Spørsmål om platespillere, pickuper, stifter osv.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om platespillere, pickuper, stifter osv.

Min interesse for Vinyl er økende, og jeg kjøpte for litt siden en Dual 1225.
    Denne er omsider jordet sammen med RIAA forsterkeren, så nå er det bare susing igjen fra min gamle NAD reciever (som ikke kan byttes enda).

Det jeg ikke kan noe om er pickuper, stifter og hva nå enn alt det andre som er viktig heter

Bortsett fra ved hørsel, hvordan vil jeg vite når noe ikke virker optimalt? Jeg vet jo ikke hva spilleren kan levere maksimalt da jeg ikke har hørt noen andre spillere på år og dag.

Siden jeg har litt susing fra NAD'en, så ser jeg bort fra at spilleren lager noe ulyder, men hvilken symptomer kan man komme bort i lydmessig ved slitasje? Altså hvordan er en typisk signatur ved slitte komponenter?
    Ikke sikkert det kan besvares, men desto større er min nysjerrighet

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venyl er gøy :-D Hadde en jalla spiller for entid tilbake, fikk tak en Dual 702 med orginalstift på, venylem min har aldri spilt bedre Dualen ga meg et kjempeløft :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiofrustrert
    Venyl er gøy :-D Hadde en jalla spiller for entid tilbake, fikk tak en Dual 702 med orginalstift på, venylem min har aldri spilt bedre Dualen ga meg et kjempeløft :-D
    Jeg ville egentlig kjøpe en 1228, men den var ødelagt, så det ble en 1225.
    Skulle gjerne hatt en 701, 702, 1218, 1219, 1228, 1229 i stedet for min etter som jeg har hørt de skal være bedre. Spesielt de to første.
    Vinyl er gøy, men jeg skjønner nå hvorfor alle klager over den manuelle vaskejobben av skitne vinylplater. Sinnsykt så tidkrevende det er hehe.

Newcomer motorpsycho sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venyl er konge, er sjølv blitt bettatt av venyl Og har nettopp oppgradert pickup, The Reference fra grado. Denne spiller helt sjukt bra, sjølv om den er montert på ein middelmådig platepsiller...

Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Bortsett fra ved hørsel, hvordan vil jeg vite når noe ikke virker optimalt? Jeg vet jo ikke hva spilleren kan levere maksimalt da jeg ikke har hørt noen andre spillere på år og dag.
    Du kan se om nålen er bøyd, det er jo enkelt å sjå. Men vist du skal undersøke om det er slitasje osv, så tror eg dette er litt vanskeliger å sjå. Då må du sikkert se på nålen/diamanten i mikroskop. Men når det kommer til pickup, så er det ikkje bare til å skru den på og begynne å spille av plater, for at en pickup skal spille opptimalt så må den også monteres skikkelig. Her er ein fin link til oppsett av venyl rigg, PU osv ang platespiller og venyl.
    Men du må jo då vere villig til å lese litt

Spørsmål; Eg har liten/ingen peiling på vasking av venyl. Men har hørt att det ikkje er så bra å bruke venylkost og lignende. Har du peiling? Kva bruker du til å vaske venyl med? Trenger litt råd ang dette, har ein god del plater som burde fått seg en liten vask

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo prøve å fjerne jordingen og se om det hjelper. Den er jo jordet via rca pluggene likevel.
    Når du ikke vet hvor gammel pickuppen er må du skifte den umiddelbart. En slitt nål vil ødelegge dine plater. En del pickups vil, med tiden, blive stive, gummi opphenget tørker ut og det gjør pickuppen egnet for søppelbøtta.
    Hvilken pickup er det du har ? kanskje du bare trenger skifte ut forparten, selve nålen....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av motorpsycho
    Spørsmål; Eg har liten/ingen peiling på vasking av venyl. Men har hørt att det ikkje er så bra å bruke venylkost og lignende. Har du peiling? Kva bruker du til å vaske venyl med? Trenger litt råd ang dette, har ein god del plater som burde fått seg en liten vask
    Jeg er jo ikke noe ekspert heller, men jeg har lest litt, og kjøpte disse:
    Disc Doctor - Miracle Record Brush for 12-inch LPs - Record Cleaner
    Tillbehör för ljudanläggningen från Svalander Audio Se den Nagaoka Conical Rolling Cleaner CL-153R i listen.

Har selv blandet veske for selve vaskejobben. 4 deler avmineralisert vann fra Biltema, og 1 del Isopropanol fra Maxbo, og så en ørliten dråpe Zalo.

Man kan lese til man blir grå for å finne en perfekt blanding, men jeg fant ut at alle sier det samme mer eller mindre. Ha avmineralisert vann og noe slags alkoholblanding (etanol, isopropanol eller isopropyl), og kanskje en liten dråpe med såpe (kalt detergent på engelsk). Altså såpe uten kjemiske blandinger. Zalo er kanskje litt risky, men det er anbefalt av en del i veldig små mengder har jeg lest.

Sikkert noen som har noen invendinger på det ene eller det andre

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Du kan jo prøve å fjerne jordingen og se om det hjelper. Den er jo jordet via rca pluggene likevel.
    Når du ikke vet hvor gammel pickuppen er må du skifte den umiddelbart. En slitt nål vil ødelegge dine plater. En del pickups vil, med tiden, blive stive, gummi opphenget tørker ut og det gjør pickuppen egnet for søppelbøtta.
    Hvilken pickup er det du har ? kanskje du bare trenger skifte ut forparten, selve nålen....
    Jeg hadde platespiller og RIAA ujordet i starten, men det var ikke stort bedre. Først jordet jeg platespiller, og så RIAA til sist. Ble kanskje ørlite bedre, men jeg tror jeg bare innbiller meg det.

Kan det stemme at pickup er Shure NB 71?
    Jeg Forstår det slik at Pickup er den som holder nålen ikke sant? Også kalt Cartridge? Så har man armen som Pickupen henger på. men hva heter det som holder armen? Prøver bare å lære meg terminologien sammenhengen.

Er keen på å lese mye om mine nye interesse, men jeg har ikke funnet noe oversikt som forklarer komponentene hver for seg og i sammenheng med de andre komponentene. Så har liksom ikke fått begynt på stoffet enda.

PS! Men linken jeg akkurat fikk ser ut til å være nyttig

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kanskje bedst du leser litt om "basic" ved platespillere. At man først justerer pickuppen inn via en skabelon på tallerknen, da utbalanserer armen og innstille nåletrykk osv. Bare siger det, har litt på fornemmelsen en del ikke helt vet hvor delikat en sak en platespiller er.
    Reservedeler til din Shure, som ny nål, må du sikkert lete etter. Jeg hadde 5 stykker, alle NOS originale, fra USA, men jeg tror de er utsolgt, og desuten må du ha den rette nål.
    Typenummer for nål du trenger er M71. Ser du på EBay må du være klar over at nesten alle nåle der er uoriginale erstaningsnåle. Her er en ganske dyr en :
    Original SHURE M71MB Nadel bei eBay.de: Plattenspieler (endet 23.01.08 23:43:21 MEZ) men søk selv på M71.
    Trekk forsigtigt nålen av ved å trekke i den røde (?) plastic biten forrest ved nålen. Da drar du nålen ut. Den nye dytter du da bare inn.
    Som sagt, jeg ville skifte hele pickuppen. Gummiet inne i pickup huset er kanskje 30 år gammel, og ikke spil plater med denne pickup, kast den, eller selg den på Ebay. Desuten er nålen du har nå sfærisk slepet, en nål med elliptisk slipning vil gi deg bedre lyd.
    Kjøb en billig Ortofon eller Audio Technica fra Svalander eller hifi klubben og du er kjørende igjen.
    Svalander Audio AB, Vanliga frågor om vinyl

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk så mye for din hjelp.
    Bare et spørsmål: Hvis min pickup er gammel og må byttes, hvordan kan da andre orginale pickuper være noe bedre hvis de da er fra samme tidsrom?

Jeg skal uansett sette meg inn i stoffet. Tar likevel i mot mer hjelp på temaet

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Takk så mye for din hjelp.
    Bare et spørsmål: Hvis min pickup er gammel og må byttes, hvordan kan da andre orginale pickuper være noe bedre hvis de da er fra samme tidsrom?

Jeg skal uansett sette meg inn i stoffet. Tar likevel i mot mer hjelp på temaet
    Det kan du heller ikke være sikker på jo. Kjøber man noe kan det like gjerne være katten i sekken. Men nye nåler er jo ikke slitte !
    Da Shure nålene kom "i skuddet" igjen for en stund siden var der bare ét sted å kjøbe de, det var en spesialbutikk i New York. Jeg kjøbte 5 stykker N91ED og 2 stykker N75ED II nåler til mine Shure hus, men jeg har solgt alt nå.
    Du kan se på Alternativ Audio, der er sikkert informasjon om hvor man kan få nålene hvis du er interessert. Jeg ville dog kjøbe en ny moderne pickup.
    Kjøber du på Ebay er det nesten alltid erstattningsnåle laget av en 3. part.
    Shure nåler kan også fås i spesielle SAS versjoner nå, men de koster.
    audiophile.no
    audiophile.no
    audiophile.no
    Husene, selve pickuppen, kan jo ikke kjøbes mer, derfor må du finde de på Ebay.
    Nåler kan du som sagt finde nye så det er ikke det store problem egentlig.
    Kjøb deg en ny Ortofon, Audio Technica eller kanskje en Denon DL 110 (denne er en mc pickup med høyt output, denne er også omtalt på audiophile.no)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •