Nybegynner Hjelp!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nybegynner Hjelp!!

Hei san.. jeg er helt amatør og har kjøpt 2 Dali Concept 6 og en NAD C 325BEE forsterker.. På forsterkeren er det bare 2 +- utganger til høytalere, men hvordan kan jeg koble til en eventuell Sub??

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På baksiden er det 2 jumpere , der kan du sette inn en Y splitt for å tappe signal til sub .

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass på at forsterkeren er AV før du tar ut jumperene. Jeg fant ut dette på C370´en til en kompis av meg, heldigvis kunne det repareres ops:

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvføgelig Dieselmink, man "kødder" ikke med spenning på ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk :-D.. Men :? jumper.. Er det koblinga fra forsterkeren inn i høytalerene..

Newcomer morten_norum sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Kjøper du en sub så vil den vel med stor sannsynlighet ha innganger for både high pass og low pass.
    Low pass er en signalutgang som du kan bruke hvis du har en pre out fra forsterkeren.
    High pass er en høyttalerinngang på suben der du kobler inn høyttalerkabler slik du ville gjort fra forsterker til Dali, da finner du også en høyttalerutgang på sub som du kobler til Dali.
    Da benytter du deg av delefilteret som er inne i suben.
    Ved bruk av High pass har du mulighet til å justere crossower og volum på suben og også noen ganger fase.
    Mvh
    Morten

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du roter litt med begrepene morten_norum

Det du mener er low- og high-level. Low-level er vanlig signalnivå, mens high-level er beregnet på å brukes med de vanlige høyttalerkablene slik du foreslår. Begrepene lavpass og høypass brukes for å beskrive filterkarakteristikker. Et lavpassfilter slipper gjennom frekvenser under delefrekvensen mens et høypassfilter kun slipper gjennom de over.

Langt i fra alle subwoofere har høynivåinnganger, så tipset om å koble signalet via en splitt mellom for- og effektforsterkerdelen på NAD´en er godt. Høynivåutganger fra subwoofer med høypassfilter er sjelden en god løsning, da dette er et passivt filter og ofte kun 6dB per oktav. Siden høyttalere har en varierende impedans rundt bassresonansen (og generelt over hele frekvensområdet) vil ikke dette filteret fungere etter hensikten. Hvis man bruker et aktivt filter unngår man slike problemer. Man må fremdeles velge riktig flankesteilhet og delefrekvens, men man slipper å bry seg om impedansen til høyttaleren.

Disse høynivåutgangene har sjelden justérbare filtre. Det som kan justeres er det aktive lavpassfilteret til subwooferen. Noen subwoofere har lavnivå-utgang med aktivt filter, disse kan ha justeringsmuligheter. Noen ganger er de bare rene viderekoblinger av det innkommende signalet.

Newcomer morten_norum sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Ja når jeg leser igjennom mitt eget innlegg så ser jeg at jeg roter fælt med begrep her, det beklages på det meste ops:
    Takk for en enkel og grei oppklaring
    Jeg har selv benyttet en del forskjellige suber, og testet begge metoder der det har vært mulig, og kommet til at jeg likte best å bruke signal til film og høyttaler kopling til musikk, men det blir jo mildest talt upraktisk å bytte mellom disse for hver gang.
    Så støtter forslaget om å bruke en y splitt.
    Mvh
    Morten

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •