Garanti vs. reklamasjonsrett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Garanti vs. reklamasjonsrett

Hei.
    Kjøpte for 2,5 år siden en Onkyo DVD spiller. Spilleren får mer og mer problemer med å lese platene. Den står bare å loader.
    Ettersom dette ikke er spilleren jeg bruker mest har jeg vært treg til å reklamere.

Fikk dette svaret:
    Garantiperioden utløper etter to år fra kjøpsdato. Det betyr at det ikke lenger er garanti på spilleren din.
    Men du kan eventuelt levere den som en reklamasjonssak etter avtale med verkstedet, alternativt er det en vanlig betalende reparasjon – det kan også kun være et rensebehov.

Noen som sjønner hva han mener? er dette noe jeg må betale for eller ikke?
    Dersom de må rense den, koster det noe?

Er dette riktig i følge kjøpsloven?

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Hei.
    Kjøpte for 2,5 år siden en Onkyo DVD spiller. Spilleren får mer og mer problemer med å lese platene. Den står bare å loader.
    Ettersom dette ikke er spilleren jeg bruker mest har jeg vært treg til å reklamere.

Fikk dette svaret:
    Garantiperioden utløper etter to år fra kjøpsdato. Det betyr at det ikke lenger er garanti på spilleren din.
    Men du kan eventuelt levere den som en reklamasjonssak etter avtale med verkstedet, alternativt er det en vanlig betalende reparasjon – det kan også kun være et rensebehov.

Noen som sjønner hva han mener? er dette noe jeg må betale for eller ikke?
    Dersom de må rense den, koster det noe?

Er dette riktig i følge kjøpsloven?
    Reklamasjon går på feil som var på produktet når det ble kjøpt. For å finne ut om feilen er av en slik art så må nok spilleren på verksted for å undersøkes. Finner de ut at det er en gyldig reklamasjonsfeil er reparasjon gratis, hvis ikke må du nok betale for undersøkelsen, og eventuelt for reparasjon dersom det er aktuelt.

Rensing regner jeg med at du må betale for.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste kjipe med reklamasjonsretten er at det er du (forbrukereren) som har bevisbyrden. Altså må du fremlegge argumenter/bevis for at feilen har vært der hele tiden, eller for å si det på en annen måte, at det kun er snakk om "normalt" bruk (noe som kanskje egentlig er umulig dersom det gjelder f.eks. mobiltelefoner).

Men dersom det er et service-tilfelle går det vel på din egen regning.

Eks.:
    Du kjøper en bil. Den er ment til å være i mer enn 5 år (100000 km). Men siden du aldri tok service på den stopper den etter 3 år. Ja, da har du en dårlig sak.

Du har en DVD-spiller, den er "full" i støv!? Støvet var der ikke da du kjøpte den... Osv....

Som nevnt over betyr det at det er du som må bekoste undersøkelse av gjenstanden.

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er grei. Takker for svar.