Er det noen andre som har Cyrus her eller er jeg den eneste?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det noen andre som har Cyrus her eller er jeg den eneste?

Noen som har dette merket eller erfaring med det?
    hadde vært allright å diskutert det med noen andre en meg sjøl lissom :shock:

Har selv et opplegg med:

1 Cyrus PRE - forforsterker
    1 Cyrus DISCMASTER CD-spiller
    3 Cyrus POWER Amplifiers 2x50 glimrende watt

Har også 5 PSX-R strømforsyninger til dette og det gjør kvaliteten bare enda bedre!

Høytalerne jeg har i oppsettet er elementer fra SEAS men er ikke helt sikker på betegnelsen.
    Bruker da 1 power til bass, 1 til diskant og 1 til mellomtone.
    Er helt sinnsykt klar lyd og kan spille veldig høyt men det er ikke det helt rette trøkket for mitt vedkommende. Men har prøvd å selge det og ingen vil ha, så jeg kommer til å beholde det selv.

Anyway, noen andre?

Hilsen Ugly 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderte Cyrus den gangen jeg selv kjøpte anlegg, men endte isteden opp med et Marantz anlegg uten at jeg har angret noe særlig på det.

Det jeg husker fra prøvelyttingen på Cyrus var en svært dynamisk lyd med god oppløsning. Men kunne kanskje låte litt kjølig uten den fyldigheten jeg ønsket. Uansett med tri-amping og 5 PSX-R strømforsyninger bør jo dette låte megabra. Siden du har så bra forsterkeri ville jeg sett nærmere på cd spilleren som kandidat for utskiftning for på den måten å få justert lydbildet til et du liker bedre.

De mest aktuelle siden du allerede har PSX-R strømforsyningene ville være de nye CD6 eller CD8. Eller en spiller med en litt varm lydkarakter som Vincent CD6 ville muligens passet bra.

Trøkk og pondus i anlegget har ikke bare med forsterker/høyttaler å gjøre som mange feilaktig tror. Å putte på en god signalkilde, eller forforsterker for den saks skyld, kan like mye bidra til dette.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Drømmesøker
    Trøkk og pondus i anlegget har ikke bare med forsterker/høyttaler å gjøre som mange feilaktig tror. Å putte på en god signalkilde, eller forforsterker for den saks skyld, kan like mye bidra til dette.
    Det er riktig at signalkildene og forforsterkerne kan ha en viss lydkarakteristikk, men det hjelper lite hvis høyttalerne ruller av for tidlig eller effektforsterkeren ikke makter å drive høyttalerne.
    Nå sier jeg ikke at det er tilfellet her (med triamping burde du ihvertfall ha kraft nok ), men jeg ville likevel sette pris på å vite litt mer om høyttalerne før jeg anbefaler å bytte ut signalkilder og preamp.

Så hva slags konkrete elementer og kasser bruker du? For meg kan det høres ut som om systemet ruller av litt tidlig i bassen...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en god del erfaringer spesiellt med Seas-elementer så hvis du finner ut av typer og hvordan du deler mellom elementene, samt kassevolum og eventuell avsteming så er vi langt på vei tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å skru opp og se på elementene bakpå de.
    Kabinettet er bunnsolid! Veier bortimot 80 kg og det er hjemmelagd. Det virker hvertfall bra nok det.
    Som jeg ser nå er diskant 1" og mellomtone 5" og bass 6.5"
    Det er nok derfor det ikke er noe særlig trøkk, tror jeg da.
    Men gi meg litt tid a, så skal jeg skru opp og se.
    Takk for svar så lenge :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig at signalkildene og forforsterkerne kan ha en viss lydkarakteristikk, men det hjelper lite hvis høyttalerne ruller av for tidlig eller effektforsterkeren ikke makter å drive høyttalerne.
    Nå sier jeg ikke at det er tilfellet her (med triamping burde du ihvertfall ha kraft nok ), men jeg ville likevel sette pris på å vite litt mer om høyttalerne før jeg anbefaler å bytte ut signalkilder og preamp.
    På den annen side er det vanskelig å gjenskape noe som i utgangspunktet ikke finnes. Verdens beste forsterkere eller høyttalere kan ikke gjenskape f.eks et dypbassignal hvis det i utgangspunktet ikke eksisterer i signalkilden.

Plastanleggene på Elkjøp omgår jo selvfølgelig elegant denne problemstillingen ved å legge inn en loudness knapp og equaliser. Men i tilfellet Cyrus virker det på meg som om filosofien er den totalt motsatte, nemlig en mest mulig nøytral gjengivelse uten imponatorfakter. Derfor min lille bekymring over en gjengivelse som kan bli for steril. Feilen kan derfor like gjerne ligge i signalkilden som høyttalerne, selv om det siste kanskje er mest sannsynlig hvis det er en DIY sak.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Styggen, ta noen bilder å legg inn a..

Var hos monan og lyttet på det oppsettet for en ukes tid siden..
    rett ut av boden; ikke oppvarmet, ikke justert spesielt avstand, vinkling, o.sv. i det hele tatt. Kimber kabler, tykkeste phonokablene jeg har sett, en merkelig komponent han kalte en "DIF", CD-spiller med magnet, korte, balanserte kabler mellom hver av komponentene, utenbords delefiltre og litt annet stæsj, som jeg heller ikke forsto meg på. :lol:
    Det tok altså 5-fem sekunder å få håret til å reise seg på armene med Genesis' "mama". :shock: Tuller ikke. Etter noen sekunder til kjente jeg en frysning som krøp oppover ryggsøylen, noe jeg kun har opplevd tidligere i "freeeeedooom" scenen i braveheart. :shock:
    Helt utrolig. Kan ikke skjønne at du vil selge det anlegget..

PS: forbehold om at denne "omtalen" er skrevet av en musikkelsker og gjennomført AV-entusiast.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har gjort en grundig jobb han som bygde de.
    Elementene er limt også!
    Så da finner jeg ikke ut åssen elementer det er med det første.
    Tror ikke det er noen feil no sted men som drømmesøker sa at CYRUS gjengir lyden kun som den er på CD, åltså litt kald og direkte hvis jeg kan si det sånn...

Kan jo bare bytte ut forforsterkeren med en jeg kan stille bass på og høre da. Blir ikke med det første, prøve i løpet av en uke tenker jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut noe!
    Kunne se bak på diskanten og det sto IKKE Seas. men
    DYNAUDIO
    AUTHENTIC TECHNOLOGY
    Made in Denmark
    ESOTEC D260 plus et serienummer.
    Da er det kanskje der de er fra?
    Er det no bra a?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er bilder!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bry dere om de B&W 602'ene der. De er til surroundannlegget mitt.

Det er forresten en
    Denon 3802
    Pioneer 565A-k DVD-spiller
    Front 604 B&W
    Og 4 602'er bak og på siden.
    Spiller bra det og altså!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og en center. CC6, er litt for lite men.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var interessant!

Dine høyttalere heter HF 275. Husker ikke om de opprinnelig hadde D260 eller om de hadde en ScanSpeak. Det stemmer sikkert at det var D260 eller D26 AF.

D260 er en Esotec som du nevner. Det var Dynaudio sin nest beste diskant. Den råeste het Esotar og kostet en formue. D260 Esotec er vel ikke så helt ulik ScanSpeak 2905/990000 Revelator. Den er riktignok noe eldre og litt mindre HighTec, men spiller svært bra.

Den øverste bassen er en G17REX/P fra Seas. Den er velkjent og velprøvd. Den har glassfibermembran og 39mm talespole, stor magnet og 6mm overheng (x-max). Den sitter i en kasse sammen med en 6,5" fra peerless. Betegnelsen på peerlessen husker jeg ikke, men det var det billigste elementet i konstruksjonen.

Den skal ha 4. ordens akkustiske Linkvitz Riley flanker, og det er en konstruksjon som høstet mye ros for lyden.

Dine kasser er litt mer avanserte enn standard da standardkassene er bare ca 22 cm brede. Dine har nok sandfylte sidevegger, noe som skulle gi enda med godlyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom på HiFi Centeret og lyttet til et par anlegg i dag. Først et Hegel anlegg med CDP2A og H1 pluss SA1750 og QLN Signature. Dette låt tildels meget bra meg god dynamikk, rom og tilstedeværelse, men samtidig en viss hardhet og kornethet spesielt i diskanten.

Deretter ble det litt tilfeldig egentlig lyttet til et anlegg bestående av Primare D30.2 og PRE 30 + A30.2 og Audiovector M3, og med all respekt for Hegel låt dette som noe helt annet og mye, mye nærmere slik jeg egentlig hadde forestilt meg det skulle låte når man punger ut X antall lapper for et nytt anlegg.

Selgeren innrømmet så at den store forskjellen mellom disse to anleggene egentlig lå i signalkilden, hvor det kanskje ikke rent kvalitetsmessig var den store forskjellen, som mer den lydfilosofiske. Hegel's CDP2A er konstruert ut fra å slippe alt igjennom uansett om det er skitt eller kanel for å si det på den måten. Mens Primare D30.2 mer virker som en spiller som er konstruert ut fra en filosofi om hvorvidt en komponent i signalveien bidrar til en musikalsk gjengivelse.

Mitt inntrykk av Cyrus, selv om den er noe begrenset, er at Cyrus har en lydfilosofi som grenser opp mot "Hegel filosofien", og at dette i noen tilfeller kan gi en gjengivelse som kan bli litt kald og noe klinisk. Hadde kanskje ikke skadet å prøve med en cd spiller av type Primare D30.2 som jeg synes låt meget bra selv om det var et noe kort lytteinntrykk. Eventuelt prøve en rørforforsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei UglyMonan
    Det var da en sinnsykt masse cyrusprodukter,ser bra ut det der.
    Har du prøvet med en eller to aktive suber til ditt anlegg.
    Skulle tro du fikk en del "trøkk" bare med dette.
    Har du ikke prøvd dette,så anbefaler jeg deg å prøve FØR du bytter ut noe av det andre. Både høyttalere og forsterkeri er jo virkelig brukbare.
    Mvh Jan I
    PS: til ditt anlegg MÅ du finne noen hurtige suber.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Den øverste bassen er en G17REX/P fra Seas. Den er velkjent og velprøvd. Den har glassfibermembran og 39mm talespole, stor magnet og 6mm overheng (x-max). Den sitter i en kasse sammen med en 6,5" fra peerless. Betegnelsen på peerlessen husker jeg ikke, men det var det billigste elementet i konstruksjonen.
    Alt det su vet, Snickers-is. Jeg blir helt imponert!
    Det høres jo ut til å være en rimelig audiofil konstruksjon dette, og de er ofte ikke konstruert med trykk i bassen som sitt primære formål. Det illustreres vel også av valget av et rimelig 6,5" Peerless-element i bassen. Det er sikkert raskt, men går vel neppe så fryktelig dypt, tross bassreflekskonstruksjonen. Mangelen på dypbass er ofte det som gjør at man føler man mangler trykk, for det er bare i dypbassen at lyden blir fysisk følbar og ikke bare hørbar.

Jeg vil vel støtte Jan I i at du trenger en rask, men dyptspillende sub for å gi et trykk i de dypeste oktavene som matcher resten av høyttaleren din.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med AUDIOPRO sin BRAVO sub kanskje?
    Den er vel hurtig og dypspillende?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forresten noen som har et CYRUS power å selge a?
    Fikk en morsom ide, da har jeg jo 4 power som jeg kan kjøre som monoblokker til 604 B&W mine. Det kunne kanskje vært noe det :lol:

Eller noen som vet hvor jeg kan kjøpe de fra? Er vel ikke noe mer i norge nå vel? De nye passer ikke sammen med de gamle heller vel?

Newcomer Freddy sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller noen som vet hvor jeg kan kjøpe de fra? Er vel ikke noe mer i norge nå vel? De nye passer ikke sammen med de gamle heller vel?
    BMH A/S i Bergen har begynt å selge Cyrus igjen etter et opphold på endel år.

Siden jeg jobber der følte jeg det var min plikt å informere deg. Og eventuelt andre som måtte være interresert.

- Freddy 8)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •