Sub eller ikke til stereobruk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Sub eller ikke til stereobruk?

Jeg sliter litt med om jeg synes det er greit å bruke en SUB til stereobruk. Jeg er en allsidig musikkelsker som liker at det jeg hører ut er det som ble spillt inn. Er midt i innkjøp av nye høytalere, og jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om et skikkelig frontsett skal kunne levere 100% av lyden eller om jeg skal finne et sett som leverer den gode bass, mellomtone og diskant og en SUB til å ta seg av de aller laveste frekvensene?

Anlegget mitt har en rimelig grei Surround reciever, men den klarer kanskje ikke å drive et kraftig og stort frontsett til stereobruk. Kanskje jeg skal se etter mindre og letter drevne frontsett og heller supplere med en SUB?

Argh.... noen kommentarer?

Newcomer Cleeves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre du skal kjøpe effektforsterker i tillegg, så vil eg anbefale mindre fronter + ein god sub. Subben har, dersom riktig integrert, bedre lavfrekvente egenskaper enn ka receiveren din klarar å gjengi på store fronthøyttalere.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Velkommen til AVforum XLR76!

Som nevnt over, hvis suben er intigrert på en god måte, så hvorfor ikke. Hvis en ikke får det til - dropp sub! Stativ + sub kan fungere, men er ikke lett å få intigrert "perfekt"
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sub?

Meg og en kompis satt og snakket om dette i går.

Han husket et oppsett han hadde med EC, B&W og hjemme lagde AV-basser.
    Det låt bra, men ikke slik som et oppsett med gode gulvstående.

Det vi kom frem til var at vi ALDRI har hørt et stativ-sub oppsett som låter riktig.

Skal du ha mye bass er det en sak. Skal du ha god følelse bass med riktig dybde og oppløsning, om en kan kalle det for oppløsning i bassen, så er saken klar.

Du får bare bedre bass med en skikkelig høytaler konstruksjon. Sånn er det.

Ja det fins sikkert noe der ute til 100" pluss, men det er vel ikke tema her nå.

Vi har oss i mellom over 20 års erfaring bra bransjen og har hørt mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rektig!

Jeg takker får tips. Sel vhar jeg alltid vært av den typen som føler at et skikkelig frontsett skal klare alt, men det koster jo litt hvis man må utemed noe store dyre fronter og effektforsterker,

fremdeles litt i tvil...

Active Torro sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at det er veldig avhengig av innspillingen. Mye av musikk som slippes i dag har veldig lite dynamikk, alt er satt til maks slik at den skal passe best mulig til et komprimert format og lagt på en iPod.

En skikkelig innspilling skal fungere bra på et annlegg med en godt kalibrert sub. Er dynamikken på CDn dårlig, blir det lett en evig rumling fra subben, og det blir rett og slett slitsom å ha den på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at det er veldig vanskelig å stille inn en sub til å spille fint integrert og sammenhengende med stativhøytalere over et variert spekter av musikk. Det blir mye justering av sub. Det som høres kult ut på en plate blir enten for mye eller for lite sub på neste plate osv.. Jeg hadde uten tvil gått for gulvstående hvis du hører på mye musikk der bassen og dynamikken er viktig. Men slenger meg på anbefaling om effektforsterker.

Newcomer Heine K sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver at du har surround reciever. Hvis du skal bruke anlegget til både film og musikk ville jeg kjøpt en sub også.

Jeg bruker nesten sub til alt av musikk etter at jeg kjøpte svs og synes dette fungerer meget bra. Men er viktig å få justert alt skikkelig.

Lykke til med valget

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Som nevnt over, hvis suben er intigrert på en god måte, så hvorfor ikke. Hvis en ikke får det til - dropp sub! Stativ + sub kan fungere, men er ikke lett å få intigrert "perfekt"
    Det har du rett i

Noen mellomstore gulvstående og sub hadde vel vært optimalt?

XLR76: Hva anlegg har du eller ar planer om å kjøpe?
    edit: leste nå... Hmmm.. ja.. Brodern min har noen mellomstore "monitorer" og en av de mindre HK som har lite krefter og da funka det godt med en sub der (hmmm... ja.. Han lånte min).

Ser at du er musikkelsker og da ville jeg ha gått bort fra surroundreceiveren, og heller ha gått for en dedikert pre-power eller integrert sak siden slike forsterkere er bedre mht musikk..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har relativt dyre og gode fronter med stor forsterker. Disse er kapable til mye og god bass i mitt relativt lille rom. Allikevel var det et stort løft å få en sub i systemet. Deler på 80Hz, og frontene liker seg mye bedre nå. Mellomtonen blir renere og mer dynamisk, og bassen går en oktav dypere, med mye mer autoritet enn før. Det er også 'lov' å bruke EQ på subben, så det er lettere å få god og jevn frekvensrespons i bassen med å bruke sub. Det er mer arbeid, men også potensielt bedre resultat, da man har mange flere plasseringsmuligheter med en sub. Høyttalerne må plasseres der de spiller best med tanke på lydbilde og holografi, og det er ofte ikke forenlig med god bass. Så jeg vil si at sub nesten er nødvendig, også i stereo.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klare tips.

Som profilen min nå sier så har jeg solgt Energyene og ønsker å komplettere slik at det blir B&W rund baut. Jeg liker lyden i B&W'ene og går for et sett med 604 S2 eller S3. Spørsmålet er om, for de som kjenner DM serien til B&W, kan jeg klare meg med 603 om jeg velger en god sub i tillegg. Sliter litt her, men har jo absolutt mest lyst på 604 men de er det færre av ute på brukt markedet og 603 er jo rimeligere også.

:???:

Active Torro sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av XLR76
    Som profilen min nå sier så har jeg solgt Energyene og ønsker å komplettere slik at det blir B&W rund baut. Jeg liker lyden i B&W'ene og går for et sett med 604 S2 eller S3. Spørsmålet er om, for de som kjenner DM serien til B&W, kan jeg klare meg med 603 om jeg velger en god sub i tillegg. Sliter litt her, men har jo absolutt mest lyst på 604 men de er det færre av ute på brukt markedet og 603 er jo rimeligere også.

:???:
    Spar heller litt til og gå for 683 eller 684. Kommer ikke til å angre. Så kan du heller vente litt med subben. Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: B&W DM684 Høyttalere

Finnes ikke brukt, er nok en grunn til det

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torro
    Spar heller litt til og gå for 683 eller 684. Kommer ikke til å angre. Så kan du heller vente litt med subben. Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: B&W DM684 Høyttalere

Finnes ikke brukt, er nok en grunn til det
    Ingen er så dumme at de kjøper?

Neida, men jeg synes musikk med sub er bra, men det avhenger av justering og integrering av den slik at den ikke "bomper" ivei for seg selv, men istedet hekter seg på resten av oppsettet. Er slit og tårer, men deilig når det "sitter".

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub til stereobruk anbefales - absolutt.

Enten du velger gulvstående eller stativhøyttalere.

Her ser du frekvensresponsen hos meg med stativhøyttaler og 2 subber:

Eller her for større bilde

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whitedmon
    Det vi kom frem til var at vi ALDRI har hørt et stativ-sub oppsett som låter riktig.
    Problemet med stativhøyttalere er at de som regel har for lite midbassdynamikk til å integrere godt med en sub. Det blir vansklig å lage en god sammenheng mellom midbass og bass/dypbass. Med gode gulvstående forsvinner dette problemet, og da låter det knall så fremt subben er god og sikkelig kalibrert. Noe som btw kan være grusomt mye arbeid i mange rom...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med gulvhøytalere i mellomstørrelsen?

Jeg takker for masse gode råd, selv om folk er som baken, delt.

Jeg ser problematikken med stativhøytalere og Sub når det kommer til "mellombass", men hva med gulvstående midtimellomstørrelse? Jeg spør fordi jeg svinger mellom B&W 603 og 604 hvor den eneste forskjellen egentlig er at 604 har et basselement til og dermed skal ta seg av mer, eller?

Shit dette er frustrerende.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dere må gjerne stikke innom for en demo - av et oppsett med stativhøyttalere og subb - som funker(låter riktig)

Det at dere har lang fartstid med lyd - er jo bare en fordel........

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har testet en del frem og tilbake selv og funnet ut at jeg liker musikk best uten subb men det kommer jo litt ann på frontene også da

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meg og en kompis satt og snakket om dette i går.

Han husket et oppsett han hadde med EC, B&W og hjemme lagde AV-basser.
    Det låt bra, men ikke slik som et oppsett med gode gulvstående.

Skal du ha mye bass er det en sak. Skal du ha god følelse bass med riktig dybde og oppløsning, om en kan kalle det for oppløsning i bassen, så er saken klar.

Du får bare bedre bass med en skikkelig høytaler konstruksjon. Sånn er det.

Ja det fins sikkert noe der ute til 100" pluss, men det er vel ikke tema her nå.

Prøv xtz 99.25. Det er stativ høytalere som spiller bra bass uten sub. koster ca 7000,-

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Sub til stereobruk anbefales - absolutt.

Enten du velger gulvstående eller stativhøyttalere.

Her ser du frekvensresponsen hos meg med stativhøyttaler og 2 subber:

Eller her for større bilde

Ja, en sånn frekvenskurve får du neppe så lett til med bare to vanlige og optimalt plasserte høyttalere! Ligger nok nitid kalibrering bak dette resultatet, Flageborg! Selv foretrekker jeg også å krydre musikken med en dæsj sub. For meg er første krav at sub'en er kjapp og ikke blir hengende etter. Sen bass er verre enn ingen bass.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •