Presence. Hva er det og hvorfor brukes dette? Spesielt for Yamaha? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 65
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Interessant poeng knutinh.. vet ikke så mye om det å benytte seg av flere senter-høyttalere egentlig, men tror vel egentlig ikke at det blir et stort problem da det jo er senter-høyttaler også på andre siden, eventuelt med 3 stk også i midten.
    Ved vanlig stereo har man også en høyttaler på hver side av lerretet. Prøv å sett deg lang ut på sida med bare stereohøyttalere, sett på en film, lukk øynene og pek i retning av personen som snakker. Sannsynligvis peker du da nesten rett på den høyttaleren som er nærmest deg.

Når du hører samme lyd fra to eller flere høyttalere så vil normalt den nærmeste ha litt kortere forsinkelse enn de andre, og sterkere nivå. Prosesseringen i tenkeboksen vår vil da ofte konkludere at det er lydkilden, og at de andre evt er refleksjoner.
    Blir vel en balanse da. Personlig synes jeg en del av dialogen blir for lavmælt i forhold til effekter o.l. som plutselig overtar hele showet. I hvert fall om man ikke har volumet på topp. Da kan det være greit med litt ekstra fra senterene..
    Men det er da ikke noe problem å heve nivået på dialogen uten å legge til en helt egen kanal fra pre-amp til høyttaler?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som det er store misforståelser ute og går i denne tråden angående presence-kanalene i Yamaha-receivere. Dette er et navnebytte (og kanskje videreutvikling?) av det som tidligere het "front effect channels", og er DSP-skapt for å gi en ambience-effekt. Dette har vært til stede på større Yamahareceivere i hvert fall i 10-15 år, og nå i senere tid også på budsjettreceiverne.

Det har ingen verdens ting med centerkanalen å gjøre, og det er også grunnen til at Yamaha sier at man godt kan benytte små rimelige høyttalere som Precence-høyttalere.

Min egen erfaring med disse ekstra-kanalene er veldig bra, men da i form av Front Effect channels på en Yamaha DSP-AZ2. Dagens utgaver har jeg ikke hørt.

Litt merkelig at man må helt opp i flaggskipreceiveren for å kunne benytte Precence-kanalene samtidig med 7.1 - i det minte burde man gjøre det mulig ved hjelp av eksterne effektforsterkere på mellomklassemodellene RX-V1800 og 3800. For dette er virkelig et aktivum som har fått alt for lite oppmerksomhet.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Men det er da ikke noe problem å heve nivået på dialogen uten å legge til en helt egen kanal fra pre-amp til høyttaler?

-k
    Det har du jo selvsagt helt rett i. Men hva er egentlig det store poenget med mange senterhøyttalere?

Newcomer morten2101 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en relativt billig Yamaha 7.1 Receiver. Rxv657 fra Elkjøp.
    Bruker et par Cls6 høyttalere som Presence, og jeg må si det funker veldig bra hos meg i et 7.1-"7.2" Cerwin Vega oppsett.

Høyttalerne blir spesielt med på å skape virkelighetsfulle scener i filmer med noen høye toner som for eks fuglekvitter. Det løfter lydbildet en del slik at det er som om fuglene flyr over deg =)

Dette er noe av hovedgrunnen til at jeg tenker å gå for Yamaha neste gang jeg skal oppgradere receiver. Tenker jeg venter til høsten på en 1900/3900.
    Må jo bruker stipendet til noe

Fins bilder på profilen min.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av morten2101
    Jeg har en relativt billig Yamaha 7.1 Receiver. Rxv657 fra Elkjøp.
    Bruker et par Cls6 høyttalere som Presence, og jeg må si det funker veldig bra hos meg i et 7.1-"7.2" Cerwin Vega oppsett.
    Da er det nok et 5.1 oppsett du har, men med presence.

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dan
    Da er det nok et 5.1 oppsett du har, men med presence.
    det kommer ann på det.. hvis du ser DTS sin side om Sorund sound oppsett
    så er faktisk det 5.1 + pres også en form for 7.1

Troeen

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I anvisningen står det at det er en 7.1 Receiver, og de to siste kanalene kan enten brukes til Surround Back eller Presence. Så da antok jeg at det var 7.1

Uansett, så kommer det lyd ifra alle 7 høyttalerene, meningen var ikke å skape en true vs untrue 7.1 debatt. Men å bekrefte at jeg var fornøyd med Presence channel.

Hadde jeg hatt en vegg bak, istedet for kjøkken, så kunne jeg prøvd ut Surround Back, men i min stue blir det veldig upraktisk.

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av morten2101
    Høyttalerne blir spesielt med på å skape virkelighetsfulle scener i filmer med noen høye toner som for eks fuglekvitter. Det løfter lydbildet en del slik at det er som om fuglene flyr over deg =)
    Hvilke DSP-programmer pleier du å bruke når du ser på film? Blir lyden dårligere enn om du bare lar forsterkeren stå på straight/vanlig surround? Har prøvd noen av de programmene på musikk (uten presence) og ble ikke så veldig imponert.

Og for oss som aldri kommer til å kjøpe oss Z11, nå som flere blu-ray filmer kommer med 7.1-lydspor, vil man få best surroundfølelse med 5.1 + presence eller med 7.1?

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rayman85
    ??
    Jeg har noen dynavoice m65, yamaha rx-v1800, tror jeg skal kjøpe meg et 200cm lerret som jeg kommer til å sitte ca 3,4m unna.
    Spørsmålet mitt er om dere ville gått for presence, eller bi-amping av front?
    (Har ikke mulighet til surround-bak)
    B-ampingen gjelder kun SB.
    Kan fint kjøre Bi-amp på frontene mens du bruker presence.

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Endeli svar Hmm.. synes jeg leste en gang i bibelen at det ikke var mulig å bruke både presence og bi-amping samtidig.
    Det er jo ikke mulig å bruke både surround-back og presence samtidig så jeg har forstått det, å nå bruker jeg jo surround-back kanalene som bi-amping.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror heller ikke at dette er mulig på 1800/3800. Etter det jeg har fått med meg, har den "bare" 7 effekttrinn. Og alle de 7 kanalene er jo i bruk når man bi-amper frontene å kjører 5.1..

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av St3ffaN
    Hvilke DSP-programmer pleier du å bruke når du ser på film? Blir lyden dårligere enn om du bare lar forsterkeren stå på straight/vanlig surround? Har prøvd noen av de programmene på musikk (uten presence) og ble ikke så veldig imponert.

Og for oss som aldri kommer til å kjøpe oss Z11, nå som flere blu-ray filmer kommer med 7.1-lydspor, vil man få best surroundfølelse med 5.1 + presence eller med 7.1?
    Er vel den som heter "Matrix" tror jeg. Da får jeg opp i displayet at jeg bruker alle kanalene. Til vanlig tv titting er jeg veldig fornøyd med 7ch stereo.

Man får bedre surround følelse, om man bruker 7.1 vs 5.1 +Pr hvis filmen orginalt er kodet til 7.1 Men om man har en film som er kodet 5.1, så blir det bedre med 5.1 +Pr vs 5.1. Synes jeg =)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det flere som har erfaringer angående presence+5.1 i forhold til 7.1?
    Jeg har bestilt meg 4 stk Klipsch RS-7, og lurer på om jeg skal bruke to av de til Presence eller om jeg skal ha alle 4 baki. Jeg heller mest mot det første.
    Fosterker er Yamaha Z9, og kilden er Yamaha s2700.
    En annen ting er at min bakvegg er Bare 220 bred, og Rs-7 er jo 60 cm lang, det blir 180cm med høytaler om jeg skal a 4 stk. Det går, men blir det bra?

Et annet spørsmål er om forsterkeren klarer å drive RS-7 i presence kanalen. Den er på "Bare" 50W RMS, mot 170W i de andre kanalene.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Sikker på det ???
    Da har jeg lest feil og svart feil tidligere på yamaha 1800/3800 tråden :-O

Hmm, lurer på om jeg har penger til to små klipsch til da :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump. Ingen som her gode meninger om dette? Må jo være mange som har prøvd.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lambc
    Er det flere som har erfaringer angående presence+5.1 i forhold til 7.1?
    Jeg har bestilt meg 4 stk Klipsch RS-7, og lurer på om jeg skal bruke to av de til Presence eller om jeg skal ha alle 4 baki. Jeg heller mest mot det første.
    Fosterker er Yamaha Z9, og kilden er Yamaha s2700.
    En annen ting er at min bakvegg er Bare 220 bred, og Rs-7 er jo 60 cm lang, det blir 180cm med høytaler om jeg skal a 4 stk. Det går, men blir det bra?

Et annet spørsmål er om forsterkeren klarer å drive RS-7 i presence kanalen. Den er på "Bare" 50W RMS, mot 170W i de andre kanalene.
    Skal du ha alle fire bakhøyttalerne på samme bakvegg? Blir ikke det litt smør på flesk og lite utnyttelse av oppsettet? Eller har du kanskje ikke mulighet til å ha to på sideveggene?
    Jeg har forstått det som at lyden som kommer fra Presence-kanalene er relativt "lett" og består mest av høyere frekvenser. Jeg tror uansett ikke den skal ha noe problemer med å drive RS-7 som har en følsomhet på 98 dB.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg går for presence løsningen, føler, som du sier at det blir litt smør på flesk. desverre har jeg ikke muligheten til å ha høytalerne på to sidevegger, da rommet ikke er symetrisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lambc
    Tror jeg går for presence løsningen, føler, som du sier at det blir litt smør på flesk. desverre har jeg ikke muligheten til å ha høytalerne på to sidevegger, da rommet ikke er symetrisk.
    Du har valgt riktig

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg har forstått "Prescent" riktig , så er det slik at man har 2stk hoved høytalerer , samt 2stk høytalerer på høyden , slik at lydbildet blir mer fyldig ?

Jeg må alså ha 4stk høytalere til front , samt stander 5.1 oppsett (alså 7 høytalere )

Jeg er litt forvirret på dette , så om noen kunne gi meg et rett fram svar

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig.

Presence er ikke mer magisk enn at man plasserer de fremme og oppe istedenfor bak (surround back).

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •