lytterom og hjemmekino/stereo fra scratch - Frustrasjonen stiger over alle disse valg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile lytterom og hjemmekino/stereo fra scratch - Frustrasjonen stiger over alle disse valg

Nå har jeg muligheten til å få mitt eget rom der jeg kan sitte å høre på musik og se kino uten å måtte krangle med unger, kone og bikkjer om vi skal se på tv eller film, eller høre på musikk eller hvilken tv kanal vi skal se osv osv.

Vi har et rom til overs som må fungerer som lager for all slags skrot og div som

har blitt slengt inn dit etter flyttingen for to år siden. målte det akkurat nå og det er 7,2x 4,2 m og ganske høyt under taket, skrår fra 3 opp til 3,5 m.

Det er et høyt smalt vindu i på den innerste kortveggen eller ingen hindringer for å gjøre hva som helst av demping osv som bør til.

Jeg liker mye forskjellig musikk. Måtte ta en titt på stereobenken for å se hva jeg hadde hørt på i det siste for å finne ut hva jeg egentlig likte. Der lå det Allison Krauss og Robert Plant, Bruce Springsteen, Secret Garden, Joni Michell, Led Zeppelin, Madrugada, The Celtic Circle I. Konkusjonen var at jeg hører på det meste utenom jazz, heavy rock og klassisk.
    Så til frustrasjonen. Hva i h... velger jeg for noe av høytalere og utstyr? Jo mer jeg leser og jo mere jeg hører jo mere frustrert blir jeg. har nå en Denon 700 pma og dali consept 6 høytalere. God stereo er første prioritet for så etterhvert å oppgradere til surround.

Problemet er at jeg bor midt i østerdalen, med 10 mil til nærmeste hifi butikk, så det er vanskelig å få hørt på forskjellig utstyr og låne med hjem blir nesten umulig.

Til nå har jeg lest fryktelig mye her inne og så har jeg dristet meg ut for å lytte.... I utgangspuktet tenkte jeg på fronter i 10000 kr klassen

Først var jeg på hifiklubben på Hamar og hørte på dali ikon 7 og B&W 683 med en Nad M5 (5 kanals effektforsterker, heter den M5?) som spilte i stereo for meg. Jeg likte begge høytalerne, selv om de var forskjellige. Dvs egentlig likte jeg ikon best.

Så etter laaaang tids venting (vel det føltes iallefall slik :-) fikk jeg tatt en liten runde i Oslo forrige uke.

Først hifiklubben. Der var det lite interresert, men jeg fikk nå lov til å høre på dali ikon 6 og B&W 683, nå på nad c372. Nå likte jeg IKKE daliene. De hadde alt for skarp diskant.

Så til oslo hifisenter. Der mente de det kun var Klipsch som ville kunne gi nok trøkk i et så stort rom til 10000, og var egentlig lite interresert i å la meg høre noe annet selv om jeg sa jeg kunne gå opp litt. Ok, Klipsch spilte bra, og jeg tenkte at dette måtte være noe for meg!

Så Stereofil i Grensen. Der hadde de også klipsch som jeg hørte på og Tannoy. Da fant jeg ut at jo, Tannoyene til 13000 hadde noe jeg savnet hos klipsch men nybebynner som jeg er klarte jeg ikke å sette fingeren på hva.

Så til Hifisenterkjeden nede like ved youngstorget. Der hadde de det veldig travlet en halv time før stengetid en torsdag, men jeg ble nå plassert i et rom for å høre på JBL ES 100. Disse var satt opp med en Hardman Kardon reciver i et surroundoppsett. Her var det trøkk og jeg synes det låt Kjempebra. Etterhvert kom det en ung svneske in og lurte på om jeg trengte hjelp. Buttikken hadde stengt, men han hadde god tid. jeg lurte på om han hadde noe annet i samme prisklasse. Joda, kunne jeg strekke meg til 13000? Ja det kunne jeg absolutt sa jeg hvis det var bra. Han fant fram et par Dynaudio Audience 72. Ai, her kom instumentene fram, mye mer oppløst (er det det det heter på Hihispråket?) enn JBL. jeg hørte hvert enkelt instrument på en helt annen måte, men samtidig menglet det litt av trøkken i JBL'ene. Hva skal til for å få begge deler da sa jeg? da var det rombytte og fram med et par Dynaudio contur 3.4. HIMMEL!! for en deilig lyd, alt jeg ønsket meg!!!! en for en pris da mann, jeg var nå oppe i 25 000 mer enn jeg hadde tenkt, og disse høytalerne spilte med forsterkere til minst 100' (primare pre og macintosh effekt) Men for en delig lyd!!
    Etterpå lurte selgeren på om jeg hadde sett bluray filmer på et skikkelig anlegg noen gang? nei det hadde jeg jo ikke... Hadde jeg tid da? jo jeg hadde da det... :-) Så fram med blurayspiller og en Pionerreciver som ble koblet til effektene, og fram med Die hard 4. sukk og stønn for en herlig opplevelse...

Så vel hjemme i snøen i Østerdalen sitter jeg da, takknemlig for en flott service av en glødende interresert selger på Hificenterkjeden, men like frustrert....

Utvalget av høytalere, forsterkere osv er enormt. Hadde jeg holdt meg til HIfiklubben hadde jeg sikkert vandret hje med et annlegg og vært kjempefornøyd uten å tenke på alle andre muligheter. Prøver å lese her inne om ulike oppsett, men uansett er et jo noen som mener noe annet er bedre. Nå tror jeg ikke jeg tørr å høre mere rundt omkring, da blir jeg
    bare enda mere frustrert. I tillegg får en så mange forskjellige råd at en stakkars uvitende blir helt rar!

Foreløpig tror jeg kanskje jeg ønsker meg følgende: Dynaudio contur S3.4, eller muligens Dynaudio Focus 220 fordi disse er billigere, men disse fikk jeg jo ikke hørt... Eller kanskje Dynaudio Audience 82 som jo skulle ha mere trøkk enn Audience 72 og ikke så dyre som Contur s.3.4?
    Så tenkte jeg kanskje en Primare forforsterker og Primare effekttrinn? Eller Parasound New classic forforsterker som jo har prosessorinngang så jeg kan koble til en surroundreciver senere, med en parasound NC2250 effektforsterker siden jeg har forstått at dynaudio er tungdrevene. Eller kanskje er Parasound en dårlig match på Dynaudio?

Huff og huff, Jeg er bare så frustrert!!! hva søren skal jeg velge? jo flere valg jo vanskeligere, og ikke får jeg hørt på alt heller. Hva søren gjør jeg??

Egentntlig er jeg ikke sikker på om jeg vil ha råd og anbefalinger heller, for da blir vel frustrasjonen enda større :-)

jaja, livet er tundt og vanskelig dere ;-)

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er brukt noe du kunne tenke deg? I såfall kan du få en del mer for pengene. Mange som har gode HT'er til salgs i det prisleiet du ser på. Flere av de kan nok være behjelpelige med litt testing også så lenge det lukter salg

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo et "drømmerom" å starte med , god plass , god takhøyde osv.
    Skal du prioritere stereo ? Prøv med hjemlån. Det er jo ikke nødvendig å dra til Oslo for prøvelytting, Hifi stasjonen i Elverum har jo litt av hvært (kjenner ikke sjappa men har grei hjemmeside) Hi fi guiden Hamar det samme
    Ellers finnes det jo noen "bankere" sånn som mitt oppsett :-D
    Eller en tur over fjellet til Lillehammer , HFK :-D
    Stort sett er det jo lommeboka som bestemmer til slutt :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja egentlig er jeg ute etter noe brukt, men stort sett er det så langt å reise for å få hørt på det. Derfor tenkte jeg å høre mest mulig når jeg var i sentrale strøk for så å føelge med på bruktbørsen. Problemet er at det er så UTROLIg mye forskjellig. Problemet er vel også litt at jeg ikke klarer å bestemme meg for hva jeg skal kjøpe først og sist. Ser mange anbefaler høyelere først, fordi de har mest å si for lyden. Men min nåværende forsterker klarer ikke å dra så mange høytalere (45w), og da begynner jeg å tenke på om jeg skulle kjøpe denne først. Det lureste er kanskje å ikke kikke på alt mulig som legges ut for salg, men bestemme seg først for hva en vil ha og så vente til det dukker opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du prioritere stereo ? Prøv med hjemlån.

Ja stereo er førsteprioriter fordi jeg hører mest på musikk. Men siden jeg liker film og har dette rommet som bare står der ville det være for galt å ikke lage kino også:-D

Jeg tenker slik:

Først gode fronthøytalere og en forsterker jeg kan bruke i stero. Enten en forforsterker jeg etterhvert kan selge eller som har prosessorinngang + effektforsterker, eller en integrert med prosessoringang. Så etterhvert skal surround, prosjektor og lerret komme når pengene strømmer på...:-|

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg startet med en XTZ A 100 D 2 (trur eg) den har prosessor inngang
    Et par Focal i 7 eller 800 serien , da har du alle forutsetninger for å få til noe vettugt som ikke koster skjorta og som er lett å bygge vidre på . Focal har de på Elverum :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... da skjønner jeg at Hifistasjonen på Elverum må avlegges et besøk! Men etter det jeg kan se har ikke XTZ prosessorinngang, kun pre out?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før du kjøper noe i den prisklassen så bør du høre B&W CM7. De koster vel 12K men har en himelsk lyd til den prisen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mener siste utgaven har prosessor inngang , men jeg har tatt feil før ops:

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer, det er en digital inngang, men det står at den kan integreres i et kinoppsett... Egentlig litt mangelfull info hos Surround.no
    Uansett en god start :-D

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare sanksjonere en ting av gangen?

Høyttalere du har hørt: Dynaudio. Likte dem? Ja. OK. Første valg tatt. Bestem deg for hvor mye du vil bruke på høyttalerne så ser du modellen som passer.

Forsterker: Mange mener ulike forsterkere ikke lyder så alt for ulikt, så muligens det valget er mindre viktig. Prosessorinngang er det mange som har.

CD-spiller må du velge selv.

Så til slutt, når du har hørt mye på musikk i stereo og vil utvide til surround; Nye valgets kvaler. Men i mellomtiden kan du nyte musikk lenge.

Det virker som det blåser en liten Dynaudiobris her på forumet for tiden...lurer på hvorfor. Eller nei, det er egentlig ikke så vanskelig å forstå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var kanskje et lurt forslag. Kjøpe et par dynaudio og prøve å finne en brukt forsterker. Prøve å finne brukte forsterkere så kan jeg prøve litt og evt selge videre uten for store tap. Veien fram er kanskje vel så givende som målet.

Rommet blir på ca 30m2, og som dere ser over ganske høyt under taket. Vil de fleste gulvstående høytalere litt opp i prisklassen gi nok trøkk i dette rommet? liker å kjenne det litt i magen også :-)

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God plan! Men jeg tror en del av modellene til Dynaudio er nokså kravstore m.h.t. forsterkeri for å spille godt. Sjekk tråder her på forumet så du ikke ender opp ned noe som krever et middels kraftverk! Tror ellers ikke du kan bomme mye med Dynaudio.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nettopp det med kravet til forsterker jeg har litt "vonde følelser" med når det dynaudio. Jeg tror ikke min nåværende forsterker som gir 50W klarer å drive de og det betyr at jeg må kjøpe både forsterker og høytalere samtidig, og det er litt mer en lommeboka har lyst til akkurat nå :|

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke de mindre og enklere dynaudioene er så kravstore (Audience 42 / 52), det er vel heller enkelte av dem i contour-serien som er svært så kraftslukende. Både 42 og 52 (og forgjengerne deres) har fått mye (bare?) skryt i fagpressen. De dyrere kan nok være bedre - men stiller antakelig også mye større krav til resten av utstyret. Dynaudios høyttalere er imidlertid ikke spesielt følsomme og har stort sett en nominell impedans på 4 ohm. Hvordan fase- og impedansforløp varierer med frekvensgangen for de ulike modellene vet jeg lite om, men jeg tror ikke det er så ille for de enkle to-veis modellene. Ville nok allikevel tenkt på strømsterk elektronikk med brukbar evne til å drive lavohmige laster her. Om dine 50 watt holder er jo også avhengig av hvor høyt du spiller og hvordan du plasserer høyttalerne og deg selv i rommet. I et nærfelts-oppsett kan det sikkert bli riktig så bra med 50 W - du trenger jo ikke å bruke "hele rommet"!
    Men planen din var vel å bytte til bedre elektronikk etter hvert, og da er det vel bare å ta det første skrittet?

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så er jo alltid en subwoofer eller to en effektiv måte å få mer lyd utav anlegget på!:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub har jeg allerede :-) en xtz 12".

Jeg vil ha gulvhøytalere siden jeg har god plass og ønsker meg litt trøkk.

Får prøve å komme meg ivei å få hørt på Dynaudio fokus 220 også og audience 72 en gang til. Mulid de klarer seg med denonen min i stua inntil jeg får ryddet og klargjort det kommende kinorommet utover vinteren og våren. innen da kan det jo være at det har dukket opp en ny forsterker også :-)

Intermediate Sharkoon sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde prøvd meg på et par klipsch rf-82, eller hørt på dem... med mindre det er det du har gjort. :P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •