Kanalfordeling av lyd fra pc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kanalfordeling av lyd fra pc

Hei.

Jeg har nylig bygget en media-pc for avspilling av dvd, hd/blu-ray etc. Problemet er at lyden brer seg på tvers av kanalene. Dvs lyd som kun skulle kommet f.eks i høyre bakhøyttaler, kommer i tillegg i høyre front etc. "Prating", som skulle kommet nesten utelukkende i center høyttaleren, kommer i tillegg i bakhøyttalerne f.eks.

Lydkortet på pc'n er et Club3D Theatron Agrippa DTS 7.1 (Club3D Theatron Agrippa DTS 7.1 - Netshop.no - pc data foto minne digital) og jeg bruker digital coax kontakten ut til forsterkeren. Forsterkeren viser at den mottar lyden i Dolby Digital format. Når jeg går inn i "testcenteret" for lydkortet (Theatron Agrippa 7.1 fra kontrollpanelet), og kjører kanaltest der, så kommer lyden riktig fordelt i kanalene. Men når jeg kjører slike test-dvd'er (f.eks en som heter "The Calibrator v2 PAL'), så blir lyden fordelt feil slik som beskrevet over. Jeg har forsøkt å spille av denne både i PowerDVD og VLC, men begge gir samme resultat.

Noen som vet hva jeg må gjøre for å få 5.1 lyden til å fungere som forventet?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ha koplet høytalere feil. (sikker ikke mest sansynlig)

Du har valgt lyd ut fra kilden du spiller fra.
    Har du ikke det spiller du mest sansynlig av 2 ch stereo (DD 2.0)
    Ditt lydkort har funksjon at det kan sanntidsdekode 2 kanals lyd om til surround >>
    Dolby Digital LIVE
    DTS Interactive,Connect,NEO-PC
    og sikker andre former for fordeling av lyd som 3D osv.

Sanntid er da 2 kanaler gjøres om til flere >>>det motsatte er forhånds encodet som er ferdig på DVD , CD plater osv da du kjøper dem.

Du må velge lyd du ønsker spille av ( det er flere ulike lydspor på DVD , Blu Ray , HD DVD ) også filmfiler på harddisk kan ha flere lydspor.

Er det HD formater du kjører så må du også huske at SPDIF har begrensning for overføringshastighet ( du vil ikke få uttelling av de ultimate hd lyd formatene men en nedgradering)
    Selvsagt skal det være riktig lyd men nevner begrensningen om du ikke får så ekstrem lyd som du kanskje forventer.

High-Def FAQ: Blu-ray and HD DVD Audio Explained
    High-Def FAQ: Blu-ray and HD DVD Audio Explained | High-Def Digest

Ta en enkel test med DVD plate med DTS lydspor på.
    Når du starter denne med DTS lyd som valg i meny skal reciver gjennkjenne formatet og du skal få opp DTS på reciver display (om du har det)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og takk for svar.

Jeg ser forsterkeren gjenkjenner at signalet som kommer er DD. Men jeg tviler på at den calibrator dvd'en som jeg testet med kjører DD 2.0, siden den har menyvalg for å teste kanalene etc. Og høyttalerene er koblet riktig på forsterkeren. Høyttalertesten fungerer altså på den testen til driverene til lydkortet, bare ikke når jeg spiller av dvd plater. Det er derfor jeg syns det er litt rart. Det er tydelig at det er på pc'n det må gjøres noe. Men hva har jeg ikke funnet ut ennå. Jeg har sett flere vanlige dvd filmer også, der merker jeg det samme som med den calibrator dvd'en, at kanalene ikke er riktig. F.eks at prating er for tydelig i bak-høyttalerene

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er fordi du bruker 2.0 lyd.
    Enten ved at lydkort lager en "upmix" til surround (Dolby Digital LIVE
    DTS Interactive,Connect,NEO-PC eller andre)
    eller
    at du sender 2.0 lyd med spdif og reciveren din lager en "upmix" ved at den står på 7.1 osv.

Har du aktivert for SPDIF passthrough ?
    Det vil si at lyd fra DVD / HD plate blir sendt ubehandlet til reciver som decoder lyden.

Hvilken software avspiller bruker du ?

Hvem OS (xp , 2000 , Vista , mac , linux)

Kort sagt
    Lyd må sendes ubehandlet til reciver.
    Lyd må ikke bli behandlet i lydkort.
    Kjører du lyd inn i lydkort og du setter valg for lyd ut vil lydkortet behandle lyd og sende det ut.
    Da blir det sanntidsdekoding og et lydkort har ikke øyne som kan avgjøre hvor lyd bør plasseres i forhold til hva som skjer på skjermen.

Kjører du spdif passthrough vil lyden lydteknikkere har tilpasset filmen og brukt måndter og år på bli ført rett til reciver som vil fordele det riktig.

Hvorfor lydkort og dekoding av lydformater er at har du pc høytalere (feks 5.1) må lyden dekodes så riktig lyd kommer til riktig høytaler.

eller har du 2.0 kanalers lyd du ønsker mere effekt ut av (surround) kan lydkortet sanntidsdekode til feks DD 5.1 eller DTS som vil bli bedre enn ren surround men langt fra så bra som den ferdige lyden lydteknikkere lager til DVD / HD utgivelser.

Club 3D Glossary section

Ta kopi av dine innstillinger eller skriv hva de er så er det enklere å hjelpe.
    Har ikke slik lydkort selv > ser ditt Club 3D Theatron Agrippa DTS 7.1 slik ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg bruker Cyberlink PowerDVD Ultra som avspiller, og dette er en Windows XP.

Det med 2.0 lyd høres logisk ut. Men problemet er at jeg finner ikke ut hvor jeg endrer dette. Jeg tenkte det kunne være noe feil med innstillingene til den digitale utgangen, så jeg forsøkte å koble til analogt over til forsterkeren, med tre minijack-phono kabler, da ble det akkurat den samme feilen.

Det jeg har merket, er at i volum kontrollen i windows, så oppfører den seg litt rart. Wave-slideren styrer lyd i alle høyttalerne samtidig, mens hvis jeg skrur ned på den som vanligvis er hovedvolumet ("Volume Control" slideren), så dempes lyden kun i senter/bakhøyttalerne. Skrur jeg den helt i bunn, er det kun lyd igjen i fronthøyttalerene. Dette høres jo riktig ut hvis den kjører DD 2.0. Jeg fant ingen passtrough innstillinger på lydkort konfigurasjonen.

Legger ved noen screenshots fra konfigurasjonen.

Her kjørte jeg Dolby Digital Live 5.1 da jeg forsøkte lyden gjennom den digitale, og den analoge over (som på bildet er deaktivert) da jeg testet de analoge. Det merkelige er altså at inne i dette vinduet, når jeg kjører testing av høyttalerne der, så blir altså kanalene helt riktig fordelt. Både når jeg har den på digital og analog. Men ikke i PowerDVD

Den venstre her styrer altså senter/bak, den høyre alle (slik den fungerer nå)

Her har jeg prøvd forskjellige valg, ingen gjør noe forskjell

Andre skjermbilder fra konfigurasjonen til lydkortet:

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du satt Power DVD til Use SPDIF

Configurasjon ---> audio ---> speaker environment ---> velg SPDIF

Configurasjon tipper jeg du finner nede til høyre i Power DVD
    Test om dette gir resultat

Doby digital live (som bilde viser skal du helt sikkert ikke bruke)
    Det er real-time encoding (sanntidsdekoding)

Rart du ikke har en linje hvor bare SPDIF står.

Har du testet med 48 KHz

Se samtidig om du har AC3 filter på pc.
    Fil du skal finne heter AC3Filter Config
    Der er det innstillinger for passthrough , DTS , DD 5.1 osv.
    For lettest å finne fil i windows
    Start ---> søk ---> alle filer og mapper > skriv ---> AC3Filter Config
    Finner du det så skriv her

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    48khz, så ville den bare kjøre stereo.

Det hjalp å innstille powerdvd til spdif ut, da dreit den i windows innstillingene, og kanalene hørtes bedre ut.

Fant ikke noe AC3Filter

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •