Hjemmelaget hjemmekinoannlegg, vil planen min fungere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Hjemmelaget hjemmekinoannlegg, vil planen min fungere?

Jeg er en fattig student som vil gjerne bruke minst mulig penger og mest mulig av det utstyret jeg har for å sette opp ett slags hjemmekinoanlegg 5.1.

Jeg tenker å bruke de innebyggde høytalerene i TVen(Phillips LCD 32") som L og R frontkanal.

Jeg har et bærbart anlegg med linjeinngang (JVC BoomBlaster) som er plassert bak sofaen.

Senter og sub kanalene sliter jeg med, men er det mulig å sende senter signalet gjennom R og L Front slik at det spilles i begge fronthøytalerene. Vil det oppleves som en virtuell senterhøytaler?

Er det da også mulig å sende sub signalet i begge surroundkanalene bak pga. BoomBlasteren har fyldig bass.

Lydkilden skal være et 5.1 lydkort, Creative Soundblaster e.l, eksternt. Koblet til min bærbare PC.

En annen utfordring er delay. Bildesignalet skal gå gjennom Vga til TVen. KAbelen kommer til å bli ca. 10 meter lang. Vil det skape for lang tidsdelay?

Takker for alle tilbakemeldinger..

Newcomer Fez Dispenser sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke outputs har det eksterne lydkortet?

Du vil uansett ikke oppnå "ekte" 5.1 siden høyttalerene til Boomblasteren er 30 centimeter fra hverandre og fjernsynshøyttalerene likedan. Det blir jo også feil å kun få bassen bakfra.

Nå har ikke jeg et forhold til 5.1, men for å få til det du snakker om, må vel dette gå an:

- Stereosignal (blandet Rear Left + Right) sendt til Boomblaster
    - Stereosignal (blandet Front Left + Right og senterkanal) til fjernsyn

Egen bass vil du ikke få, fordi verken boomblasteren eller fjernsynet har egne inputs for det.

Om ikke lydkortet har mulighet for å blande signaler på den måten, eller at begrensningen ligger i selve lydformatet, vil du ikke få til dette.

Dette er basert på min hypotese om at 5.1 er 6 enkle monokanaler som blir sendt til sine respektive høyttalere.

Nå må noen arrestere meg på dette, for jeg er kjempeinteressert i å lære!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er det billigeste 5.1 systemet som jeg kunne finne til en fattig student. Har du ikke en Clas Ohlson butikk i nærheten så legg på 1-2 halvlitere i frakt!:wink:

PS: Ettersom du skal bruke PC'n din som signalkilde finnes det mange høytalersystemer som er "greie nok" !

:-D

Lars.

Newcomer Fez Dispenser sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom brukernavnet er Lars91, vil jeg tro han mener at han er VGS-"student"

La oss ikke oppfordre til ulovligheter

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fez Dispenser
    Ettersom brukernavnet er Lars91, vil jeg tro han mener at han er VGS-"student"

La oss ikke oppfordre til ulovligheter
    Jeg mente 1-2 halvlitere vann kjøpt via webshop i nepal

Natta folkens..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke kjøpt lydkortet enda, er Komplett.no - Creative SB Surround 5.1, 24-bit, AUX Audio in, SPDIF out dette kortet brukbart? Sofaen er rett foran Hyllen som CDspilleren står i, slik at jeg tror det vil ha effekt. Hvis jeg mixer sub, signalet sammen med rear L og R og la signale dele seg i delefilteret på CDspilleren...Men det er jo primitivt....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •