Er det noen andre som har Cyrus her eller er jeg den eneste? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det var en litt annerledes HF 275 ja.
    Bassen er Peerless 165 WR-165 (833599) om jeg ikke husker helt feil. D260 er den diskanten som satt i orginalt, en bra diskant. Litt "gammeldags" nå riktignok.

Jeg er litt usikker på om det var en Seas mellomtone orginalt i denne, tror egentlig at det var en Scanspeak. Men Seasen er jo svært bra da.
    Jeg mener at det kom en luksus utgave av høyttaleren også. Med Scanspeak bass.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har alltid hatt G17REX/P (Glassfiber, 17CM, stor magnet, 39mm spole, 12mm lang og faseplugg).

Ellers er det et kabinett som ble laget etter hvert som høyttaleren fikk modnet seg litt. Det har sandfylte sidevegger.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei UglyMonan. Jeg så du var på jakt etter litt mer info om HF 275.

High Fidelity nr 12 1992:

High Fidelity startet i 1967 med sitt første nummer i Desember. Fra 67 til 94 kom High Fidelity ut 11 ganger årlig. Det betyr 275 nummer av bladet til da.

De lanserte en høyttalerkonstruksjon i forbindelse med jubileet, og navnet ble da HF275, som betyr, HighFidelity 275. utgave.

Konstruktøren heter Niels Nørby og har konstruert en del forskjellige konstruksjoner for Dansk Audio Teknik. Den mest kjente utover HF 275 er nok Ascolta Brennin. Ascolta Brennin var en høyttaler bestående av en ScanSpeak 8”, en ScanSpeak 10”, en Thiel invertert dome mellomtone og en Thiel invertert dome diskant. Som ferdig kostet den 73 000/par.

HF 275 er en 2 ½ veis konstruksjon. Den består som tidligere nevnt av en Dynaudio Esotec D 260 og en Seas G17REX/P. Enheten fra Peerless derimot var en 180 WR 832732.

Bassene sitter i en felles kasse, der Seas-en tar seg av området opp til diskanten, mens Peerlessen er en hjelpemotor i de nedre oktaver. Bak Seas-en sitter det et akkustisk ”speil” som reflekterer lyden ned mot bunnen av kassa.

Filteret beskrev han som enkleste type, for deretter å legge til 24 dB/oktav (!). Q-verdien tilsvarer Linkwitz Riley elektrisk, og forhåpentlig vis også akkustisk. Siden han også beskrev fordelene ved førsteordens filter er det ufattelig at han gikk rett på et 4. ordens filter, men for Niels Nørby tror jeg aldri det har vært andre alternativer. Peerlessen har kun en spole på 22mH.

Ellers er filteret utstyrt med 3 forr-korrigeringer på elementene, og to etterkorrigeringer som sitter foran hvert av de to filtrene filtrene. Denne er heldig vis identisk for diskant og mellomtone slik at man ikke er nødt til å biwire/biampe.

Konstruktøren har med den smale kassa, og relativt lave effektive baffelen sett seg nødt til å kompensere med en sugekrets. Selv skylder han på elementets natur, men målene og frekvensfordelingen passer med det han har måttet kompensere.

Diskanten er montert i O-ringer og trukket tilbake for å oppnå faselinjæritet.

Bunnen på kabinettet ble fylt med ca 15 Kg sand.

HELIOS:
    Dansk Audio Teknikk og Niels Nørby fulgte konstruksjonen opp da ScanSpeak 18W/8545 ble lansert. Da ble Peerlessen byttet ut, og diskanten ble flyttet noen millimeter. De tilbød samtidig et finert kabinett med bakoverbuede vegger på hver side av diskanten som sørget for bedre spredning.

Forskjellene var elementet, filteret og avstemningen av bassporten.

Kit kostet ca 9500, kasser kostet ca 4500, og ferdig kostet den ca 19000.

Det kom også en versjon med de kassene du har. Den hadde etter det jeg kan huske sandfyllinger i veggene, mens det innvendige volumet var det samme som i den opprinnelige utgaven. Jeg husker heller ikke om den egentlig hadde ScanSpeak-bassen, men det har i hvertfall ikke dine høyttalere.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og standardutgaven:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk, det var veldig nyttig lesing.
    Da har jeg bare ett spørsmål igjen. Hvis du ser på det ene bildet mitt over alt utstyret så ser du oppe på B&W 602 at det er en kasse pr stk. Dette er delefilterene til HF 275.
    Hvorfor i all verden er de på utsiden av kabinettet a?
    Er litt teit lissom...

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste for litt siden en kommentar av en "høyttalerekspert" som kommenterte at et delefilter har ingenting inne i en høyttaler å gjøre. oppfattet ikke helt begrunnelsen for dette. skal prøve å finne tilbake til det, men av en eller annen grunn, tipper jeg at snickersen kommer meg i forkjøpet. :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det ann å oppgradere elementene?
    Og i tilfelle, må jeg ha nye delefiltre da?
    Tenkte på en bass med litt mer bass, he-he

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke det nevnte ScanSpeak-elementet, men da må filteret bygges om. Spør Morten på Norsk Audioteknikk så kan han sikkert skaffe deg beskrivelse og skjema på Helios-utgaven. Du treffer ham på 22200095.

Filteret utsettes ikke for viberasjoner og magnetisk påvirkning utenfor kassa i like stor fgrad som inne i kassa.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •