-kabler, signalkabler deriomt hørte jeg forskjell på. Med Magnepan så hører jeg (vet det høres dumt ut) meget greit forskjell på kabler, så klart ikke alle, men ta f.eks Monster M1 som jeg bruker og MIT ht-kabler, der hørte jeg stor forskjell. Og som jeg sa før, enkelte som har hevedet at det ikke er noe forskjell på kabler, får seg en liten aha, når de hører det her hos meg.

Hvem som hevder noe annet, og hvorfor - det bryr jeg meg lite om, ikke det at jeg tror at de har feil, eller at det er noe galt med ørene, men jeg hører forskjell, det holder for meg. Så da hjelper det ikke hva slags blad en skriver for eller hvor mange innlegg en har, for meg så er det ørene mine som gjelder.

Videre så lurer jeg på hvor dyre kabler skal en egentlig koste på i et anlegg? Har folk sett de "feite" kablene som er inne i forsterkerne, kilden eller høyttalerne? Hvorfor da ha "6 feltsvei" i midten, når det bare er "et felt" ved start og mål? Så hvor vil jeg hen? Tja, noe slik som la folk gjøre som de vil, ikke rett at en altid skal fortelle hvor dumme vi som har noe annet en lakrissnøre er, men samtidig så vil ikke jeg bruke flere tusen på kabler.

Ble dere kloke? Ikke jeg i hvert fall:-D

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kyrjens
    Har ikke testet så mye med høytalerkabler men byttet til Monster signalkabel og fikk sinnsyk mye mere trykk og dybde i bassen.Prøv om du kan låne med deg forskjellige kabler fra forhandler,det er det garantert hvert.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Har ikke testet så mye med høytalerkabler men byttet til Monster signalkabel og fikk sinnsyk mye mere trykk og dybde i bassen.Prøv om du kan låne med deg forskjellige kabler fra forhandler,det er det garantert hvert.

Ja, det mener jeg også, ikke at den farger lyden i bånn, men mer punch og snært i lyden ble det!

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. utstyret...
    2. plasseringen
    3. rommet
    4. luftfuktighet
    5. q-tips
    6. sittestilling
    7. kompisen dins sittestilling
    8. humøret
    9. høyttalerkabelen

Plenty av andre ting du kan eksperimentere med før du blåser vekk flere tusen på en ny kabel :P

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    1. utstyret...
    2. plasseringen
    3. rommet
    4. luftfuktighet
    5. q-tips
    6. sittestilling
    7. kompisen dins sittestilling
    8. humøret
    9. høyttalerkabelen

Plenty av andre ting du kan eksperimentere med før du blåser vekk flere tusen på en ny kabel :P
    1. Alkohol :-D Mye innabors, go musikk. FY! da låter det bra!

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    byttet til Monster signalkabel og fikk sinnsyk mye mere trykk og dybde i bassen.
    Det er sinnsykt mye bedre lyd i stereoanlegget mitt, enn i høyttaleren i mobilen. Vil jeg få like stor forskjell i lyden hvis jeg bytter til monster signal kabel?

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •