Presence. Hva er det og hvorfor brukes dette? Spesielt for Yamaha? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 65
    Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Er ikke så vanskelig serru.

I et vanlig 5.1 oppsett kan du bruke presence,
    men i et 7.1 oppsett, med ekstra bak høyttalere - surround back, kan ikke presence brukes.

Da måtte isåfall Yamaha ha lagd 9.1 receivere.
    Jeg har også lest att det ikke går an å kjøre 7.1 og presence samtidig, men i følge denne karen ,http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/OJL jeg spurte i tekstboxen så kjører han precense ut av sone 2 utgangen :roll:

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Målinger!

Etter hva jeg husker fra forskjellige samlinger med yamaha, så er det snakk om at 5.1 ikke kan gjengi skikkelig konsertsal/kinosal lyd. Yamaha har i mange ti år gjort målinger av arrangementer i Albert hall.mm

Presence og deres andre chipper og surround modus kan spores til disse resultatene.

Presence skal plasseres helt i tak/hjørne om mulig.

Bruker man en høytaler med bedre horisontal spredning vil behovet for presence være noe mindre.

Det er vel med Z11 at dette nå får skikkellig nytte.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Jeg har også lest att det ikke går an å kjøre 7.1 og presence samtidig, men i følge denne karen ,http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/OJL jeg spurte i tekstboxen så kjører han precense ut av sone 2 utgangen :roll:
    Dersom han bruker zone2 som presence, så er jo prinsippet med presence helt borte for hans del.
    Det han har nå, er fire front høyttalere...

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Er ikke så vanskelig serru.

I et vanlig 5.1 oppsett kan du bruke presence,
    men i et 7.1 oppsett, med ekstra bak høyttalere - surround back, kan ikke presence brukes.

Da måtte isåfall Yamaha ha lagd 9.1 receivere.
    Jeg har en yamaha rx-v1800, Fikk den i går Jeg har bi-ampet høytalerene mine, vil jeg da ikke ha mulighet til å ha presence?

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å aktivere presence-høyttalera må man vel bruke Yamaha sine egne programmer som "The Roxy Theatre" og lignende, eller 7-kanals stereo. Hvor bra blir slike programmer på dolby eller dts-lydspor fra blu-ray eller dvd?

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke ekspert men har bestilt Yamaha sin Z11. Denne har 11.2 surround mulighet og det innebærer at den benytter seg av 4 stk presence høyttalere som skal plasseres 0,5-1,0m til side for front og bak-høyttalerne og minst 1,8m høyt opp på vegg. Dette vil gi en romdimensjon kanskje best beskrevet som 3D, ikke bare kommer lyden bak deg men også over deg. I praksis ser jeg i tester at dette betyr at man vil få dialog bl.a. mer sentrert fra lerrettet og ikke under det etc.. Blir spennende.

Active Sildo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken ht bruker dere til presence ht? skulle gjerne hatt noen du kunne bygd inn.

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har eg tenkt mye på å skaffe precent for å løfte lydbilde litt mer opp på lærrete. Men etter mye om og men blir det jo ikke lik lydsignatur å dialogen om man benytter seg av precent ht som ikke er like sentern.

Så eg tenker eg kjøper meg en Electra CC901 til og henger den i taket for å få snakkingen i mitten og litt mer volum

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Presence er gør-bra!! Jeg bruker det hele tiden!! Har dsp stående på Movie standard/sci-fi/adventure. Veksler litt ut i fra hva jeg ser på

Det løfter dialogen og hele lydbildet blir bredere. Større liksom )

Presence må oppleves. Og det er KUN Yamaha som har dette.

Active Sildo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Personlig har eg tenkt mye på å skaffe precent for å løfte lydbilde litt mer opp på lærrete. Men etter mye om og men blir det jo ikke lik lydsignatur å dialogen om man benytter seg av precent ht som ikke er like sentern.

Så eg tenker eg kjøper meg en Electra CC901 til og henger den i taket for å få snakkingen i mitten og litt mer volum
    Tenker det samme eg og ang lydsignatur, men hadde jo vore kjekt med 11.2, er jo ikke så "masse" lyd som kommer fra presence ht at du vil høre veldig forskjell i lydsignatur, eller?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sildo
    Tenker det samme eg og ang lydsignatur, men hadde jo vore kjekt med 11.2, er jo ikke så "masse" lyd som kommer fra presence ht at du vil høre veldig forskjell i lydsignatur, eller?
    Tror det skal godt gjöres å höre forskjell da lyden som kommer fra Presence höyttalerne skal väre minimal. Det er vel snakk bare om ambiance-lyd/klang.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua

Med "dialouge lift" kan du variere hvor aktive Presence kanalene skal være.

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dan
    Den presence funksjonen virker interessant. Noen erfaringer med denne? Fordeler/ulemper? Skulle gjerne hatt dialogen midt på lerretet.

Edit: Etter å ha lest om presence på Yamaha Z11 ble jeg nysgjerrig på hva dette var for noe. Spesielt siden noen valgte denne pga den funksjonen.
    Presence må bare høres! Det er ekstremt vanedannende...
    Men, har også lest her på forumet at om du har to senter, -en under og en over lerretet, bidrar dette til å løfte lydbilde.
    Ta kontakt med noen med 11.2 og be om demo.

Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Dette vil gi en romdimensjon kanskje best beskrevet som 3D, ikke bare kommer lyden bak deg men også over deg. I praksis ser jeg i tester at dette betyr at man vil få dialog bl.a. mer sentrert fra lerrettet og ikke under det etc.
    Ett av akto`s meninger om presence. -om du ikke gidder lese hele innlegget hans -les konklusjonen!

Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Tror det skal godt gjöres å höre forskjell da lyden som kommer fra Presence höyttalerne skal väre minimal. Det er vel snakk bare om ambiance-lyd/klang.
    Mulig det er slik, men jeg oppfatter det noe annerledes. akto nevner det i overnevnte tråd, -DSP prosessoren i Z11 skiller på lyd inn, koder om og gjengir lyd i presence ulikt fra front og senter. Jeg opplever et vertikalt forskyvning (tidsforsinkende og/eller faseskyvning -usikker) fra front til presence. Dette gjør at jeg noen ganger hører mye lyd fra presence.

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det hørest ivertfall veldig intresangt ut med en Z11 :P

Men har ikke så veldig lyst på Yamaha fordi eg synst ikke dem er god nok på musikk biten. Men til film er det jo nesten ikke noe som er bedre !

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phatbull
    Mulig det er slik, men jeg oppfatter det noe annerledes. akto nevner det i overnevnte tråd, -DSP prosessoren i Z11 skiller på lyd inn, koder om og gjengir lyd i presence ulikt fra front og senter. Jeg opplever et vertikalt forskyvning (tidsforsinkende og/eller faseskyvning -usikker) fra front til presence. Dette gjør at jeg noen ganger hører mye lyd fra presence.
    Töft. Har virkelig lyst på en Yamaha, men klarer ikke tanken på musikk uten Krellen. Har jo også presence-höyttalere ferdig montert.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rayman85
    Jeg har en yamaha rx-v1800, Fikk den i går Jeg har bi-ampet høytalerene mine, vil jeg da ikke ha mulighet til å ha presence?
    ??
    Jeg har noen dynavoice m65, yamaha rx-v1800, tror jeg skal kjøpe meg et 200cm lerret som jeg kommer til å sitte ca 3,4m unna.
    Spørsmålet mitt er om dere ville gått for presence, eller bi-amping av front?
    (Har ikke mulighet til surround-bak)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sildo
    Hvilken ht bruker dere til presence ht? skulle gjerne hatt noen du kunne bygd inn.
    Personlig har jeg gått for samme merke som de andre høyttalerne nettopp som andre bemerker: lydsignaturen. Men disse trenger på ingen måte å være av samme dimensjon. Yamaha DSP-Z11 har 4 utganger til presence høyttalerne og disse er på 50W hver i 8ohm kontra 140W på resten av utgangene. Det er med andre ord meningen at presence høyttalerne kan være mindre. De skal kun gi den nødvendige effekten i 3D bildet.

For min del ble det da flathøyttalere B&W FPM2 x4 som skal ledsage mine nautilus høyttalere av størrelsen 803 og 805.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedpoenget med senter-høyttaler er vel at de som sitter ut til siden skal oppfatte at dialogen kommer fra skjermen? Dersom man sitter ideelt plassert så synes jeg at type "phantom" kan fungere bra.

Når senter-høyttaleren blir splittet til hver sin side av lerretet så mister man vel mye av "låsingen" til lerret for de som sitter skeivt plassert?

-k

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers går "Presence" som vi kjenner det fra eldre og nyere (rør-)forsterkere ut på å plassere et lavpassfilter i feedbacksløyfa til utgangstrinnet i effektforsterkeren.

Med dette oppnår man en "boost" i høyere mellomtone/diskant i tillegg til mer forvrengning og dårligere lineæritet i mellomtone/diskantområdet.

Kanskje ikke så interessant i hifi-sammenheng, men du finner det iallefall på så godt som alle gitarforsterkere, hvor forvrengning og ulineæritet som oftest bare er bra, spesielt i et rør-sluttrinn

...hvis noen lurte. Yamaha sin versjon er noe heeelt annent.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant poeng knutinh.. vet ikke så mye om det å benytte seg av flere senter-høyttalere egentlig, men tror vel egentlig ikke at det blir et stort problem da det jo er senter-høyttaler også på andre siden, eventuelt med 3 stk også i midten. Blir vel en balanse da. Personlig synes jeg en del av dialogen blir for lavmælt i forhold til effekter o.l. som plutselig overtar hele showet. I hvert fall om man ikke har volumet på topp. Da kan det være greit med litt ekstra fra senterene..

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •